Spring naar inhoud

- - - - -

Onbegrip

• Log in om te reageren
63 reacties op dit onderwerp
Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#1 Geplaatst 14 juli 2010 - 17:33

Ik zit hier al een tijdje mee en wou het nu toch even afschrijven van me.

Momenteel heb ik 5 katten en een hond. Als ik dit aan mensen vertel (familie, collega's, vrienden, kennissen,..), reageren deze vaak vol onbegrip. Ze vinden het teveel. Ik krijg hier dan ook vaak commentaar over of ze zwijgen, maar ik zie dat ze het overdreven vinden.

Al meerdere keren heb ik me moeten "verantwoorden" waarom ik zoveel dieren in huis heb en al zeker als ik vertel dat ik misschien eventueel ooit nog een extra dier in huis zou halen.

En waarom? Geen idee. Voor veel mensen lijkt dit belachelijk, maar voor mezelf vind ik dit meer dan normaal. Ik heb er de tijd, liefde, ruimte en geld voor, dus waarom zou ik het niet doen?! Vaak lijkt het (bij mij dan toch) dat je enkel zoveel dieren in huis kan hebben als je een fokker bent, omdat het toch maar tijdelijk is.

Velen zien dit als een last, terwijl ik dit helemaal niet zo aan voel. Sterker nog, ik geniet van elk dier in huis en geen enkel dier krijgt aandacht of liefde te kort. Ik ken hen ook allemaal door en door en kan uren vertellen over de fratsen van mijn dieren, hun karakters, hun stoten,.. noem maar op.

Jammer genoeg moet ik mezelf vaak in houden, want ik merk dat dit op veel onbegrip stuit. Terwijl anderen wel honderduit over hun kinderen mogen vertellen. Voor mij zijn mijn dieren mijn kinderen en later komen er misschien wel kinderen en ik zie daar geen graten in.

Hebben jullie dat ook soms? Dat onbegrip? Of commentaar?

Soms voel ik me heel marginaal, omdat ik zoveel dieren in huis heb. Ik werk in de sociale sector en het valt soms wel op dat die mensen ook vaak veel dieren in huis hebben, met het enige verschil dat mijn dieren rotverwend zijn. Ik krijg dan ook heel veel onbegrip van collega's en dat doet me wel wat.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 14 juli 2010 - 17:40

Ik krijg dat onbegrip ook, en bij mij gaat het dan nog maar om opvangertjes.
Ik heb nogal een grote mond en meestal kan ik het niet laten om dan scherp te reageren.
De laatste persoon die het waagde mij te beoordelen hierop met de zin 'AMAAAAI 7 katten, gij zijt ni goed wijs zeker???' heeft de zin 'Liever 7 katten dan 2 monstertjes van kinderen zoals die van u' naar haar hoofd gekregen.

Ze zouden beter eens allemaal voor hun eigen deur vegen.

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#3 Geplaatst 14 juli 2010 - 17:42

Arifiene, ik bewonder jou. Ik denk zo'n dingen vaak, maar zeg die niet. Ik zou maar al te snel buiten liggen op mijn werk, aangezien al mijn collega's nogal into kinderen zijn.

Guest_cato11_*
Guest_cato11_*

#4 Geplaatst 14 juli 2010 - 17:46

ik ben ook niet goed wijs volgens mijn familie maar ik trek me dat toch niet aan en op mijn werk weten ze het niet want dat zijn ook allemaal chi-chi madammen :s ieder heeft zijn manier van leven en ik zeg dat ik me ook niet bemoei met hun leven

Guest_mel en pieter_*
Guest_mel en pieter_*

#5 Geplaatst 14 juli 2010 - 17:53

hier idem!
ik heb 4 katten en een hond en wij wonen klein!
een gelijkvloers appartement met 1 slaapkamer badkamer en berging en living en keuken oja en een grote tuin. :p
en ik krijg ook soms de reactie van zijde zot of zo.
en als ik dan zeg nee, mijn beesten zijn mijn alles dan kijken zo raar na mij en ik zeg dan gewoon het voelt aan als mijn kinderen en ik zie ze dan ook graag zoals gij u kinderen graag ziet. dan kunde soms rare kloppen naar u hoofd krijgen maar dan reageer ik er niet op.
Soms worden er gesprekken gevoerd over katten en dan wil ik zo verder op ingaan maar ik hou soms ook in.

De meeste mensen intresseert het hen gewoon niet!
Bij mijn 1 tante kan ik het altijd over dieren hebben en dat ik gewoon zalig als je dat eens kunt!

zelfs bij mijn vriend is het soms lastig om over de katten of zo te hebben!
bij mijn schoonouders is het nu 1 onderwerp hun kleinkind die op komst is!
en ja als mijn vriend zijn zus daar dan is ja dan krijg je zeker geen woord gezegd.
of als ze dan over dieren beginnen en het is iets dat niet correct is wil ik er op ingaan en dan kijkt mijn vriend zo na mij van zwijgt e gij en ik zwijg dan en soms zijn het erge dingen dat ze zeggen en lachen ze daarmee

ik weet precies hoe je u voelt en daarom ben ik blij dat we deze forum hebben.

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 14 juli 2010 - 17:56

Ik stuit ook heel dikwijls op onbegrip, maar ik trek het mij niet aan.
Ik weet wat ik aan mijn poezen heb.

Guest_angie555_*
Guest_angie555_*

#7 Geplaatst 14 juli 2010 - 18:42

Ik weet precies wat je bedoelt met 7 katten en 2 honden . Als ik dat vertel kijken de meesten mij aan van meent ze dat nou :-k
Maar ik trek me daar verder niks van aan. Iedereen die mij kent weet dat de dieren ALLES voor ons zijn en het onbreekt ze aan NIKS.
En mocht er een lilac Brits katertje op mijn pad komen dan wordt het 8 katten :lachen: en 2 honden

tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 14 juli 2010 - 18:44

ik heb nu 2 honden, 2 katten, 5 opvangkittens en 15 konijnen, ze verklaren mij soms ook gek, maar de liefde die ik van al die beestjes krijg...
laat ze maar zeggen wat ze willen, trek me er niks van aan :hug:

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 14 juli 2010 - 18:48

ik heb dat ook ,
bv bij mijn moeder moet ik er nog niet over beginnen want ze snapt niet dat mijn leven er momenteel zo uitziet
de rest accepteert het en ziet dat ik er gelukkig mee ben!
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.867 berichten
  • 13 katten

#10 Geplaatst 14 juli 2010 - 18:49

ik krijg het ook vaak naar mijn hoofd. Oke, nu hebben we er momenteel best een beetje veel, maar dat is dan toch mijn keuze?

Deze week nog: ga jij nog op vakantie? misschien, we willen nog wel een weekendje weg, maar dat ligt eraan of we een oppas voor de katjes kunnen vinden.
oh, die doe je dan toch gewoon in een pension? :s (alsof dat zo evident is)

en dan zeg ik: tja, met 16 katten is dat een beetje kostbaar he. Mijn vriendin kan vast wel oppassen, maar dat moeten we nog even vragen...... die komt in huis dan.

antwoord: HEB JIJ 16 KATTEN! :trance:

(zucht) ja

Gelukkig werd er daarna snel een grapje gemaakt door iemand anders en gingen we over op een ander onderwerp.

Ik mag toch lekker zelf weten hoeveel katten ik in huis heb? Daar doe ik een ander toch niets tekort mee? Zolang ik het kan betalen en de katjes geen aandacht tekort komen is het toch geen probleem?
Niemand heeft er verder last van (heb ik gevraagd) en mijn katjes blijven binnen en in onze afgezetten tuin, dus wat dan nog?

pffff telkens weer verdedigen.... vaak zeg ik maar dat ik er veel heb en niet meer hoeveel. Of ik zeg: na de zesde ben ik gestopt met tellen :mrgreen: zijn ze ook meestal wel stil.

Gelukkig is er kattensite en heb ik wat vrienden die het gelukkig wel begrijpen. :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#11 Geplaatst 14 juli 2010 - 18:59

tiny zei:

Ik stuit ook heel dikwijls op onbegrip, maar ik trek het mij niet aan.
Ik weet wat ik aan mijn poezen heb.

Voila :thumb: :thumb: :thumb: . Daarnet vroeg er iemand op het werk hoeveel katten ik heb en ik zeg 5. Krijg ik te horen: "amaai, dat moet daar nogal stinken bij u" :misselijk: . En dan vroeg ze welke katten ik had en toen ik zei dat de kleinste een siameesje is: "zeg, dat zijn hele agressieve katten he. Wij hebben er ook zo eentje gehad en die viel ons aan".  Dan heb ik dus niet veel zin meer om nog iets te zeggen :louche: . Wat ik wel weet is dit: ik ben deze ochtend uit een proper huis weggegaan en ik ben in een varkensstal terug gekomen. En dat ligt dus niet aan de katjes maar aan mijn lieve zonen die vandaag op kamp vertrokken en waarschijnlijk iets te laat zijn opgestaan en alles overhoop hebben gezet :r .
Dat bepaalde familieleden niet meer langskomen, is hun probleem (wel jammer dat het de peter van onze jongste is en dat ze dus dit jaar en vorig jaar haar verjaardag vergeten zijn :cry: ).

Geplaatste afbeelding

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#12 Geplaatst 14 juli 2010 - 19:18

arifiene zei:

De laatste persoon die het waagde mij te beoordelen hierop met de zin 'AMAAAAI 7 katten, gij zijt ni goed wijs zeker???' heeft de zin 'Liever 7 katten dan 2 monstertjes van kinderen zoals die van u' naar haar hoofd gekregen.
.

:duim: :ha ZALIG gewoon!!!

ps ik zie kindjes doodgraag, maar dit deed me echt schateren ;)

Bewerkt door Elfonia, 14 juli 2010 - 19:19.

Eleonora
Eleonora
  • 390 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 14 juli 2010 - 19:21

Toen ik Oliver pas had ben ik op familie weekend moeten gaan met men vriend zijn ouders, broers, zussen een hun wederhelft + kinderen.

Er was redelijk wat volk en ze begrepen het ook niet allemaal even goed.
Er was iemand met een babytje en dat vonden ze normaal als die gewassen en verzorgd werd.
Maar als ik eventjes weg ging om oliver zijn oortjes na te kijken en eventueel proper te maken, om hem te borstelen en een beetje met hem te spelen...
Dan vroegen ze zich luidop af waarom er zoveel aandacht aan een kat moet gegeven worden en dat die zich zelf wel kon bezig houden met het speelgoed dat em van mij had gekregen.

Ook toen ik me ongerust maakte over zijn pootje toen er iemand was op gaan staan vonden ze dat ik over reageerde en dat het allemaal niets uitmaakt want dat een kat zijn plan wel trekt. Maar als een van de kinderen nekeer moest hoesten.... :p

Er zijn veel mensen die dieren als ondergeschikte beschouwen, een voorwerp, iets dat niet veel respect of enkel basis zorgen nodig heeft.
Het is inderdaad heel erg irritant als je steeds moet dingen aanhoren over kinderen, terwijl me dat echt nog niets interesseert. Maar als je dan eens zelf, vol passie, over je eigen "kinderen" iets wilt zeggen, dan luistert er niemand of krijg je enkel commentaar.

*Zucht*

miranda
miranda
  • 7.830 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 14 juli 2010 - 19:32

is 5 veel is 7 veel laat staan meerdere.... ik kies bewust om niet meer dieren wij hebben vogels (man's hobby) wij hebben zeevissen (kost handenvol geld en dan mag je nog geen tegenslag hebben zoals ik nu) wij hebben twee poezen en één hond .. ik kies bewust om niet meer dieren te hebben omdat..ik en ons huisgezin hele dagen werken gaan...
Maar NIEMAND heeft het recht iemand te zeggen hoeveel dieren je maar mag hebben. en tja 7 of 9 of 11 of 16 is inderdaad zot maar daar kies je ZELF voor.En daarbij zot zijn doet geen zeer! :LOL:

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#15 Geplaatst 14 juli 2010 - 19:36

Ik merk dat ook hier, mijn moeder zegt dat ik verslaafd ben aan katten :ha :ha Oké, mss een klein beetje :oops: :oops: :oops:
Maar ik heb een vriend die zelf geen dieren heeft, nooit gehad (moeder allergisch),
maar bij hem kan ik steeds terecht als ik over Gini of Zazou wil praten,
en als ik me ongerust maak over hen dan is die ook erg begripvol :) :)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Cilia en pootje van Zazou*=^x^=