Spring naar inhoud

- - - - -

Gaia lanceert petitieactie voor verplichte kattensterilisatie!!! Eindelijk!

• Log in om te reageren
54 reacties op dit onderwerp
Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#31 Geplaatst 08 augustus 2010 - 12:23

Als een chip ook verplicht wordt, dan hoop ik dat de overheid en/of gemeentes de asielen hierin financieel zullen bijspringen, anders wordt dit een enorme kostenpost die velen er niet bij kunnen hebben.
Caviaopvang Malmokkie: www.malmokkie.be

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#32 Geplaatst 08 augustus 2010 - 12:29

Ik heb geen idee wat chippen nu kost, de jongste hier is al weer ruim vijf jaar en zolang is chippen hier dus ook al geleden.

Guest_VeganCatgirl_*
Guest_VeganCatgirl_*

#33 Geplaatst 08 augustus 2010 - 13:17

ik heb mijn katten laten chippen onlangs en het kost 37 euro per kat

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#34 Geplaatst 08 augustus 2010 - 13:47

VeganCatgirl zei:

Zo dan dat is geen kattenplasje :o

In 2005 voor de chip bij Ceylan € 16.50 betaald maar dat was wel met fokkerskorting.

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#35 Geplaatst 08 augustus 2010 - 14:18

VeganCatgirl zei:

Inclusief het registreren? Dan heb je een mooie prijs gekregen.

Guest_VeganCatgirl_*
Guest_VeganCatgirl_*

#36 Geplaatst 08 augustus 2010 - 14:24

ja, ook registreren...

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#37 Geplaatst 08 augustus 2010 - 14:46

Bij de chip zit een registratieformulier dat de da invult en opstuurt, dus ja registratie zit er gewoon bij in.

Overschrijven naar een ander adres of eigenaar was toen € 4.50

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#38 Geplaatst 08 augustus 2010 - 15:04

Het is goed dat er een beleid komt omtrent dieren en dierenwelzijn.
Maar er is wel degelijk een onderscheid tussen raskatten, HTK en zwerfkatten.
Je kan moeilijk alles over één kam gaan scheren.
Zwerfkatten die voor overlast zorgen is een overal terugkomend fenomeen. De overheid zou overal op de zelfde manier tewerk moeten gaan. Alles vangen, steriliseren, chippen en terugzetten. Met uitzondering van de zieken.
Een kat die wordt gevangen en niet gechipt is, is van niemand. Met andere woorden valt onder de overheid.
Chippen is juist daarom zo belangrijk. Het is een identificatie van het dier, maar ook van de eigenaar. Zorgt een dier voor overlast, kan de eigenaar gevraagd worden er wat aan te doen.
HTK: wij hebben zelf verscheidene HTK katten. Hele lieve beesten. Gaat de HTK kat uitsterven ? Waarschijnlijk niet. Maar er zijn er veel en veel te veel.
Wie een kat bezit zou ze moeten chippen = dat zou verplicht moeten zijn bij wet.
Chippen zou kunnen bij een eertse bezoek aan de DA. Net zoals ze nu ook dan hun inentingen krijgen. Het is ook voor de eigenaar een gerustheid. Loopt zijn beestje verloren of heeft het een ongeluk weet je dat via die chip het dier terug naar huis komt.
Raskatten kweken zou enkel mogen gebeuren door erkende fokkers. Dergelijke dieren zijn altijd gechipt (bij mijn weten) Na de kweek worden ook zij gesteriliseerd. Een kater die een aantal kittens heeft "geproduceert" wordt gecastreerd en herplaatst. Idem voor de poezen. De diverse bloedlijnen mogen immers niet te fel "verdunnen"
Het is zinvol de reglementering voor fokken te verstrengen om malafide broodfokkers te ontmoedigen.

Niets meer kweken ? Kom nou ! Daar gaat Gaia echt te ver.

Soorten kruisen edm zou toch vermeden moeten worden. Maar het gebeurt.
Sterilisatie en plaatsen.
Als je het hele probleem bekijkt gaat het eerder om sensibiliseren ! Wetgeving moet realistisch zijn. Als we nationaal alle katten chippen, kunnen we ze in kaart brengen.
De kostprijs van het chippen zou zo laag mogelijk moeten zijn. Zodat het geen drempel is.

Net als velen vrees ik dat een verplichte sterilisatie eerder een vergrote aanvoer zal veroorzaken naar asielen en opvangcentra. Vele mensen willen of kunnen dit niet betalen.
Waar zullen ze hun kat naar toe brengen denk je ? Of ze laten ze los in het wild, zodat het zwerfkattenprobleem nog vergroot.

Starten met overleg ! en zeker geen éénzijdige radicale maatregelen promoten ! de gevolgen  
moeten voor de echte kattenliefhebbers draagbaar zijn en blijven. Het zou jammer zijn een diersoort te laten uitsterven. Dat kan nooit de bedoeling zijn.    :heart:

Guest_Sabinel_*
Guest_Sabinel_*

#39 Geplaatst 08 augustus 2010 - 17:55

Heel goed!!!!

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#40 Geplaatst 09 augustus 2010 - 16:51

Als iemand de digitale versie wil om af te printen (en vrienden en familie mee lastig te vallen ;) ), pb dan maar, ik heb hem doorgekregen.
Wel opsturen dan!

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#41 Geplaatst 10 augustus 2010 - 20:24

VeganCatgirl zei:

'Maar' 37 euro?? Ik dacht dat het meer koste?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#42 Geplaatst 10 augustus 2010 - 22:58

Wij betalen 40 euro voor de chip, zonder het dierenartsen bezoek natuurlijk.
Lijkt niet zoveel, maar stel je in de plaats van de asielen...
Vaccineren, castreren en chippen, hoe houden ze dat vol met zo weinig budget, het lukt nu al niet ? Hoeveel katten en kittens worden nu al niet doodgespoten omdat er geen budget noch plaats voor hen is ?
Ik kan me niet voorstellen dat de overheid daar de kosten van zal dragen.

Bij de honden is het veel verbeterd met de chip, maar er zijn er toch ook nog die niet chippen. Dierenartsen zien dat over het hoofd, zij zijn ook niet aangesteld om daar iets van te noteren of te verplichten.
Bij de katten zal dat dus niet anders zijn.

Dat men katten zal vangen, castreren, chippen en terug plaatsen, daar kan ik me niet bij voorstellen dat de overheid dat zal bekostigen.
Het zou wel mooi zijn, maar is dat de realiteit ???

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#43 Geplaatst 11 augustus 2010 - 10:36

De verschillende chipprijzen kan je hier ( kostprijs chip ) terugvinden ;)  Wij moeten rond de 50 euro betalen voor een chip.

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.053 berichten
  • 5 katten

#44 Geplaatst 11 augustus 2010 - 11:21

van mij mag de prijs van een kat in een asiel gerust omhoog en mogen ze een deel van het budget wel doorekenen. vergeet niet dat als alles verplicht wordt, iedereen die kosten moet gaan betalen en dat die gratis kittens-advertenties ineens nietmeer zo gratis zijn. De prijs die een asiel dan vraagt voor een kat zal dan lager liggen dan als men ergens anders een kat gaat halen en die nog moet steriliseren en chippen.  

Nu zijn er asielen die maar 20 euro vragen voor een kat, andere vragen toch al 80 euro. Daar geraak je al ver mee in een asiel. Meestal hebben die contracten met DA, die hun tarief wat reduceren omdat ze net zoveel omzet hebben. Het lukt nu al meerdere asielen om dit te doen zonder dat ze daarvoor meer katten doodspuiten en ook zonder bijkomende subisdies van de overheid, dus waarom zou niet elk asiel dat dan kunnen?

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#45 Geplaatst 13 augustus 2010 - 14:07

Heel veel mensen vinden het al moeilijk om 50 euro te geven voor een ingeente en geholpen kat. Wat dan als er nog es 30 euro bovenop komt?