Spring naar inhoud

- - - - -

Verhoogde FIP-titer en niet inenten

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten
18 reacties op dit onderwerp
Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#1 Geplaatst 15 juli 2010 - 19:24

Hallo allemaal,

Al lang een groot dilemma dus graag jullie mening
Mijn Gucci heeft een verhoogde corona-titer (een jaar geleden, 2x bepaald, 2e keer sterk verhoogd) en wordt daarom totaal niet geënt door de dierenarts vanwege het risico op mutatie van de het corona-virus naar FIP.
Haar volle zusje uit het nest is overleden aan FIP aan de leeftijd van 9 maanden. Onze dierenarts is hier erg voorzichtig in en praat het mij telkens weer uit het hoofd. Een goede twee maand geleden moest ik bij Dr. Putcuyps zijn en ik stelde haar ook de vraag omdat ik het eigenlijk wel gevaarlijk vind dat ze niet geënt is, katteziekte is zo besmettelijk. Zij zou wel het risico nemen en haar enten, eventueel maar om de twee jaar zodat ze toch wat bescherming heeft. Ik vind het erg dat ze niet geënt is, je zou maar zo voorzichtig zijn en dat ze dan aan een andere ziekte zou doodgaan omdat ze niet geënt is, aan de andere kant als ze ziek wordt door de enting, zal ik het ook erg moeilijk krijgen vrees ik.
Mijn twijfel bestaat omdat ik overal hoor (en zelfs mijn eigen da zegt dit) dat corona-titer niet veel zegt, geen referentie is voor het ontwikkelen van FIP, sommige cattery's geloven er überhaupt niet in. Aan de andere kant heeft ze een sterilisatie (met verhoogde FIP-titer) overleefd, ze was te veel krols en een nestje met dit katje was wel de bedoeling in eerste instantie maar na het bepalen van de corona-titer uiteraard totaal uitgesloten.
Zijn hier cattery's of mensen die katjes met verhoogde titer kennen en die wel geënt zijn zonder problemen ? (weinig kans toe maar je weet maar nooit) Wat denken jullie ? Ik zou zoveel geruster zijn als ze geënt zou zijn ... hier komt nogal wat volk over de vloer (vriendjes van de kids) die zelf ook katten hebben en nadat ik gehoord heb dat katteziekte zelfs aan de schoenen mee kan binnengebracht worden, ben ik helemaal niet meer gerust.

Bewerkt door Mika, 15 juli 2010 - 19:26.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#2 Geplaatst 15 juli 2010 - 20:26

Ik denk persoonlijk dat er massa's katten met een hoge titer geënt worden, net omdat zoveel mensen hun katten niet testen op de titer en er geen waarde aan hechten. ;)

Er zijn veel katten die als ze zouden getiterd worden een heel hoge titerwaarde zouden tonen en die met het ouder worden niet lager gaan staan in die titerwaarde en nochtans wel gewoon geënt worden en dit prima doorstaan. Zelfs niet zwakker of vaker ziek zijn dan hun soortgenoten met een lage titer. Het is de reactie van het lichaam op de mutatie die significant is. Niet de titerwaarde.
Bij grote twijfel kan je eventueel eens mailen naar de Fip werkgroep in Gent (Merelbeke). Misschien weten zij je meer te zeggen.

Wel zou ik zoals Putcuyps aanraadt niet jaarlijks enten. Voor een kat in een gewoon huishouden (dus geen fokker, of niet vaak nieuwkomers erbij) is jaarlijks enten echt niet nodig.

Bewerkt door Smitten Kitten, 15 juli 2010 - 20:28.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 15 juli 2010 - 20:43

Kattenziekte kan inderdaad zelfs via de schoenen en kleren binnengebracht worden.
Ik zou dus (persoonlijk dan) vragen om toch te enten tegen katteziekte, en dat slechts om de 2 jaar.
Het is een vreselijke ziekte (net als FIP) dus ik zou persoonlijk het risico niet willen lopen...

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#4 Geplaatst 15 juli 2010 - 23:19

Enten ja of nee? Dat moet je zelf een beetje uitmaken! Als er véél mensen over de vloer komen die risico kunnen meebrengen, dan zou ik om de 2 jaar enten... Zelf heb ik besloten samen met mijn DA om jaarlijks niet meer te enten in mijn groep, maar moet dan wél uiterst voorzichtig zijn...

Hier is Zwerver, een dikke 14 dagen na zijn inenting ingeslapen wegens natte FIP, 3 dagen na zijn inenting wou hij plots niet meer eten, en was hij zichzelf niet meer :( Hij ging zo snel achteruit... Of hij een hoge titer had, kan ik niet zeggen, géén van mijn katten is daar op getest.

Eigenlijk sinds het geval van Zwerver, ben ik eigenlijk bang om mijn katten nog te laten enten :o ...

Guest_Cathy Cat_*
Guest_Cathy Cat_*

#5 Geplaatst 16 juli 2010 - 20:31

Ik zou toch eerder niet inenten.
Je dierenarts doet er geen winst mee door je aan te raden om ze niet in te enten.
Die andere dokter daarentegen kijkt naar zijn portemonnee.
Mijn dierenarts ent kattezieke zelfs maar om de 3 jaar in. En geen problemen gehad (het zijn buitenlopers)
wel een kat met aids :cry: , maar daar kun je niet tegen enten.
er wordt wel ieder jaar ingeënt tegen leuke-dinges.

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#6 Geplaatst 19 juli 2010 - 07:14

Ik had de indruk dat Mirl achteruit was gegaan na haar inenting. Toen is ze pas ziek geworden.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#7 Geplaatst 19 juli 2010 - 11:38

Hier worden de dieren als kitten geënt daarna volgt 1 volwassen enting en daarna worden ze nooit meer geënt.

Wacho en Xena kwamen in 2004 als opvangkittens hier in huis omdat er in het Wijze Weeskitten kattenziekte heerste en er een opnamestop was... De kitjes kregen ook kattenziekte en ik had een paar oudjes Shamira en KatjeKarel en Tara was 5 maanden dus een kitten.
Natuurlijk heb ik me wel zorgen gemaakt vooral omdat Shamira in 1992 voor het laatst was gevaccineerd en KatjeKarel die al ouder was toen hij kwam bij mij nooit een enting had gekregen. Alleen de campingkitttens zijn ziek geweest.

Volgens Amerikaanse onderzoeken zouden katten na volledig enten als kitten en eenmaal op volwassen leeftijd de rest van hun leven beschermd zijn tegen kattenziekte.

Niesziekte heeft iets van 80 verschillende veroorzakers, gewoonlijk wordt tegen twee of drie veroorzakers gevaccineerd. Hier verschillen de meningen over als dan niet enten, er zijn onderzoekers die titeren aanraden en aan de hand van de titer al dan niet te enten, anderen zeggen dat men gerust het enten volledig kan staken na de jeugdvaccinatie's.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#8 Geplaatst 19 juli 2010 - 11:40

Lies zei:

Ik had de indruk dat Mirl achteruit was gegaan na haar inenting. Toen is ze pas ziek geworden.

Entingen zijn ook een erg grote aanslag op het imuunsysteem en kunnen zeer ernstige bijwerkingen hebben. Daarom ben ik geen voorstander van iedere keer maar weer die ziekmakende stoffen in te spuiten.

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#9 Geplaatst 23 juli 2010 - 14:35

Hier toch ook verschillende ervaringen blijkbaar :

@SmittenKitten : ik ben ermee akkoord dat er zeker heel veel katjes met verhoogde titer (al dan niet gekend) geënt worden, maar ik vind dat er in mijn situatie toch even iets meer risico aan vasthangt gezien haar zusje aan FIP gestorven is, vandaar de grote twijfels.

Mijn dierenarts is daar dus bang voor, dat de enting een trigger zou zijn voor het muteren van het virus, maar evengoed de kans dat ze niet ziek wordt, moet maar eens al mijn moed bij elkaar scharrelen om ermee door te gaan maar moeilijk, heel moeilijk, als ze ziek wordt daardoor dan ga ik het heel heel moeilijk krijgen, neemt niet weg dat als ze katteziekte zou krijgen, ik het ook even moeilijk krijg hoor.

Bewerkt door Mika, 23 juli 2010 - 14:37.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#10 Geplaatst 23 juli 2010 - 14:45

Een Nederlandse dierenarts met heel veel ervaring inzake fip zegt over fip altijd " Lightning never strikes twice". Doorgaans zie je in een huishouden of een nestje maar 1 geval van fip en stopt het daar om nooit meer terug te keren. Nu weet ik wel dat jij al een tweede fipgevalletje hebt in huis gehad... moeilijk.

Ik ken Putcuyps als iemand die heel wat fokkers over de vloer krijgt en ook altijd heel doordacht advies geeft, daarom dat ik haar daarin zou durven vertrouwen. Als je echt twijfelt zou ik in jouw geval contact opnemen met die fipgroep in Gent. Als er iemand je advies kan geven dan denk ik dat zij het zijn. Verder eens proberen op de yahoogroup over fip? Daar zit oa een Belgische vrouw die er zo op eerste zicht enorm veel van af weet.

Mika zei:

Hier toch ook verschillende ervaringen blijkbaar :

@SmittenKitten : ik ben ermee akkoord dat er zeker heel veel katjes met verhoogde titer (al dan niet gekend) geënt worden, maar ik vind dat er in mijn situatie toch even iets meer risico aan vasthangt gezien haar zusje aan FIP gestorven is, vandaar de grote twijfels.

Mijn dierenarts is daar dus bang voor, dat de enting een trigger zou zijn voor het muteren van het virus, maar evengoed de kans dat ze niet ziek wordt, moet maar eens al mijn moed bij elkaar scharrelen om ermee door te gaan maar moeilijk, heel moeilijk, als ze ziek wordt daardoor dan ga ik het heel heel moeilijk krijgen, neemt niet weg dat als ze katteziekte zou krijgen, ik het ook even moeilijk krijg hoor.

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#11 Geplaatst 23 juli 2010 - 17:04

Bedankt voor de tip Hanne, ik vraag het daar zeker ook eens na :)

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 24 juli 2010 - 22:50

Sihirci zei:

Hier worden de dieren als kitten geënt daarna volgt 1 volwassen enting en daarna worden ze nooit meer geënt.

Wacho en Xena kwamen in 2004 als opvangkittens hier in huis omdat er in het Wijze Weeskitten kattenziekte heerste en er een opnamestop was... De kitjes kregen ook kattenziekte en ik had een paar oudjes Shamira en KatjeKarel en Tara was 5 maanden dus een kitten.
Natuurlijk heb ik me wel zorgen gemaakt vooral omdat Shamira in 1992 voor het laatst was gevaccineerd en KatjeKarel die al ouder was toen hij kwam bij mij nooit een enting had gekregen. Alleen de campingkitttens zijn ziek geweest.

Volgens Amerikaanse onderzoeken zouden katten na volledig enten als kitten en eenmaal op volwassen leeftijd de rest van hun leven beschermd zijn tegen kattenziekte.

Niesziekte heeft iets van 80 verschillende veroorzakers, gewoonlijk wordt tegen twee of drie veroorzakers gevaccineerd. Hier verschillen de meningen over als dan niet enten, er zijn onderzoekers die titeren aanraden en aan de hand van de titer al dan niet te enten, anderen zeggen dat men gerust het enten volledig kan staken na de jeugdvaccinatie's.
Ik kan je gerust verzekeren dat dit onzin is.
Wij hebben reeds 2 keer in de opvang een poes gehad die wel de eerste 2 (en 3 de andere) jaar gevaccineerd was en toch bij ons werd binnengebracht met kattenziekte. Eentje ervan is er ook aan overleden.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#13 Geplaatst 24 juli 2010 - 23:17

arifiene zei:

Ik kan je gerust verzekeren dat dit onzin is.
Wij hebben reeds 2 keer in de opvang een poes gehad die wel de eerste 2 (en 3 de andere) jaar gevaccineerd was en toch bij ons werd binnengebracht met kattenziekte. Eentje ervan is er ook aan overleden.

Zou best kunnen dat het virus inmiddels gemuteerd is en er dus weer meer slachtoffers zullen vallen, maar met vaccineren zal dat niet worden voorkomen zolang het vaccin nog hetzelfde is als het eerste dat ontwikkeld werd in de jaren vijftig van de vorige eeuw.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 25 juli 2010 - 15:00

Sihirci zei:

Zou best kunnen dat het virus inmiddels gemuteerd is en er dus weer meer slachtoffers zullen vallen, maar met vaccineren zal dat niet worden voorkomen zolang het vaccin nog hetzelfde is als het eerste dat ontwikkeld werd in de jaren vijftig van de vorige eeuw.

Euh, dat heeft niets te maken met mutatie van het virus.
Die katten hadden gewoon al veel te lang geen herhalingsvaccin gekregen.
Zodra ze dan wat minder weerstand hebben wordt het gevaarlijk.
En ik heb het hier weldegelijk over kattenziekte, niét niesziekte.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#15 Geplaatst 25 juli 2010 - 15:25

WHG Dierenartsen - Bibliotheek | Vaccinaties

Doorscrollen tot niet te frequent.