Spring naar inhoud

- - - - -
Kittens

Gewicht schema Kittens

• Log in om te reageren
48 reacties op dit onderwerp
xxxcinderellaxxx
xxxcinderellaxxx
  • 119 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 26 juli 2010 - 07:24

Met speciale dank aan Sihirci

Ik denk dat menig forumlid hier wel wat mee kan. Ik wist namelijk ook niet hoe de gewichtjes van de kittens verdeeld behoren te zijn.

GROEI- & ZORGSCHEMA VAN JONGE KATJES
Geboorte gewicht ca. 100 gram
3e - 5e dag ca. 130 - 150 gram / navelstreng valt eraf
9e - 12e dag ca. 210 gram / oogjes en oortjes gaan open
14 dagen ca. 230 gram / gaat beetje rondlopen
16 dagen ca 265 gram / kunnen zich beetje wassen en spelen
21 dagen ca. 325 gram / gaat aan de wandel
25 dagen ca. 360 gram / eerste snijtanden komen door
28 dagen ca. 400 gram / hoektanden & kiezen / 1e keer ontwormen / goed controleren op parasieten / start zindelijkheidstraining
5 weken ca. 480 gram / wordt zindelijk, kan behoorlijk goed rennen
6 weken ca. 540 gram / hoeft niet meer geflest te worden / heeft volledig melkgebit / kan buiten moedermelk en eet zelfstandig / 2e keer ontwormen
8 weken ca. 600 - 700 gram / 1e keer inenten (vraag entingsboekje !!!) / 3e keer ontwormen
10 weken ca. 850 gram
12 weken ca. 1000 - 1100 gram / 2e keer inenten
Geplaatste afbeelding

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 26 juli 2010 - 15:22

Misschien er even bij vermelden dat dit voor HTK-katten is, want voor bv. maine coons klopt dit helemaal niet :goofy: :heart:

cathy67
cathy67
  • 479 berichten

#3 Geplaatst 26 juli 2010 - 15:35

En bij Brits korthaar ook niet echt. Althans bij mij niet.

sisi
sisi
  • 6.755 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 26 juli 2010 - 15:46

interessant! Bedankt :duim:

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 26 juli 2010 - 16:07

Geplaatste afbeelding

Niet echt duidelijk te zien per week, maar wel handig voor verschillende bouw van kittens. :)

Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#6 Geplaatst 26 juli 2010 - 19:11

Dit zijn gemiddelden en ook onder Main Coons komen kleinere kittens voor.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#7 Geplaatst 26 juli 2010 - 19:12

eve zei:

Geplaatste afbeelding

Niet echt duidelijk te zien per week, maar wel handig voor verschillende bouw van kittens. :)

Deze vind ik moeilijk te lezen voor iemand die geen technische opleiding heeft gehad.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#8 Geplaatst 26 juli 2010 - 19:14

cathy67 zei:

En bij Brits korthaar ook niet echt. Althans bij mij niet.

Bij de tuv liggen de gewichten gewoonlijk ook hoger, maar dit is een richtlijn voor mensen die een nestje krijgen en geen enkele ervaring hebben.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#9 Geplaatst 26 juli 2010 - 19:19

Gewoonlijk wordt gesteld dat een kitten 10% van het geboortegewicht per dag moet aankomen.

Is jouw kitten dus 150 gram dan is een gewichtstoename van 15 gram per dag gewenst.

Is het kitje maar 59 gram (wat ook voorkomt) dan is de gewenste toename in gewicht per dag 5.9 gram.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#10 Geplaatst 28 juli 2010 - 10:24

Wij hebben nu een britje lopen van 8 weken (Zircon) en die weegt 1 kg 200 gram, zijn zusje weegt 980 gram. Dus een duidelijk verschil met htk'tjes...En een duidelijk verschil tussen poesjes en katertjes.

Soms heb ik er problemen mee dat er zo op gewicht afgegaan wordt.
Een kitten hoort gewoon dagelijks bij te komen, dat is alles. Kleine kittens groeien soms heel groot uit en grote kittens zijn niet zoiezo reuzen als ze volwassen zijn. Je kan op de grootte van een kitten zeker niet afgaan hoe groot ze zullen worden, je kan best serieus verrast zijn.

Het gewicht van kittens moet enkel en alleen bijgehouden worden om toe te zien dat ze niet plots afvallen, maar elke dag goed bijkomen.
Gewichtverlies is een teken dat er gereageert moet worden en het kitten of de mama hulp nodig heeft.

nautje
nautje
  • 32 berichten
  • 8 katten

#11 Geplaatst 31 juli 2010 - 02:47

Ik ben het niet helemaal eens met het gewicht bij 8 weken. Dat moet echt zo'n 800 gram zijn, liefst meer, als alles goed gaat. Bij onze organisatie wordt NIET geent indien een kitten niet 8 weken én 800 gram is. Aan beide voorwaarden moet voldaan zijn. Liefst wachten we nog tot 9 weken en 900 gram (bij nog geen reservering en sowieso als ze niesziek/kattenziek zijn geweest).

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#12 Geplaatst 31 juli 2010 - 12:05

nautje zei:

Ik ben het niet helemaal eens met het gewicht bij 8 weken. Dat moet echt zo'n 800 gram zijn, liefst meer, als alles goed gaat. Bij onze organisatie wordt NIET geent indien een kitten niet 8 weken én 800 gram is. Aan beide voorwaarden moet voldaan zijn. Liefst wachten we nog tot 9 weken en 900 gram (bij nog geen reservering en sowieso als ze niesziek/kattenziek zijn geweest).

Hier ben ik het met jou eens, nog beter als de kittens meer wegen dan de 100 gram die gemiddeld per week worden geteld.

Groeischema jonge katjes

Hier heb ik het groeischema vandaan. Dicky heeft erg veel ervaring met *wegwerpkittens* er staan veel goede adviezen op haar site.

nautje
nautje
  • 32 berichten
  • 8 katten

#13 Geplaatst 31 juli 2010 - 14:22

Ja, ze mogen gerust zwaarder wegen dan de 100 gram die per week gemiddeld wordt geteld. Als opvangmama hou ik van lekker bolle kittens :) De realiteit is meestal anders, dit seizoen: kitten van 8-9 weken (ogen volledig doorgekleurd), gewicht 315 gram. Kitten van 5 weken - net geen 400 gram. Kittens van 3 - 3,5 week, 200 gram. Maar Naut mest ze wel vet :)

Vorig seizoen had ik een stel katertjes die met 9 weken tussen de 1250 en de 1350 gram wogen :d

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#14 Geplaatst 31 juli 2010 - 14:56

Wauw die katertjes met die prachtige gewichten zijn een voorbeeld van hoe het kan. Meeste buiten geboren nestjes die ik heb gezien en/of opgevangen waren ook onder de maat, maar met goede zorg en voer in overvloed lukt het meestal wel ze over die ondergrens heen te trekken.

Momenteel hoor ik dat er weer veel niesziekte heerst en kattenziekte de kop weer opsteekt :(

nautje
nautje
  • 32 berichten
  • 8 katten

#15 Geplaatst 31 juli 2010 - 17:43

Hun zusje was echter steeds best ziek (diarree/spugen) en woog op dezelfde leeftijd maar nét 800 gram... Maar het is een grote meid geworden gelukkig :)

Niesziekte en kattenziekte zijn helaas jaarlijks terugkerende verschijnselen :(
Niesziekte heeft zeker 50% van de opvangkatjes, kattenziekte *lijkt* dit jaar binnen de perken te blijven, al hebben we al een aantal gevallen gehad :cry:

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Kittens