Spring naar inhoud

- - - - -

Ontwormen?

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#1 Geplaatst 23 juli 2010 - 00:38

Zwartje krijgt elke maand zijn pipetje Stronghold.

Nu vroeg ik me af, moet ik hem bijkomend nog ontwormen?

De reden dat ik er nu over nadenk is omdat hij bij zijn laatste da-opnames steeds last had om bij te komen. Na een keertje deftig ontwormen leek het beter te aan en was hij snel op zijn normale gewicht. Ik vroeg me dan ook af of het nuttig kan zijn om hem nu iets tegeven. Normaal geeft de da gewoon af en toe ontworming bij.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#2 Geplaatst 23 juli 2010 - 01:52

Vosse zei:

Zwartje krijgt elke maand zijn pipetje Stronghold.

Nu vroeg ik me af, moet ik hem bijkomend nog ontwormen?

De reden dat ik er nu over nadenk is omdat hij bij zijn laatste da-opnames steeds last had om bij te komen. Na een keertje deftig ontwormen leek het beter te aan en was hij snel op zijn normale gewicht. Ik vroeg me dan ook af of het nuttig kan zijn om hem nu iets tegeven. Normaal geeft de da gewoon af en toe ontworming bij.

Mijn katten krijgen Milbemax, een heel klein gecoat pilletje dat er makkelijk ingaat, in een keer afdoende werkt en alle wormen aanpakt. Stronghold kat werkt niet tegen lintworm en aanvullend ontwormen is dan nodig.

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#3 Geplaatst 23 juli 2010 - 06:42

Ik dacht dat Stronghold ook tegen de meeste wormsoorten was.Nu ben ik ook eventjes aan het panikeren :trance: want ik geef ook geen ontworming bij.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#4 Geplaatst 23 juli 2010 - 07:02

Stronghold is niet voldoende om te ontwormen want doodt niet alle wormen. Best geef je de pilletjes Milbemax erbij of als Zwartje geen pilletjes wilt Profender ofzo.

Lorwen
Lorwen
  • 411 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 23 juli 2010 - 07:36

Hoe vaak dien je eigenlijk te ontwormen?  Maandelijks?  Jaarlijks?
Had het echt aan onze DA moeten vragen :s

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#6 Geplaatst 23 juli 2010 - 11:49

Je kunt niet preventief ontwormen en hier doe ik het alleen als er een besmetting is. Ontlasting kun je door een da laten nakijken op wormen/eitjes of in een afgesloten potje op de vensterbank kijken of er leven ontstaat.

Alle ontworm producten bevatten gif en als het zo gezond zou zijn dan zouden mensenkinderen ook om de drie tot zes maanden wel een dosis toegediend krijgen omdat vooral crèche en school bronnen van besmetting zijn.

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 23 juli 2010 - 12:25

ik ontworm (en ontvlooi) ook niet preventief, precies om de reden die sihirci vermeldt.  Het is nog altijd gif dat je in je kat stopt :)

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 23 juli 2010 - 12:40

Ik ontworm wel preventief, met Milbemax. Mijn poezels komen buiten en vangen levende prooien. Dus ik neem het zekere voor het onzekere.

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 23 juli 2010 - 12:49

dolfjeweerwolfje zei:

Ik ontworm wel preventief, met Milbemax. Mijn poezels komen buiten en vangen levende prooien. Dus ik neem het zekere voor het onzekere.

nja, mocht toulouse buiten komen zou ik het mss wel preventief doen ^^

Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#10 Geplaatst 23 juli 2010 - 12:49

Preventief ontwormen is onmogelijk er is een besmetting nodig voor je deze kunt bestrijden.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 23 juli 2010 - 15:16

Waarom raden ze je dit dan toch aan?
Welk nut heeft het dan om Milbemax te gebruiken om de 3 maanden?

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#12 Geplaatst 23 juli 2010 - 15:28

Financieel belang voor farmacie en dierenarts.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#13 Geplaatst 23 juli 2010 - 16:11

Preventief ontwormen kan inderdaad niet. Voor mensen met een buitenkat is het wel interessant om te ontwormen (zeker kittens en senioren of zwakkere katten omdat daar het gevolg van wormbesmettingen -ook al zie je ze niet- ernstigere gevolgen kan hebben) om de zoveel tijd om korte metten te maken met aanwezige (nogmaals ook al zie je ze niet) wormbesmettingen.

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#14 Geplaatst 23 juli 2010 - 17:52

Smitten Kitten zei:

Preventief ontwormen kan inderdaad niet. Voor mensen met een buitenkat is het wel interessant om te ontwormen (zeker kittens en senioren of zwakkere katten omdat daar het gevolg van wormbesmettingen -ook al zie je ze niet- ernstigere gevolgen kan hebben) om de zoveel tijd om korte metten te maken met aanwezige (nogmaals ook al zie je ze niet) wormbesmettingen.

Ja daarom net hé. Hij heeft dus nooit ontworming gehad, werd meestal niet ontvlooid (nu wel wat hij kreeg zo schilfertjes enzo). Heeft ook nooit vlooien gehad... Maar omdat ik uit ervaring weet dat hij gemakkelijk wormen meeneemt van bij de DA, leek het mij geen slecht idee :)

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#15 Geplaatst 23 juli 2010 - 17:58

Mijn mannen komen ook buiten maar ze vangen echter geen levende prooien, niks.
Of je moest een vlinder of een blad van een plant/ bloem ook tot die categorie rekenen.
Naast hun maandelijkse pipetjes Stronghold ontworm ik ze toch twee keer per jaar met Milbemax.
Drontal tabletjes zijn erg groot en dat betekende elke keer opnieuw een heus gevecht.
Zeker in de zomer en vooral nadat ik ze toch wel erg vind afvallen dit seizoen.

Geplaatste afbeelding