Spring naar inhoud

- - - - -

kat plast in huis

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
Tirza
Tirza
  • 2.399 berichten
  • 6 katten

#1 Geplaatst 30 juli 2010 - 00:02

Auranos, een van mijn kittens, zit bij mijn schoonouders. Hij is nu net geen 10 maand.

Het is een chemisch gecastreerde kater. (Van mij mag hij gewoon gecastreerd worden).

Af en toe, zo 1 maal in de 14 dagen, plast hij in huis. Dit op verschillende plaatsen, gaande van garage, op donsdeken, op matje voor toilet.

Omdat het maar af en toe is denk ik niet dat het een medisch probleem is.

Waarom zou hij dit doen? Zou het helpen als hij gewoon wordt gecastreerd.

Het is echt een binnenhuis kat. Hij leeft in huis, maar als mijn schoonouders thuis zijn mag hij aan zijn leiband in de tuin.

Hij is eenmaal aangevallen in de tuin door een vreemde kat en sindsdien durft hij dus in huis te plassen.

Iets anders ook:
Mijn schoonouders zijn net 14 dagen op reis geweest en de eerste week heeft hij iedere ochtend in de zetel geplast. We hebben hem dan een nacht gaan halen en daarna plaste hij niet meer in de zetel. Ik kon hem niet langer in huis houden, want merkte dat de andere katten te veel stress kregen, ook als zat hij in een andere kamer.
Tijdens de reis van mijn schoonouders ging mijn schoongrootmoeder minimum 4 keer per dag langs, en dit soms voor de ganse middag, dus Auranos zat niet lang alleen thuis.
Ik denk dat de reden van dit in huis plassen tijdens hun reis was door stress en gemis van zijn personeel.
Zou het hiervoor goed zijn dat ze in het vervolg als ze op reis gaan hem op een kattenhotel doen?

Bewerkt door Tirza, 30 juli 2010 - 00:05.

Guest_Milo&Feline_*
Guest_Milo&Feline_*

#2 Geplaatst 30 juli 2010 - 04:17

Volgens mij is een kattenhotel nòg stresserender...

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#3 Geplaatst 30 juli 2010 - 06:47

Is de urine al onderzocht? Ook al plassen ze maar af en toe naast de bak is de kans heel groot dat hij een blaasprobleem heeft! Dit is enorm pijnlijk voor de kat, dus medisch onderzoek is stap nummer 1! Heel veel katten hebben een verergering van het blaasprobleem door stress (bv baasje op reis). Alstublieft, laat de urine zo snel mogelijk testen!

PS Laatste maand alleen al 5 verhalen gehoord uit eerste hand van katten die naast de bak gingen na reis van baasje. Heel vaak hetzelfde verhaal "het zal wel stress van de reis zijn". Terwijl het keer op keer blaasgruis was en in sommige gevallen al maanden aan de gang moet geweest zijn! Plasproblemen moeten ALTIJD serieus genomen worden en urine moet onderzocht worden. Het kan namelijk ineens fataal zijn.

Bewerkt door Smitten Kitten, 30 juli 2010 - 06:53.

enza
enza
  • 158 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 30 juli 2010 - 08:29

hoi

hier eigenlijk hetzelfde verhaal, mijn kater van anderhalf plast ook regelmatig ergens waar het niet hoort! bv in de papiermand op een winkelzak, in de wasmand... ben ook aan het denken om hem te castreren maar nu ik jou dat hoor zeggen smitten kitten denk ik dat ik hem mss ook maar eens moet onderzoeken. Hoe laat je de urine testen bij een kat? opvangen? (hoe dan?) :goofy:
in zijn urine zit geen bloed ofzo...
ik ben niet op vakantie geweest en er is in huis niks veranderd...

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#5 Geplaatst 30 juli 2010 - 08:34

enza zei:

hoi

hier eigenlijk hetzelfde verhaal, mijn kater van anderhalf plast ook regelmatig ergens waar het niet hoort! bv in de papiermand op een winkelzak, in de wasmand... ben ook aan het denken om hem te castreren maar nu ik jou dat hoor zeggen smitten kitten denk ik dat ik hem mss ook maar eens moet onderzoeken. Hoe laat je de urine testen bij een kat? opvangen? (hoe dan?) :goofy:
in zijn urine zit geen bloed ofzo...
ik ben niet op vakantie geweest en er is in huis niks veranderd...

Katers moet je zowieso castreren anders pissen en sproeien ze vaak overal! Dus doe dat als stap 1.

Ik zou als ik jou was ook meteen de urine laten testen. Je da zal je daarvoor plastic korrels geven die je in een propere kattenbak moet doen. De kat gaat daarop plassen en met een spuitje kan je dan de urine optrekken.

Maar in jouw geval vermoed ik dat het probleem opgelost zal zijn met een simpele castratie ;)

En er moet zeker niet altijd bloed in de urine te zitten vooraleer er een probleem is! Soms zitten er al heel lang veel kristallen in of eiwitten of suikers of of of... tegen dat je het met het blote oog ziet is het vaak al heel lang aan de gang.

enza
enza
  • 158 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 30 juli 2010 - 10:01

mercikes! ik zal straks eens bellen dan, vindt het wel wat zielig!

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#7 Geplaatst 30 juli 2010 - 10:10

Ik ben het eens met Smitten Kitten, veel succes! :geluk:

enza
enza
  • 158 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 30 juli 2010 - 13:02

heb net gebeld op de da en de castratie is geregeld voor donderdag. toen ik zei dat em binnen plaste en mager is, zei ze dat ik mss best op voorhand even kon langskomen voor een onderzoek voor zijn blaas. zij had het over een blaasbrik en een echo??? dan toe ik liever urine opvangen met korrels... kan je me er wat meer over vertellen smitten kitten zodat ik het evt kan aanhalen bij men da?

Tirza
Tirza
  • 2.399 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 31 juli 2010 - 22:37

Dit was ik vergeten te zeggen. Urine was al onderzocht en vandaag nog eens. En daar is er niets mis mee.

Deze morgen weer een urine staal gebracht naar DA. Op eerste zicht weer niets mis mee (via zo'n strookje). We wachten nog verder af voor meer resultaten.

Daarom vermelde ik ook in eerste bericht dat ik dacht dat het geen medisch probleem is.

Ik zoek dus naar andere redenen en/of oplossingen.

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#10 Geplaatst 01 augustus 2010 - 22:02

Gewoon castreren al om te beginnen,dat moet toch,ook voor jezelf,als je geen gesproei en gejank(kan luuuuiiiiiid zijn)wil.Dan kan je na een paar weken zien of dat al geholpen heeft.Maar bij mij zou castratie stap 1 zijn.

Tirza
Tirza
  • 2.399 berichten
  • 6 katten

#11 Geplaatst 02 augustus 2010 - 00:07

sandra25 zei:

Gewoon castreren al om te beginnen,dat moet toch,ook voor jezelf,als je geen gesproei en gejank(kan luuuuiiiiiid zijn)wil.Dan kan je na een paar weken zien of dat al geholpen heeft.Maar bij mij zou castratie stap 1 zijn.

Het is wel een van "mijn" kittens, maar zit bij mijn schoonouders.
Dus die moet ik proberen te overtuigen. Schoonmama is er wel voor, maar schoonpapa heeft zo zijn trots ;)

Heb thuis zelf ook een kater lopen en gelukkig sproeit die enkel in de kattenbak. Zijn papa deed dat ook zo. Is wel makkelijk.
Het gejank op zich valt wel mee.

Bewerkt door Tirza, 02 augustus 2010 - 00:09.

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#12 Geplaatst 02 augustus 2010 - 17:49

Schoonpapa mag zijn trots hebben,hoor.t'zijn tenslotte niet die van hem die eraf moeten ;)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 02 augustus 2010 - 19:19

:geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Tirza
Tirza
  • 2.399 berichten
  • 6 katten

#14 Geplaatst 02 augustus 2010 - 19:23

Morgen wordt Auranos toch gesteriliseerd.

Heb de schoonpapa kunnen overtuigen.

De DA zegt dat veel mannen er moeite mee hebben.

Tirza
Tirza
  • 2.399 berichten
  • 6 katten

#15 Geplaatst 03 augustus 2010 - 09:35

Auranos deze morgen naar DA gebracht. Nu vol spanning wachten.

Duimen jullie mee?