Spring naar inhoud

- - - - -

Erkenningsnummer cattery

• Log in om te reageren
83 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#61 Geplaatst 09 november 2010 - 17:31

een registratie zonder erkenning heeft dan ook niet veel zin. waarom zou een dienst dierenwelzijn dan catteries gaan registreren zonder goedkeuren?

Maar ik zou die wetgeving toch niet te veel nalezen. De finale versie gaat er volgens mij heel anders uitzien. Ze gaan ook de gemeentes aanspreken voor zwerfkattenbeleid en ze zijn onlangs met asielen, fokkers en DA rond de tafel gaan zitten en ik vermoed dat dit toch wel gevolgen gaat hebben. Zo denk ik niet dat de verplichte sterilisatie van raskatten als ze naar niet fokkers gaan nog in het finale voorstel gaat staan.

Bewerkt door wea, 09 november 2010 - 19:33.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#62 Geplaatst 09 november 2010 - 17:35

Registreren betekent dat de FOD weet dat er een cattery wordt uitgebaat en dus kan controleren of de wetgeving wordt nageleefd (bijvoorbeeld de chipverplichting die er zou komen, ook voor hobbyfokkers of omdat je bijvoorbeeld al lang niet meer voldoet aan de voorwaarden om als hobbyfokker beschouwd te worden en dus degelijk een HKnummer zou nodig hebben).

Nu heeft FOD veelal geen weet van hobbyfokkers en probeer dan als bijvoorbeeld benadeelde maar eens aan te kloppen bij FOD omdat een bepaalde cattery de wetgeving niet heeft nageleefd.

Vind het geen slecht idee eerlijk gezegd. Wie niets heeft weg te stoppen kan alles tonen toch.

Spijtig dat de verplichting om aan vroegcastratie te doen eruit verdwijnt. Vond dit een zeer goed initiatief die de dierenartsen eindelijk zou moeten overtuigen zich bij te scholen

Bewerkt door Eragon, 09 november 2010 - 19:37.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#63 Geplaatst 09 november 2010 - 17:45

ik pleit ook voor een registratie en erkenning van alle catteries net om de redenen dat je zegt (zolang ze maar beseffen dat occasionele fokkers geen geld verdienen, integendeel), maar ik vrees dat dit toch niet in dit meerjarenplan gaat komen.

Maar nu er een vereniging is die werkt rond het verbeteren van kattenwelzijn... wie weet krijgen we wel wat gedaan op gebied van wetgeving :twisted:

Ik heb me in ieder geval al verbaasd over de onduidelijkheden in de wetgeving en het ontbreken van samenwerking tussen fokkersverenigingen waardoor malafiede fokkers die teveel nestjes krijgen gewoon stambomen bij verschillende verenigingen aanvragen en dan volgens elke vereniging toch in orde zijn....

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#64 Geplaatst 09 november 2010 - 18:03

[quote name='Eragon'] Feroesti, ik dacht dat er maar één kruispuntbank was in België - is immers een virtuele gegevensdatabank.

Accerta is een ondernemingskantoor die ons begeleid heeft en ingeschreven in de kruispuntbank. En maar goed ook, want zij hebben ons al die jaren enorm goed begeleid en alles van naaldje tot draadje uitgezocht voor ons. Niet zo evident, want het is een zeer moeilijke en onduidelijke materie. De ene wet spreekt de andere tegen en niets is duidelijk.
Alles hangt dus af van gemeente tot gemeente blijkbaar.
Accerta had ons destijds aangeraden een kleine onderneming te worden en ons begeleid.
Toen was het ondernemingsnummer zoiezo verplicht als je een hknummer wilde aanvragen.
Nu dat niet meer nodig is, helpen ze ons opnieuw. Ik ben hen zeer dankbaar.
Wij betaalden 75 euro bij inschrijving destijds en nu opnieuw bij de uitschrijving. Maar al die jaren waren we intussen perfect met de wetgeving in orde en hadden we geen miserie. Het was die prijs dan ook zeker waard .

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#65 Geplaatst 09 november 2010 - 18:20

Acerta is inderdaad een goed kantoor voor kleine ondernemingen en zelfstandigen want is allemaal veel te ingewikkeld en voor je weet heb je een wet overtreden

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#66 Geplaatst 09 november 2010 - 19:58

Eragon zei:

Acerta is inderdaad een goed kantoor voor kleine ondernemingen en zelfstandigen want is allemaal veel te ingewikkeld en voor je weet heb je een wet overtreden

Inderdaad , dan is het leuk te weten dat je ergens terecht kan.
Ook nu heeft Acerta keurig opzoekwerk gedaan. Ik krijg straks als we langsgaan voor de uitschrijving alle mails en telefoonnummers van de opzoeking. Dan kan ik die voorleggen moesten er alsnog door andere instanties (belastingen of het ministerie,...) vragen hebben hierover.
Dat vind ik dus zeer professioneel en getuigen van kennis van hun job !
Door het ministerie werd ik ook naar de kruispuntbank verwezen voor het al dan niet hebben van een ondernemingsnummer. Volgens de ene persoon bij ministerie was het wel nodig, een andere liet ons dan weer weten dat het niet nodig was ??!! Geraak daar maar eens wijs uit ?
Acerta heeft voor ons dan ook alles grondig bekeken en dat heeft ruim een week geduurd, maar we zijn zeer tevreden.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#67 Geplaatst 09 november 2010 - 20:01

echt tof om nog ergens zo'n goede service te krijgen!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#68 Geplaatst 09 november 2010 - 20:09

Het is toch vreemd dat men nergens terecht kan voor duidelijke info. Zelfs Acerta heeft serieus overal moeten bellen en mailen en kreeg heel veel dubbelzinnige en verschillende reacties, vaak zelfs van verschillende personen bij éénzelfde instantie. Ze werden ook vaak van de ene dienst naar een andere doorverwezen en dan nog eens via verschillende personen bij éénzelfde dienst gewoon van het kastje naar de muur gestuurd.
Er is dus absoluut geen duidelijkheid hoe het nu wel echt moet !
Is dan ook niet moeilijk dat er misbruiken zijn.
Hoe kan men nu broodfokkers of illegale catteryen oppakken als er gewoon geen duidelijke wetgeving bestaat ??? En hoe is een belastingscontrole mogelijk als men niet eens weet bij de belastingen hoe het allemaal werkt en moet werken ???
Ik snap er niets van, waarom maken ze het de mensen die het wel correct willen doen zo moeilijk om info hierover te vinden ???

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#69 Geplaatst 09 november 2010 - 20:12

feroesti zei:

Het is toch vreemd dat men nergens terecht kan voor duidelijke info. Zelfs Acerta heeft serieus overal moeten bellen en mailen en kreeg heel veel dubbelzinnige en verschillende reacties, vaak zelfs van verschillende personen bij éénzelfde instantie. Ze werden ook vaak van de ene dienst naar een andere doorverwezen en dan nog eens via verschillende personen bij éénzelfde dienst gewoon van het kastje naar de muur gestuurd.
Hoe kan men nu broodfokkers of illegale catteryen oppakken als er gewoon geen duidelijke wetgeving bestaat ??? En hoe is een belastingscontrole mogelijk als men niet eens weet bij de belastingen hoe het allemaal werkt en moet werken ???
Ik snap er niets van, waarom maken ze het de mensen die het wel correct willen doen zo moeilijk om info hierover te vinden ???

Typisch Belgisch!  Je had toch niks anders verwacht!  Of het nu over dieren gaat of iets anders ... onduidelijkheid troef :evil:

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#70 Geplaatst 09 november 2010 - 20:17

feroesti, ik vind het ook kafkaiaans.

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#71 Geplaatst 10 november 2010 - 07:25

:flower: als het nodig is om een hk nummer aan te vragen als occasionele fokker dan verwacht ik dat te horen van mijn raskatvereniging.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#72 Geplaatst 10 november 2010 - 10:22

noukie zei:

:flower: als het nodig is om een hk nummer aan te vragen als occasionele fokker dan verwacht ik dat te horen van mijn raskatvereniging.

Voorlopig niet, maar het zou de bedoeling zijn op termijn.
Maar hoe ze dat gaan controleren is me een raadsel...
Wij hebben 4 jaar een hknummer met ondernemingsnummer en hebben ook nooit enige vorm van controles gehad. Daar stel ik me wel vragen bij. Er wordt blijkbaar enkel gecontroleerd bij klachten, en dan nog...

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#73 Geplaatst 10 november 2010 - 10:23

t'ja als het moet voor iedere fokker dan zul je waarschijnlijk in de toekomst een hk nummer moeten hebben om stambomen aan te vragen ?

Guest_veravera_*
Guest_veravera_*

#74 Geplaatst 11 november 2010 - 02:39

feroesti zei:

mss een domme vraag, maar waar leg je de grens tussen brood -en hobbyfokker?
Ik ken namelijk een vrouw die zonder ergens geregistreerd te zijn, zonder enige connectie met één of andere vereniging, zonder erkenningsnr, zonder belastingen gedoe, toch een catterynaam (hoe kan dit dan?) heeft en ook volledig in orde is met het dierenartsgebeuren van de kittens die ze fokt.
Ik was van plan om daar tegen de zomer een kitten van te kopen.
Is zij dan een broodfokker :catscratchhead ?
En als ze nu eens de kittens met stamboom zou verkopen? Hobbyfokker? :catnoknow
En zal ze in problemen komen als haar eigen poes, waar de kittens van komen, ook geen stamboom heeft :o ?
Pff, sorry hoor, maar aangezien ik plannen had om een kitten van bij haar te halen, durf ik wel zo een domme vragen te stellen, wat wel valt te begrijpen denk ik ;) ..

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#75 Geplaatst 11 november 2010 - 13:41

Broodfokker vs verantwoord fokker (niet alleen hobbyfokker hoor) is niet altijd gemakkelijk te maken voor een buitenstander.

Een verantwoord fokker fokt niet voor het geld en steekt er veelal meer geld in dan ze eruit halen. Hoe, door het doen van de nodige testen, door te zorgen dat de katten leven in goede omstandigheden (in de huiskamer met voldoende ruimte ter beschikking, propere kattenbakken), geeft ze goede voeding, behandelt ze medisch goed (dus inenten, geen slijmen aan neus of fel lopende ogen, geen vuile poepjes), gebruikt de katten niet als fokmachine (dus niet fokker voor leeftijd van 10 à 12 maanden maar uitzonderingen van vroeg rijpe poezen zijn uitzonderlijk mogelijk en niet meer als 3 nesten over 2 jaar), kiest goede poezen en dekkaters, houdt rekening met ziektes in de lijnen, sluit niet fokgeschikte poezen en katers uit, houdt rekening met % inteelt, kent het ras, de ziektes, de voor en nadelen - is met andere woorden gepasioneerd door katten en niet door het geld.

Hoe merk je dat

1) je vraagt de stambomen van de ouderdieren - een goed fokker zal die gemakkelijk geven. En zonder stamboom koop je tussen haakjes een straatkat dus zeker niet doen

2) je vraagt de testresultaten van de ouders op (check vooraf eens op dit forum welke testen best gedaan worden voor bepaalde rassen (sommige zijn rasgebonden)

2) je kijkt naar de leefomstandigheden: leven de poezen in huis (weet dat katers veelal apart gehouden worden door het vele sproeien en het gevaar dat ze poezen ongewild dekken maar ook zij moeten degelijk gehuisvest zijn), kan je ze zien, zijn ze sociaal naar jou toe

3) hoe zien de poezen en kittens eruit: ogen ze gezond, geen loopneus, klare ogen, propore ogen, niet te veel knopen in de vacht, geen penetrente kattenbakkengeur

4) vraag naar het fokbeleid van de fokker: vanaf welke leeftijd, op wat let ze bij het kiezen van poezen en dekkaters, wat staat haar nauw aan het hart bij het kiezen van een partner (bijvoorbeeld rasstandaard vs. gezondheid, inteelt enz).

En ga niet te snel tewerk. Bezoek verschillende catteries en je zal snel et verschil zien (liefst niet meerdere catteries op één dag want zo kan je bacterieën overbrengen). Stel vragen hier, lees op internet.

Tussen haakjes, je kan stambomen afleveren zonder bij een vereniging te zitten hoor maar ik zou dan persoonlijk alleen kopen bij een fokster die ik reeds ken en 100% vertrouw. Maar aub, als je geen stamboom krijgt of je krijgt die van de ouders niet te zien, zoek dan een andere fokker want dan is het risico groot dat het een foute boel is.

Niet alle catteries hebben een HKnummer nodig, alleen zij die meerdere nesten per jaar hebben en meerdere fokpoezen (juiste aantal ontsnapt me nu even maar ik bekijk het even).

Je moet er een zeer goed gevoel bij hebben want de fokster van mijn Coons is de eerste die ik contacteer als ik vragen hebben over hen en ik krijg vrij snel een goed antwoord en dat is wat ik ten zeerste apprecieer.

Succes