Spring naar inhoud

- - - - -

Gaia lanceert petitieactie voor verplichte kattensterilisatie!!! Eindelijk!

• Log in om te reageren
54 reacties op dit onderwerp
griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#1 Geplaatst 04 augustus 2010 - 21:43

Gaia lanceert petitieactie voor verplichte kattensterilisatie
(Belga) Dierenrechtenorganisatie Gaia start dinsdag in Oostende een zomertournee voor kattensterilisatie. Onder het motto "steriliseren = beschermen voor het leven" wil Gaia baasjes van katten aanzetten tot actie en tot het opnemen van hun verantwoordelijkheid voor het welzijn van hun huiskat(ten).
Geplaatste afbeelding
Gaia noemt de toestand dramatisch. Vorig jaar belandden 36.976 katten in de asielen, waarvan circa 25.000 zwerfkatten. Dat zijn er bijna 2.000 meer dan in 2008. Door die toevloed kregen ongeveer vier op de tien katten een spuitje in de asielen. "Wie geeft om het welzijn van zijn huiskat, laat de natuur zijn gang niet gaan. Sterilisatie of castratie is een burgerplicht. De toestand is dermate dramatisch dat het steriliseren of castreren van huiskatten bij wet verplicht moet worden", aldus Gaia-directeur Ann De Greef in een persbericht. De petitieactie voor verplichte kattensterilisatie is ook bedoeld om de volgende regering aan te sporen de wildgroei van de zwerfkatten en niet-gesteriliseerde of niet-gecastreerde huiskatten aan te pakken. Gaia wil dat het advies van de Hoge Raad voor Dierenwelzijn wordt gevolgd. Die raad adviseert om gemeenten en steden, waar overlast veroorzakende zwerfkatten gesignaleerd worden, bij wet te verplichten een sterilisatiebeleid te voeren. Meer dan 200 gemeenten doen dit al. Verder adviseert de raad dat wie katten houdt, bij wet verplicht wordt om zijn dieren onvruchtbaar te laten maken en hen te laten identificeren. De actie start dinsdag 3 augustus op het Strandplein in Oostende. Nadien volgen Gent (4/8, Dulle Griet), Antwerpen (5/8, Wapper), Hasselt (9/8, Grote Markt), Leuven (17/8, Diestsestraat) en Brussel (18/8, Muntplein). (LEE)

Bron: Belga

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 04 augustus 2010 - 21:59

Werd in ieder geval tijd.

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 04 augustus 2010 - 22:01

Waar vind ik die? Dan kan ik meteen intekenen :)
Niet elektronisch?

Bewerkt door veerlevs, 04 augustus 2010 - 22:02.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#4 Geplaatst 04 augustus 2010 - 22:30

Heel goed, ik wil ook zo'n wet in Nederland!!!

raglover
raglover
  • 62 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 04 augustus 2010 - 22:40

geweldig nieuws...nu Nederland nog!!!!! :cry: de asiels zitten weer overvol met kittens die er niet om gevraagt hebben om geboren te worden maar wel tot dat leven veroordeeld worden....triest....maar voor jullie een hele stap vooruit ;)

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 05 augustus 2010 - 07:20

Vindt dat 1 goed idee eindelijk :)
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

Guest_turbojeng_*
Guest_turbojeng_*

#7 Geplaatst 05 augustus 2010 - 07:58

hoe zit het dan met de catery's??? want onrechtstreeks zijn dat ook huiskatten???
op deze manier zullen de katten snel uitsterven denk ik als we ze allemaal moeten laten castreren/steriliseren?

De toestand is dermate dramatisch dat het steriliseren of castreren van huiskatten bij wet verplicht moet worden", aldus Gaia-directeur Ann De Greef in een persbericht. De petitieactie voor verplichte kattensterilisatie is ook bedoeld om de volgende regering aan te sporen de wildgroei van de zwerfkatten en niet-gesteriliseerde of niet-gecastreerde huiskatten aan te pakken

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 05 augustus 2010 - 09:26

turbojeng zei:

hoe zit het dan met de catery's??? want onrechtstreeks zijn dat ook huiskatten???
op deze manier zullen de katten snel uitsterven denk ik als we ze allemaal moeten laten castreren/steriliseren?

Daar zal wel een uitzondering voor gemaakt worden.

En sorry, maar het is hilarisch dat mensen blijven denken dat katten zullen uitsterven.
Laat ik je meteen al vertellen dat het onmogelijk is dat iedereen zich aan die verplichte sterilisatie zal houden.

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 05 augustus 2010 - 09:55

eindelijk!!!!
ik heb het gisteren op t nieuws gezien!
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#10 Geplaatst 05 augustus 2010 - 10:04

Uitsterven lijkt mij ook onmogelijk.En in mijn droomwereld smijten ze dan geen htk'jes niet meer naar je hoofd ,en dan kunnen ze ervoor betalen als ze ├ęcht een willen.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 05 augustus 2010 - 12:07

:thumb: :thumb: :thumb:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

wea
wea
  • 6.092 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 06 augustus 2010 - 08:36

turbojeng zei:

ik vermoed dat als je wil fokken met katten, je een vergunning als cattery gaat moeten aanvragen. En dat wil niet zeggen dat alleen professionelen kunnen fokken, want die vergunningen zijn er ook voor hobbyfok.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 06 augustus 2010 - 09:44

wea zei:

ik vermoed dat als je wil fokken met katten, je een vergunning als cattery gaat moeten aanvragen. En dat wil niet zeggen dat alleen professionelen kunnen fokken, want die vergunningen zijn er ook voor hobbyfok.

Inderdaad.
Net zoals er een uitzondering zal kunnen worden gemaakt voor katten die medisch gezien niet onder narcose mogen enzo.

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#14 Geplaatst 06 augustus 2010 - 11:57

:thumb:

wea
wea
  • 6.092 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 06 augustus 2010 - 12:49

zeg maar waar staat die info over die petitie? Ik vind alleen maar info terug over de promotie campagne voor sterilisatie, nie over een petitie.