Spring naar inhoud

- - - - -

Laptop zegt kabloem

• Log in om te reageren
25 reacties op dit onderwerp
Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#1 Geplaatst 27 juli 2010 - 10:14

Nou is mijn laptop niet erg lief meer tegen me, hij heeft zo ongeveer kabloem gezegd.

Vandaag heb ik hem wel opgestart gekregen in veilige modus. Ik heb dus alles dat ik wil hebben eraf kunnen halen en op een externe harde schijf gezet. Feestje dus ;)

Sinds een tweetal weken werkt er een USB poort niet meer. Ik kreeg ook een error over het beeldschermapparaat en de software van de grafische kaart protesteerde. Ik had dan eens een update doorgevoerd maar dat leek niet te helpen.

Wanneer hij blijft hangen (beeldschermapparaat fout dus), dan gaat het scherm zwart maar zie je vanonder wel de 2 LEDs volledig branden. Hij maakt dan behoorlijk veel lawaai en omdat hij op volle toeren blijft draaien geraakt hij ook behoorlijk warm. Niet goed dus.

Heeft er iemand suggesties? Proberen te herformatteren of zou er echt hardware stuk zijn?

Ik ben wel nogal een pc-mishandelaar, installeer en verwijder continu dingen enzo, dus op zich zou een format na bijna 3 jaar wel een strak plan zijn denk ik.

(kmoet zeggen dat hij nu in veilige modus wel heerlijk snel werkt :ha )

Guest_Nico van sarahtje_*

#2 Geplaatst 27 juli 2010 - 10:33

Als hij in veilige modus werkt is dat nog geen garantie dat er niets aan de hardware is. Want in veilige modus worden sommige drivers uitgezet.
Maar een format kan nooit kwaad om te proberen.

Gewoon is doen zou ik zeggen. Blijven de USB poorten en het beeld knorrig doen dan is het 'exit' laptop vrees ik :( .

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#3 Geplaatst 27 juli 2010 - 10:58

Kzou er es mee langs de winkel gaan om te zien of ze  het kunnen herstellen :)
Formatteren kan je natuurlijk altijd eerst eens proberen, je weet maar nooit.

#4 Geplaatst 27 juli 2010 - 11:03

Da's het nadeel van een laptop: de usb poorten, de grafische kaart,... zitten mee op het moederbord. Een moederbord bij een laptop vervangen is een enorm dure zaak :( .

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 27 juli 2010 - 11:41

Het lijkt (al kan ik dat natuurlijk niet vanaf hier beoordelen) alsof je videokaart er mooi klaar mee is OF dat er een koelingsprobleem is OF de kern van het alles: je moederbord.
Vele mogelijkheden dus.

Zoals Nico zegt, is het fixen van een laptop met name vanwege de onderdelen een kostbare zaak en is zelfs een nieuwe laptop dan eerder het overwegen waard.

Maaaaaar.. ik zou toch wel even wegbrengen om te checken WAT het probleem is. Meestal betaal je zo'n 35 euro aan onderzoekskosten, maar dan weet je wel waar je aan toe bent.. en of je beste kan gaan fixen of vervangen. Wie weet heb je geluk en valt het mee..

Ik ben er toch vrijwel zeker van dat dit hardware is... sowwy :(

PS Wat jij computer mishandelen noemt, kan dit niet veroorzaken hoor :)
Het zorgt er alleen voor dat je computer wat meer moeite heeft met denken en presenteren tot jij hem weer een beetje lekker leegruimt (formatteren is inderdaad de oplossing daarvoor).
Wat betreft het voorkomen van hardware problemen... met een laptop kan je wel wat dingetjes kopen tegen oververhitting, zoals van die koelplateautjes om hem op te zetten etc. Die worden ook wel 'notebook cooling pad' genoemd.
Niet zo vaak laten vallen, helpt ook ;)
Verder blijft het een computer en onvoorspelbaar, helaaaas :(

:geluk:

Bewerkt door eve, 27 juli 2010 - 11:52.

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 27 juli 2010 - 12:47

Zou het niet kunnen dat er haartjes van Rafje en Zwartje in de laptop zitten en daardoor kan de laptop niet meer afkoelen?

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 27 juli 2010 - 12:49

Joloka zei:

Zou het niet kunnen dat er haartjes van Rafje en Zwartje in de laptop zitten en daardoor kan de laptop niet meer afkoelen?

Dat heb ik bij die van mij ook gedacht, maar het was duidelijk de harde schijf die eraan was, want Simon heeft ze nadien in zijn pc geprobeerd
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#8 Geplaatst 27 juli 2010 - 14:40

De laptop staat ergens waar er geen kat aankan overdag. Niet geheel ontoevallig ;) Zwartje is daar braaf mee, die doet daar nix aan. Rafje daarentegen...

Oververhitting kan idd wel. Ik heb er zoveel mogelijk voor opgelet, maar tijdens mijn thesis werken bv zat ik altijd op bed (met een kaft eronder, maar toch). Ik had nou eenmaal een groot bed nodig om al mijn papers op uit te spreiden zodat ik nog kon volgen :ha En hij is in die tijd natuurlijk ook veel mee naar overal gegaan zodat ik verder kon werken. Boe.

Mocht ie overleden zijn, dan koop ik gewoon een goede desktop eens ik weer werk heb. Heb nu voor nix een laptop nodig en om dan al die centen te geven voor een minder goed toesteln... neen ze.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#9 Geplaatst 27 juli 2010 - 14:50

Ik maak mijn laptop om de zoveel tijd eens open en stofzuig die dan. :LOL: Ongemerkt kruipen er daar toch echt wel kattenharen in en dan koelt dat ding niet meer goed af en dan wordt het echt warm. Na het stofzuigen is hij altijd weer good to go ;)

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#10 Geplaatst 27 juli 2010 - 15:04

Het zou me toch echt verbazen... Zwartje komt daar met geen pootje in de buurt (s wel een *hele* bureau om op te springen hé... kbedoel...) en Rafje die komt er nooit zonder dat ik er ben. Maarja, laptops zullen ook wel oververhitten in huizen zonder kat he ;)

Vrijdag ga'k naar een vriend van een vriend. Die weet er veel van en gaat eens zien. Nu alleen nog beslissen welke smaak cake ik ga bakken uit schuldgevoel :ha

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#11 Geplaatst 27 juli 2010 - 15:13

Ze moeten niet echt in de buurt komen he Vosse. Gewoon stof en kattenharen die rondvliegen worden daar ingezogen door een ventilator en op een bepaald moment, kan die dan minder goed draaien en voila....

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#12 Geplaatst 27 juli 2010 - 15:14

Smitten Kitten zei:

Ik maak mijn laptop om de zoveel tijd eens open en stofzuig die dan. :LOL: Ongemerkt kruipen er daar toch echt wel kattenharen in en dan koelt dat ding niet meer goed af en dan wordt het echt warm. Na het stofzuigen is hij altijd weer good to go ;)

Maar je kan niet elke laptop even gemakkelijk open krijgen, da's het jammere. Het doet me eraan denken dat ik dringend de desktop eens moet open vijzen want die staat constant te kreunen :ha

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#13 Geplaatst 27 juli 2010 - 15:26

Joloka zei:

Ze moeten niet echt in de buurt komen he Vosse. Gewoon stof en kattenharen die rondvliegen worden daar ingezogen door een ventilator en op een bepaald moment, kan die dan minder goed draaien en voila....

Joloka zei:

Maar je kan niet elke laptop even gemakkelijk open krijgen, da's het jammere. Het doet me eraan denken dat ik dringend de desktop eens moet open vijzen want die staat constant te kreunen :ha

Klopt en klopt ;)

Bij mij staat mijn laptop doorgaans op een tafel en toch geraken die kattenharen langs de onderkant in die laptop :catscratchhead
Dat haar is inventief zenne 8) :LOL:

En inderdaad laptops gaan niet altijd even gemakkelijk open, maar op internet vind je met wat zoeken meestal wel zo'n foto-tutorials. Blijkbaar zijn er mensen die als hobby graag laptops helemaal uit elkaar halen en dan weer in elkaar zetten. Achja, ieder zijn hobby he :ha

Maar moet zeggen dat het wel echt de moeite is, na zo'n schoonmaakbeurt klinkt mijn laptop weer veel gezonder en wordt die niet meer zo warm.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#14 Geplaatst 27 juli 2010 - 15:30

Smitten Kitten zei:

Klopt en klopt ;)

Bij mij staat mijn laptop doorgaans op een tafel en toch geraken die kattenharen langs de onderkant in die laptop :catscratchhead
Dat haar is inventief zenne 8) :LOL:

En inderdaad laptops gaan niet altijd even gemakkelijk open, maar op internet vind je met wat zoeken meestal wel zo'n foto-tutorials. Blijkbaar zijn er mensen die als hobby graag laptops helemaal uit elkaar halen en dan weer in elkaar zetten. Achja, ieder zijn hobby he :ha

Maar moet zeggen dat het wel echt de moeite is, na zo'n schoonmaakbeurt klinkt mijn laptop weer veel gezonder en wordt die niet meer zo warm.

Met ons oud acertje (ondertussen overleden na 8 jaar dienst)lukte dit niet maar ik mocht hem ergens binnen brengen en voor €15 werd die volledig gereinigd, dus dat viel wel mee.

Maar als ik alles nog eens herlees, denk ik aan een volledige format en alles terug installeren.

Bewerkt door Joloka, 27 juli 2010 - 15:31.

Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#15 Geplaatst 27 juli 2010 - 15:36

Wel, ik ga er dus vrijdagavond mee he. We zullen zien wat ie dan zegt... Ik hoop dat hij nog te redden valt natuurlijk. En als het niet is, dan is het niet hé... 3 jaar voor een laptop die ook echt overal naartoe werd gesleurd enzo is toch al *iets*. Ik vind het wel veel te kort, ma soit ;)

Eigenlijk vind ik de desktop nu wel een verademing. Zo een degelijk keyboard en een scherm dat je op de juiste afstand kan zetten enzo. Alleen zoemt deze erg hard. (dat is de koeler van de grafische kaart ofzoiets, er zit zo'n hightechkaart in van mijn vader)(nouja, hightech toen hij er voor het eerst ingestoken werd :ha )