Spring naar inhoud

- - - - -

Kattenluikje in binnendeur

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#1 Geplaatst 16 juli 2010 - 22:44

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste berichtje!

Binnenkort komen twee allerliefste schatten van kittens (Roosje op 12 weken en Mereltje op 13 weken) bij ons wonen en dan zal ik ons zeker eens uitgebreid voorstellen. Ik zit al een tijdje te lezen op dit forum en heb al heel veel nuttige informatie verzameld via boeken en andere site's, maar heb toch nog enkele vraagjes waar jullie me hopelijk mee kunnen verder helpen?
Wij willen een kattenluikje plaatsen tussen de woonkamer en de gang omdat we één van de kattenbakken in de gang zullen plaatsen en dit zowel voor de poezen als ons makkelijker zal zijn. Ook omdat ze van de rest van het huis gebruik mogen maken, maar komende winter de deuren natuurlijk gesloten zullen zijn om de warmte binnenskamers te houden.

Maar heeft iemand hiermee ervaring en eventueel nuttige tips? Welk merk raden jullie aan? Heeft het belang waar het deurtje komt...onderaan natuurlijk maar...tussenin, ter hoogte van de deurklink of juist niet...? Hebben de katten de voorkeur voor een bepaald soort luikje (doorzichtig of niet)? Hoe leer ik ze het gebruik ervan het beste aan? Kortom vele vragen waar al jullie tips meer dan welkom zijn!!

Daarnaast zou het ons niet storen als onze poezen op de eettafel komen als deze ongedekt is, maar niet als we bijvoorbeeld zelf aan het eten zijn ..kun je daar een onderscheid in maken? Of is het altijd wel of helemaal nooit?

Ik kijk uit naar jullie reacties. Alvast bedankt!

Tirza
Tirza
  • 2.399 berichten
  • 6 katten

#2 Geplaatst 16 juli 2010 - 22:52

Met luikjes heb ik geen ervaring

Hier mogen de poezen ook op tafel, maar niet als we eten.
Dit leer je door vol te houden. Telkens van tafel zetten en nee zeggen.
Je kan ze dan natuurlijk ook een speeltje geven als afleiding.
Met Aither en Athena hebben we in het begin de deur dicht gedaan tussen keuken en living toen we begonnen met eten.
Maar nu kruipen ze niet op tafel als we eten
Veel geduld hebben en kwaad worden helpt niet

Alvast veel succes en welkom

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#3 Geplaatst 16 juli 2010 - 23:15

Oh, maar het is dus wel mogelijk om ze dat aan te leren, fijn om weten, dank je wel!
Neuh, kwaad worden zit niet in m'n aard. Ik heb begrepen dat consequent zijn wel belangrijk is. Bedankt voor je snelle reactie, Tirza.

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.867 berichten
  • 13 katten

#4 Geplaatst 16 juli 2010 - 23:24

wij hebben een luikje in een binnendeur. Het is een kwestie van kijken welk luikje jullie het beste vinden en dan hopen dat de katjes ze niet kunnen slopen. Kies dus bij voorkeur een stevig luikje uit. ;)

Wij hebben het luikje ongeveer in het midden van de deur, uiteraard niet tever van de grond af hihi
Zo zit het ding op een stevige plek en kunnen wij hem niet per ongeluk stukmaken als we eens tegen de deur schoppen (tja, wij zijn nu eenmaal een beetje onbenullig af en toe)

en inderdaad, dat op niet op tafel als je aan het eten bent kun je prima aanleren. Het kost alleen wat moeite.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#5 Geplaatst 16 juli 2010 - 23:55

Hoi Ginnie,

Ja, had ik kunnen bedenken natuurlijk, eens ze het gewend zijn rennen ze d'er waarschijnlijk door alsof het een kartonnen speelgoeddeurtje is? :Ooops:

raglover
raglover
  • 62 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 16 juli 2010 - 23:55

Hallo, wij hebben ook een luik in een binnen deur...bij zooplus heb je heel veel keus ook in grote...neem een stevige want die van ons rennen er spelend door heen ;) en dan heeft het wat te verduren. :oops: voor een binnen deur is het genoeg als je de klep eventueel zelf kunt afsluiten en heb je geen dure met halsbandjes om de klep te openen nodig. wij hebben een doorzichtige klep waar ze door heen naar elkaar kijken als ze aan het spelen zijn :love3: erg grappig om te zien. succes met je keuze en heel veel plezier met je nieuwe schatten :) groetjes Elly.

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#7 Geplaatst 17 juli 2010 - 00:13

Oké,  ik heb al goede 'prille' ervaringen met zooplus, dus ik ga daar straks al es koekeloeren voor deurluikjes. En ik kan me nu al enigszins voorstellen wat het geeft als ze zo'n doorgang gewend zijn. Plezier verzekerd! Foto's van jou schatten in actie zijn steeds welkom!

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 17 juli 2010 - 00:55

Hier mag ze ook niet op de tafel als we aan het eten zijn, anders wel. De eerste week deed ze dat wel en werd ze er gewoon afgezet. Nu doet ze het niet meer. Ze komt zelfs niet in de zetel als wij een snackje ofzo eten. Zet je je kommetje weg, springt ze er terug bij. En dat hebben we haar eigenlijk niet eens moeten aanleren. Slimme poezel dus :x Hopelijk lukt het bij die van jou ook zo snel! :thumb:
Met luikjes heb ik geen ervaring.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 17 juli 2010 - 12:13

Hier hebben ze enkel een luikje naarhun kattenren. In het begin was dit een luikje dat niet doorzichtig was, en het heeft me bloed zweet en tranen gekost om ze hier doorheen te krijgen O:) . Nu staat er een doorzichtig luikje in en geen problemen meer, ze weten graag wat er hun aan de andere kant te wachten staat ;) . Je kan het hen aanleren door een snoepje voorte houden of misschien in het begin het klepje eruit te laten tot ze het kennen, daarna klepje er terug in en eventjes helpen in het begin. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Bene
Bene
  • 3.069 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 17 juli 2010 - 12:42

Hier luikje tussen keuken en berging en tussen berging en kattenren.
Het is een doorzichtig luikje.
Eerst lukte het niet om onze kleine bengels erdoor te laten gaan, dus stak ik er iets tussen, zodat het open bleef staan.  Maar ondertussen razen ze erdoor.

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#11 Geplaatst 17 juli 2010 - 13:05

hier hebben ze 2 luikjes momenteel, een naar hun afgezet tuintje en 1 van woonkamer naar gang en boven

dat kattenluikje is niet in de deur gezet maar in de muur onderaan

Bewerkt door Ellenita, 17 juli 2010 - 13:06.

poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#12 Geplaatst 17 juli 2010 - 13:08

:geluk: :geluk: :geluk:

Guest_Wim1979_*
Guest_Wim1979_*

#13 Geplaatst 18 juli 2010 - 13:56

Wij hebben binnen twee luiken. Ze zijn allebei doorzichtig. We hebben het laatst Kuma en Lana moeten leren. Ik ben met een speeltje aan de andere kant gaan zitten en dan moet je wel even geduld hebben. Het is ons niet in één dag gelukt maar naar een paar dagen hadden ze het wel door. Wij hebben in onze luiken magneetjes zitten wat het klapperen v.d. luiken voorkomt (echt een aanrader). Ik heb ze er voor de kittens eerst uit gehaald en gewacht tot ze wat groter en sterker waren. Onze luiken kun je ook op verschillende manieren afsluiten en dat vind ik ook heel handig.

Sterkte en veel plezier.

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#14 Geplaatst 21 juli 2010 - 00:22

Bedankt voor jullie fijne reacties!

Ik ga dus vooral op zoek naar een doorzichtig luikje en ga mijn echtgenoot trachten te overhalen om onze binnendeur (tussen woonkamer en inkomsthal) weldra aan stukken te zagen ;) .

Hey Wim, mag ik vragen welk merk van luikje je gebruikt waar die magneetjes op zitten? Lijkt me inderdaad wel handig dat het klepje niet neerknalt als we in ons bed liggen, hé.

Mochten jullie nog andere tips hebben qua afwerking, wees welkom!