Spring naar inhoud

- - - - -

Hoe pomp je een fietsband op?

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 29 juli 2010 - 12:59

Ok I know, :blont: , right?

Ik ging als kind altijd met de fiets naar school en herinner me dat ik toen kettingen erop zette en fietsbanden oppompte als of het niets was.

Nu was ik al minimaal 10 jaar fietsloos, maar het is toch wel tijd dat daar verandering in komt, dus ik heb van mijn zusje haar fiets gekregen.
Alleen... ondertussen zijn de banden van de fiets heleeeemaal zacht. Ook heb ik van mijn moeder zo'n handfietspomp gekregen.

Nou, ik viel er bijna bij neer zeg! Ik pompen en pompen... ventiel eraf/erop... dopje eraf/erop... ik wist het allemaal niet meer en mijn arm was lam en mijn banden nog altijd zacht. Op een gegeven moment kreeg ik (ik weet al niet eens meer hoe, was het al beu) de band ineens wel hard, maar toen ik alles erop wilde zetten was in 1 knallende puf weer alle lucht uit de ventiel.

Mijn zusje en moeder zijn al gevlogen (zusje woont in Kalmthout Belgie, moeder in Noord Holland), dus zij kunnen het mij helaas niet tonen.

Zou iemand mij duidelijk willen uitleggen wat de stappen zijn om je band op te pompen en vervolgen de lucht erin te houden?

Het is blijkbaar zo logisch dat google me ook geen resulaten geeft waar ik iets mee kan.

Alvast bedankt :oops: :oops:

Bewerkt door eve, 29 juli 2010 - 13:02.

Geplaatste afbeelding

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#2 Geplaatst 29 juli 2010 - 13:05

kan je niet even naar de fietsenmaker gaan? Met zo'n handpompje krijg je je banden nooit goed opgepompt hoor.

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 29 juli 2010 - 13:07

welk ventei zit erop? toon eens een foto. je moet niet alleen het dopje eraf halen, maar ok het ventiel losdraaien. Of mssn heb je een nieuwer model ventiel?
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 29 juli 2010 - 13:08

Het is heel belangrijk dat de handpomp goed aansluit op het ventiel uiteraard. Als je de handpomp verwijderd mag, niet op het ventiel drukken, want dan ontsnapt al de lucht weer. Je moet heel voorzichtig het draaiknopje aan het ventiel langs opzij vastnemen om het weer vast/dicht te draaien. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 29 juli 2010 - 13:17

Kathleen zei:

welk ventei zit erop? toon eens een foto. je moet niet alleen het dopje eraf halen, maar ok het ventiel losdraaien. Of mssn heb je een nieuwer model ventiel?

Dit is hem (ben op werk, dus even gegoogled ipv fotootje ;) ):

Geplaatste afbeelding

Ehm als ik het kan omschrijven uit het hoofd: het is een ventiel met bovenaan een moertje. Daar bovenop zit dan een zwart dopje.
Als ik het dopje eraf haal zat stak er nog een stukje ventiel uit, voordat het moertje begint.

Dus als ik het goed begrijp, haal ik het dopje eraf en draai ik moertje los? Gewoon een beetje los of er helemaal af halen?

En dat handpompje is dus sowieso waardeloos (naast voor mijn conditie ;) )?

Ik wil hem ook wel ergens laten oppompen, maar ik vind toch wel dat ik dat zelf behoor te kunnen bijhouden ;)

Thanks voor de tips zover! Als ik thuiskom, ga ik direct weer even met de fiets vechten!

Bewerkt door eve, 29 juli 2010 - 13:22.
Reden van bewerken: Plaatje van ventiel geplaatst!

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 29 juli 2010 - 13:34

eve zei:

Dus als ik het goed begrijp, haal ik het dopje eraf en draai ik moertje los? Gewoon een beetje los of er helemaal af halen?

Gewoon een beetje los draaien, niet volledig eraf halen. En bij het dicht draaien als de handpomp er af is, er niet bovenaan op drukken, want dan ontsnapt al de lucht weer ;)
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 29 juli 2010 - 13:40

PeggyJ zei:

Gewoon een beetje los draaien, niet volledig eraf halen. En bij het dicht draaien als de handpomp er af is, er niet bovenaan op drukken, want dan ontsnapt al de lucht weer ;)

Ahhh .. zie dat is een hele goede tip, want dat is dus net iets voor mij om te doen (erop drukken) hehe

:flower:
Geplaatste afbeelding

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 29 juli 2010 - 14:28

Wou ik net ook zeggen: je mag er absoluut niet aankomen aan de bovenkant! Gewoon "het ding" tussen 2 vingers nemen, en heel voorzichtig draaien tot je niet meer verder kan. Dan het zwarte dopje er weer op, en klaar is kees!!

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 29 juli 2010 - 14:37

Lut zei:

Wou ik net ook zeggen: je mag er absoluut niet aankomen aan de bovenkant! Gewoon "het ding" tussen 2 vingers nemen, en heel voorzichtig draaien tot je niet meer verder kan. Dan het zwarte dopje er weer op, en klaar is kees!!

Voila, en als het toch niet lukt eens het ventieltje een keer helemaal induwen tot de band volledig leeggelopen is en dan terug oppompen. maar dan meot je zien dat je ventieltje wel terug goed naar boven is.
suuces
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#10 Geplaatst 29 juli 2010 - 14:52

En anders heel triestig bij de buren gaan aanbellen ;)

Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#11 Geplaatst 29 juli 2010 - 15:26

Moortje bijna helemaal los en pomp erop. Hou het slangetje vast van de handpomp, anders kan je je ventiel los wiebelen :ha

Ik heb zelf een voetpomp gekocht met drukmeter. Kost een 15 euro. Op een paar tientallen seconden heb je alles tot de perfecte druk opgepompt. Vele vele praktischer ;)

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 29 juli 2010 - 15:29

IK zou het ook niet weten :catscratchhead

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#13 Geplaatst 29 juli 2010 - 16:01

Ik pomp hier geregeld mijn band op.
Alleen het afsluitdopje ( zwarte dopje) losdraaien en pompen maar.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 29 juli 2010 - 19:42

Als 't nu nog niet lukt.................... ;)

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#15 Geplaatst 29 juli 2010 - 21:30

jubikelcats zei:

Ik pomp hier geregeld mijn band op.
Alleen het afsluitdopje ( zwarte dopje) losdraaien en pompen maar.

Heh? :catscratchhead Dan heb jij toch een ander soort ventiel. Ik moet toch nog eerst het moertje van het ventieltje losdraaien, wil ik er lucht in steken. Sommige banden hebben wel automatische ventieltjes, geloof ik.