Spring naar inhoud

- - - - -

Veggie of niet?

• Log in om te reageren
663 reacties op dit onderwerp

Poll: wat eet jij? (226 leden hebben gestemd)

wat eet jij?

1. Omnivoor (129 stemmen [57.08%])

Percentage van stemmen: 57.08%

2. Pescotariër (ik eet nog vis, maar geen vlees of kip) (13 stemmen [5.75%])

Percentage van stemmen: 5.75%

3. Vegetariër (ik eet geen dieren, maar wel eieren en melk) (24 stemmen [10.62%])

Percentage van stemmen: 10.62%

4. Veganist (ik eet niks van dierlijke oorsprong) (5 stemmen [2.21%])

Percentage van stemmen: 2.21%

5. Partime Vegetariër (ik eet af en toe nog vlees, vis of kip) (55 stemmen [24.34%])

Percentage van stemmen: 24.34%

Stem Gasten kunnen niet stemmen
blubje
blubje
  • 1.694 berichten
  • 3 katten

#151 Geplaatst 15 augustus 2012 - 15:43

Tinne zei:

En zoetwatervis? Forel bijvoorbeeld wordt tegenwoordig toch gekweekt en hoeft niet per se uit het wild worden gevangen.

Ik lust het gewoon niet :) voor de rest zit er geen reden achter :d

Nu weet iedereen uit mijn vriendenkring al wel hoe het zit maar als iemand die mij niet zo goed kent, vraagt wat ik graag lust, antwoord ik standaard:
Ik lust alles, behalve iets dat uit de zee/water komt, iets waar een been aan hangt en iets dat terug staart naar mij vanuit mijn bord...

Alles werd proefondervindelijk getest...

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.722 berichten
  • 5 katten

#152 Geplaatst 15 augustus 2012 - 19:41

Ik eet graag vlees, maar niets dat uit water komt.

Ik bewonder vegetariërs wel en probeer er altijd rekening mee te houden als er een vegetariër bij ons komt eten. Maar sommige zaken vergeet ik gewoon als ik er niet op wordt gewezen. Zoals vleesbouillon in de soep. Ik zou nooit iets expres serveren aan een vegetariër waar vlees in zit, maar soms is het gewoon een oprechte vergissing.

Het enige waar ik niet tegen kan, zijn vegetariërs die
a) mij bestempelen als diegene die voor de ondergang van de wereld zorgt door vlees te eten
b) hun visie verkondigen als die niet is onderbouwd. Verkondig niet tegen mij dat je vegetariër bent omdat je tegen dierenleed bent, terwijl je toch nog vis eet, bijvoorbeeld.

icebabe
icebabe
  • 299 berichten
  • 7 katten

#153 Geplaatst 15 augustus 2012 - 21:28

Partime veggie: ik eet vegetarisch maar soms nog eens vlees, vis of kip :onzeker:

icebabe
icebabe
  • 299 berichten
  • 7 katten

#154 Geplaatst 15 augustus 2012 - 21:54

Milo&Feline zei:

Ik eet het minimum aan vlees. Uiteindelijk is het wel onze natuur om vlees te eten, maar teveel vlees eten vind ik respectloos voor de dieren. Zo zal ik ook nooit vlees weggooien. Dat vind ik allemaal zo erg voor het diertje dat zijn leven gegeven heeft.
ik ook,mijn man zaagt wel omdat ik niet veel vlees eet,maar,so what?ik voel me goed en dat is toch het belangrijkste?
Ik heb als tiener een docu gezien van Briget Bardot,en ik was ziek van het te zien en toen heb ik beslist geen vlees meer te eten,zooo afschuwelijk was het dierenleed in die docu! :( ik heb geweend tijdens het zien van die docu!ik was er een aantal dagen ziek van!!!! :trance:

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#155 Geplaatst 16 augustus 2012 - 13:28

Maline zei:

Ik ben toevallig zot van champignons ... Tegenwoordig wordt bij een pizzeria een pizza funghi (champignons) vaak als vegetarisch bestempeld :) . Ik noem dat niet vegi, ik noem dat gewoon lekker :d !

ik vind het eerlijk gezegd ook vaak lachwekkend als ik zie wat men zo als vegetarisch bestempeld.
Zo wou mijn schoonmoeder eens gaan eten in één of ander pitta etablisement en ze zwoor dat ze ook vegetarische pitta verkochten.
Ik dacht in mezelf "lekker, en fantastisch ook dat er eindelijk eens iemand een vegetarische versie van pitta maakt" (want er bestaat wel degelijk een vleesvervanger voor pitta die je gewoon in oa de colruyt kan kopen).
Kreeg ik een heel bord kaas voorgeschoteld :o
En t zal waarschijnlijk dan nog geen vegetarische kaas geweest zijn ook want het zag er niet naar uit dat er daar ooit al iemand van gehoord had van vegetarische kaas...
Ik vind dat restaurants en brasseries en dergelijke eens wat meer hun best zouden mogen doen voor vegetariers en dus echt vegetarische opties geven met vleesvervangers er in.
Je kan die vleesvervangers makkelijk bewaren in de diepvries dus ik zie echt het probleem niet.

Ik had trouwens al meer dan 20 jaar lang ongelooflijk zin in worstenbroodje.
Maar ik kon dat natuurlijk niet eten.
Onlangs een kleine ingeving gehad en een poging  gedaan om een veggie worstenbroodje te maken met gewoon bladerdeeg (dat je zo kan kopen in de winkel) en vegetarische braadworsten (die je zo kan kopen in de colruyt in de diepvries afdeling) en het was heel lekker zunne
Misschien een idee voor de vegetariers onder ons ;) :)
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#156 Geplaatst 16 augustus 2012 - 13:39

Eibhlin zei:

Vegetariër maar als mn ouders weer eens vergeten dat ik geen vlees of vis eet als ze een restaurantje reserveren waar geen vegi opties zijn, dan ga ik dan maar toch voor vis. Je moet toch iets eten ipv lastig te gaan doen en om de een of ander reden is de drempel kleiner bij vis.

Lastig doen?
Als je uit principe of om  gelijk welke reden dan ook geen vlees of vis wil of kan eten dan doe je niet lastig als je uit eten gaat en je er dan op staat dat men je iets voorschotelt dat je kan eten.
Mensen doen dan graag alsof je lastig doet maar je doet helemaal niet lastig dan.
Mijn ervaring is dat anderen daar dan een heel spel van maken en ze dan doen alsof ik er een spel van maak terwijl dat helemaal niet t geval is.
Want voor mij is het simpel, als wij uit eten gaan en we komen ergens terecht waar uiteindelijk niks vegetarisch op de kaart blijkt te staan en men wil in het etablissement zelf geen klein beetje een toegeving doen door me bijvoorbeeld dan alleen maar frietjes te geven met iets van saus erbij (daar moeten ze toch geen extra moeite voor doen hé) ipv frietjes met iets van vis of vlees erbij dan zet ik me recht en ga ik gewoon weg en ga ik op zoek naar een plaats waar ik wel kan eten.

Een voormalige vriendin van mij en haar man wilden samen met mij gaan eten en aangezien zij overal gingen verklaren dat ze vegetarisch waren dacht ik dat dat toch geen problemen ging geven.
Gingen ze met mij een visrestaurant binnen :o
Er bleek niks van vegetarische opties op de kaart te staan dus vroeg ik of ik dan gewoon een grotere portie frietjes kon krijgen met iets van ketchup erbij (als de andere zogezegde veggies dan vis wilden eten dat moesten zij dan maar weten)
Maar nee hoor , dat kon absoluut niet zijn.
Wel ik heb me rechtgezet en gezegd dat ik dan wel naar een ander etablissement ging gaan waar ik wel kon eten en de twee zelfverklaarde veggies waren heel opgelaten want ik deed zogezegd lastig maar dat kon mij niet schelen.
Ik vond dat het  al op niks trok dat ze zelf overal gingen vertellen dat ze vegetarisch waren en dat ze dan naar een visrestaurant trokken met iemand van wie ze wisten dat die al heel lang strikt vegetarisch eet laat staan dat men dan in een restaurant nog moeilijk gaat doen over gewoon een portie frietjes, ze moesten toch geen extra moeite doen voor mij hé
Ik zal me wel gaan haasten dat ik mijn principes overboord ga smijten omdat een ander moeilijk doet of helemaal geen rekening wil houden met mijn eetbeperkingen.
Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#157 Geplaatst 16 augustus 2012 - 14:27

Ik heb glutenintolerantie en mag dus zeker geen tarwe eten. Heb dus ook al meegemaakt dat men mij in een restaurant geen frietjes wilde geven, want "volgens de keuken kon dat niet". Wat ik dus zo erg vond dat ik daar echt met tranen in de ogen heb gezeten, want mijn vrienden hadden al besteld en gingen beginnen aan hun maaltijd. Ik kon moeilijk weggaan dan. Gelukkig waren de mensen van een tafeltje naast ons hiervan aangedaan en hebben ze zelf een extra portie friet gevraagd zodat ze die aan mij konden geven. Ik heb hen niet eens moeten betalen. Dat was echt super, zo'n vriendelijke mensen! Na afloop heb ik hen nog eens bedankt en tegen de persoon die ons bediende gezegd, dat ik heel ontevreden was over de "service". Dat mocht ze van mij direct aan de verantwoordelijke van de keuken vertellen. Hoe moeilijk is het nu om wat frietjes in de friteuse te gooien? Als iemand dat bij zijn maaltijd vraagt kan het, maar als iemand om 1 of andere reden enkel friet kan eten, dan is het te veel gevraagd? :catscratchhead

Ik wil maar zeggen dat het niet enkel de veggies zijn die zulke situaties tegen komen. Het is schandalig dat het nog gebeurt :evil:

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#158 Geplaatst 16 augustus 2012 - 15:03

amai tinne, dat is nog wat erger, als de rest dan al besteld heeft en je zit daar dan...
Het trekt op niks hé
Het is niet alleen schandalig dat het nog gebeurd , het is ook heel belachelijk vind ik
Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#159 Geplaatst 16 augustus 2012 - 15:05

Het trekt inderdaad op niets. Nu ben ik slimmer geworden en wordt eerst het menu goed bekeken. Als er geen slaatjes of zo op staan, dan vraag ik of het mogelijk is om een portie frietjes te krijgen. Als het antwoord nee is dan gaan we gewoon weer weg. Zoiets wil ik niet meer meemaken. Het is niet leuk voor mij en voor de mensen die bij me zijn is het ook niet fijn natuurlijk.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#160 Geplaatst 16 augustus 2012 - 15:18

Thundernimf zei:

a) mij bestempelen als diegene die voor de ondergang van de wereld zorgt door vlees te eten
b) hun visie verkondigen als die niet is onderbouwd. Verkondig niet tegen mij dat je vegetariër bent omdat je tegen dierenleed bent, terwijl je toch nog vis eet, bijvoorbeeld.

Dat snap ik dus ook niet, dat iemand zegt veggie te zijn omdat ze tegen dierenleed zijn maar ze dan toch nog vis eten.
Ten eerste zijn ze dan geen vegetariërs want een vegetariër eet niks dat ooit geleefd heeft, ook geen vis dus.
En ten tweede, die vis ziet ook af als hij gevangen en gedood wordt.

Ik snap dat dus echt niet waarom mensen zo graag dat etiketje van vegetariër willen gebruiken als ze het gewoon niet zijn.
Sorry hoor, maar voor mij bestaat dat niet, een parttime vegetariër, ofwel ben je er één en dan ben je de hele tijd vegetarisch en eet je absoluut niks van vlees/vis/gevogelte (dat is toch allemaal hetzelfde, dat zijn allemaal dieren die gedood zijn om op te eten) ofwel ben je het niet en dan eet je misschien weinig vlees of vis maar je eet het dan toch hé en dan hoor je niet overal te verkondigen dat je vegetariër bent want dan zorg je alleen maar voor verwarring en ook voor ambetantigheden voor mensen die dan wel strikt vegetarisch zijn.
Want wie dan wel strikt vegetarisch eet en op restaurant gaat of uitgenodigd wordt door mensen om te komen eten en die persoon moet wel zeggen dat hij/zij vegetarisch is (of krijgt vanalles voorgeschoteld dat hij/zij niet kan eten)krijgt dan te horen dat x of y toch vegetariërs kennen die wel vis eten of die wel af en toe vlees eten...
En dan wordt diegene die wel vegetariër is versleten voor moeilijk en ambetant mens want die wil geen uitzondering maken en wil dat echt niet eten, terwijl een ander dat toch wel doet...
Maar die ander is dan ook geen vegetariër, die ander zegt gewoon graag dat hij of zij het is maar is het gewoon niet...

Je bent toch ook niet parttime zwanger hé, je bent het of je bent het niet.
En dat is t zelfde met vegetariër zijn.
Die benamingen/etiketten zijn net  uitgevonden om verwarring te voorkomen.
Als mensen die benamingen nu eens gebruiken zoals ze bedoeld zijn en zoals het hoort dan is er geen verwarring meer en worden veggies eindelijk niet meer versleten voor ambetante zeuren omdat ze geen vlees/vis willen eten...
Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal voor iedere kleine inspanning die men zich wil getroosten ivm vlees eten, zelfs ene keer per week geen vlees eten is al een goeie stap vooruit al was t maar voor t milieu en de ecologische voetafdrukken van mensen, maar ook al eet je maar 1 x per week vlees of vis dan ben je nog altijd geen vegetariër...

Bewerkt door lathyrus, 16 augustus 2012 - 15:19.

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
  • 4 katten

#161 Geplaatst 16 augustus 2012 - 16:48

Thundernimf zei:

Ik eet graag vlees, maar niets dat uit water komt.

Ik bewonder vegetariërs wel en probeer er altijd rekening mee te houden als er een vegetariër bij ons komt eten. Maar sommige zaken vergeet ik gewoon als ik er niet op wordt gewezen. Zoals vleesbouillon in de soep. Ik zou nooit iets expres serveren aan een vegetariër waar vlees in zit, maar soms is het gewoon een oprechte vergissing.

Ik ben een omnivoor. Ik eet alles, zoals de natuur me gemaakt heeft (heb het dan even over vlees en niet over alle andere rommel).
Wanneer ik eten klaar maak, zal ik ook altijd rekening houden met vegetariërs.

Ook moet een vegetariër tegen mij geen pleidooi houden van dat ik wel vlees eet en een grote dierenvriend ben, terwijl ze zelf nog vis eten en leren schoenen dragen ed.
Ik eet vlees, vis, eieren,...  niet in grote hoeveelheden, maar ik eet het.

Wel weiger ik iets van dierlijke oorsprong te eten waarvan ik weet dat er dieren hebben voor moeten lijden. Ik denk bv. aan haaienvinnensoep of gansenlever ofzo.

Een koe heeft hier een goed leven (ben bevriend met vele boeren en die koeien hebben het echt wel goed) en worden diervriendelijk geslacht. Een haai z'n vinnen worden eraf gesneden en het beestje wordt terug in het water gegooid en stikt. Vreselijk!!!

Ik ging eens bij mensen eten en ik at de gansenlever niet. Spijtig. Ze vroegen of ik het niet lustte of het niet at uit principe. En heb eerlijk gezegd uit principe. Ze keken raar, maar 'begrepen' me.
Er zaten daar ook mensen aan tafel die voorheen verkondigde dat ze dit ook nooit (!) zouden eten, maar ja... als het toch voor hun neus staat.... :evil: .

Maline
Maline
  • 401 berichten
  • 3 katten

#162 Geplaatst 16 augustus 2012 - 20:14

Ik raak dat spul gewoon (foie gras) niet aan omdat ik het niet lust.
Met haaievinnensoep of dergelijke speciallekes moeten ze bij mij ook niet afkomen, want dat eet ik ook niet. Of geef ik door aan mensen die het wel lusten.

Daar ben ik sowieso goed in ... Dingen die ik niet eet en ik zit op restaurant, dat krijgt iemand in mijn omgeving die het wel eet.
Serveren ze mij bijvoorbeeld vlees met been ... ze doen maar. Mijn vriend zal 't wel opeten in mijn plaats. Ik zal het niet voor de patron zijne neus doorgeven, maar als ze 't zien, dan zien ze 't. Ik geneer me daar echt wel niet voor.
En bij mensen thuis moeten ze dat gewoon niet op mijn bord leggen. Punt. Of ze dat nu jammer vinden of niet, maar ik leg bij mensen thuis niks op mijn bord dat ik niet eet. Da's toch maar "afval", dan kan ik evengoed van in begin aangeven dat ik het niet moet hebben. Ik ben nu éénmaal zo opgevoed.
Als 't bord op voorhand "gedresseerd" is, is 't natuurlijk iets anders ... dan is 't de restaurant-techniek :) .

Ik krijg af en toe wel es gepreek dat ik toch "zo weinig lust" (zelfs van mijn eigen vader), maar het is ik uiteindelijk die het moet binnenkrijgen. Dan vind ik dat ik eender waar het recht heb om te zeggen dat ik iets niet moet.

En moeilijk doen als je een bord frieten vraagt als ze niks hebben? Dan zou ik toch wel es naar de chef of de baas van 't etablissement vragen ... Zeker als je wel een portie friet zo kan bestellen als "bijgerecht" is het toch echt geen extra werk voor hen?
Als de anderen al hebben besteld ... Brute pech, dan zijn ze de bestelling van een heel tafel kwijt. Klant is koning want hij moet achteraf de rekening betalen en dat vergeten kennelijk sommige eetgelegenheden!

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#163 Geplaatst 16 augustus 2012 - 23:14

[quote name='dolfjeweerwolfje']

Een koe heeft hier een goed leven (ben bevriend met vele boeren en die koeien hebben het echt wel goed) en worden diervriendelijk geslacht. Een haai z'n vinnen worden eraf gesneden en het beestje wordt terug in het water gegooid en stikt. Vreselijk!!![quote name='dolfjeweerwolfje']

Ik geloof best dat er koetjes zijn die een degelijk goed leven hebben, die lekker op de wei kunnen staan oa.
Maar er zijn ook genoeg koeien die hun hele leven in een stal dicht op mekaar gepakt staan en die niks van kwaliteit van leven hebben.
Het transport van dieren trekt ook al op niks.
Als men de dieren op de camion moet slaan en stampen om ze op de camion te krijgen dan doen ze dat gewoon.
Hoe de koe zich voelt doet er heus niks toe, het enige dat er toe doet is dat het zo snel mogelijk gaat en men zo veel mogelijk geld verdient.
En slachten gaat ook niet bijster diervriendelijk.
Koeien die vallen als ze van de camion gestampt worden terwijl ze in paniek zijn en die hun poten breken en die dan op gebroken poten voortgesleept worden tot de plek waar ze dan worden doodgedaan (is genoeg in de media geweest  toch maar veel mensen voelen zich er beter bij door dat gewoon te negeren), dat noem ik niet diervriendelijk slachten.
En zo gaat het er nu eenmaal aan toe in slachthuizen...
Omdat er uiteindelijk maar 1 ding toedoet, en dat is dat er zo goedkoop mogelijk dieren worden gekweekt en zo goedkoop mogelijk getransporteerd en geslacht worden.
Want de consument wil zo goedkoop mogelijk zijn stukje vlees op het bord krijgen.
En daarom sluit men de ogen voor al het dierenleed.
Omdat geld uiteindelijk het allerbelangrijkst is.
En dat vind ik echt waar heel heel triestig.
Een koetje dat bij de boer op de wei is grootgebracht en dat daar uiteindelijk geslacht wordt door iemand die daar verstand van heeft, dat beestje heeft een deftig leven gehad en heeft geen doodsangsten moeten doorstaan voor de slacht.
Maar koetjes die in grote hoeveelheden worden gefokt en die dan op een transport naar het slachthuis eindigen, vergeet maar dat dat diervriendelijk is.
En dat is even erg of zelfs nog erger bij varkens en schapen en wat je maar kan bedenken (ik heb zelf in de vleesindustrie gewerkt en ik heb zelf gezien hoe het er aan toegaat, vroeger stond ik daar ook allemaal niet  bij stil maar toen heb ik genoeg gezien dat ik nooit meer kan vergeten en daarom ben ik ook veggie geworden)

Bewerkt door lathyrus, 16 augustus 2012 - 23:17.

Geplaatste afbeelding

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#164 Geplaatst 17 augustus 2012 - 06:32

Je hebt gelijk Lathyrus. Veel mensen weten gewoon niet wat er in een slachterij allemaal gebeurd. Ik denk dat ze hun ogen zouden opentrekken en het eten van vlees beperken.
Als ik langs de autostrade het transport van slachtvee zie ben ik blij dat ik hier niet aan meedoe. Ook de kippetjes met kapotte vleugels die uit die kooien steken vind ik zo erg. :(
En dan hebben de transporteurs soms nog het lef om een lachende koe of varkentje op hun vrachtwagen te schilderen. :( Ik denk dan altijd. "Ik hoop dat jullie rap dood zijn en niet teveel moet afzien in die slachterij" :evil:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.480 berichten
  • 3 katten

#165 Geplaatst 18 augustus 2012 - 18:21

Maline zei:

Bij de meeste restaurants staan er toch slaatjes op de kaart?

Als zuslief zo'n dingen tegenkomt, vraagt ze gewoon een slaatje. Is dat normaal een voorgerecht, dan mogen ze dat als "hoofdgerecht" voor haar gewoon wat groter maken ... Zo moeilijk is dat niet.
Of restaurants hebben tegenwoordig ook vaak "wokgerechten" op de kaart.

't Hangt er natuurlijk ook vanaf ... Als je echt een vaste menu krijgt voorgeschoteld (iedereen hetzelfde), dan kan je wel es tegenkomen dat er vlees of vis op je bord belandt.
Maar zuslief is intussen dik 12 jaar vegi en merkt toch dat het stilaan een beetje verbeterd. 15 jaar geleden stond er nog niks vegi of vleesloos op de kaart ... Maar stilaan beginnen veel restaurants die "à la carte" (vrij te kiezen)  serveren toch wel te beseffen dat gasten omwille van dieetredenen of vegetarisme of gezondheid of ... soms geen vlees of vis willen eten.

Ik ben toevallig zot van champignons ... Tegenwoordig wordt bij een pizzeria een pizza funghi (champignons) vaak als vegetarisch bestempeld :) . Ik noem dat niet vegi, ik noem dat gewoon lekker :d !

Ja slaatjes kan ik wel nemen dan maar probleem is dat ik wat moet opletten met rauwkost ivm darmziekte, kan dat niet verteren. Vaak is er inderdaad wel keuze maar zo af en toe kom je nog wel eens iets tegen die helemaal niets vegi aan bied :( meestal word het pasta 4 kazen ofzo, dat is vaak het enige alternatief dat er op de kaart staat.