Spring naar inhoud

- - - - -

Dieet: hoe snel mag een kat afvallen?

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 22 juli 2010 - 11:54

Mijn kater, Roswell, heeft van kleinsaf aan neiging tot overgewicht.
Het zit ook in zijn genen, zijn vader woog 12 kg, alsook 1 van zijn broers.
Karthuizers zijn wel grote, zware katten, maar boven de 10 kg is toch té veel van het goede :trance:

Hij werd gecastreerd aan de leeftijd van 10 maand, en kreeg sinds dan ook light voeding.
Rond de leeftijd van 18 maanden kreeg hij blaasgruis, de operatie was noodzakelijk, en ook de speciale voeding, die toen nog niet in light-versie bestond, dus is hij altijd een beetje een zwaargewicht geweest.

Toen hij in 2009 op 10,6 kg bleek te staan bij zijn jaarlijkse controle, hebben we samen met de da besloten hem op light voeding te zetten, want in de tussentijd werd ook een patella luxatie ontdekt, en door zijn gewicht kreeg hij er meer last van.

Op aanraden van de da werd Hill's RD gegeven, wat vooral de vetmassa doet afnemen met behoud van de spiermassa.
Dit werkte in het begin, hij is op 6 maand tijd 800 gr verloren, maar is ondertussen weer 600 gr aangekomen, nochtans steeds op zijn strikt afgewogen dosis.
Sinds hij de RD kreeg, moest ik dit in meerdere malen per dag voorschotelen, anders at hij alles meteen op.
Hij bleef ook steeds naar meer vragen, en stond al uren op voorhand op zijn avondportie te wachten en liet ons duidelijk merken dat hij honger had, dus had hij duidelijk niet genoeg.

Nu ben ik sinds begin juni overgestapt op Sanabelle light, wat zeer goed verloopt, ik mag de volledig portie 's morgens zetten, er blijft zelfs 's avonds nog over, dus eet hij zelfs niet eens de volledige dosis die hij normaal mag krijgen om gewicht te verliezen!
Zo te zien vullen die zéér goed ;)

De enige vraag die ik me stel is: wat is een normaal afval-ritme voor een kat?
Begin juni woog hij 10,4 kg.
Op 15 juli was hij 400 gr afgevallen, dus op 6 weken tijd.
Nu is er nog eens 300 gr van af, dus in totaal 700 gr gewichtsverlies op zo'n 7 weken tijd, wat me toch veel lijkt :s
Hij werd steeds op dezelfde weegschaal gewogen, ik heb hem gisteren zelfs meerdere malen gewogen, daar ik het eerst niet kon geloven!

Het is nu wel warm geweest, maar de andere 2 die op hun gewone voeding staan zijn niet afgevallen.

Hij is zeker niet ziek, integendeel zelfs, hij ziet er veel beter uit op de Sanabelle, mooiere vacht en ogen, geen schilfers meer, veel alerter, voldaan en vooral veel rustiger daar hij niet meer de ganse dag achter zijn korrels moet smeken!

Hij heeft zijn jaarlijkse controle en vaccin gekregen op 31 mei, de controle was volledig in orde, buiten zijn overgewicht dan :oops:
Midden juni heb ik hier een virusje gehad, waarbij ze alle 3 diaree hadden, en elk zo'n 200 gr afvielen, die de andere 2 al terug opgehaald hebben, maar hij blijft verder afvallen.
Ze werden toen alle 3 ontwormd voor alle zekerheid en kregen ook een AB kuur.

Ik had al gedacht om eenmaal hij zijn overgewicht wat kwijt was, de light met de urinary te mengen om zijn gewicht stabiel te houden, maar als hij zo snel afvalt zou ik daar misschien best niet al te lang mee wachten.

Wat vinden jullie ervan?
Weet iemand wat een gezond afval-ritme is?

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 22 juli 2010 - 12:47

Ik heb ondertussen wat gegoogled en het zou zo te zien toch normaal zijn, ik vind meerdere malen terug dat je op een gewichtsverlies van 1% / week van het huidige gewicht mag rekenen, wat dus ongeveer zijn geval is :LOL:

Het lijkt veel, maar hij is ook zo zwaar, 1% van zijn startgewicht van 10,4 kg komt dus overeen met 140 gr / week, dus komen de 700 gr op 7 weken tijd daar ongeveer mee overeen!

Sneller afvallen is niet goed, daar dit leververvetting kan veroorzaken, dus wekelijks op de weegschaal om hem goed in de gaten te houden ;)

Moest misschien eerst gegoogled hebben vooraleer de vraag te stellen, maar het kan misschien handig zijn voor anderen hier, dus is het niet zo erg ;)

Geplaatste afbeelding

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#3 Geplaatst 22 juli 2010 - 13:02

is ook wel eens de schildklier getest? TSH en de T4?
Geplaatste afbeelding

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 22 juli 2010 - 13:34

britjes zei:

is ook wel eens de schildklier getest? TSH en de T4?

Nee, de da vond het tot nu toe niet nodig...
En gelooft me haast niet dat hij maar zijn strikt afgewogen porties krijgt...

Ik zal zien hoe het nu verder verloopt, :thumb: dat het zo goed komt, anders zal ik toch eens de testen aanvragen!

Hij heeft periodes met astma, waarvoor hij cortisone prikken krijgt, maar zo weinig mogelijk, daar dit door zijn gewicht gevaarlijk is voor suikerziekte.

Hij heeft ook periodes waarin hij meer last krijgt van zijn patella luxatie, waar hij dan steroïden voor krijgt.
Waarvan de symptomen in het begin als mogelijke hersentumor aangezien werden :s
Hij schudde zijn kop, liep achterwaarts en liet zich vallen...
Hadden ze nog nooit gezien!
Hersenscan en -punctie toonden geen problemen, tot we na toch wel een hele tijd opmerkten dat hij gewoon achteruit liep en zich liet vallen om zijn poot te strekken om zijn knie weer in de plooi te krijgen :oops:
En toen werd de patella luxatie vastgesteld...

Hij heeft al een bewogen medische achtergrond, mijn dikkertje...

Geplaatste afbeelding

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#5 Geplaatst 22 juli 2010 - 13:56

ja ik lees het. ik geloof wel dat hij echt niet meer krijgt als zijn porties. van die cortisone word je ook dikker dus is afvallen wat moeilijker.

met een traag werkende schildklier word je ook dikker en te snel werkend word je dunner. ik zou het checken :)
Geplaatste afbeelding

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 22 juli 2010 - 14:27

britjes zei:

ja ik lees het. ik geloof wel dat hij echt niet meer krijgt als zijn porties. van die cortisone word je ook dikker dus is afvallen wat moeilijker.

met een traag werkende schildklier word je ook dikker en te snel werkend word je dunner. ik zou het checken :)

Dat zal dan waarschijnlijk via bloedafname te testen zijn?
Ik zal het nu zo proberen, maar als ik merk dat hij weer blijft hangen of zwaarder wordt, zal ik toch eens de test aanvragen.

Karthuizers wegen normaal gezien tussen 3,5 en 7,5, maar hier heb ik een groot exemplaar, ik zal zien hoe het lukt, als hij onder de 9 kg raakt, zou dat al goed zijn :d

Maar Roswell is dan ook een luie kater met als geliefde bezigheid slapen, slapen en nog eens slapen...
Zijn grootste activiteit bestaat eruit om naar beneden op de kattenbak te gaan, of naar boven om te gaan slapen 's avonds ;)

Ik heb een curve gemaakt hoe zijn gewicht zou moeten evolueren, en het gaat momenteel volgens plan ;)

Bijgevoegde bestanden

Geplaatste afbeelding

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#7 Geplaatst 22 juli 2010 - 14:31

ja dat gaat via bloedafname helaas... vergeet echt niet te vragen of dan ook echt de TSH getest word want meestal word alleen de T4 gevraagt en de TSH niet. want de T4 kan goed zijn maar de TSH niet dus zou vervelend zijn als je weer gehele bedrag moest betalen ;) .

is hij niet luier omdat hij te zwaar is? als je die probleempjes heeft als hij zal bewegen ook niet zo fijn zijn denk ik. kan je niet 2 keer op een dag 5 minuten gaan spelen met hem? is er iets wat hij leuk vind? en dan na 2 weken of zo (liever heel langzaam) opbouwen naar 2 keer 7 minuten?

ja zou zeker goed zijn als hij al onder de 9 kilo weegt. heb je foto van hem? :)
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 22 juli 2010 - 15:20

:geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 22 juli 2010 - 15:43

britjes zei:

ja dat gaat via bloedafname helaas... vergeet echt niet te vragen of dan ook echt de TSH getest word want meestal word alleen de T4 gevraagt en de TSH niet. want de T4 kan goed zijn maar de TSH niet dus zou vervelend zijn als je weer gehele bedrag moest betalen ;) .

is hij niet luier omdat hij te zwaar is? als je die probleempjes heeft als hij zal bewegen ook niet zo fijn zijn denk ik. kan je niet 2 keer op een dag 5 minuten gaan spelen met hem? is er iets wat hij leuk vind? en dan na 2 weken of zo (liever heel langzaam) opbouwen naar 2 keer 7 minuten?

ja zou zeker goed zijn als hij al onder de 9 kilo weegt. heb je foto van hem? :)

Ik zal het zeker vragen, moest het zover moeten komen!
Bedankt voor de tips :flower:

Met hem spelen doen we wel dagelijks een beetje, en sinds we Echo erbij hebben krijgt hij dankzij haar ook wat meer beweging ;)
Maar die is altijd al liever lui dan moe geweest!
En idd, als hij last heeft van zijn knie, val ik hem niet echt lastig.

Hier is een foto van oktober verleden jaar, een van de weinige waar hij volledig op staat, zwemband inbegrepen :oops:
Net een kangoeroe :oops:
Geplaatste afbeelding

En dit was hij als kitten:
Geplaatste afbeelding

Het is eigenlijk sinds de blaasgruisoperatie dat de gewichtsproblemen gestart zijn...
Ik kan me niet herinneren dat ik hem ooit korrels voor zijn neus gezet heb die niet werden afgewogen, buiten zijn kittentijd gerekend dan!
En we hebben er ook nooit een gewoonte van gemaakt snoepjes te geven, het enige wat hij krijgt is enkele kleine stukjes ham, als hij dat ruikt is er geen houden aan, maar dat is dan ook alles!
Wat mijn da maar niet blijkt te geloven :s

Geplaatste afbeelding

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#10 Geplaatst 22 juli 2010 - 16:03

uhmmm ja een behoorlijk zwemband ja :) ;) ... voor zijn knieen echt beter inderdaad wat gewicht minder... ik zou eigenlijk ook met hammetje stoppen :oops: .

geef je toevallig ook nog iets homeopatisch? vooral om zijn gewrichten te smeren?

zijn nieren zijn verder wel getest? of is die bloedtest ook niet gedaan :oops:

sorry dat ik door blijf vragen maar ik denk mee ;)
Geplaatste afbeelding

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 22 juli 2010 - 18:52

britjes zei:

uhmmm ja een behoorlijk zwemband ja :) ;) ... voor zijn knieen echt beter inderdaad wat gewicht minder... ik zou eigenlijk ook met hammetje stoppen :oops: .

geef je toevallig ook nog iets homeopatisch? vooral om zijn gewrichten te smeren?

zijn nieren zijn verder wel getest? of is die bloedtest ook niet gedaan :oops:

sorry dat ik door blijf vragen maar ik denk mee ;)

Ja, een behoorlijke zwemband, ik durf er geen -je meer achter zetten :oops:

Nu ik eraan denk, sinds hij op de Sanabelle staat, komt hij er zelfs niet meer om vragen, het is al een hele tijd geleden dat hij nog een stukje ham kreeg!
Maar als hij er kreeg, dan was dat maximum eens per week 2 stukjes van 1 vierkante cm, dus ook niet overdreven!
Voor de Sanabelle draaide hij de ganse dag door rond mijn benen van zodra ik in de keuken kwam, nu hij beseft dat er steeds korrels blijven staan laat hij me met rust!

Toen hij geopereerd werd, ondertussen al bijna 9 jaar geleden, werden alle testen gedaan, maar éénmaal de speciale voeding aansloeg en de problemen van de baan waren, waren er volgens de da geen geldige redenen om verdere onderzoeken uit te voeren.
Hij had het wel over een mogelijke traag werkende schildklier toen ik met de RD begon, maar hij wilde eerst proberen met die voeding vooraleer verder te zoeken.

Ik denk niet dat mijn da met homeopathie werkt, dus krijgt hij niets om zijn gewrichten te smeren.
Ik heb er wel eens naar gevraagd toen er foldertjes in de wachtzaal lagen voor een bepaalde medicatie voor de gewrichten, maar volgens de da was het op dat moment niet aangewezen, ik denk dat hij toen op de cortisone stond voor zijn tijdelijke astma, hij had te veel schrik dat dit een nog groter risico was die suikerziekte zou kunnen opwekken...

Niet erg van de vragen hoor, we leren altijd bij!

Geplaatste afbeelding

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#12 Geplaatst 22 juli 2010 - 20:58

zo zeg das lang geleden al die testen 9 jaar. kan een hoop veranderd zijn intussen :) we hopen het natuurlijk niet maar het zou wel verklaren waarom hij zo flinke kerel is mocht zijn schildklier te traag werken...

nou probeer maar lekker de dieet zou mooi zijn als je hem rond de 8 kilo zou krijgen... ;)
Geplaatste afbeelding