Spring naar inhoud

- - - - -

Hoe schoon zijn jullie in je huishouden..

• Log in om te reageren
40 reacties op dit onderwerp
Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#16 Geplaatst 31 juli 2010 - 09:16

Tja als je full time werkt is het niet altijd even eenvoudig om veel tijd aan het huishouden te besteden en vooral ook doordat we nogal een druk sociaal leven hebben, zijn er altijd wel taakjes die erbij inschieten. Bij ons is dat meestal de was en de strijk, maar op dit moment is dat weer stukken beter dan het is geweest en durf ik zelfs zeggen dat ik bijna bij ben!!

Qua poetswerk wordt er zonder uitzondering elke dag opgeruimd, gestofzuigd en gedweild, de kattenbakken worden minstens 2 keer per dag uitgeschept en 1 keer per week volledig schoongemaakt met een sopje. De konijnenhokken worden ook dagelijks proper gehouden wat het toilethoekje van de nijntjes betreft, en 1 tot 2 keer per week worden ze volledig schoongemaakt met een sopje (afhankelijk van hoe warm het wordt, zodat ze zeker niet gaan beginnen ruiken!).
Het toilet en het bad worden dagelijks gepoetst, en elke week maak ik 1 keer de badkamer grondig schoon. Zelfde met de keuken: elke dag wordt het wat oppervlakkiger bijgehouden qua poetswerk, maar 1 keer per week gebeurd het grondig. 2 keer per jaar maak ik ook alle kasten leeg om de glazen enzo die maar heel weinig gebruikt worden, af te wassen en de keukenkasten langs binnen proper te maken.
Afstoffen gebeurd wekelijks, en dan worden ook de zetelovertrekken vervangen of gewassen, in de droogkast gedaan en weer teruggelegd (afhankelijk van waar ik zin in heb).
Lakens worden om de 2 weken vervangen.
Vensters worden 1 keer in de 2 tot 3 maanden schoongemaakt (een rotklus omdat het zo gevaarlijk is: in de woonkamer gaan niet allemaal open, waardoor je voor sommige ramen gevaarlijk uit het raam hangt te bengelen om erbij te kunnen en je dan maar moet hopen dat je je evenwicht niet verliest en je dus niet in de tuin van de onderbuurvrouw terecht komt...
Ons terras wordt wekelijks geveegd en 1 keer per maand met een sopje afgeschuurd.

Geplaatste afbeelding

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#17 Geplaatst 31 juli 2010 - 09:40

's morgens en 's avonds kattenbakken uitscheppen en grit opvegen.
Dagelijks een beetje opruimen en stofzuigen of flipperen (naargelang de rui).
Wekelijks stof afnemen, grondig stofzuigen en dweilen.
Elk weekend maken dat mijn was en strijk gedaan is.
Ramen...als ik ze schandalig vind

Fieke
Fieke
  • 3.150 berichten
  • 1 katten

#18 Geplaatst 31 juli 2010 - 09:42

Poetsen doe ik weinig zelf (dank U mama), maar met een werkweek van minstens 55 uur en dan nog wachten en weekends.
Stofzuigen 2-3 x per week, gelukkig verliest Shiva heel weinig haren.
Opruimen overal behalve mijn bureau (is te klein), maar het is wel een 'geordende chaos': overal stapels boeken en cursussen maar ik heb te weinig kasten. In de nieuwbouw is de bureau 3 x zo groot getekend met kamerhoge kasten.
Keuken: dweil ik zelf 1 x per week.
Was en strijk: dank u mama! :) (in het huurhuis is geen aansluiting voor wasmachine voorzien...)
Waar ik wel een punt van maak: elke dag (behalve als ik van wacht ben) kook ik een verse maaltijd met verse groenten. Hoe druk het ook is, hoe vaak ik ook de nacht er voor uit mijn bed gezet ben, maakt niet uit. Gezonde voeding is enorm belangrijk. Ik heb een vaatwasser met kuren (op het juiste moment op de juiste plaats een tik geven helpt...) dus er wordt heel veel met de hand afgewassen.
Kattenbak: 2 x per dag uitscheppen en zonder fout elke week uitwassen met sopje.
Tuin: is voorlopig nog klein en enkel gras maar wordt rond de nieuwbouw 4 x zo groot :catscratchhead
Nu komt mama elke 2 weken de grote poets doen maar ik weet niet of ze dat in het nieuwe huis ook nog wil komen doen...
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#19 Geplaatst 31 juli 2010 - 10:24

Het huishouden... bezorgt me hier grijs haar!
Ze hebben hier net 2.5 maand aan de badkamer gewerkt, probeer dan maar iets proper te houden.
Tijdens de vakantie stofzuig ik alle dagen, maar dan nog ligt er vuil :catscratchhead . Deur staat constant open, poezels lopen binnen en buiten naar believen, dus ja. En als het dan geregend heeft....
Wanneer ik afstof, ligt er na 10 min. terug zichtbaar stof. Wonen in een oud huisje, nog niet afgewerkt. Dus ook zijn de muren nog 'kaal'. Misschien daarmee. Wordt er gek van!
Was kan ik goed bijhouden als het droog is buiten, kan ik de waslijn buiten gebruiken. Eens het slechter weer is, kan ik maar gebruik maken van 1 wasrek (wegens plaatsgebrek) en dan kan ik niet verderwassen. Mijn vriend gebruikt ongelofelijk veel badhanddoeken enzo. Dus vaak kookwas wassen.
Ook gaat vriendlief altijd laat slapen. Als ik opgeruimd ga slapen, gegarendeerd dat het salontafel 's morgens terug vol ligt en dat er sokken liggen te slingeren.
Ik ben wel heel consequent wat betreft te poezels.
Mijn eerste werk 's morgens is de poezels eten geven en alle drink-en eetbakjes uitwassen en vullen. Ondertussen de kattenbak. Als dat klaar is, hebben de poezels hun portie (natte voeding) op en was ik die bakjes af.

In de vakantie lukt het allemaal wat beter. Eens ik terug moet werken, minder. Door medische problemen ben ik 's avonds echt steendood. Gelukkig heb ik een prachtjob, waarbij fultime werken geen 50 uur is. Doordat we maar 1 auto hebben en ik bij mijn ouders wacht tot ik mijn vriend van het werk kan halen (is dicht bij elkaar), zijn we pas rond 18u-18u30 thuis. Dan eerste poezeltjes, zelf eten, dag erop voorbereiden en dan ben ik echt bekaf. Mja....

Guest_trio_*
Guest_trio_*

#20 Geplaatst 31 juli 2010 - 11:30

Hier word geleedt wij wonen niet in een museum, dagelijks de kattebakken en stofzuigen verder opgeruimd en de nodige was en strijk en echt kuisen als ik het nodig vind je moet het ook zien als er gekuist is vind ik.

Guest_Milo&Feline_*
Guest_Milo&Feline_*

#21 Geplaatst 31 juli 2010 - 11:37

Bij mij hangt het er een beetje vanaf hoeveel uren ik moet werken die week. Als ik niet teveel moet werken is alles netjes opgeruimd en opgekuisd. Alleen HAAR :trance: !! Ik probeer elke dag te stofzuigen en dan is het nog een ramp!

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#22 Geplaatst 31 juli 2010 - 11:45

Amai, elke dag dweilen? :o
Hier wordt alles gedaan als ik vind dat het nodig is. We wonen in een oud huurhuis met dito keuken en badkamer die niet ideaal schoon te maken zijn. En daar erger ik me wel serieus aan. Daarom blijft alles vaak ook een tijdje liggen :oops:
Af en toe heb ik ook een dag dat ik alles in 1 keer heel goed schoonmaak, dan ben ik daar zo content van dat ik denk, ik moet vaker schoonmaken. Helaas lukt dat nooit :LOL:
Caviaopvang Malmokkie: www.malmokkie.be

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#23 Geplaatst 31 juli 2010 - 12:38

Als je het huis deelt met 5 katten en 3 konijnen is elke dag dweilen echt geen overbodige luxe hoor, maar eerder een noodzaak. ;) Wij wonen ook alles behalve in een museum, maar door gebrek aan een tuin, wordt er wel echt volop binnenshuis geleefd en tja dat zie je er natuurlijk ook aan. Om het toch wat leefbaar en gewoonweg hygiƫnisch proper te houden, vind ik dagelijks stofzuigen en dweilen dan ook echt een minimum zolang we hier wonen.
Nu is het wel zo dat als we in een huis met tuin zullen wonen, de katten en nijnen ook veel vaker buiten zullen zitten in de grote ren die een van de eerste werken zal zijn eens we verhuizen. En dan worden er in plaats daarvan bepaalde ruimtes van het huis voor hen verboden terrein (badkamer, was- en strijkkamer, slaapkamers, bureau-aka-studeerruimte-aka-bibliotheek), zodat ik niet elke dag meer heel t huis moet schoonmaken. Maar zolang we hier nog wonen, kan dat nu eenmaal niet.

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#24 Geplaatst 31 juli 2010 - 14:36

Joske zei:

Amai, elke dag dweilen? :o
Hier wordt alles gedaan als ik vind dat het nodig is. We wonen in een oud huurhuis met dito keuken en badkamer die niet ideaal schoon te maken zijn. En daar erger ik me wel serieus aan. Daarom blijft alles vaak ook een tijdje liggen :oops:
Af en toe heb ik ook een dag dat ik alles in 1 keer heel goed schoonmaak, dan ben ik daar zo content van dat ik denk, ik moet vaker schoonmaken. Helaas lukt dat nooit :LOL:

Die oude huizen he... Ik ken dat :s

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#25 Geplaatst 31 juli 2010 - 15:19

Al die Dettol gebruikers :catscratchhead Er zijn al zoveel negatieve onderzoeken over die Dettol gepubliceerd. Mijn huisarts is radicaal tegen dat spul. Poetsen doe je met normale middelen zegt ze, niet met wat eerder zou passen in een ziekenhuis.

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#26 Geplaatst 31 juli 2010 - 18:56

Heel juist Vonne!
Caviaopvang Malmokkie: www.malmokkie.be

miranda
miranda
  • 7.830 berichten
  • 1 katten

#27 Geplaatst 31 juli 2010 - 19:11

Nou ja ik poets bijna elke dag bij mensen thuis en heb s avonds dan ook niet zoveel zin meer.
maar op maandag is mijn vrije dag dan doe ik stof af, stofzuig en dweil het huis.. rommel wordt opgeruimd... (ook eventuele strijk voor een klant)
kattenbakken worden elke dag uitgeschept.
de afwas wordt na het eten direkt gedaan... ook de kattenvoerbakjes worden na elke maaltijd afgewassen.
tussendoor wordt er wel nog eens gedweild, als het nodig is met een hond en poezen in huis kan je niet anders.
ruiten worden gekuist indien dat het nodig is.Op zaterdag doe ik de was en op zondag strijk ik meestal.
Ik hou van netheid maar ben geen freak in een huis mag geleeft worden maar als ik buitenshuis werk hou ik van beetje routine zodat mij wekelijks wer toch is afgerond.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#28 Geplaatst 31 juli 2010 - 19:29

Hmm... Ik doe dat niet zo graag :oops: Eigenlijk doe ik dat allemaal wanneer het me goed uitkomt :ha (Was en strijk worden nog gedaan aangezien ik "op kot zit"). Maar hier wordt echt wel regelmatig (om de dag gemiddeld) gestofzuigd, en ik probeer 1 keer per week met nat. Maar eerlijk gezegd lukt dat niet altijd. De wc doe ik ook geregeld, ik weet echt niet juist hoeveel ofzo, ik zie dat van ah ik zal dat nog is doen! Keuken houd ik altijd proper. Douche, hmm iedere twee weken denk ik. En lakens ververs ik ook elke twee weken. Afstoffen, wanneer ik zie dat het tijd is om af te stoffen :ha :ha Anders is dat toch maar dubbel werk! :p :LOL:

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#29 Geplaatst 31 juli 2010 - 19:30

Vosse zei:

Al die Dettol gebruikers :catscratchhead Er zijn al zoveel negatieve onderzoeken over die Dettol gepubliceerd. Mijn huisarts is radicaal tegen dat spul. Poetsen doe je met normale middelen zegt ze, niet met wat eerder zou passen in een ziekenhuis.

Ja dat vind ik dus ook! En ik dacht dat dat ook niet zo goed was voor katten? :catnoknow

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#30 Geplaatst 31 juli 2010 - 19:32

Ik hou ook van netheid, al het me gewoon soms niet lukt ook met twee pubers in huis die ook nog als eens wat laten slingeren en dan al die beeste grrrr..

Ik heb wel drang met sommige dingen , beeldjes di moeten staan zoals pecies met kopje daar heen haha en mag absoluut niet anders staan en dat ook met boeken, alleen daar gaat al vaak veel tijd in zitten  hihi..

Soms als ik bij mij dochter komt die heb geen dieren dan denk ik wel eens wowww ,nergers geen  haren enzz geen water druppels van het drinken van de honden gewoon dan heb je het een stuk makkelijker, maar helaas ik kan niet zonder dieren..
Geplaatste afbeelding