Spring naar inhoud

- - - - -

stinkende stoelgang + poepje

• Log in om te reageren
25 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 05 augustus 2010 - 19:58

Ik heb hulp nodig van jullie. Sinds enige tijd stinkt onze kattenbak enorm.
Maar ook het poepje van Xanti ruikt soms echt verschrikkelijk. :misselijk:
Ze heeft geen diarree, maar haar stoelgang is ook niet echt heel hard.
Nu komen er wel 'worstjes' uit, maar da's toch platter.

Dus ik denk dat de geur van de kattenbak ook hiermee te maken heeft. Ook lijkt het alsof ze soms windjes laat, je hoor niets, maar het lijkt alsof ze een kakje vlak naast je gedaan heeft, maar dat is dan niet.

Waaraan kan dit liggen? Wat kan ik doen?

Qua eten kregen ze RC en Sanabelle van het begin reeds.
Natte voeding is van Animonda Carny.

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 05 augustus 2010 - 20:33

Lily laat ook soms (stinkende) windjes. Heb me er nog nooit zorgen om gemaakt, wij moeten dat ook eens af en toe he ;) Of is dit bij katten niet normaal? :catscratchhead
In het begin had Lily ook zo wat semi-diarree, stonk ook verschrikkelijk. Dan heeft ze medicatie hiervoor gekregen en heb ik haar nog eens ontwormd en nu is alles in orde. Misschien dat toch eens proberen?

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 05 augustus 2010 - 21:12

Denk dat ik mss maar eens naar de DA ga. Ze ziet me weeral afkomen :oops:

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#4 Geplaatst 05 augustus 2010 - 21:22

stop even met de carny deze kan dit soms geven.

en geef een soort droog voer

een paar dagen

en dan de andere

en probeer het zo even uit

als de droogvoeders niks stinkends geven dan voeg je de carni weer toe

beetje elimineren
om de veroorzaker te achterhalen

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 05 augustus 2010 - 22:34

Was ook al aan het denken om er even mee te stoppen. Maar ik heb er 4 rondlopen die 2x/dag om hun natte voeding komen vragen. Je kan er je klok op gelijk zetten. Daarstraks waren er ineens 4 poezels in de keuken en dan mag je zeker zijn dat het rond 18u is! Het was 5 voor vandaag.
Korrel staat er sowieso.
Hoop niet dat het aan de Animonda ligt. Heb nog een voorraad staan voor heel deze maand!

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 05 augustus 2010 - 23:12

Toulouse kon dat ook hebben als kitten, nu staat ze op het voer First Class van de tom en co en ik ben daar enorm tevreden van!! Stinkt haast niet en als ik aan haar poepje ruik (ja ik controleer dat soms O:) ) ruik ik niks extreem stinkie dus das heel goed he ^^

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 06 augustus 2010 - 10:28

Is dat goed voer? Ale ja, je weet wel wat ik bedoel  :) .
Zo vond ik het van mezelf super dat ik Animonda Carny gevonden had. Is heel goed voer aan een goede prijs, maar..... Tijger lust alvast niet alle smaken en ik vind de kattenbak nu zo hard ruiken!
@ ald. Wat geef jij als natte voeding?

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 06 augustus 2010 - 10:48

Toesje lust niet zo graag natte voeding, maar snoezepoes kip vindt ze niet slecht en miamor ook niet.  Dat zijn de merken die ik geef, kwalitatief goed en eigenlijk heel goedkoop.
Snoezepoes haal ik in het witte huis en miamor in de zoomart.

Die first class vind ik heel goede voeding, toulouse eet hier wel liefst de hairball met kip.  Er is ook kitten en indoor te krijgen ^^
Het is high premium die mss net iets minder is dan ander premium voer maar het kost dan ook maar 7euro per 2kg in de tom en co ^^
Ik vind de samenstelling goed en toulouse doet het er heel goed op, ik meng het meestal wel met kleine zakjes van iets anders (RC of Hills, dan varieert het ook nog eens een beetje)

Oja, en je mag me Aldi noemen hoor ;)

Bewerkt door Aldhissla, 06 augustus 2010 - 10:49.

Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#9 Geplaatst 06 augustus 2010 - 13:37

Misschien toch wat ontlasting naar de da brengen voor onderzoek, klinkt alsof er toch een darminfectie opspeelt.

kos
kos
  • 129 berichten

#10 Geplaatst 06 augustus 2010 - 14:11

Thor heeft ook last van diarree.
Wij hebben van de DA speciale korrels meegekregen die zijn spijsvertering terug zouden moeten regelen. Ben wel de naam vergeten (klein wit met roos zakje) en we weten ook nog niet of het werkt...

Bewerkt door kos, 06 augustus 2010 - 14:11.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#11 Geplaatst 06 augustus 2010 - 14:36

misschien heeft je kat giardia?
Dat geeft papperige stinkende kakjes met eventueel bloed en slijm erin maar soms is een kat besmet met giardia en zie je t zelfs niet aan de kakjes, onze yoshi heeft giardia gehad en die legde normale kakjes.
Onzen diddl had dan inderdaad papperige kakjes die enorm stonken met bloed en slijm erin
Giardia is een eencellige parasiet die ze kunnen opsporen in de kakjes maar die wordt niet altijd gevonden, is blijkbaar moeilijk te detecteren.
Vaak wordt er dan ook gewoon een behandeling gegeven tegen giardia (met stomorgyl of panacur) bij het vermoeden van giardia zonder kakjesonderzoek.
Omdat de behandeling helemaal niet schadelijk is en geen neveneffecten heeft.
Wij laten regelmatig de kakjes onderzoeken van de kinders en geven ook af en toe behandeling tegen giardia (eens het binnengezeten heeft krijg je het nog moeilijk buiten, er worden cystes afgescheiden waardoor herbesmetting kan optreden, je moet dus je kattenbakken goed stomen/desinfecteren en ook de dekentjes enzo waar je poezen regelmatig opliggen)
En als je meerdere katten hebt laat je dan iedereen behandelen tegen giardia ook al heeft er maar eentje giardia

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#12 Geplaatst 06 augustus 2010 - 14:41

kos, onzen diddl had vanaf we hem mee naar huis namen al kakjesproblemen (de fokster had ons dat gewoon niet verteld), behandeling gekregen tegen giardia maar hij bleef papperige kakjes leggen (en soms waterkakjes) en er zat kleine hoeveelheid bloed in en er zat ook slijm in (kakjes blonken heel hard)
Allerhande onderzoeken gedaan, kakjesonderzoeken en bloedonderzoeken
Uit bloedonderzoek kwam naar voor dat zijn pancreas bijna niet werkte en kreeg hij diagnose exocriene pancreasinsufficientie.
Daar moest hij dan pancrex voor nemen (pancreasmedicatie voor hond, er bestaat geen voor de kat)
De problemen bleven duren en hij werd verder onderzocht, pancreas werd ook opnieuw getest (is drie maal getest in het buitenland), uiteindelijk bleek na darmbioptie dat hij een chronische darmontsteking heeft en zijn pancreas een tijd niet goed gefunctioneerd heeft door die ontsteking.
Zijn pancreaswaarden zijn ondertussen terug hoger geworden wat heel goed is en hij krijgt geen pancreasmedicatie meer maar hij moet iedere maand wel een spuit krijgen met cortizones.
Die cortizones zorgen ervoor dat zijn kakjes toch een beetje deftig blijven en hij niet constant met diarree zit
Als verandering van voeding niet opbrengt bij de diarree van je kat zou je misschien toch ook beter kakjes en bloedonderzoeken laten doen?

kos
kos
  • 129 berichten

#13 Geplaatst 06 augustus 2010 - 15:01

lathyrus zei:

kos, onzen diddl had vanaf we hem mee naar huis namen al kakjesproblemen (de fokster had ons dat gewoon niet verteld), behandeling gekregen tegen giardia maar hij bleef papperige kakjes leggen (en soms waterkakjes) en er zat kleine hoeveelheid bloed in en er zat ook slijm in (kakjes blonken heel hard)
Allerhande onderzoeken gedaan, kakjesonderzoeken en bloedonderzoeken
Uit bloedonderzoek kwam naar voor dat zijn pancreas bijna niet werkte en kreeg hij diagnose exocriene pancreasinsufficientie.
Daar moest hij dan pancrex voor nemen (pancreasmedicatie voor hond, er bestaat geen voor de kat)
De problemen bleven duren en hij werd verder onderzocht, pancreas werd ook opnieuw getest (is drie maal getest in het buitenland), uiteindelijk bleek na darmbioptie dat hij een chronische darmontsteking heeft en zijn pancreas een tijd niet goed gefunctioneerd heeft door die ontsteking.
Zijn pancreaswaarden zijn ondertussen terug hoger geworden wat heel goed is en hij krijgt geen pancreasmedicatie meer maar hij moet iedere maand wel een spuit krijgen met cortizones.
Die cortizones zorgen ervoor dat zijn kakjes toch een beetje deftig blijven en hij niet constant met diarree zit
Als verandering van voeding niet opbrengt bij de diarree van je kat zou je misschien toch ook beter kakjes en bloedonderzoeken laten doen?
Onze Thor heeft het nog maar 2 dagen, waarschijnlijk door een antibiotica-kuur (Doxoral) die te zwaar was voor hem... Dat was voorgeschreven door een DA die we op aanraden van kennisen eens wilden uitproberen. We zijn uiteindelijk toch terug naar de DA gegaan waar we eerst gingen.
Zijn stoelgang is plat, tot zeer plat te noemen, stinkt van deeg, maar op 't eerste zicht zit er geen slijm of bloed bij. Als het niet betert met die speciale voeding, gaan we terug naar de DA.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#14 Geplaatst 06 augustus 2010 - 15:27

Ah, ok, t is nog maar pas opgedoken
Ik hoop dat je beestje geholpen wordt met die speciale korrels.
Ik weet dat ik ver koekoek werd op den duur toen er niks werkte en er altijd maar onderzocht moest worden, die onzekerheid maakt je gewoon zot.
Mijn duimen staan omhoog voor je kleine donder ;)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 06 augustus 2010 - 19:19

Zijn de anaalklieren niet verstopt ? Dit kan ook heel sterk ruiken.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag