Spring naar inhoud

- - - - -

orgaan donaties dieren

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#1 Geplaatst 26 juli 2010 - 22:31

wilde niet ines haar topic bevuilen dus maak een nieuwe als niemand dat erg vind.

maar ik weet nie wie hier het blad kattenmanieren leest en krijgt? ze willen namelijk ook orgaan donaties gaan doen voor dieren. hoe zouden jullie dat vinden en zouden jullie je huisdier daarvoor opgeven mocht het ooit van de grond komen?
Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#2 Geplaatst 26 juli 2010 - 22:37

Goh... ik zou dat wel doen, om dezelfde redenen als bij mensen. Als je bij zo'n droevige gebeurtenis als een overlijden toch nog levens kan redden...

Denk alleen dat het maar heel moeilijk haalbaar is voor huisdieren, en al zeker niet betaalbaar.

wea
wea
  • 6.052 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 27 juli 2010 - 10:21

In Amerika zijn er nu al niertransplantaties. Maar die organen worden niet van dode dieren genomen, maar van levende dieren. De eigenaar van de kat die de nierr krijgt is wel verplicht voor de donar kat te gaan zorgen ook, maar ja, of ze die ook even goed verzorgen is niet zo zeker vermoed ik.

Als die organen van levende dieren worden genomen dan ben ik er echt tegen, omdat je dit een dier niet mag aandoen.

Ik vermoed dat het nemen van organen van dode dieren niet kan omdat je geen organen van zieke dieren mag nemen en je bij een overlijden vlug moet handelen, dus overreden katten moeten direkt na het ongeluk dan opgehaald worden. dat zie ik ook niet gebeuren.

En dan gaat er ook een handeltje onstaan hé, als mensen geld ruiken... katten in asielen die dan gedood gaan worden voor hun organen of katten die verdwijnen...

Het is fantastisch voor de kat die de nier krijgt, maar spijtig genoeg is er ook een kat nodig die de nier krijgt en dat gaat niet zo werken als bij menselijke donnaties hoor.

Guest_Nico van sarahtje_*
Guest_Nico van sarahtje_*

#4 Geplaatst 27 juli 2010 - 10:29

wea zei:

En dan gaat er ook een handeltje onstaan hé, als mensen geld ruiken... katten in asielen die dan gedood gaan worden voor hun organen of katten die verdwijnen...

Die kans zit er wel in hé...

We hebben eens gezien op 'Animal Planet', ik denk in 'cats 101' dat er een dierenkliniek is die de eigenaars van dieren vroeg om bloed te geven zoals wij dat doen. Goed initiatief vind ik.

wea
wea
  • 6.052 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 27 juli 2010 - 11:10

Nico van sarahtje zei:

We hebben eens gezien op 'Animal Planet', ik denk in 'cats 101' dat er een dierenkliniek is die de eigenaars van dieren vroeg om bloed te geven zoals wij dat doen. Goed initiatief vind ik.

ja, ik heb daar ook een reportage van gezien. Dat is een fantastische organisatie en zij vinden dat er geen geld verdiend mag worden op dat bloed. :thumb:

maar daarnaast is er een tweede organisatie die wel geld heeft geroken en naar asielen gaat voor bloed af te tappen tegen wat voedselsteun om dat bloed dan met winst te verkopen. :(

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#6 Geplaatst 27 juli 2010 - 13:09

ik zou ook niet weten of ik dit zou doen.
Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 27 juli 2010 - 17:21

Wat vinden jullie hiervan dan?

28-4-2010 | Faculteit Diergeneeskunde

Overleden huisdier vervangt proefdier in het onderwijs
Proefdiervrij en Universiteit Utrecht introduceren Huisdierdonorcodicil

Proefdiervrij lanceert het Huisdierdonorcodicil en pakt daarmee het stijgende aantal proefdieren in het onderwijs aan. Overleden huisdieren worden, met toestemming van de eigenaar, ingezet voor practica binnen de Universiteit Utrecht. Met deze samenwerking dragen Proefdiervrij en de Universiteit Utrecht constructief bij aan het vervangen van de duizenden proefdieren in Nederland.

Overleden huisdier redt proefdier.
Voor studies als (dier)geneeskunde, biologie en tandheelkunde bieden universiteiten practica op proefdieren aan. Dit ter illustratie van de lesstof en ook om studenten de vaardigheden van bijvoorbeeld opereren en hechten te laten oefenen. Met de invoering van het huisdierdonorcodicil is het bij practica voor de opleiding diergeneeskunde niet langer nodig proefdieren speciaal te fokken en te doden om studenten op te leiden tot bekwame dierenartsen. ‘Met het huisdierdonorcodicil kunnen nu al honderden proefdieren gered worden. Dit aantal zal alleen maar toenemen’, aldus Anouk Janssens van Proefdiervrij.

De faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht is de eerste opleiding in Nederland die werkt met het Huisdierdonorcodicil. Overleden huisdieren zoals honden, katten, konijnen en cavia’s worden met toestemming van de eigenaar beschikbaar gesteld voor onderwijsdoeleinden.

Anton Pijpers, decaan faculteit Diergeneeskunde: “Om vakbekwame dierenartsen op te leiden, is contact en oefenen met dieren tijdens de opleiding essentieel. Daarbij willen we het aantal dieren dat voor onderwijsdoeleinden gedood moet worden, zoveel mogelijk beperken.” Proefdiervrij en Universiteit Utrecht werken samen met een aantal betrokken dierenartsen uit de regio Utrecht. De dierenartsen spelen een belangrijke informerende rol tussen huisdiereigenaren en de universiteit. Proefdiervrij heeft de ambitie dit programma uit te breiden naar alle universiteiten en dierenartspraktijken in heel Nederland.

Het programma in de praktijk.
Als een huisdier komt te overlijden of wordt geëuthanaseerd, kan een huisdiereigenaar er voor kiezen het overleden huisdier af te staan aan de Universiteit Utrecht. De huisdiereigenaar tekent hiervoor een verklaring. Het is niet zo dat huisdieren al bij voorbaat over een ‘donorcodicil’ kunnen beschikken. Wel kan deze wens, in een eerder stadium, al kenbaar gemaakt worden bij de dierenarts.

Voorlopig werken een tiental Utrechtse dierenartsen mee aan dit initiatief. Mogelijk zal dit in een later stadium nog uitgebreid worden. Honden, katten, konijnen, ratten en cavia’s kunnen gedoneerd worden. De dierenarts zal het overleden dier bewaren waarna het wordt overgebracht naar de Universiteit Utrecht. Het huisdier wordt, onder supervisie van een proefdierdeskundige, ingezet zodat dierenartsen in opleiding de vaardigheden onder de knie kunnen krijgen. Hierdoor helpt het dier een dierenarts vakbekwaam te worden om in de toekomst andere, zieke huisdieren te kunnen behandelen. De docent ziet erop toe dat met het huisdier op een waardige manier wordt omgegaan. De nazorg voor het overleden huisdier zal hetzelfde zijn als bij een dierenarts.

In eerste instantie worden er 300 dieren per jaar bespaard. Er wordt gestart met de universiteit van Utrecht, op latere termijn is het de bedoeling dat iedere universiteit in Nederland gebruik maakt van het programma.

Meer informatie
Marieke Veldman, persvoorlichter faculteit Diergeneeskunde, (030) 253 34 30, m.m.veldman@uu.nl.
B.g.g. Wietske de Lange, persvoorlichter Universiteit Utrecht, (030) 253 4073, w.delange@uu.nl.

Bron: http://www.uu.nl/NL/Actueel/Pages/ProefdiervrijintroduceertHuisdierdonorcodicil.aspx

Bewerkt door Ester, 27 juli 2010 - 17:22.

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.052 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 27 juli 2010 - 18:27

Dat is nu eens een goed initiatief zeg!!

maar eerlijk gezegd, ik weet niet of ik het zou kunnen. Ik kreeg het nog niet eens over mijn hart om ee nautopsie te laten uitvoeren.

Vraagje, kan je nadat de practica is gedaan ook je huisdier laten cremeren en de as bewaren? dat is me niet zo duidelijk.