Spring naar inhoud

- - - - -

Overgeven + Diarree

• Log in om te reageren
30 reacties op dit onderwerp
chanatas
chanatas
  • 5.328 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 06 augustus 2010 - 12:18

Ik heb even een vraagje. Mijn kat die heeft nu zorg voor 7 kittens. 4 kittens van bijna 5 weken oud en 3 van net 3 weken oud. Ze heeft nu al een paar daagjes lichte diarree. Gisternacht had ze overgegeven en gisteravond rond 7 uur ook..hierbij was het eigenlijk alleen maar water. Ook was haar diarree gister veel dunner. Ik ben gestopt met haar vleesvoer te geven en het papje wat de kittens krijgen (bambix, vleesvoer en kattenmelk) daar mag ze ook niet meer van mee eten. Ze heeft gelukkig nu niet meer overgegeven en haar ontlasting is iets vaster. Ik heb haar gerookte kip van de supermarkt gegeven..is dit goed? of moet ik zelf even kipfilet koken??
Ze wilden trouwens vannacht ook niet heel erg bij de kittens liggen. Ze ging er af en toe wel bij liggen, maar na 10 a 15 minuten ging ze weer uit de doos vandaan. Heb haar tepels gecheckt en dat ziet er naar mijn idee wel goed uit...niet superrood ofzow. Ze drinkt trouwens wel super veel water, maar misschien komt dat doordat ze nu geen vleesvoer meer krijgt en aan de diarree zit(verlies natuurlijk veel vocht).

Moet ik het gewoon ff aankijken, of tog naar even de dierenarts bellen??

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#2 Geplaatst 06 augustus 2010 - 13:13

De reden dat jouw kat niet echt bij de kittens wil liggen is dat mss de zorg van 7 kittens voor jouw kat te groot?

Bewerkt door griffel1977, 06 augustus 2010 - 13:31.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#3 Geplaatst 06 augustus 2010 - 13:24

Ik zou de dierenarts bellen en zeker geen gekookt vlees uit de winkel geven omdat daar gewoonlijk minder gewenste stoffen voor de kat zijn toegevoegd.

Bambix is erg rijk aan vezels die het maagdarmkanaal prikkelen en is niet geschikt voor katten. Het is beter kittenbrokjes van een goed merk eventueel geweekt in wat schoon water aan te bieden. Kattenmelk kan ook diarree veroorzaken bij overgevoelige katten.

IK zou biogarde of kwark of yoghurt eventueel aangevuld met een losgeslagen ei. Hütenkàse of fèta, rauw lamshart, rauw kipgehakt enz.

Let op nooit varkensvlees geven!

chanatas
chanatas
  • 5.328 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 06 augustus 2010 - 13:43

Hey Sihirci,

Dank je voor je antwoord. Ik heb de dierenarts gebelt inderdaad en heb net ontwormingstabletten gehaald, want ze moest sowieso ontwormd worden nog..en door wormen kon ze ook diarree krijgen. Dus heb net bij beide katten een pilletje naar binnen geduwt. Heb net ook kipfilet gehaald, dus dat zal ik even gaan koken zometeen.

Maar mag bambix wel voor kittens? Dit las ik namelijk veel op internet.
Ik heb brokjes van techni-cal (maar dat wil moederpoes niet eten) en van iams..dit eet de moederpoes wel. Ook 1 kitten eet af een toe een paar van die brokjes, de andere willen nog geen brokjes eten.

Ik denk ook inderdaad dat het kattenmelk een beetje de oorzaak is van de diarree..dus dat geef ik ook niet meer. Oh en ik zag in de winkel ook runderhart in de winkel liggen voor dieren...mag ze dit ook rauw hebben?

chanatas
chanatas
  • 5.328 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 06 augustus 2010 - 13:47

griffel1977 zei:

De reden dat jouw kat niet echt bij de kittens wil liggen is dat mss de zorg van 7 kittens voor jouw kat te groot?

Nou de oudste kittens zijn nu bijna 5 weken en dan schijnt het normaal te zijn dat de moederpoes wat meer weggaat bij de kittens..omdat ze ook al een beetje zelfstandig eten..maja die andere kittens zijn net 3 weken, dusjah die moet ze natuurlijk nog wel melk geven. Maar ik voed ze zo nu en dan wel bij hoor...heb ik in het begin ook gedaan, omdat ik 7 kittens inderdaad wel veel is voor de poes. Maar binnenkort even proberen of die kleinste 3 kittens ook zelfstandig willen eten...De oudste 4 begonnen namelijk met 3 1/2 week al een beetje zelfstandig te eten.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#6 Geplaatst 06 augustus 2010 - 13:58

Yep runderhart mag ook net als kippenhartjes.

Bambix is samengesteld met granen en die worden niet verteerd door de kat, zonder enige voedingswaarde gaan ze het bekje in en het kontje uit, voor de kittens is kittenvoeding gewoon veel beter en dan maakt het niet echt uit of je brokjes of natvoer geeft, in natvoer zit heel veel water en dat kun je zelf ook over de brokjes doen.
Iams staat als kwalitatief goed bekend ;)

Wormen kunnen inderdaad diarree en braken veroorzaken, ben er alleen niet zo happy mee dat een zogende moeder ontwormd wordt omdat de giftige stoffen ook in de moedermelk terecht komen, maar daarmee zal de da vast rekening hebben gehouden.

chanatas
chanatas
  • 5.328 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 06 augustus 2010 - 14:44

Okej runderhart mag dus ook..nou heb haar net kipfilet gegeven en dan krijgt ze na het weekend gewoon runderhart. Vleesvoer laat ik maar ff een weekje weg voor haar, dan kunnen haar darmen enzow weer wat rust krijgen.

Ahh okej bambix is dus niet echt goed. Dan zal ik gewoon geweekte brokjes proberen te geven.

Ja ik las dat zogende poezen bij 4 weken ontwormd moeten worden..ik had nog wel ontwormingspasta in huis, maar ik wist niet of dit ook voor zogende katten mocht..dus daarom voor de zekerheid maar bij de DA gehaald..neem aan dat zij er wel verstand van heeft.

chanatas
chanatas
  • 5.328 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 06 augustus 2010 - 18:11

Nou ze heeft gelukkig niet meer over gegeven. Haar ontlasting weet ik nog niet..want sinds vanmiddag 12 uur ofzow is ze niet meer naar de bak gegaan (tenminste niet om te poepen). Dit is opzich een goed teken, want gister ging ze wel een paar keer om te poepen. Wat betreft dat ze niet bij de kittens wilt liggen, komt denk ik doordat ze gewoon niet in de doos wil liggen. Ze ligt nu op een matje in de woonkamer en ik heb de kittens er gewoon bij gezet...die liggen nu heerlijk te drinken bij haar.
De 4 grootste kittens vonden de kipfilet trouwens ook erg lekker haha...ik heb het vocht waar het in gekookt is ook in een bakje gedaan...en hier drinken de kittens soms ook van. Ook eten 2 van de 4 kittens nu brokjes :LOL:

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#9 Geplaatst 06 augustus 2010 - 18:45

Klinkt al veeeeeeel beter :d

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 06 augustus 2010 - 19:04

:thumb: :thumb: :thumb:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

chanatas
chanatas
  • 5.328 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 06 augustus 2010 - 21:06

Nou ze heeft net gepoept...het was wat donkerder en het was deels hoe het moet zijn, maar er zat nog een beetje diarree bij...maja je moet er ook niet vanuit gaan dat het in 1 dag meteen normaal is natuurlijk. Ze heeft net weer een hele tijd in de doos  gelegen, dus ik denk dat ze zich nu weer wat beter voelt :LOL: Daar ben ik blij mee, want vanaf morgenmiddag tot maandagmiddag ben ik er niet, dus kan nu met een gerust hart weg!!

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 07 augustus 2010 - 19:05

:thumb: :thumb: :thumb:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 07 augustus 2010 - 23:51

:duim: :thumb: :duim:

chanatas
chanatas
  • 5.328 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 10 augustus 2010 - 21:42

Nou ik ben gistermiddag weer thuis gekomen en toen zag ik dat er kots op het matje lag..de buurvrouw had het sochtends niet gezien, dus is daarna gebeurt..ook zag ik weer diarree in de kattenbak, was nog vrij vers. Het hele weekend verder ging het goed. Maja volgens mij heeft ze best veel vlees voer van het weekend gehad, dus daar ben ik meteen mee gestopt en ze krijgt nu weer rauw vlees en gekookte kip en brokjes(maja dat eet ze niet heel veel). Heb vandaag geen diarree in de bak gezien, maar weet ook niet of ze is wezen poepen vandaag eigenlijk. Maar goed...even in de gaten houden en mocht ze van de week nog een keer overgeven en diarree hebben dan ga ik toch maar even langs de dierenarts.

Ze is de kittens volgens mij ook goed zat..ze ligt er niet erg veel meer bij (ze lopen nu wel door het hele huis, dus de kittens gaan regelmatig naar haar toe). Ze is volgens mij ook helemaal kapot, want ze doet bijna nix anders dan op de grond liggen en slapen. Maar ik vraag me eigenlijk af of ze nog wel veel melk heeft/geeft?? Kun je dit ergens aan zien??

Bewerkt door chanatas, 10 augustus 2010 - 21:42.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 11 augustus 2010 - 09:49

Is je kat gevaccineerd?