Spring naar inhoud

- - - - -

Zoeken naar een Ocicat-dekkater

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 21 april 2009 - 12:36

Ok ik heb me zojuist eventjes zoet gehouden met de hele stamboom van onze MoucheMouche te ontleden, wat me wel opviel was als ik ging kijken naar de ouders van haar stamboomgrootouders en groot-groot-ouders en groot-groot-groot ouders, kwam ik soms op stambomen uit die zo goed als uit maar 1 lijn bestaan en die lijn lijkt me niet zo betrouwbaar en zuiver.

Het toeval wil nu juist lukken dat mijn vriend een dekkater op het oog heeft met een kater die ook veel van die lijnen in zijn stamboom heeft, mijn vraag was of het wel verstandig is om een kater te nemen die veel dezelfde lijnen in zich heeft en daarmee bedoel ik van dezelfde cattery. Het hoeven daarom niet altijd slechte lijnen te zijn, maar het valt me toch wel op dat daar gemiddeld een groot percentage inteelt in voorkomt. Wat me ook wel is opgevallen is dat er bij de Ocicat over het algemeen veel inteelt voorkomt volgens de database. Ik schrok me kapot toen ik nog maar de moeder van MM opzocht, maar in vergelijking met andere hun stamboom, vind ik dat we nog van geluk mogen spreken met haar stamboom :o
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 21 april 2009 - 12:40

oei, lijkt me een moeilijke zaak!en helaas zijn er waarschijnlijk niet veel ocicat dekkaters te vinden!?!
Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 21 april 2009 - 12:46

Ja inderdaad, dat is het jammere eraan. Nu als blijkt dat er inderdaad zoveel inteelt voorkomt bij dit ras, ga ik mijn vriend toch proberen overtuigen zijn fokplannen op te zeggen.

Ik ben al meer dan een jaar op zoek naar een goeie dekkater, gewoon uit interesse en om hem te willen helpen. Voor we haar hadden, had ik eentje op het oog, maar die is ondertussen gestorven. Aan het gedichtje dat er vroeger bij stond, was op te merken dat het heel plots was dus denk ik aan een erfelijke ziekte/afwijking, maar kan natuurlijk ook iets anders geweest zijn. Heb zijn stamboom ook nagekeken en daar kwam net geen 20% inteelt bij voor. De lijnen waarover ik het heb die soms in 1 kat zijn stamboom wel 8 keren voorkomen of meer, hebben soms 40% inteelt

Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 21 april 2009 - 12:54

Ik ben persoonlijk geen voorstander van combi's met een heel hoog inteelt%, gezien de risico's dat dit met zich meebrengt. Maar jij zit wel met een heel groot probleem natuurlijk wat dat betreft: doordat het ras niet zo gekend is, is de genenpoel die je ter beschikking hebt om mee te fokken, natuurlijk heel erg klein. Ik zou er eens heel goed over nadenken... en misschien nog even blijven doorzoeken naar een kater? Frustrerend, ik weet het, vooral als je al zo lang op zoek bent... :onzeker:
Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 21 april 2009 - 13:06

Goh frustrerend ja en nee, het kan nog wat wachten, maar liever niet meer als ze ouder is dan 2 jaar, want dan zijn er terug andere risico's en dat willen we toch proberen vermijden.
Ik heb hem ook al gezegd dat hij beter vele mensen contacteert en vele stambomen grondig nacheckt vooraleer te reageren, maar hij heeft die ene kater in zijn gedachten. Hij is wel aan't veranderen van gedacht omdat ik over die lijnen van 40% inteelt begon en bij hem zitten die helemaal niet ver in zijn stamboom. Ik ben vooral eigenlijk razend benieuwd naar de kittens van deze kater, de eigenaar zegt dat ze terug te vinden zijn op de website, maar aan zo'n kleine ukkepukken zie je natuurlijk niets. Mijn interesse gaat uit naar oudere kittens van hem en of er al dan niet mee verdergefokt is.

Nu heb ik wel gemerkt dat als ik kijk tot 10 generaties ver dat ik inderdaad zo'n groot aantal percentage inteelt krijg, maar als ik het maar hou op 4 generaties, dan krijg ik 0,781% en bij 3 generaties 0,0%. Ok ja heb het eens vergeleken met dat van de Ragdoll en dan komt er ook een veel groter percentage naar boven, het zal mijn fout geweest zijn? Is het voldoende te kijken naar 4-5 generaties?

Bewerkt door Spanishke, 21 april 2009 - 13:36.

Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#6 Geplaatst 21 april 2009 - 16:03

Die stambomen die je nu aan het bekijken bent staan die op pawpeds?
Wat misschien ook een optie is gezien de zeldzaamheid van het ras is misschien om een kater te importeren?

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#7 Geplaatst 21 april 2009 - 16:07

Op ocicatinfo.nl lees ik het volgende:

Het ras van de Ocicat is nog vrij jong. Een aantal zeer betrokken en betrouwbare fokkers zijn in Nederland al meer dan 10 jaar bezig met de ontwikkeling en verbetering van dit ras. In goede onderlinge samenwerking zorgen zij voor een brede basis om de gezondheid van het ras te waarborgen door het regelmatig importeren van dekkaters en poezen, met name uit de Verenigde Staten en Scandinaviƫ.

Lijkt me dat je best bij die mensen dus eens advies gaat inwinnen :)

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 21 april 2009 - 16:13

Ja dat zijn inderdaad die op pawpeds dat ik bekeken heb.  Ik weet niet hoe mijn vriend er gaat tegenover staan om een dekkater te importeren. Ze zijn ook afkomstig van de Verenigde staten, maar dat is de Ragdoll ook. Kan me moeilijk voorstellen dat er geen enkele geschikte dekkater in Nederland, Duitsland of omstreken zou zitten die mogelijk aangekocht zijn als dekkater uit deze landen, wat dan op hetzelfde neerkomt, niet?

Toen ik op zoek was naar een dekkater voor Yumi, heb ik er 2 gevonden die afkomstig waren uit Nieuw-Zeeland, het toeval moest lukken dat die nog te jong waren om met haar te combineren, maar ze zaten ook te stoefen over hun prachtige lijnen en de prijs was er dan natuurlijk ook naar. Als mensen al dekkaters importeren vanuit deze landen, is het toch niet echt nodig om eentje te laten afkomen?

Bewerkt door Spanishke, 21 april 2009 - 16:17.

Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#9 Geplaatst 21 april 2009 - 16:57

Spanishke zei:

Ja dat zijn inderdaad die op pawpeds dat ik bekeken heb. Ik weet niet hoe mijn vriend er gaat tegenover staan om een dekkater te importeren. Ze zijn ook afkomstig van de Verenigde staten, maar dat is de Ragdoll ook. Kan me moeilijk voorstellen dat er geen enkele geschikte dekkater in Nederland, Duitsland of omstreken zou zitten die mogelijk aangekocht zijn als dekkater uit deze landen, wat dan op hetzelfde neerkomt, niet?

Toen ik op zoek was naar een dekkater voor Yumi, heb ik er 2 gevonden die afkomstig waren uit Nieuw-Zeeland, het toeval moest lukken dat die nog te jong waren om met haar te combineren, maar ze zaten ook te stoefen over hun prachtige lijnen en de prijs was er dan natuurlijk ook naar. Als mensen al dekkaters importeren vanuit deze landen, is het toch niet echt nodig om eentje te laten afkomen?

Daarom mijn 2de berichtje ;)

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 21 april 2009 - 16:58

Je bedoelt dus informatie gaan inwinnen bij de Nederlandse fokkers die zo'n dekkaters hebben aangekocht? Ik dacht dat je bedoelde om een dekkater te laten afkomen van de Verenigde staten :o

Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#11 Geplaatst 21 april 2009 - 17:22

In mijn eerste berichtje bedoelde ik dat je inderdaad zelf zou kunnen importeren. Daarna las ik dat stukje op die website en bedoelde ik dus dat je daar eens info kon gaan inwinnen, zij zullen inderdaad zelf geimporteerde katers hebben.

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#12 Geplaatst 23 april 2009 - 16:11

Even de econoom uithangen: er moet wel iemand zijn met een geimporteerde kater hier in de geburen. Da's economisch 100 verantwoord, vandaar ;)

Tirza
Tirza
  • 2.399 berichten
  • 6 katten

#13 Geplaatst 02 mei 2009 - 12:12

succes