Spring naar inhoud

- - - - -

asielen in Belgie vgl met NL

• Log in om te reageren
65 reacties op dit onderwerp
arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#61 Geplaatst 07 augustus 2010 - 11:17

wea zei:

ja, voor zwerfkatten werken ze wel samen met gemeenten. voor asielen niet, daarvoor heb ik al met hun kontakt opgenomen. Het enige wat ze op gebied van asielen doen is ze vragen of ze steriliseren, maar dat is ook alles. Ze weten dat de asielen in B niet echt zijn zoals ze moeten zijn, maar daarvoor hebben ze geen tijd en geld om daarrond ook campagne te voeren. Ze zitten nu al aan hun limiet met al hun huidige campagnes. Ik heb hierover al met gaia gecorrespondeerd.

Sorry maar dat is echt niet correct wat je zegt...
Dan heb jij vast een gaia-medewerker vastgekregen die een slechte dag had.
Bovendien spreek ik niet over campagnes, maar zoals egzegd: Samenzitten met de gemeente waar het asiel zich bevindt. Ik zie trouwens ook geen heil in campagne voeren mbt asielen...

Bewerkt door arifiene, 07 augustus 2010 - 11:18.

wea
wea
  • 6.053 berichten
  • 5 katten

#62 Geplaatst 07 augustus 2010 - 12:06

Arifiene, sorry, maar hier heb je het verkeerd. Ik weet dat gaia heel aktief is ivm met zwerfkatten, maar de problematiek ivm asielen is hun ook welbekend, maar buiten zwerfkattenbeleid,  sterilisatie campagnes en het doorgeven van klachten aan het FOD, staat dit niet op hun agenda. En dit is niet van een of andere medewerksters met een slechte dag, die boodschap heb ik echt van de hogere regionen van gaia gekregen.

En wsl net omdat je dit niet kunt oplossen met een campagne, maar dat een verbeterd asiel beleid in B een gigantische titanentaak is om te realiseren. Jij werkt in een goede opvang, maar je weet ook wat de situatie nu is in andere asielen. begin maar eens om een minimum aan quarantaineregels en hygiene regels te gaan invoeren.

langs een kant begrijp ik gaia wel, zoiets alleen al gaat hun hele organisatie opslokken want dit los je idd niet op met een paar mooie posters. Man, je hebt asielen die dieren aannemen waarvan ze nog niet weten dat het vleeseters zijn, die niks van flessenkittens kennen, die niks van quarantaine willen weten en jaarlijks al hun dieren laten inslapen bij ziekte uitbraken, waar katten zwanger worden in een asiel,....

maar soit, dit is dus normaal in B en soms begin ik zelfs te denken waar ik me toch druk over maak. deze toestand is al jaren zo en zal wsl ook jaren zo blijven. gemeentes willen niet ingrijpen want liever een slecht asiel dan geen asiel en de situatie is gewoon zo ver heen dat ik ook niet weet hoe dit terug op het juiste pad kan. Maar de onwil voor verandering is overal zo groot dat ik ook niet denk dat een simpele petitie hier veel gaat helpen.  Hoe gaan handtekeningen overtuigen dat een gemeeente stopt met samenwerken met een asiel in de buurt? De politie, bewoners moeten dan hun dier gaan halen zoveel verder? Het FOD komt nauwelijks een asiel binnen tenzij medewerkers eindelijk klacht indienen. de meeste willen dat niet doen want ze zijn ook bang dat het asiel dicht gaat en de dieren dan worden ingeslapen. Enfin, de meeste spelers willen hier een status quo. De enige die dat niet willen hebben hier geen stem: de dieren. Die zien alleen maar af en lijden in stilte. Wsl hopend op een vlugge dood ipv de hel waar ze inzitten (maandenlang in konijnenkooien, in benchen...).

je kan je niet inbeelden hoe ver ik al ben gaan horen voor hulp. Alle grote dierenorganisaties heb ik al gekontakteerd, in binnen EN buitenland en geen enkele wil zich hier voor inzetten. Ik heb politieke partijen aangeschreven, nooit iets van gehoord. Ja, sorry: "veel succes gewenst met uw strijd " en "we zijn op de hoogte van deze problematiek maar blablabla"

ik vraag me soms echt af waarom ik me dit moet aantrekken, ik zit al maandenlang elk asiel in vlaanderen te bezoeken en kom dan vaak kompleet van slag thuis omdat ik katten zie die gewoon wachten op de dood, zieke katten bij gezonde katten, kittens zonder kansen... Ik neem kontakt op met alle dierenorganisatie in B om te kijken of ze iets doen rond asielen, ik vraag gesprekken aan met gemeentebesturen en na de zomer ga ik ook naar alle provinciebesturen gaan om ook bij hun eens te kijken wat ze gaan doen.  Ik heb al met het FOD gepraat hierover. En waarom doe ik dat? Omdat ik blijkbaar zot genoeg ben om hier toch iets te willen aan doen denk ik.

enfin, deze zot gaat vandaag maar weer eens een zware dag tegemoet want vandaag staan er weer enkele asielbezoeken voor de deur en van eentje weet ik nu al dat ze in serieus geldgebrek zitten en de laatste keer dat dit zo was habben ze daar kitten "geeuthaniseerd" door ze voor de wielen van de auto te leggen en de auto erover te rollen. Dat kraken van die botjes staat nog in het geheugen van een getuige gegrift. Maar soit, dit is B en beter een slecht dan geen asiel zeker....

oh ja,  dit asiel is gesloten geweest wegens wanpraktijken, kan ook moeilijk anders met geplette kittens, maar ra ra ra: terug open met volledige erkenning van het FOD op voorwaarde van een ander dagelijks bestuur, dat er niet meer is.... maar het is dus nog wel open.

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#63 Geplaatst 07 augustus 2010 - 12:09

Jullie zeggen toch eigenlijk hetzelfde? Gaia werkt wel rond zwerfkatten en zit samen met gemeentes, maar ze trekken zich niets aan van asielen.
Caviaopvang Malmokkie: www.malmokkie.be

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#64 Geplaatst 07 augustus 2010 - 12:34

Joske zei:

Jullie zeggen toch eigenlijk hetzelfde? Gaia werkt wel rond zwerfkatten en zit samen met gemeentes, maar ze trekken zich niets aan van asielen.

Nee, dat zeg ik niet.
Ik heb het over een asiel.

Bovendien Wea, nogmaals: Je bent hier niƩt correct.
Ik heb een onderhoud met Gaia, de gemeente en het asiel aangevraagd, en ik heb het gekregen. De afspraak is binnen een 10-tal dagen.

Voor de rest ga ik uiteraard akkoord met je uitleg.

Bewerkt door arifiene, 07 augustus 2010 - 12:36.

wea
wea
  • 6.053 berichten
  • 5 katten

#65 Geplaatst 08 augustus 2010 - 13:14

ik heb geen zin meer in deze discussie. ik weet wat er tegen mij is gezegd door de top van gaia verleden jaar en jij hebt natuurlijk het recht om dat niet te geloven. Tenzij gaia natuurlijk hierover tegen mij heeft gelogen of dat ze sinds verleden jaar hun gedacht hebben verandert. Dat kan ook, maar daar kan ik dan ook niks aan doen. Ik kan alleen maar zeggen wat ik verleden jaar van gaia te horen heb gekregen.

gaia heeft mij toen de boodschap gegeven dat ze niet op globaal niveau aan de problematiek rond asielen werken. ze proberen met hun zwerfkatten beleid te zorgen dat er minder dieren in een asiel komen en michel is ook voorzitter van ADA, die ook wel wat aan asielen van antwerpen probeert te doen. Maar brandjes blussen in een bepaald asiel is niet wat B nodig heeft. B heeft een beter algemeen beleid ivm asielen nodig en dat staat niet op de agenda van GAIA.

Gaia zit wel in de adviesraad van de federale overheid en zal ook voorstellen steunen voor een beter asielbeleid, maar ze gaan daar geen voortrekkersrol in spelen.

en nu stop ik met de hele discussie.

ik heb toch nog eens gekeken naar een elektronische petitie en dat vraagt dan al een check van IP adressen om te voorkomen dat dezelfde mensen tekenen met meerdere email accounts, papieren petitie hebben meer waarde net door hun handtekening (wat ontbreekt op internet) en met een bureaucratisch landje als belgie....

hier mag eigenlijk ook een slotje op, want ik zie soms ook niet meer hoe dit ooit zal veranderen. :slot:

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#66 Geplaatst 08 augustus 2010 - 20:06

wea zei:

ik heb geen zin meer in deze discussie. ik weet wat er tegen mij is gezegd door de top van gaia verleden jaar en jij hebt natuurlijk het recht om dat niet te geloven. Tenzij gaia natuurlijk hierover tegen mij heeft gelogen of dat ze sinds verleden jaar hun gedacht hebben verandert. Dat kan ook, maar daar kan ik dan ook niks aan doen. Ik kan alleen maar zeggen wat ik verleden jaar van gaia te horen heb gekregen.

gaia heeft mij toen de boodschap gegeven dat ze niet op globaal niveau aan de problematiek rond asielen werken. ze proberen met hun zwerfkatten beleid te zorgen dat er minder dieren in een asiel komen en michel is ook voorzitter van ADA, die ook wel wat aan asielen van antwerpen probeert te doen. Maar brandjes blussen in een bepaald asiel is niet wat B nodig heeft. B heeft een beter algemeen beleid ivm asielen nodig en dat staat niet op de agenda van GAIA.

Gaia zit wel in de adviesraad van de federale overheid en zal ook voorstellen steunen voor een beter asielbeleid, maar ze gaan daar geen voortrekkersrol in spelen.

en nu stop ik met de hele discussie.

ik heb toch nog eens gekeken naar een elektronische petitie en dat vraagt dan al een check van IP adressen om te voorkomen dat dezelfde mensen tekenen met meerdere email accounts, papieren petitie hebben meer waarde net door hun handtekening (wat ontbreekt op internet) en met een bureaucratisch landje als belgie....

hier mag eigenlijk ook een slotje op, want ik zie soms ook niet meer hoe dit ooit zal veranderen. :slot:

Er is gewoon geen discussie...
Misschien ben jij gewoon het verkeerde aanspreekpunt. Je bent geen deel van een organisatie ofzo, misschien ligt het daar aan?

Wij hebben ze gewoon aangesproken tijdens de uitreiking van de dierenwelzijnsprijs, en dat is in orde gekomen.
En ik zal eerlijk gezegd al blij zijn dat dit 'brandje' wat minder hevig zal waaien.

Heb je trouwens al eens gemaild naar Dag Allemaal?
Het is wel een sensatieboekje, maar het heeft meer dan een miljoen lezers en ze staan meestal wel open voor zo'n dingen (zie het artikel over de katten in Willebroek)...