Spring naar inhoud

- - - - -

Binnenkat

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Guest_pluchke01_*
Guest_pluchke01_*

#1 Geplaatst 26 juli 2010 - 09:57

Ik heb een vraagje, wij hebben sinds een week nu twee superlieve britse kortharen die binnen blijven. in oorspring dacht ik eraan om ze misschien onder toezicht (leiband?) in de tuin te laten, maar daar zijn we nog niet uit. Nu vroeg ik mij af hoe jullie dat praktisch soms doen. Wij durven de keukendeur naar buiten niet open te laten uit schrik dat de poesjes naar  buiten zouden gaan. Is het zo dat die diertjes daartoe aangetrokken worden, of zijn ze eerder bang van de buitenwereld en zullen ze uit hun eigen binnenblijven (wat ik wel eens hoor van andere eigenaars). of is het omdat ze jong en nog nieuwsgierig zijn dat ze wel aangetrokken worden door de tuin?
Nu hadden wij deze week gebarbecued en hebben dan even hun kattenbak (die in de keuken staat) in de living gezet en daar de deuren dichtgedaan zodat de keukendeur open kon blijven staan. Maar het is soms dus wel even zoeken.
Zo wilden wij ze in het hele huis laten rondlopen, maar de garage heeft een automatische poort en ik mag er niet aan denken dat wanneer mijn man deze opent de poezen op dat ogenblik in de garage zouden zijn en naar buiten zouden willen lopen. Of gaan ze dat niet doen?
Daarom even de vraag aan mensen met binnekatten hoe zij dit praktisch allemaal oplossen, of hebben zij hier geen last van?
mercikes!

Lorwen
Lorwen
  • 411 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 26 juli 2010 - 10:16

Wij hebben ook twee brits kortharen rondlopen die we niet buiten willen laten.  We doen dit nu al bijna een jaar en half en tot nu toe nog nooit problemen mee gehad.

Hadden onlangs ook een bbq gedaan, en hebben de katten in de hal en de ganse bovenverdieping gelaten.  De kattenbak staat onder de trap, daar staat ie altijd.  Tussen de hal en de living hebben wij een dubbele glazen deur waardoor we de kittens in de hal kunnen houden als wij onze grote venster openzetten.

Kittens mogen niet in de garage als er 1 van ons beide niet thuis is... hebben ook een automatische poort en ze zouden misschien snel weg zijn moet die poort opengaan terwijl zij erbij liggen.  Voor de restniet echt problemen mee...

Gewoon zien dat, vooraleer je een deur of een raam openzet, weet waar ze zijn en een deur dicht kan doen zodat je zeker bent dat ze binnen zijn...

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#3 Geplaatst 26 juli 2010 - 10:41

Mijn scottish foldje mag samen met mij buiten, we hebben een enorme grote (bijna volledig) afgezette tuin. In het begin sloot ik ook altijd de keukendeur, en de grote ramen in de living konden dus niet open. Ik vond dit in de zomer toch beperkend. Dus nam ik hem met me mee naar  buiten, eerst aan leiband, daarna zonder.

Nu staat de deur heel dikwijls open maar hij heeft geen interesse in de buitenwereld, enkel zal hij met mij eens meegaan, om na een paar minuten weer naar binnen te spurten. Maar elke kat is anders.

Tirza
Tirza
  • 2.399 berichten
  • 6 katten

#4 Geplaatst 26 juli 2010 - 10:50

Je kan eventueel zo'n hordeur aan je achterdeur bevestigen.
Dat lukt bij een van de kittens die van bij mij komt.

Ik heb 1 kattenbak in de living en een litterrobot in de keuken. Als we met een een BBQ zitten gaat deur tussen keuken en living dicht en zo kan achterdeur openblijven.

Bij heel veel volk dat binnen en buiten moet, steek ik poezels boven met kattenbak eten en drinken. Zo ben ik op mijn gemak en zij ook.

Er gewoon op vertrouwen dat ze niet naar buiten zullen gaan zou ik nooit doen.
Ik neem ze wel af en toe mee naar buiten aan harnasje en leiband.

Guest_Milo&Feline_*
Guest_Milo&Feline_*

#5 Geplaatst 26 juli 2010 - 11:00

Op termijn gaan ze hun territorium wel willen uitbreiden als ze daar de kans toe krijgen, dus als de deur openstaat zullen ze vast en zeker een kijkje nemen.
Mijn beestjes zijn ook binnenkatten, maar tegenwoordig als ik thuiskom glipt Milo snel naar buiten de gang op (ik woon in een appartementsblok). Maar hij komt wel altijd snel terug als ik hem roep.

Milo wil wel niet aan een leiband. Als ik hem zo mee naar buiten neem gaat hij plat op de grond liggen en wil niet meer bewegen.

Bewerkt door Milo&Feline, 26 juli 2010 - 11:01.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 26 juli 2010 - 14:12

Erop vertrouwen dat ze uit hun eigen niet buiten gaan, zou ik ook niet doen, ik denk dat je jezelf schuldig gaat voelen als ze dan wel eens zouden ontsnappen.
Je kan hen laten wennen aan een tuigje, en anders is het inderdaad opletten dat ze niet mee buiten geraken.
Hier hebben we enkel een probleem als we de voordeur openen, meestal gaan de poezen wel lopen van het belletje dat boven de deur hangt en lawaai maakt, alleen Nette (is doof) komt wel eens een kijkje nemen. Ik doe de voordeur nooit open als ik niet weet waar alle poezen zijn. Als Nette in de buurt is, neem ik haar even op om de deur te openen. Aan de veranda heeft mijn man de vliegendeur cat-proof gemaakt zodat ze de hor niet meer stuk kunnen maken en ik de schuifraam gerust kan open zetten.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#7 Geplaatst 27 juli 2010 - 13:08

heb 4 britten en 2 htk katten en geen 1 komt buiten ja wel in de kattenren en die zit gekoppelt aan mijn huis een zijraam waar ze naarbuiten kunnen als ik het raam open zet. de achterdeur zit een hordeur in om te zorgen dat ze verder binnen blijven
Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#8 Geplaatst 01 augustus 2010 - 13:55

Ik zou er niet vanuit gaan dat ze thuis blijven, ze durven vaak nogal grote ontdekkingsreizigers te worden. Niet altijd hoor.

Een hordeur lijkt me geen slechte optie. In de garage zou ik ze nooit laten. Het is bekend dat katten zich wel eens in een auto durven te slapen leggen. Daarnaast staan garages en kelders enzo vaak vol met producten en spullen die gevaarlijk kunnen zijn voor hen. Ik zou ze daar dus mooi uithouden :)

chatje80
chatje80
  • 2.750 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 01 augustus 2010 - 14:24

Zita wil gewoon niet buiten dus met haar mag de deur openstaan en die loopt niet weg maar Pavio die doet dit wel dus nu letten wij ook op.
Geplaatste afbeelding