Spring naar inhoud

- - - - -

Mogen/mochten jullie kittens overal in huis rondlopen?

• Log in om te reageren
24 reacties op dit onderwerp
Lolliebollie
Lolliebollie
  • 23 berichten

#1 Geplaatst 20 juli 2010 - 11:41

Wij hebben twee kittens van 3,5 maanden oud ongeveer. Als mijn man of/en ik thuis zijn, mogen ze in de berging, keuken en woonkamer rondrennen. We proberen hun zo goed mogelijk aan te leren dat ze in de keuken niet op het tablet en de eettafel mogen en in de woonkamer niet op de zitbank om te razen. Maar ze zijn natuurlijk superspeels en ze luisteren nog niet goed (wat ik ook wel verwacht had!). De ene dag is er geen houden aan en zitten ze overal op waar ze niet mogen en de andere dag gaat het veel beter.
Als we beide weg zijn of slapen zijn, zetten we ze in de berging. Daar staan hun mandjes en ligt wat speelgoed. Mijn man heeft een soort deurtje/hekje in elkaar getimmerd waar ze niet over kunnen springen en toch licht binnen krijgen van de keuken. Zo zitten ze overdag niet de hele tijd in een donkere kamer.
Maar natuurlijk heb ik hartpijn om ze in de berging te zetten. En aan de andere kant zou ik ook hartpijn hebben als ze de nieuwe zitbank helemaal zouden vernielen als we weg zijn.
En ik vraag me ook af hoe we dit zouden doen als we bijv. een dagje naar de zee zouden gaan? Een kattensit zoeken?
Weet niet goed wat te doen. Ik zou ze eerst wat manieren willen leren vooralleer we ze constant in de berging, keuken en woonkamer laten.
Hoe doen jullie dit of hoe hebben jullie dit gedaan?

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 20 juli 2010 - 11:54

Mijn kittens zijn van begin april. Een 4 maand dus, waarvan reeds 1 maand bij ons (ietsje langer). Ik heb ze expres pas genomen wanneer ik het wat rustiger had en bij hen kon zijn. Ze mogen hier overal rondlopen behalve in de wasplaats. Hier staan dan ook producten ed. Alles wat niet katvriendelijk is :) .
De eerste dagen is het vooral hen goed in het oog houden, zorgen dat ze de grenzen kennen, hen afleren wat niet mag, dingen aanleren,...
Kennen ze nu alles, NEE hoor!! Wel kennen, maar niet altijd zin om te luisteren :x .
De eerste keer dat ze volledig alleen zitten, niet te lang houden, een winkelbezoekje ofzo. Die tijd werd altijd wat langer.
De eerste werkdag, dus een volledige dag alleen, was een spannende dag. Voor beide partijen waarschijnlijk :lachen: . Maar zowel met de 2 grootste als met de 2 kleinste is dit goed afgelopen, gelukkig!
Een dagje naar zee? Dat gaat gemakkelijk hoor. Ze slapen trouwens toch nog zeer veel + zijn met 2. Genoeg afleiding (speeltjes, krabpaal,...) is voldoende. Natuurlijk mits voldoende eten en drinken, vormt dit echt geen probleem!
En ja, manieren. Geloof me, mijn 2 oudste worden twee jaar, maar durven ook nog wel dingen uitsteken die ze niet mogen. :ha
Belangrijk is dat jij en je man heel consequent zijn en vooral in het begin veel geduld. Sommige katten zijn hardleers.
Zo mogen ze hier bv. niet in een wasmand spelen, leeg of niet. Misschien erg nu ze kitten zijn, maar stel je een 2 jarige kat voor van 5 kg die momenteel hard ruift en er ligt was in. Dan is dit niet meer zo leuk!
Dus denk er ook aan: wat je nu toelaat, zal wanneer ze groter zijn (nu schattig, later niet meer zoals het bijten) nog moeilijker zijn om het af te leren.

Succes alvast!

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 20 juli 2010 - 11:55

Oke, we zijn sowieso slaafjes van onze poezels :x , maar de eerste week voelt het echt zo aan hoor. Je moet ze steeds in het oog houden en terecht wijzen ed. Maar geloof me, het loont!!
En speelgoed hoeft echt niet duur te zijn. Hier ligt voor een tamelijk bedrag aan speelgoed (mja) en daar is gelukkig al goed mee gespeeld. Maar momenteel is Kiara met een wasspeld aan het spelen en Xanti loopt al dagen rond met een pluim! Nog een favo hier is zo'n glitterballetje. Een voorbeeld vind je denk in de kattenshop (die bovenaan deze pag. link). Maar ik heb er ooit om te knutselen gekocht en doet nu dienst als kattenspeeltjes. Die vind ik ook overal terug! Echt overal!!
Hahahaha

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 20 juli 2010 - 11:58.

Lorwen
Lorwen
  • 411 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 20 juli 2010 - 14:12

Onze kittens mogen overal komen, behalve dan buiten...
We houden ze ook uit de garage weg als een van ons nog thuis moet komen, anders poort open en foetsie!
Overdag, als we werken zijn (jammer genoeg) mogen ze eigenlijk enkel in de hal, de badkamer, wc's en de twee kamers boven rond lopen, dit omdat er een alarmsysteempje geinstalleerd is en dat zou nog al wel eens kunnen reageren moest er een kat op de tafel of de kast springen...

Als we gaan slapen, gaan zij mee in de slaapkamer, ofwel onder het bed, op het bed, op hun krabpaal, de verwarming of ergens in de (lege) dressing gaan ze dan liggen, tot 6 à 7 uur (hangt er vanaf wanneer we zijn gaan slapen) dan kunnen we ze niet langer houden en zitten ze aan de deur te janken en krabben.

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#5 Geplaatst 20 juli 2010 - 14:27

Baziel is nu een 3 maanden oud en loopt (lees vliegt) overal rond, ook op het afgesloten terras. Hij kan helemaal geen kwaad in huis, alles is catproof hier :d

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 20 juli 2010 - 14:36

Lies zei:

Baziel is nu een 3 maanden oud en loopt (lees vliegt) overal rond, ook op het afgesloten terras. Hij kan helemaal geen kwaad in huis, alles is catproof hier :d

Dat laatste is wel belangrijkj hoor. Al vind ik dit normaal. Maar wat is catproof he? :)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 20 juli 2010 - 15:04

Hier mogen ze over het ganse huis beschikken, zeker als het mooi weer is en ze ook naar buiten kunnen in hun kattenren. In de winter zetten we hen soms wel op hun kattenkamer als we beide langere tijd van huis zijn om te werken. En natuurlijk gebeurt het wel eens dat we thuis komen en er iets omver ligt, maar meestal is alles nog netjes hoor. Ik denk ook dat als er niemand thuis is, ze 90% van hun tijd spenderen aan slapen. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

marleen57
marleen57
  • 3.331 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 20 juli 2010 - 15:08

hallo ik heb 2 schatten van ragdollkittens 3maanden oud en 2 zusjes ,ze zijn van zondag thuis en ze zijn al helemaal ingeburgerd ,het éne zit bijna constant te miauwen op mij en haar zusje ,alsof ze met ons praat woon op een appartement ,zou  ze dit blijven doen ik probeer haar dan af te leiden of te negeren ,ze zijn echt superlief en knuffels :love3: :love3: :catcurs wwet iemand ook hoe ik een foto kan plaatsen

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 20 juli 2010 - 15:17

Van mijn twee katten is Alfie nog een kitten en momenteel zo'n 4 maanden oud (ik heb hem sinds 12 weken).

Hij heeft het hele huis tot zijn beschikking op de inpandige berging na, daar zit een kattenluikje in dat hij niet snapt en daar kan de oudste kat, Eve, rustig even ontsnappen aan hem nu en dan.

Hij is echt heel speels, maar ik heb genoeg krabartikelen (kleinere krabpaal, krabmeubel en nog wat speeltjes met krabkarton), en hij heeft echt nog nooit op de bank of iets wat niet speciaal voor hem is gekrabt.
Sinds ik hem heb, heeft hij maar 1 ding gesloopt en dat is een voile gordijn. Dat is een onderdeel van catproof maken van het huis... ik was zo slim het tussen de vensterbank en de krabpaal te hangen, dus ik had er op kunnen wachten.

Inderdaad zelf heel consequent zijn wat wel en niet mag, maar wel alternatieven beschikbaar stellen voor dingen die ze willen doen die niet mogen.

Ik werk halve dagen op het moment en ook als ik een nachtje wegben, hebben de katten het hele huis en er sneuvelt niets.
Ze slapen ook erg veel he!

:geluk:

Bewerkt door eve, 20 juli 2010 - 15:18.

Geplaatste afbeelding

Guest_Hobayni_*
Guest_Hobayni_*

#10 Geplaatst 20 juli 2010 - 15:23

Hier mogen ze overal komen behalve in de kelder, de garage en de badkamer.
Nu met het warme weer staat de deur naar de gang altijd open en dat vinden ze zalig. In de winter gaat die deur weer vaker dicht natuurlijk maar daar doen ze niet moeilijk om. Is de deur toe dan hebben ze genoeg om te doen in de living en de keuken.
Hier hebben ze echt wel geleerd van niet op tafel te springen als we aan het eten zijn. Soms probeert Hobbs toch eens eigenwijs te doen maar met 1 tik tegen zijn edele poepegatteke is hij terug van tafel. We hebben geprobeerd hen van de keukenkast te houden maar dat was een hopeloze zaak!! O:)
Een dagje of zelfs 2 dagen weggaan is geen probleem. Zo hebben we ook niemand laten komen toen we een weekendje (2dagen) naar Nederland gingen. Voor we vertrokken kattenbak leeggemaakt, extra bakjes met korreltjes gezet, extra pot met water zetten en dan kunnen ze er wel tegen hoor. Dan staat de deur naar de gang ook open natuurlijk voor extra ruimte.
Het enige wat ik wel spijtig vind is dat ik geen plantjes, vaasjes of kaarsjes kan zetten want dat sneuvelt gegarandeerd! :onzeker:

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 20 juli 2010 - 15:53

Oh, hier staat dat wel hoor. In het begin heb ik Kiara wel vaak van de plant moeten houden. De kaarsjes is vooral iets voor in de winter. Dat kennen ze nog niet O:) . Tijger en Sloeber wel en blijven er af.
Vaasjes zet ik ook hoor. Er heeft hier eens zelfs 2 dagen allemaal glazen op tafel gestaan (die normaal in een kast in de living staan) en er was er geen enkele gesneuveld. Dat zou ik nu momenteel wel niet durven hoor, met die 2 kleine spruiten die door het huis crossen :louche: .

Lolliebollie
Lolliebollie
  • 23 berichten

#12 Geplaatst 20 juli 2010 - 17:26

Hobayni zei:

Hier mogen ze overal komen behalve in de kelder, de garage en de badkamer.
Nu met het warme weer staat de deur naar de gang altijd open en dat vinden ze zalig. In de winter gaat die deur weer vaker dicht natuurlijk maar daar doen ze niet moeilijk om. Is de deur toe dan hebben ze genoeg om te doen in de living en de keuken.
Hier hebben ze echt wel geleerd van niet op tafel te springen als we aan het eten zijn. Soms probeert Hobbs toch eens eigenwijs te doen maar met 1 tik tegen zijn edele poepegatteke is hij terug van tafel. We hebben geprobeerd hen van de keukenkast te houden maar dat was een hopeloze zaak!! O:)
Een dagje of zelfs 2 dagen weggaan is geen probleem. Zo hebben we ook niemand laten komen toen we een weekendje (2dagen) naar Nederland gingen. Voor we vertrokken kattenbak leeggemaakt, extra bakjes met korreltjes gezet, extra pot met water zetten en dan kunnen ze er wel tegen hoor. Dan staat de deur naar de gang ook open natuurlijk voor extra ruimte.
Het enige wat ik wel spijtig vind is dat ik geen plantjes, vaasjes of kaarsjes kan zetten want dat sneuvelt gegarandeerd! :onzeker:

Oh da's goed om te lezen dat twee daagjes weggaan niet echt een probleem is. Gelukkig hebben ze elkaar om zich goed bezig te houden.
Ik moet blijkbaar wat meer kattenspeelgoed kopen. Had zo'n tunnel in gedachten. Ik denk dat ze dat helemaal geweldig gaan vinden.
Tja, wat is catproof! We hebben wel wat orchideën staan op de vensterbank en een plantje op de tafel in de woonkamer. Verder zijn de gordijnen gelukkig van de ikea dus da's nog geen grote ramp als er daar één van zou sneuvelen. Ze slapen inderdaad veel, dat is al een voordeel. Maar 's morgens zijn ze echt niet te houden en tegen 22u begint dat weer opnieuw! In de namiddag en vroege avond zijn ze lekker rustig.

Guest_Hobayni_*
Guest_Hobayni_*

#13 Geplaatst 20 juli 2010 - 18:42

Lolliebollie zei:

Ze slapen inderdaad veel, dat is al een voordeel. Maar 's morgens zijn ze echt niet te houden en tegen 22u begint dat weer opnieuw! In de namiddag en vroege avond zijn ze lekker rustig.

Hier waren ze ook 's avonds heeeeeel druk, ze mochten dan mee op de slaapkamer maar vonden spelen vele leuker dan slapen met de baasjes. Naarmate ze ouder worden beginnen ze te snappen dat ze moeten slapen hoor. Hier kunnen ze 's nachts naar boven en het is hier heeeeeeeeel stil 's nachts. Buiten onze Nino die tussen ons komt liggen met zijn luid geronk O:)
Dus even wachten en er komt wat meer rust :)

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 20 juli 2010 - 19:12

In het begin mochten ze hier eigenlijk overal, maar uiteindelijk als we niet thuis zijn of zelf slapen, slapen zij ook alleen maar of steken kattenkwaad uit. Vooral Koen vond dat minder fijn en daardoor hebben we besloten dat ze overal mogen als we thuis zijn (behalve slaapkamer). Als we slapen, moeten ze in hun kamer dat eigenlijk een ruime slaapkamer is en daar staan ook al hun spullen. Als wij niet thuis zijn, krijgen ze hun kamer + de ruime hal (de hal is echt ruim). In het begin vond ik dat wat zielig en was ik niet echt akkoord met Koen, maar nu besef ik wel dat ze daar absoluut geen last van ondervinden en het eigenlijk wel beter is zo.
Geplaatste afbeelding

amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
  • 18 katten

#15 Geplaatst 20 juli 2010 - 19:47

marleen57 zei:

hallo ik heb 2 schatten van ragdollkittens 3maanden oud en 2 zusjes ,ze zijn van zondag thuis en ze zijn al helemaal ingeburgerd ,het éne zit bijna constant te miauwen op mij en haar zusje ,alsof ze met ons praat woon op een appartement ,zou ze dit blijven doen ik probeer haar dan af te leiden of te negeren ,ze zijn echt superlief en knuffels :love3: :love3: :catcurs wwet iemand ook hoe ik een foto kan plaatsen

je vraag staat niet op de juiste plek maar toch een antwoord.
Om foto's erop te zetten moet je eerst je foto's op photobucket plaatsen, als je dit hebt gedaan kan je deze kopieren en hierop zetten.
Ergens hier op het forum kan je meer info erover lezen. :d
Dat Demi veel praat is eigen aan de kat zelf, afleren, ik weet niet waarom je dit zou doen, er zijn ook onder de mensen praatgrage en mensen die stiller zijn.
Het kan wel dat het nog een beetje zal minderen, dat Demi de eerste daagjes zich minder zeker van zichzelf voelt en zo Dori haar aandacht wat opeist.
Geniet maar van het hele verhaal dat ze te vertellen heeft :)
Geplaatste afbeelding