Spring naar inhoud

- - - - -

Veggie of niet?

• Log in om te reageren
663 reacties op dit onderwerp

Poll: wat eet jij? (226 leden hebben gestemd)

wat eet jij?

1. Omnivoor (129 stemmen [57.08%])

Percentage van stemmen: 57.08%

2. Pescotariër (ik eet nog vis, maar geen vlees of kip) (13 stemmen [5.75%])

Percentage van stemmen: 5.75%

3. Vegetariër (ik eet geen dieren, maar wel eieren en melk) (24 stemmen [10.62%])

Percentage van stemmen: 10.62%

4. Veganist (ik eet niks van dierlijke oorsprong) (5 stemmen [2.21%])

Percentage van stemmen: 2.21%

5. Partime Vegetariër (ik eet af en toe nog vlees, vis of kip) (55 stemmen [24.34%])

Percentage van stemmen: 24.34%

Stem Gasten kunnen niet stemmen
Eibhlin
Eibhlin
  • 14.455 berichten
  • 3 katten

#241 Geplaatst 25 oktober 2012 - 11:50

Ja maar pas op, als je zegt "ik eet niets dat ooit geleefd heeft" komen veel mensen met hun "en planten dan" argument.

Het probleem is dat als je iets onderuit wil halen, je dat altijd wel kan. Niets is waterdicht of perfect, ook vlees eten niet. Wat ik wel vaak heb als mensen inderdaad deze discussie willen aangaan met me is dat ik ook zoiets heb van, waarom is het slecht dat ik deze principes heb dan? Ik wil iets goed doen voor die dieren, wil een standpunt in nemen, ook voor mezelf eet ik geen vlees, kan het slecht verdragen. En dan doen velen soms alsof ik een boeman ben die iets fout doet of alsof ik raar ben en ik iets compleet abnormaal doe. Net terwijl ik vind, je doet toch iets als je voor een bepaald standpunt staat en er voor opkomt. Beter een beetje te doen zoals minder of geen vlees, geen leder enzo dan je gewoon van alles niets aan te trekken. Alle beetjes helpen. :)

En dan ga ik nu de planteneters gaan helpen want ik heb les verbandleer paarden :)
Geplaatste afbeelding

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#242 Geplaatst 25 oktober 2012 - 12:00

Ik weet dat de discussie eindeloos is. Ik ga hier dan ook ophouden met te reageren, want er wordt op de man gespeeld en dit kwetst mij, meer dan ik had verwacht van een forum. Mijn vraag is volledig anders opgenomen dan ik bedoelde en wat ik zeg wordt uit zijn context genomen.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#243 Geplaatst 25 oktober 2012 - 12:11

Bekijk berichtEibhlin, op 25 oktober 2012 - 11:50, zei:

Ja maar pas op, als je zegt "ik eet niets dat ooit geleefd heeft" komen veel mensen met hun "en planten dan" argument.

Het probleem is dat als je iets onderuit wil halen, je dat altijd wel kan. Niets is waterdicht of perfect, ook vlees eten niet. Wat ik wel vaak heb als mensen inderdaad deze discussie willen aangaan met me is dat ik ook zoiets heb van, waarom is het slecht dat ik deze principes heb dan? Ik wil iets goed doen voor die dieren, wil een standpunt in nemen, ook voor mezelf eet ik geen vlees, kan het slecht verdragen. En dan doen velen soms alsof ik een boeman ben die iets fout doet of alsof ik raar ben en ik iets compleet abnormaal doe. Net terwijl ik vind, je doet toch iets als je voor een bepaald standpunt staat en er voor opkomt. Beter een beetje te doen zoals minder of geen vlees, geen leder enzo dan je gewoon van alles niets aan te trekken. Alle beetjes helpen. :)

En dan ga ik nu de planteneters gaan helpen want ik heb les verbandleer paarden :)

ja dat plantenargument :lachen: :lachen: :lachen:
Alé jong, dat is toch allemaal zo onnozel of het groot is?
Indertijd kwam iemand op een forum een vraag stellen over veggie zijn en iemand anders wou malgree proberen bewijzen dat de veggie mensen die kwamen antwoorden op die vraag toch niet principieel genoeg waren (zoals gewoonlijk, er is wel altijd iemand  die zich daartoe geroepen voelt nietwaar)
En die kwam uiteindelijk af met de volgende vraag: stel dat de wereld helemaal verandert en wordt zoals in de film met charlton heston waarin alle normale eten verdwijnt en eten is alleen nog beschikbaar in de vorm van pillen.
En die pillen zijn gemaakt uit dode mensen (dat was de clou van de film dus, dat uitkwam dat die pillen gemaakt werden van vermalen mensen).
Zou je die pillen als veggie zijnde dan eten of niet?
Ik heb daar op geantwoord dat ik die pillen wel degelijk zou eten.
Als er niks anders beschikbaar zou zijn.
Want ik wil namelijk nog niet dood gaan
En dat ik dan waarschijnlijk volgens haar toch wel een hele slechte veggie was want oh wee, ik zou in een situatie die niet bestaat en bij gebrek aan iets anders vermalen mens eten en ik zou voor mijn principes niet willen sterven zeg
En dat ik begot niet snapte waarom mensen toch zo graag willen bewijzen dat iemand die vegetarisch of gedeeltelijk vegetarisch eet toch niet principieel genoeg is en toch niet genoeg doet of laat...
Waarom het die mensen toch zo stoort dat iemand anders er voor kiest om minder of geen vlees te eten.
Er kwam geen antwoord meer hoor.
Alé jong, hoe ver moet ge t zo gaan zoeken om ocharme te bewijzen dat een ander volgens jou niet principieel genoeg is (terwijl je zelf je helemaal niet houdt aan bepaalde principes)
Waarom is t inderdaad precies zo slecht dat je iets wil doen voor dieren in de vorm van geen vlees eten dan...
Weet je wat het is in veel gevallen?
Degenen die vlees eten voelen zich aangevallen raar maar waar.
Zij vragen aan de vegetarier waarom die vegetarisch is en als jij dan antwoordt dat je geen vlees eet omdat je tegen lijden van dieren bent en je niet wil dat dieren voor jou persoonlijk moeten afzien en doodgaan dan nemen ze dat op alsof jij zegt dat je vindt dat zij niet genoeg principes hebben want zij eten wel nog vlees en zij kijken daar niet naar, terwijl je dat helemaal niet zegt, je spreekt alleen maar voor jezelf.
Maar toch vatten ze het blijkbaar zo op.
En dan willen ze heel graag bewijzen dat je toch maar een slechte veggie bent, dan kunnen ze zich zelf wat beter voelen precies...
Ik geef daar gewoon geen antwoord meer op als iemand me vraagt waarom ik geen vlees eet want ik weet zo al waar het op uitdraait.
Ik vraag dan gewoon waarom zij wel vlees eten en als ze dan verwonderd kijken zeg ik dat dat toch een even rare vraag is dan iemand vragen waarom ze geen vlees eten...
En dan stopt het meestal gelukkig daar
Ik heb helemaal geen zin in ellenlange discussies over vegetarisme.
ik eet gewoon geen vlees, een ander doet wat hij of zij wil doen en klaar

Bekijk berichtMurron, op 25 oktober 2012 - 12:00, zei:

Ik weet dat de discussie eindeloos is. Ik ga hier dan ook ophouden met te reageren, want er wordt op de man gespeeld en dit kwetst mij, meer dan ik had verwacht van een forum. Mijn vraag is volledig anders opgenomen dan ik bedoelde en wat ik zeg wordt uit zijn context genomen.

Sorry hoor maar ik speel helemaal niet op de man of vrouw en ik neem helemaal niks uit context
Ik antwoord gewoon op t geen jij zegt en vraagt.
Je krijgt gewoon niet het antwoord dat je wil horen en daar kan ik niet aan doen.
Mensen hypocriet noemen dat vind ik dan kwetsend naar die mensen toe...
Ik snap niet dat je dat dan niet snapt
Maar goed dat die discussie eindigt dan over waarom vegetariërs geen vleesetende huisdieren zouden mogen houden en als ze dat wel doen zijn ze dan hypocriet...
Geplaatste afbeelding

Jana_23
Jana_23
  • 3.349 berichten
  • 6 katten

#244 Geplaatst 25 oktober 2012 - 13:22

Bekijk berichtMurron, op 25 oktober 2012 - 12:00, zei:

Ik ben er zeker van dat niemand de bedoeling heeft om je te kwetsen.
We antwoorden gewoon op je vraag.
Wij krijgen ook heel vaak met zo'n vragen te maken, misschien daarom ook dat we wel wat hevig reageren.
Maar in mijn ogen is er niks kwetsend gezegd.
Ook niks dat persoonlijk op jou slaat.

Geplaatste afbeelding

_ *Cats Leave Paw Prints On Our Hearts* _

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.455 berichten
  • 3 katten

#245 Geplaatst 25 oktober 2012 - 14:33

Ik vind het echt heel jammer dat dat steeds zo moet gaan die eeuwige discussie. Als iemand kiest paarse broeken te dragen ipv blauwe maalt niemand er om, als iemand beslist om cola te drinken in plaats van pepsi, who cares! Maar kom af dat je geen vlees eet en dan zijn ze plots bezorgd om de vitaminen die je binnen krijgt of je proteïnekes of u gedachtengang.

Ik dring nooit iemand iets op en begin nooit de discussie. Toch elk jaar keer op keer, kerst, nieuwjaar, verjaardagen, ... steeds weer opnieuw en opnieuw die discussies. Waarom eet jij geen vleeeeees? En dan antwoord ik gewoon en willen ze percee daar een hele discussie over houden. Dit terwijl eigenlijk u eten dus voor u neus ondertussen koud word, laat mij gewoon eten... En dan begrijpen ze niet dat je kwaad durft reageren. Alleen beseffen ze niet dat iedere en elke vleeseter steeds maar weer met die zelfde argumenten af komen. Het eerste jaar ok, je gaat er nog op in, best interessant. Na 5 jaar of meer werkt het gewoon zo danig op mn zenuwen dat ik gewoon de discussies niet meer wil. Gewoon omdat men naar mijn idee niet altijd de discussie aan gaat om jouw antwoord of standpunt te weten maar gewoon om er een gedoe van te maken. Gewoon om te gaan melden wat zij zo o zo fout vinden aan wat ik doe. Wat doe ik fout? Geen dier laten doden zodat ik het op kan eten? Ohnee, misdaad!

En dan hoor je dus inderdaad aaaltijd de zelfde discussies
Kennen jullie deze trouwens? Vegetariër bingo!
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#246 Geplaatst 25 oktober 2012 - 14:52

Maar komààn "hitler was ook een vegetariër" :catnoknow Waar slaat dat nu op.

Ik ben enorme voorstander van rauwvoeren maar toch ben ik pro vegetariërs. Ik vind de reactie van "je geeft je katten toch ook vlees" ook zo raar. Maar ik heb het idd ook al gehoord.

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.455 berichten
  • 3 katten

#247 Geplaatst 25 oktober 2012 - 14:53

Bekijk berichtelixeryen, op 25 oktober 2012 - 14:52, zei:

Maar komààn "hitler was ook een vegetariër" :catnoknow Waar slaat dat nu op.

Ik ben enorme voorstander van rauwvoeren maar toch ben ik pro vegetariërs. Ik vind de reactie van "je geeft je katten toch ook vlees" ook zo raar. Maar ik heb het idd ook al gehoord.

Daarmee willen ze zeggen dat vegetariërs niet altijd goede mensen zijn. En dan halen ze dat voorbeeld aan en gaan ze hele discussie starten dat hij al die mensen omgebracht heeft en zo verder. Klinkt vreemd maar kheb het ook al gehoord.
Geplaatste afbeelding

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#248 Geplaatst 25 oktober 2012 - 18:35

Ok, nu ik die dingen lees kan ik de aanvallende manier waarop er geantwoord werd wel enigzins begrijpen. Ik was mij er niet van bewust dat vegetariërs zo'n vragen veel krijgen. Ik deed mee aan dagen zonder vlees en heb daar nooit een negatieve reactie op gekregen omdat veel mensen in mijn omgeving al dan niet part time vegetarisch eten. Dat is voor mij de normaalste zaak in de wereld (al zeker na het lezen van Eating Animals van Jonathan Safran Foer), waardoor dat gedachteballonnetje van mijn vader me echt overviel. Daarom dacht ik hé, ik vraag het eens op de KS.
Wist ik veel dat dat bij veel mensen zo diepgeworteld zit dat jullie alle voorbije negatieve ervaringen mee zouden integreren in jullie antwoord... Ik heb echt met tranen in mijn ogen gezeten op het werk vandaag. Niets van wat ik zei was zo slecht bedoeld als het is opgenomen en ik stelde de vraag echt als iemand die vegetarisme een warm hart toedraagt. Zoals ik in mijn beginpost zei, ik zocht onderbouwde argumenten.
Kan ik niet aan doen dat jullie veel mensen kennen die alles in twijfel trekken hé. Een positieve ipv een negatieve discussie was de bedoeling. Tis precies of ik ben hier een oermens die geen normen of waarden heeft en alles onderuit wil halen, wel integendeel.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.455 berichten
  • 3 katten

#249 Geplaatst 25 oktober 2012 - 18:46

Is denk ik sowieso niets persoonlijk maar dit soort discussies lopen eigenlijk bijna altijd lelijk af. Er komt altijd iemand gekwetst of beledigd uit of toch op zn minst geïrriteerd. Zelfs met mn eigen vriend die wel vlees eet gebeurt dit soms. Meestal krijg je als vegetariër op een nogal verwijtende toon dit soort zaken naar je hoofd, soms zelfs ronduit sarcastisch. En als je dan natuurlijk op internet zoiets leest kan je niet de ondertoon voorspellen maar gaan sommigen zich dus inderdaad inleven in de situaties die ze kennen, en die zijn meestal niet vriendelijk. Ik heb echt zelden het gevoel dat iemand mij vraagt naar mn eet voorkeur uit interesse.
Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#250 Geplaatst 25 oktober 2012 - 20:41

Vaak wordt gewoon gedacht dat je als vegetariër gewoon sla eet ofzo. :louche:  "Wat eet je dan" is ook zo'n veel voorkomende vraag.
En dat terwijl ik de vegetarische keuken eigenlijk veel boeiender vind. Ik ben de laatste tijd in mijn indische periode. Nog bij geen één gerecht heeft mijn vriend vlees gemist, wat hij anders soms wel heeft. Dat vind ik altijd erg positief.   Want "hier past wel een stukje kip bij" ben ik ondertussen ook al beu gehoord. ;)

Bekijk berichtEibhlin, op 25 oktober 2012 - 14:53, zei:

Daarmee willen ze zeggen dat vegetariërs niet altijd goede mensen zijn. En dan halen ze dat voorbeeld aan en gaan ze hele discussie starten dat hij al die mensen omgebracht heeft en zo verder. Klinkt vreemd maar kheb het ook al gehoord.

Dat slaat gewoon op niks vind ik. :gek:

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.455 berichten
  • 3 katten

#251 Geplaatst 25 oktober 2012 - 20:46

Ik vind ook dat je als vegetariër gevarieerder eet. Als ik kijk naar mensen die ik ken die vlees eten, die eten elke dag patatten met vlees en groenten. Soms eens spaghetti of zo maar vaak gewoon erg standaard. Terwijl de vegetariërs inclusief ik die ik ken zoeken vaker rond naar recepten en eens iets nieuw proberen. Ik eet nooit een burger met patatten en groenten, tenzij heel uitzonderlijk 1x per jaar ofzo. Vaak eet ik pastaschotels, ovenschotels, iets leuk met rijst, lasagnes met allerlei combi's.

Hier ist vriendje ook erg tevreden over zn maaltijden, nog geen klachten gehoord. Nochtans zeg ik hem steeds dat als hij vlees wil dat hij me dat moet zeggen. Het enige dat hij doet is savond's eens een droog worstje eten.

Ik kan me trouwens moeilijk voorstellen dat veel van die vleeseters die dan met hun vragen af komen nog noooooit van hun leven een vegetariër tegen kwamen. Alsof elke vleeseter die ons tegen komt, dat jij dan de aller eerste bent. Lijkt me sterk. En toch die vragen steeds herhalen.
Geplaatste afbeelding

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.722 berichten
  • 5 katten

#252 Geplaatst 26 oktober 2012 - 16:46

Maar van de Bingo is er toch ook een vraag die ik me vaak stel: waarom moet het eten precies lijken op het vlees dat je niet eet?

Lunake
Lunake
  • 798 berichten
  • 1 katten

#253 Geplaatst 26 oktober 2012 - 16:48

Ik eet gewoon gevarieerd... Regelmatig doe ik eens een veggie dag, maar ik hou toch van een lekker stuk vlees op mn bord van tijd tot tijd :)

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.455 berichten
  • 3 katten

#254 Geplaatst 26 oktober 2012 - 16:56

Bekijk berichtThundernimf, op 26 oktober 2012 - 16:46, zei:

Maar van de Bingo is er toch ook een vraag die ik me vaak stel: waarom moet het eten precies lijken op het vlees dat je niet eet?
Ik denk voor de mensen die het lastig overstappen vinden ofzo? Er zijn eigenlijk niet echt super veel vegetariërs die geregeld die burgers eten. Misschien ook beetje macht der gewoonte of om het makkelijk te maken. Zo kan je bepaalde gerechten nog wel eten maar dan je vlees gewoon vervangen door iets niet dierlijk zodat het toch volwaardig is. Voorbeeld: spaghetti carbonara. Laat de spek weg en wees eerlijk, je hebt een saai gerecht die snel tegen steekt. Ik doe er van die vegi spekjes bij, die noemen zo maar smaken naar mijn mening niet naar spek. Gewoon een beetje een gerookte smaak.
Geplaatste afbeelding

Steffie_G
Steffie_G
  • 14.026 berichten
  • 2 katten

#255 Geplaatst 28 oktober 2012 - 20:54

hier is het een (zeg ik het juist?) een flexitariër

Wij eten hier geen vis (lusten we beiden niet) en 1x de week vlees
De rest is het vegetarische kost.
Is eigenlijk gekomen doordat m'n vriend van de zomer met een voedselvergiftiging van een boullet zat.
En we hebben toen een hele week vegetarisch gegeten en dat is ons super goed bevallen!!

Maar af en toe heeft m'n vriend nog zo is een goei stukske echt sappig vlees nodig.
Geplaatste afbeelding