Spring naar inhoud

- - - - -

Veggie of niet?

• Log in om te reageren
663 reacties op dit onderwerp

Poll: wat eet jij? (226 leden hebben gestemd)

wat eet jij?

1. Omnivoor (129 stemmen [57.08%])

Percentage van stemmen: 57.08%

2. Pescotariër (ik eet nog vis, maar geen vlees of kip) (13 stemmen [5.75%])

Percentage van stemmen: 5.75%

3. Vegetariër (ik eet geen dieren, maar wel eieren en melk) (24 stemmen [10.62%])

Percentage van stemmen: 10.62%

4. Veganist (ik eet niks van dierlijke oorsprong) (5 stemmen [2.21%])

Percentage van stemmen: 2.21%

5. Partime Vegetariër (ik eet af en toe nog vlees, vis of kip) (55 stemmen [24.34%])

Percentage van stemmen: 24.34%

Stem Gasten kunnen niet stemmen
Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#226 Geplaatst 23 oktober 2012 - 22:19

Ik heb er helemaal geen moeite mee dat katten vlees eten. Ik heb er moeite mee dat veel overtuigde vegetariërs katten/honden/andere vleeseters in huis halen en dat het dan wél geoorloofd is om er dieren voor te slachten.

Dat katten vlees nodig hebben is naast de kwestie, dat weet ik ook wel. Het gaat mij om de combinatie vegetariërs + katten.

Jana_23
Jana_23
  • 3.349 berichten
  • 6 katten

#227 Geplaatst 23 oktober 2012 - 22:24

Murron zei:

Ik heb er helemaal geen moeite mee dat katten vlees eten. Ik heb er moeite mee dat veel overtuigde vegetariërs katten/honden/andere vleeseters in huis halen en dat het dan wél geoorloofd is om er dieren voor te slachten.

Dat katten vlees nodig hebben is naast de kwestie, dat weet ik ook wel. Het gaat mij om de combinatie vegetariërs + katten.

Mijn visie heb je, en ik kook ook met vlees voor mijn ouders en vriend.
Dat is toch net hetzelfde, je moet je eigen keuze niet opdringen aan een ander. Ook niet aan een dier!

Geplaatste afbeelding

_ *Cats Leave Paw Prints On Our Hearts* _

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#228 Geplaatst 23 oktober 2012 - 22:27

Murron zei:

Dus vegetariers mogen geen vlees etende huisdieren houden, omdat ze zelf geen vlees eten? :catscratchhead Voor carnivoren is het inderdaad geoorloofd om dieren te slachten. Hoe komen die beestjes anders aan hun voedsel? Onze huisdieren zijn nu eenmaal niet meer de zelfstandige wezens van vroeger, toen ze nog zelf moesten jagen om aan eten te komen. In deze moderne tijden krijgen ze voedsel van hun baasjes.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Jana_23
Jana_23
  • 3.349 berichten
  • 6 katten

#229 Geplaatst 23 oktober 2012 - 22:36

Tinne zei:

Dus vegetariers mogen geen vlees etende huisdieren houden, omdat ze zelf geen vlees eten? :catscratchhead Voor carnivoren is het inderdaad geoorloofd om dieren te slachten. Hoe komen die beestjes anders aan hun voedsel? Onze huisdieren zijn nu eenmaal niet meer de zelfstandige wezens van vroeger, toen ze nog zelf moesten jagen om aan eten te komen. In deze moderne tijden krijgen ze voedsel van hun baasjes.

Blij dat er toch iemand mijnen uitleg kan volgen ;)

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#230 Geplaatst 25 oktober 2012 - 10:20

Bekijk berichtMurron, op 23 oktober 2012 - 22:19, zei:

dat katten vlees nodig hebben is allesbehalve naast de kwestie.
Het is niet omdat ik overtuigd vegetarier ben dat ik mijn katten te kort moet doen en schade moet berokkenen door hen mijn principes op te dringen en door hen dan te ontnemen wat ze echt nodig hebben (dat zou pas kortzichtig en idioot zijn) of dat ik plots geen huisdieren mag houden die vlees nodig hebben.
Wat voor achterhaalde ideeën zijn dat nu alé...
Maar als iemand graag zulke achterhaalde ideeën wil hebben dat moet die persoon of personen dan maar weten, ik trek me het alvast niet aan.
Ik vind het altijd heel komisch als mensen van alle commentaar hebben op vegetariërs die uit principe veggie eten.
Want diegenen die commentaar hebben en geven hebben meestal zelf nul komma nul principes en zijn zelf niet in t staat om bepaalde dingen op te offeren voor het welzijn van een ander.
Maar ze gaan dan wel eens commentaar geven op een ander die wel bepaalde principes aanhoudt en die wel bepaalde opofferingen maakt....

Daar bedoel ik dan dus je vader mee, met dat kritiek geven en commentaar geven
Als veggie zijnde ben ik dat echt beu dat ik me moet zitten verantwoorden tegenover mensen over waarom ik geen vlees eet
Ik dring niemand mijn keuze op, dat is een persoonlijke keuze.
Waarom moeten ze er dan commentaar op hebben?

En wat ik nu eigenlijk oorspronkelijk wou komen neerpennen: in de delhaize verkopen ze terug veggie stoofvlees en veggie vol-au-vent en veggie ballen in de tomatensaus reeds bereid plus lunchpotten in twee versies
Joepie de poepie
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.455 berichten
  • 3 katten

#231 Geplaatst 25 oktober 2012 - 10:22

Mij gaat het voor een groot deel over die overconsumptie waar de mens aan mee doet. Mensen vreten nogal wat vlees op een dag gemiddeld. Om te beginnen voorbeeld ontbijt: boterham met salami of hesp of een slaatje met vlees in. Middag: vele eten broodjes, met vlees opnieuw. Avondmaal, ligt er bij zowat allemaal een dik stuk vlees op hun bord, meer dan ze nodig hebben. Terwijl de portie die mn kat eet is nogal te verwaarlozen tegenover die consumptie. Als die een volledige plofkip eten op een week zal het al veel zijn. Zo heb ik ook niets tegen vb stammen in de amazone die vlees eten ofzo. Tgaat me vooral om het feit dat in de westerse wereld dit allemaal voor vanzelfsprekend word genomen en mensen niet meer denken aan dat leven dat ze namen. Dieren eten voor hun honger te stillen, mensen eten gewoon voor de fun.

Het houden van katten en vegetariër zijn, tja, je helpt die diertjes toch ook, wat ook weer je inzetten voor dieren inhoud toch. Mijn 3 katten zijn gered, eentje uit het asiel en mn 2 kleintjes waren nu anders zwerfkatten.

Bewerkt door Eibhlin, 25 oktober 2012 - 10:26.

Geplaatste afbeelding

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#232 Geplaatst 25 oktober 2012 - 10:22

Da's toch weeral typisch KS om mij hier af te schieten omdat ik een vraag stel hé. Lees mijn beginpost, ik vraag om argumenten om mijn vader te kunnen overtuigen en krijg hier gewoon een aanval langs alle kanten. Een open discussie zonder iemand met de vinger te wijzen kan toch niet zo moeilijk zijn.

Wat ik wil weten is - los van de kwestie dat katten vlees nodig hebben, ik heb dat nooit of te nooit in twijfel getrokken - is hoe de vegetariërs hier het rijmen dat ze zelf uit overtuiging geen vlees eten maar dan wel katten houden die vlees nodig hebben. Of dat ergens geen contradictie is, want zoals ik al zei moeten er ook koeien en andere dieren voor sterven om je katten te voeden. Is het dan ergens niet hypocriet om katten te houden? Mocht ik uit overtuiging vegetariër zijn omdat ik de aarde wil sparen en geen dierenleed wil, dan zou ik denk ik ook geen katten houden want dan zou dat mijn principes schenden.

Nogmaals: ik eet zelf heel vaak vegetarisch en was gewoon van mijn sokken geblazen door mijn vader zijn argument, omdat ik ergens precies vind dat hij gelijk heeft. En ik wil hem een hak kunnen zetten door degelijke argumenten, niet door te zeggen 'ze hebben het gewoon nodig', maar iets te zeggen in de aard van: "Ja, het is in principe hypocriet dat ikzelf de aarde wil redden door geen vlees te eten maar dan wel toestaan dat er dieren dood gaan voor mijn katten, MAAR..." Ik had jullie hulp verwacht, geen aanval op mijn normen en waarden.

Jana_23
Jana_23
  • 3.349 berichten
  • 6 katten

#233 Geplaatst 25 oktober 2012 - 10:52

Bekijk berichtMurron, op 25 oktober 2012 - 10:22, zei:

Da's toch weeral typisch KS om mij hier af te schieten omdat ik een vraag stel hé. Lees mijn beginpost, ik vraag om argumenten om mijn vader te kunnen overtuigen en krijg hier gewoon een aanval langs alle kanten. Een open discussie zonder iemand met de vinger te wijzen kan toch niet zo moeilijk zijn.

Wat ik wil weten is - los van de kwestie dat katten vlees nodig hebben, ik heb dat nooit of te nooit in twijfel getrokken - is hoe de vegetariërs hier het rijmen dat ze zelf uit overtuiging geen vlees eten maar dan wel katten houden die vlees nodig hebben. Of dat ergens geen contradictie is, want zoals ik al zei moeten er ook koeien en andere dieren voor sterven om je katten te voeden. Is het dan ergens niet hypocriet om katten te houden? Mocht ik uit overtuiging vegetariër zijn omdat ik de aarde wil sparen en geen dierenleed wil, dan zou ik denk ik ook geen katten houden want dan zou dat mijn principes schenden.

Nogmaals: ik eet zelf heel vaak vegetarisch en was gewoon van mijn sokken geblazen door mijn vader zijn argument, omdat ik ergens precies vind dat hij gelijk heeft. En ik wil hem een hak kunnen zetten door degelijke argumenten, niet door te zeggen 'ze hebben het gewoon nodig', maar iets te zeggen in de aard van: "Ja, het is in principe hypocriet dat ikzelf de aarde wil redden door geen vlees te eten maar dan wel toestaan dat er dieren dood gaan voor mijn katten, MAAR..." Ik had jullie hulp verwacht, geen aanval op mijn normen en waarden.

Alle katten die hier komen zijn vondelingen, mishandelde katten of herplaatsers.
Met ze hier een warm nest aan te bieden help ik net weer de katten die anders in de miserie terecht komen.
Moet ik die katten dan zelf gaan mishandelen door ze geen vlees te geven?
Dan ben ik even erg dan de mensen die ze reeds mishandeld hebben!
Niet iedereen geeft 1000den euros uit aan vondeling kittens die mishandeld zijn!
Ok, ze eten vlees. En ik geef ze dat met plezier.
Om nog eens in herhaling te vallen, ze kunnen niet zonder.
Vandaar is het ook mijn principe dat ikzelf zonder vlees kan en dus geen vlees wil eten.
Maar het is ook mijn principe dat je een ander niets mag opdringen.
Dat een kat dus MOET krijgen waar het nood aan heeft.
En dat is nu eenmaal vlees.

Bekijk berichtMurron, op 25 oktober 2012 - 10:22, zei:

Nog even een bedenking...
Omdat ik veggie ben zou ik die vondeling kittens, katten dan voor dood moeten achterlaten?
Net omdat ik zelf geen vlees eet.

Bewerkt door Jana_23, 25 oktober 2012 - 10:54.

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#234 Geplaatst 25 oktober 2012 - 10:55

Ik val jouw normen en waarden niet aan hoor.
Ik vind dat gewoon achterhaald idee dat een vegetariër geen dieren zou mogen houden die vlees nodig hebben en ik vind het belachelijk dat mensen die zelf zich aan geen principes houden zoals je vader dan wel op andermans kap zitten want die anderen zouden dan niet genoeg principes hebben blijkbaar.
Waarom moet er geargumenteerd worden met je papa?
Ik snap dat niet.
Als je papa vlees wil eten dan is dat toch prima?
Net zoals het voor je papa maar prima moet zijn dat iemand anders er dan voor kiest om geen of weinig vlees te eten.
Zolang hem niks opgedrongen wordt en zolang hij tot niks verplicht wordt moet hij zich toch niet aantrekken wat een ander wil doen of laten?
Ik hoef me niet te verantwoorden tegenover niemand hoor net zomin als een ander zich hoeft te verantwoorden tegenover mij ivm de keuzes die zij maken.
Dat je vader zich zorgen maakt over zijn eigen principes en hoe hij zich daar aan houdt en of hij zich daar voldoende aan houdt ipv zich bezig te houden met een ander en andermans principes en of zij zich daar wel genoeg aan houden.
Als hij zich daar mee bezig houdt met zijn eigen principes dan gaat hij werk genoeg hebben
Waarom zou een ander zich moeten verantwoorden tegenover je papa of tegenover iemand anders alé?
Ik eet al meer dan twintig jaar niks van vlees (dus ook geen vis, dat is ook vlees), ik draag geen kledij gemaakt van leder en koop ook geen andere lederen spullen, ik vind dat ik me wel meer dan genoeg aan mijn eigen principes hou.
Maar als andere mensen er voor kiezen om dan maar één keer per week geen vlees te eten dan is dat voor mij ook prima hoor.
Ik ga die mensen dan niet zitten aanvallen en ik ga ze niet zitten vertellen dat ze niet genoeg moeite doen
Als andere mensen ook leren zetels of leren kledij of asseccoires willen kopen dat moeten zij ook maar weten.
Zij beslissen voor zichzelf en ik beslis voor mijzelf.
Een ander hoeft me ook niet te komen vertellen dat ik dan geen vleesetende huisdieren mag houden en als ik dat toch doe dat ik dan niet principieel genoeg ben....
En ik hoef geen uitleg te geven over waarom ik het dan wel zou verdienen om vleesetende huisdieren te mogen houden.
Maar als je dan toch graag uitleg wil: zoals eerder al gezegd, als je zelf ervoor kiest om veggie te zijn dan kies jij daar voor, je legt je keuze niet op aan een ander, niet aan andere mensen en ook niet aan dieren.
Zeker niet aan dieren die echt wel nodig hebben om vlees te eten om goed te kunnen functioneren.
Als je zou voorkomen dat die dieren vlees kunnen eten dan mishandel je eigenlijk dat dier want je raakt aan hun basisbehoeften
Ik weet zeker dat als ik zou komen neerpennen dat ik mijn katten geen vlees geef en zij mee moeten doen met mijn veggie principes dat je vader dan zou afkomen met dat ik een dierenmishandelaar ben en dat ik mijn eigen principes zit op te dringen aan een ander en dat niet hoort.
Hij zal wel op vanalles commentaar hebben.
Hij wil graag bewijzen blijkbaar dat vegetariërs toch niet genoeg moeite doen om vegetariër te zijn en dat ze niet principieel genoeg zijn of hij wil dan bewijzen dat veggies hun principes opdringen aan anderen afhankelijk van wat hij te horen krijgt.
Waarom hij dat zo graag wil bewijzen is mij een groot vraagteken maar soit, zo lopen er genoeg rond
Ik heb daar zo mijn eigen theorie over over waarom ze daar zo graag over willen argumenteren en waarom ze zo graag willen bewijzen dat een ander niet principieel genoeg is maar k heb geen zin om tijd te steken in zinloze argumentaties dus ik begin er niet aan
Ik moet dan volgens je vader ook maar de scheiding aanvragen zeker?
Want ik ben strikt vegetarisch maar mijn halve trouwboek eet wel nog vlees
Ik moet hem dan ook verplichten om veggie te zijn of scheiden?
Want ik mag alleen maar vegetarische huisdieren hebben en vegetarische echtgenoten? :louche: :catscratchhead Geplaatste afbeelding

Bewerkt door lathyrus, 25 oktober 2012 - 10:57.

Geplaatste afbeelding

Jana_23
Jana_23
  • 3.349 berichten
  • 6 katten

#235 Geplaatst 25 oktober 2012 - 10:55

Bekijk berichtlathyrus, op 25 oktober 2012 - 10:20, zei:

En wat ik nu eigenlijk oorspronkelijk wou komen neerpennen: in de delhaize verkopen ze terug veggie stoofvlees en veggie vol-au-vent en veggie ballen in de tomatensaus reeds bereid plus lunchpotten in twee versies
Joepie de poepie

Heerlijk!!! Op naar de Delhaize!!! :)

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.455 berichten
  • 3 katten

#236 Geplaatst 25 oktober 2012 - 11:04

Bekijk berichtJana_23, op 25 oktober 2012 - 10:55, zei:

Heerlijk!!! Op naar de Delhaize!!! :)
Nog nooit gezien daar. Staat dat bij de vegi afdeling?
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#237 Geplaatst 25 oktober 2012 - 11:08

Bekijk berichtEibhlin, op 25 oktober 2012 - 10:22, zei:

Mij gaat het voor een groot deel over die overconsumptie waar de mens aan mee doet. Mensen vreten nogal wat vlees op een dag gemiddeld. Om te beginnen voorbeeld ontbijt: boterham met salami of hesp of een slaatje met vlees in. Middag: vele eten broodjes, met vlees opnieuw. Avondmaal, ligt er bij zowat allemaal een dik stuk vlees op hun bord, meer dan ze nodig hebben. Terwijl de portie die mn kat eet is nogal te verwaarlozen tegenover die consumptie. Als die een volledige plofkip eten op een week zal het al veel zijn. Zo heb ik ook niets tegen vb stammen in de amazone die vlees eten ofzo. Tgaat me vooral om het feit dat in de westerse wereld dit allemaal voor vanzelfsprekend word genomen en mensen niet meer denken aan dat leven dat ze namen. Dieren eten voor hun honger te stillen, mensen eten gewoon voor de fun.

hier hetzelfde, ik heb ook wat tegen de overconsumptie.
Ik heb zelf x aantal jaar in de vleesindustrie gewerkt en dan gaan je ogen echt wel open als je ziet wat er daar gebeurd.
Iedere dag worden er miljoenen dieren geslacht omdat men bepaalde onderdelen van die dieren wil verkopen.
Maar andere onderdelen zitten dan jaren en jaren in vriezers.
Men wil bv varkenshaasjes voornamelijk (ik zeg zomaar iets, maar er is een bepaalde periode in t jaar dus dat men echt voornamelijk varkenshaasjes wil, ik ben vergeten of het nu rond kerst of rond pasen was).
Maar aan ieder dier zit maar  1 varkenshaasje.
Al de andere onderdelen van dat dier worden dan nauwelijks verkocht en iedere dag moet men k weet niet hoeveel nieuwe dieren slachten om toch maar dat bepaald onderdeel te kunnen bekomen
Ik vind dat erg.
Men zou ieder dier zo volledig mogelijk moeten consumeren ipv er op los te slachten en hopen vlees in vriezers op te slaan voor jaren en jaren
En men zou die dieren ook een pak beter moeten behandelen, men zou ze een beter leven moeten geven en een dierwaardige rit naar het slachthuis en een dierwaardig einde ook ipv wat ze nu met die dieren doen.
De consument zou dat ook kunnen bekomen door te weigeren vlees te kopen van dieren die niet dierwaardig zijn behandeld.
Maar de meeste consumenten interesseert het alleen maar dat ze hun vlees zo goedkoop mogelijk kunnen kopen.
Waardoor producenten als t ware gedwongen worden om hun dieren dieronwaardig te behandelen...

Bekijk berichtEibhlin, op 25 oktober 2012 - 11:04, zei:

Nog nooit gezien daar. Staat dat bij de vegi afdeling?

In den delhaize in Lede staat het inderdaad bij de veggie producten, als je den delhaize binnenkomt langs achteren langs droomland dan is t de eerste gang aan je linkerkant en in die gang moet je dan langs de rechterkant kijken (langs de linkerkant liggen groenten, langs de rechterkant meer naar achteren van de gang toe liggen de veggie producten)
Geplaatste afbeelding

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#238 Geplaatst 25 oktober 2012 - 11:13

Mijn vader zei dat niet om met de vinger te wijzen, wij discussiëren gewoon openlijk over dingen die ons bezig houden, anders zou ik wel gezegd hebben dat we er ruzie over gemaakt hebben. Oordeel niet over iemand die je niet kent. Mijn vader heeft respect voor vegetariërs en heeft gewoon de gedachte geopperd dat het misschien een tegenstrijdigheid zou kunnen zijn. In zijn geval zou hij de keuze om katten te hebben links laten liggen, en dat is zijn goed recht, net als het jullie goed recht is om wél vleeseters te houden.

Wat ik dus onthoud uit deze 'discussie' is dat jullie wel vasthouden aan jullie vegetarische principes, maar dat jullie op sommige vlakken toch de wens om katten te houden/redden laten primeren. Al had ik graag dat antwoord gekregen zonder persoonlijke aanval op mij, mijn vader of onze principes en zonder het in het belachelijke te trekken i.e. katten geen vlees meer geven, voor dood laten liggen of scheiden van je partner.

En bedankt Eibhlin voor jouw beschaafde reactie. Die heeft geholpen :rub:

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.455 berichten
  • 3 katten

#239 Geplaatst 25 oktober 2012 - 11:17

Ben ik volledig met eens Lathyrus. Mijn stiefpa is voorbeeld ook slager, wat ik daar soms hoor aan verhalen. Alles moet altijd sneller en goedkoper en het kan blijkbaar weinig mensen schelen waar het vandaan komt en hoe. Daarom vind ik geen vlees eten op zich ook gewoon een teken om te zeggen dat je niet akkoord bent met die overconsumptie maatschappij en tevens wegwerpmaatschappij. Al minder je zelf gewoon je vlees gebruik en begint iemand met normale porties te eten, zou al wat uitmaken. Kijk maar in restaurants of gewoon thuis hoe veel vlees er in de vuilbak beland. Terwijl er wel een leven voor opgeofferd is, een leven in de vuilbak dus.

Het probleem is ook, hoe weet je of dat stuk vlees dat daar ligt van een dier komt dat goed behandeld is. Je zou al bij een gekende boer ofzo moeten gaan kopen. Er word namelijk nogal gesjoemeld met etiketten en claims op voeding. Zo kan je al gaan zeggen dat de kip van vrije uitloop is als ze een vierkante meter ter beschikking heeft. En dan nja dat dierwaardig einde is iets dat ik altijd zo bedenkelijk vind. Bedoel, als jij iemand met een mes op je ziet afkomen denk ik niet dat er iemand zoiets gaat hebben van ooooch ik heb een goed leven gehad, snij mijn keel maar over, doe het wel snel zodat ik zo weinig mogelijk afzie en het humaan blijft. Bedoel maar, hoe dubbel is dat. Men gaat moord en brand schreeuwen als een persoon zoiets overkomt terwijl er dagelijks miljarden dieren dat lot ondergaan. Dieren zijn naar mijn mening veel gevoeliger dan mensen. Die voelen gewoon onraad als ze op die truck geladen worden, dan de geur van dood in het slachthuis, de kreten van andere dieren die hun voor gegaan zijn.

Ik geef trouwens ook dierenvoer waar ik van weet dat het niet getest word op dieren. Op de site van almo staat het peta keurmerk. Vind ik ook belangrijk.

Bewerkt door Eibhlin, 25 oktober 2012 - 11:19.

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#240 Geplaatst 25 oktober 2012 - 11:42

Bekijk berichtMurron, op 25 oktober 2012 - 11:13, zei:

Mijn vader zei dat niet om met de vinger te wijzen, wij discussiëren gewoon openlijk over dingen die ons bezig houden, anders zou ik wel gezegd hebben dat we er ruzie over gemaakt hebben. Oordeel niet over iemand die je niet kent. Mijn vader heeft respect voor vegetariërs en heeft gewoon de gedachte geopperd dat het misschien een tegenstrijdigheid zou kunnen zijn. In zijn geval zou hij de keuze om katten te hebben links laten liggen, en dat is zijn goed recht, net als het jullie goed recht is om wél vleeseters te houden.

Wat ik dus onthoud uit deze 'discussie' is dat jullie wel vasthouden aan jullie vegetarische principes, maar dat jullie op sommige vlakken toch de wens om katten te houden/redden laten primeren. Al had ik graag dat antwoord gekregen zonder persoonlijke aanval op mij, mijn vader of onze principes en zonder het in het belachelijke te trekken i.e. katten geen vlees meer geven, voor dood laten liggen of scheiden van je partner.

En bedankt Eibhlin voor jouw beschaafde reactie. Die heeft geholpen :rub:

nogmaals, ik val jou of je vader niet persoonlijk aan.
Eerder omgekeerd lijkt mij toch de zaak te zijn ;) .
Jullie vinden het dan normaal om van andere mensen die jullie niks opleggen en die zich met hun eigen zaken bemoeien te zeggen dat het hypocriete mensen zijn omdat zij zich dan niet gedragen naar jullie principes ivm vegetarisme (waar jullie je zelf trouwens ook niet aan houden) en zij zich niet houden aan wat jullie mening is dat die mensen zouden moeten doen?
Jullie vallen een ander dan aan omdat ze niet genoeg principieel zijn volgens jullie.
Of hoe noem je dat dan als je mensen hypocriet noemt?
Dan zeg je toch dat die persoon zich niet aan normen en waardes houdt en schijnheilig is?
Of niet misschien?
Maar een mens mag daar dan niet op antwoorden dat ze dat maar onnozel en achterhaald vinden (dat je als veggie zijnde een vleesetend huisdier hebt en dat hypocriet zou zijn volgens sommigen) of het is dan aanvallen?
En een mens mag er dan zelfs niet nog eens mee lachen ook, een mens moet maar slikken dat Jan,Piet of Pol verklaart dat een andere mens hypocriet is...
Kom hé zeg...
Voor t geval jullie (jij en je papa dan) het nog niet weten, mensen zijn om heel verschillende redenen vegetarIërs, de ene is het uit principe en is tegen dierenleed, de ander is het omdat hij of zij gewoon geen vlees lust, nog iemand anders wil gewoon zijn of haar ecologische voetafdruk verkleinen.
De omschrijving van een vegetariër is gewoon iemand die geen vlees eet (die geen dingen eet die ooit geleefd hebben)
De omschrijving zegt niks over iemands motivatie over waarom ze het geworden zijn en je kan niet iedere veggie over dezelfde kam scheren.
En je moet ook niet voldoen aan bepaalde principiële normen/voorwaarden om veggie te zijn/worden.
Je bent het gewoon of je bent het niet.
En discussies over of ik of een ander wel principieel genoeg zijn volgens andere mensen die zich dan aan geen principes houden op dat gebied zijn wat mij betreft nogal overbodig toch...
Trouwens ik hou me aan mijn principes, ik eet zelf niks van vlees en ik eet nooit iets dat geleefd heeft.
Ik hou me niet aan sommige principes tot een bepaald punt, ik hou me volledig aan mijn principes.
Voor mij persoonlijk moeten geen dieren lijden en moeten geen dieren dood gedaan worden.
Voor iemand anders heb ik niet te beslissen dus ik heb een vleesetende echtgenoot en iemand waar ik wel voor te beslissen heb omdat die afhankelijk is van mij maar die vlees nodig heeft om te overleven zoals de poezels die ga ik dat vlees niet ontzeggen
Dus waar precies hou ik me dan niet aan mijn eigen principes?
Ik trek trouwens niks in het belachelijke, als je vader vindt dat een vegetariër geen vleesetende dieren mag houden dan mag je waarschijnlijk toch ook geen vleesetende eega hebben? En als je wel een vleesetende echtgenoot hebt hou je je dan niet aan je principes...
Dat op zichzelf is nogal belachelijk toch.
Dat hoeft niet meer in het belachelijke getrokken te worden...
Geplaatste afbeelding