Spring naar inhoud

- - - - -

interesant om weten:cerebellar hypoplasia

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Guest_sylvani_*
Guest_sylvani_*

#1 Geplaatst 03 augustus 2010 - 23:45

Cerebellar hypoplasia

is een aandoening gevonden in katten en honden waarbij de kleine hersenen niet helemaal volgroeid zijn bij de geboorte.

Symptomen :

Meestal worden de symptomen van cerebellaire hypoplasie bij de kat reeds waargenomen vlak na de geboorte.maar bij honden kan het soms tot 2 maand duren voor het zichtbaar is.Cerebellaire hypoplasie oorzaakt schokkerige bewegingen, tremoren en in het algemeen ongecoördineerde bewegingen.Het dier valt vaak en heeft moeite met lopen. Tremors nemen toe wanneer het dier opgewonden is en verdwijnen wanneer op z'n gemak is.

Oorzaken:
Er zijn diverse bacteriële infecties en virale infecties zoals feline panleukopenie, veroorzaakt door feline parvovirus. die deze aandoening kunnen veroorzaken bij honden en katten.Echter, de ziekte kan ook worden veroorzaakt door ondervoeding, vergiftiging, verwondingen of ongevallen tijdens de algemene ontwikkeling van de foetus.

Prognose:
De ziekte wordt niet beter of slechter met de leeftijd, maar de kat of hond kan leren het enigszins te compenseren en moet een normale levensduur hebben. De meeste getroffen dieren kunnen een vrij normaal leven leiden mits de nodige maatregelen worden genomen ,ivm de handicap,door de eigenaar en de DA.

Vergelijkbare aandoeningen:
Een verwante aandoening gezien bij katten, honden, paarden, runderen, schapen en andere dieren is cerebellaire abiotrophy.De symptomen zijn vergelijkbaar, en de twee aandoeningen worden soms verward met elkaar, maar cerebellaire abiotrophy optreedt op als gevolg van verlies van Purkinje cellen in het cerebellum, dat zich voordoet nadat het dier is geboren. Cerebellaire abiotrophy is meestal een genetische aandoening.deze tekst is een kopie van Cerebellar hypoplasia (non-human) - Wikipedia, the free encyclopedia

hier zie je een kat die een erge vorm heeft:

ik kwam dit toevallig tegen op het net en dacht dat dit wel interesant kon zijn, zeker voor fokkers.

Bewerkt door sylvani, 04 augustus 2010 - 00:18.
Reden van bewerken: dan kan je het filmpje direct zien

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#2 Geplaatst 04 augustus 2010 - 00:04

Ik ken de aandoening onder de naam trilkitten.

Guest_sylvani_*
Guest_sylvani_*

#3 Geplaatst 04 augustus 2010 - 00:16

Sihirci zei:

trilkitten.
dit kende ik niet . op wikipedia is er niets over te vinden maar op youtube heb ik er een filmpje van gezien en het is inderdaad het zelfde , maar deze kitten lijkt een mildere vorm te hebben.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#4 Geplaatst 04 augustus 2010 - 00:27

Ziekte en gezondheid bij katten: Trilkittens

Deze site staat vol met info is echt het doorspitten waard.
Ziekte en gezondheid bij de kat

Eerste keer dat ik een trilkittens zag was bij Monique Maters de oprichtster van Het Wijze Weeskitten. Een heel jong kitten trilde alsof ie Parkinson had, natuurlijk was dat voor mij reden om te gaan zoeken naar info en zo ben trilkitten gevonden.

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 04 augustus 2010 - 00:47

Heb ooit in een kittenopvang zo'n katje gezien, hij viel echt constant om. De DA vond dat het beestje afzag en een spuitje moest krijgen, maar de pleegmama was ervan overtuigd dat de kleine gelukkig was.

Schattig filmpje van een kat die goed kan leven met zijn aandoening:

Bewerkt door Louise, 04 augustus 2010 - 00:54.

Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#6 Geplaatst 04 augustus 2010 - 00:58

Het parkinsonkitten liet heel mooi zien dat hij met zijn *anders* zijn om leerde gaan en al kon hij niet zo doldwaas als de andere kittens de kwabpalen in vliegen  leek hij wel plezier in zijn leventje te hebben. Monique heeft echt lopen twijfelen wel of niet inslapen maar de kleine uk is geplaatst bij een stel zonder kinderen waarvan de vrouw hele dagen thuis was, het diertje leeft in een rustige omgeving krijgt veel aandacht en dat lijkt voor hem positief uit te werken.

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#7 Geplaatst 04 augustus 2010 - 11:27

Ook trilkittens hebben recht op een goed leven. Soms worden ze nog véél te snel ingeslapen :(
Hier heeft Toulouse een "héle lichte vorm", en hij doet het in mijn grote groep uitstekend!!!!

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 04 augustus 2010 - 11:42

het eerste filmpje doet me denken aan de handicap van mensen een beetje met quadriplegie en die in een rolstoel zitten
vol spaciticiteiten en ook hun hoofd constant bewegen als ze iets proberen zeggen etc
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 04 augustus 2010 - 13:17

Wij hebben al 3 keer zo'n poes gehad.
Ze kunnen meestal wel goed uit de voeten hoor.