Spring naar inhoud

- - - - -
Zwanger

Geboortebenodigdheden

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
Leki1306
Leki1306
  • 102 berichten

#1 Geplaatst 24 juli 2010 - 12:58

Beste,

De Topic geboortebenodigdheden is heel interessant maar als ik al deze zaken moet aankopen ben ik honderden euro's kwijt.

Kan mij iemand zeggen welke benodigdheden absoluut noodzakelijk zijn?

Groeten

Lore

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 24 juli 2010 - 13:36

Dat is dan weer een gevolg van fokken ;) .

Ik denk dat fokkers jou wel kunnen helpen met je vraag...
Geplaatste afbeelding

amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
  • 18 katten

#3 Geplaatst 24 juli 2010 - 14:00

een babyweegschaal, of keukenweegschaal die nauwkeurig meet.
Flosdraad, goede schaar (om navelstreng)
iets om de slijmpjes af te zuigen, indien nodig
nutridrops voor energie
een warmtelamp of warmtematje
een bevallingsbench
nagellak of iets anders om de nageltjes te kleuren (soms moeilijk om te weten wie wie is :) )
dekentjes ofzo om in de bench te leggen
Er zullen nog wel dingen zijn , moet eens mijn lijstje gaan bekijken :d
Maar vind deze toch wel de noodzakelijkste.

Bewerkt door amazingdolls, 24 juli 2010 - 14:01.

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#4 Geplaatst 24 juli 2010 - 14:11

Tja, fokken is duur. Voor de goedekoop moet je het niet doen en als je bepaalde dingen niet in huis hebt kan het wel eens snel anders lopen dan je had gehoopt...

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#5 Geplaatst 24 juli 2010 - 14:12

kittenmelk heb je volgens mij ook best in huis

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#6 Geplaatst 24 juli 2010 - 14:23

hoog nodige:

je handen, om de navelstrengen door te trekken
boterhamzakjes voor placentas
keuken rol
druivensuiker
je mond om kitten uit te zuigen
oude theedoeken of handdoeken voor het nest en de bevalling
en koffie voor je zelf
zeep die desinfecteerd voor je handen

flesje en kittenmelk

alles wat de meeste fokker in huis hebben is ook omdat het makkelijker is.

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 24 juli 2010 - 14:30

Nahs zei:

en koffie voor je zelf

:d

Geplaatste afbeelding

Leki1306
Leki1306
  • 102 berichten

#8 Geplaatst 24 juli 2010 - 14:55

Smitten Kitten zei:

Tja, fokken is duur. Voor de goedekoop moet je het niet doen en als je bepaalde dingen niet in huis hebt kan het wel eens snel anders lopen dan je had gehoopt...

Ik ben er me van bewust dat het niet goedkoop is en daar doe ik het ook helemaal niet voor, maar naar mijn mening zijn er toch enkele dingen die niet echt nodig zijn, ik wil ook geen geld verspillen. Daar gaat het mij om :d

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#9 Geplaatst 24 juli 2010 - 15:58

belangrijk vindt ik zelf utero vetsem die had ik er nog niet staan  en telf nr dierenarts

Guest_lucky bunny_*
Guest_lucky bunny_*

#10 Geplaatst 25 juli 2010 - 00:11

Nahs zei:

belangrijk vindt ik zelf utero vetsem die had ik er nog niet staan en telf nr dierenarts

Heel belangrijk.

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.835 berichten
  • 13 katten

#11 Geplaatst 25 juli 2010 - 10:31

Tja, dat lijstje staat daar natuurlijk niet voor niets.

Er zijn maar enkele dingen die je m.i. niet echt, echt, echt, nodig hebt. Ik heb het lijstje even gekopieerd en de dingen waarvan ik denk dat je die eventueel achterwege kunt laten eruit gehaald. En echt, dat zijn er maar een paar!

Komt het:

Werpkist + spartelkooi   
Gebruik in ieder geval geen doos waar groente of fruit in heeft gezeten  ivm pesticiden. Een lege chipsdoos of televisiedoos zijn goed te  gebruiken.
- hier zijn diverse mogelijkheden voor, je hoeft niet meteen het duurste aan te schaffen. Een goede Chipsdoos en een konijnenrenhekje zullen voor een eerste nest ook voldoen, mits je een aantal regels in acht neemt.

Digitale weegschaal   die grammen kan wegen

Handdoeken/washandjes/gastendoekjes om kittens mee droog te wrijven

Kraamvrouwonderleggers   (stuks of 10)  
Leg er voor de bevalling een paar op elkaar zodat je de hele vieze makkelijk kan verwijderen tijdens de bevalling.
- Deze zijn te koop bij de drogist en zijn niet zo heel duur. Ze nemen veel vocht op wat voorkomt dat je kittens na geboorte vocht inademen. Goed veel aanschaffen zodat je kunt verschonen als nodig.

Slijmzuiger   om luchtwegen schoon/leeg te zuigen
- absoluut noodzakelijk is het denk ik niet, maar wel een heel veilig gevoel om hem in huis te hebben. Mocht je hem ooit nodig hebben en je hebt het niet, dan sla je jezelf echt voor je kop.

Unicura zeep    Handen wassen voordat je de poes helpt met de bevalling.

- of andere ontsmetter voor je handen (wij hebben spul om te ontsmetten zonder je handen te moeten wassen. Staat dan naast de werpkist, wel zo makkelijk)

Ontsmettingsmiddel
warmte matje   

Fleecedeken   (stuk of 6- 8) Deze gebruik je later in de werpkist, onder de flaneldoek.

schrijblok + pen   
Noteren: eerste persweeen, kenmerk kitten, tijdstip geboorte, plancenta compleet?, geboortegewicht, kater/poes

klok
- je horloge werkt hier ook perfect voor, al moet ik zeggen dat ik liever een digita heb, dan kan ik precieser de tijd noteren. tv, computer, telefoon, er is altijd wel een klokje in de buurt.

Kittenmelk (KMR of Litterlac)
- met flesje of spuitje, uiteraard met de speentjes. Vantevoren klaarleggen zorgt ervoor dat je alvast goed bent voorbereid. absoluut onmisbaar.

Koffieroom Doe een maatschep (zelfde als water/poeder) door de melk voor een goede ontlasting.
- niet helemaal onmisbaar, mits je dan goede alternatieven in huis hebt.

babyflesje met deksel   om de poeder, water en eventueel koffieroom goed te mengen. Goed schudden tot er geen klontjes meer inzitten.
of: Spuitjes 1ml, 2ml, 5ml of voedingspipet    Voederspuitje 10ml

Speentjes voor op de voederspuitjes   

kittenflesje + losse speentjes     

Druivensuiker   indien nodig door de melk

Nutridrops   wat extra steun geeft voor kittens  
Utero vetsem   om baarmoeder schoon te maken na de bevalling
urtica urens 30c   stimuleerd een goede melkafgift
RC Convalescence support
De telefoon met het nummer van je da voorgeprogrammeerd. Die hoort naast de werpkist te liggen zodra de bevalling inzet. Bel je da als de weeen beginnen en zorg dat hij/zij nu al weet dat je kat zwanger is en wanneer ze is uitgerekend.

Bij een aantal dingen heb ik zelf nog een opmerking geplaatst. De meeste dingen spreken voor zich denk ik.

Als je toch wat wilt bezuinigen op de  benodigdheden, dan kun je in plaats van fleecekleedjes kopen, oude  lakens gebruiken in de werpkist. Maar geen handdoeken. daar blijven de  kittens in hangen met hun nagels. Veel dingen kun je eventueel vervangen  door goed in huis te kijken wat je nog hebt, dan hoef je het niet aan  te schaffen.
Flesjes, speentjes, kittenmelk, werpdoos, doeken, onderleggers..... alles wat hierboven staat, is m.i. onmisbaar.

Verder ben ik het helemaal eens met Smitten Kitten. Fokken kost nu eenmaal geld. Veel geld. Dat je geen geld onnodig wilt uitgeven snap ik volkomen, maar vooral bij een eerste nest moet je nu eenmaal veel aanschaffen. Op een gegeven moment heb je alles wel in huis en controleer je voor of vlak na elke dekking of je nog alles hebt of dat je nog wat moet aanschaffen. En dan vul je aan. Dan ben je niet meer zoveel kwijt in ene keer.

En alle vragen uiteraard gewoon stellen!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Leki1306
Leki1306
  • 102 berichten

#12 Geplaatst 25 juli 2010 - 11:05

ginnie zei:

Tja, dat lijstje staat daar natuurlijk niet voor niets.

Er zijn maar enkele dingen die je m.i. niet echt, echt, echt, nodig hebt. Ik heb het lijstje even gekopieerd en de dingen waarvan ik denk dat je die eventueel achterwege kunt laten eruit gehaald. En echt, dat zijn er maar een paar!

Komt het:

Bij een aantal dingen heb ik zelf nog een opmerking geplaatst. De meeste dingen spreken voor zich denk ik.

Als je toch wat wilt bezuinigen op de benodigdheden, dan kun je in plaats van fleecekleedjes kopen, oude lakens gebruiken in de werpkist. Maar geen handdoeken. daar blijven de kittens in hangen met hun nagels. Veel dingen kun je eventueel vervangen door goed in huis te kijken wat je nog hebt, dan hoef je het niet aan te schaffen.
Flesjes, speentjes, kittenmelk, werpdoos, doeken, onderleggers..... alles wat hierboven staat, is m.i. onmisbaar.

Verder ben ik het helemaal eens met Smitten Kitten. Fokken kost nu eenmaal geld. Veel geld. Dat je geen geld onnodig wilt uitgeven snap ik volkomen, maar vooral bij een eerste nest moet je nu eenmaal veel aanschaffen. Op een gegeven moment heb je alles wel in huis en controleer je voor of vlak na elke dekking of je nog alles hebt of dat je nog wat moet aanschaffen. En dan vul je aan. Dan ben je niet meer zoveel kwijt in ene keer.

En alle vragen uiteraard gewoon stellen!

Beste,

Bedankt voor de info, heb mijn bestelling geplaatst bij mtkathadin en heb me gehouden aan jou lijstje.

Wat ik me nog afvraag is wat er juist bedoeld wordt met een warmte matje, waar vind ik dit en waar koop ik dit?

Bedankt

groeten

Lore

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.835 berichten
  • 13 katten

#13 Geplaatst 25 juli 2010 - 12:07

wij gebruiken als warmtematje een warmte kussen, te koop bij blokker. Er zijn variaties op, maar deze gebruiken wij en we zijn er heel tevreden over. We kunnen het ding half onder de kleden leggen, half in de doos zeg maar, omdat hij plooibaar is. Dan kan de mama en later de kittens, kiezen of ze erop gaan liggen of niet. Met het hete weer van laatst is het uiteraard niet nodig....
Ik zal eens een plaatje zoeken

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#14 Geplaatst 25 juli 2010 - 12:13

Leki1306 zei:

Ik ben er me van bewust dat het niet goedkoop is en daar doe ik het ook helemaal niet voor, maar naar mijn mening zijn er toch enkele dingen die niet echt nodig zijn, ik wil ook geen geld verspillen. Daar gaat het mij om :d

Veel geldverspilling zit er niet in, zeker niet voor een beginnend fokker. Een eerste nestje kan heel hektisch zijn, als er dan wat mis gaat en je hebt de spullen niet in huis... dan loopt het hele verhaal jammer genoeg heel snel en heel verdrietig af.

Ginnie heeft het al goed uitgelegd. Het geboortekastje voor de eerste keer vullen is een kostelijke zaak, later is het gewoon hier en daar wat aanvullen en een heel stuk goedkoper. Natuurlijk moet je geen dure werpkist van 200 euro hebben en is een kartonnen doos ook goed. Fleece kost niets (2 euro ikea), maar oude doeken kunnen ook dienen. Maar alles van op het lijstje is verder gewoon zeer handig. Liefst spullen te veel dan op het cruciale moment met problemen te zitten omdat je iets niet in huis hebt ;)

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.835 berichten
  • 13 katten

#15 Geplaatst 25 juli 2010 - 12:14

Drogisterij.net: Happy Life warmtekussen (stuk)

Zoiets hebben wij. niet helemaal dezelfde, maar dan heb je een indruk. Ze zijn er in vele vormen en maten. Kwestie van goed zoeken en hopen op een aanbieding ;)

Geplaatste afbeelding

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Zwanger