Spring naar inhoud

- - - - -

Veggie of niet?

• Log in om te reageren
663 reacties op dit onderwerp

Poll: wat eet jij? (226 leden hebben gestemd)

wat eet jij?

1. Omnivoor (129 stemmen [57.08%])

Percentage van stemmen: 57.08%

2. Pescotariër (ik eet nog vis, maar geen vlees of kip) (13 stemmen [5.75%])

Percentage van stemmen: 5.75%

3. Vegetariër (ik eet geen dieren, maar wel eieren en melk) (24 stemmen [10.62%])

Percentage van stemmen: 10.62%

4. Veganist (ik eet niks van dierlijke oorsprong) (5 stemmen [2.21%])

Percentage van stemmen: 2.21%

5. Partime Vegetariër (ik eet af en toe nog vlees, vis of kip) (55 stemmen [24.34%])

Percentage van stemmen: 24.34%

Stem Gasten kunnen niet stemmen
nancytje
nancytje
  • 875 berichten
  • 2 katten

#61 Geplaatst 12 augustus 2010 - 15:11

Karolientje zei:

Bij mij net hetzelfde. Heb tijdens mijn studies een paar jaar geen vlees gegeten, maar ondanks vleesvervangende voedingsmiddelen, kan mijn lichaam er blijkbaar toch echt niet mee om. Tal van bloedonderzoeken en testresultaten verder, ben ik verplicht weer vlees gaan eten, ook al eet ik het nog steeds maar met mate. En enkele vleessoorten eet ik nog steeds niet trouwens, maar jammer genoeg kan ik het dus niet meer volledig uit mijn dieet schrappen.

bij mij is het net zo geweest.
ik heb 4 jaar geen vlees gegeten en door mijn gezondheid heb ik weer moeten leren vlees eten.
ik nam voedingssupplementen en vervangingsproducten en toch werd ik nog zo ziek.

ik eet sinds mijn 20ste terug iets van vlees en vis maar veel vlees ik nog altijd niet.
door geen vlees meer te eten heb ik bloedarmoede gekregen en had ik een zeer zwak immuunsysteem  nu ben ik al gedeeltelijk genezen , maar mijn lichaam wordt nooit meer hetzelfde.
spijt heb ik er wel niet van .

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#62 Geplaatst 12 augustus 2010 - 15:18

ik vlees maken voor mijn partner? never :ha dat moet hij/zij maar zelf doen.
het leukste vind ik dan als ze het ook écht lekker vinden wat ik gemaakt heb :) en ik krijg die opmerking ook regelmatig in gezelschap op restaurant ze, oeh, dat ziet er veel lekkerder uit :ha soms zeg ik dan wel eens, tja, geniet van uw stukje koe! :ha maar dan vooral tegen de mensen die vinden dat ik ongelooflijk dom en moeilijk doe door geen vlees te willen eten, want het is dus wel een delicatesse en blaa blaa blaa....

ik heb wel eens gehoord dat je ook een opnamestoornis zou kunnen hebben als je zo last ondervindt van geen vlees meer te eten, maar ik ken er niet zoveel van. of als je supplementen erbij neemt en het is dan nog niet genoeg, dan maybe opnamestoornis. maar ja, iedereen weet zelf wel wat ie moet doen om gezond te blijven he. ik wil er anders wel eens wat meer info over opzoeken als je wil?

Geplaatste afbeelding

Jesske
Jesske
  • 89 berichten
  • 2 katten

#63 Geplaatst 12 augustus 2010 - 16:40

ik ben op zich vegetariër, bereid voor mezelf geen vlees, vis of gevogelte meer; maar als ik ergens kom zoals een trouwfeest of ik kom in een restaurant en er is echt geen lekkere keuze voor veggies; dan zal ik wel vis ofzo eten. ik ben niet zot van vlees, maar "lust" het wel

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#64 Geplaatst 12 augustus 2010 - 17:01

Zoals al aangegeven eet ik wel vlees, maar ook niet alle dagen.

Wat mij opvalt en stoort is dat er blijkbaar zulke slechte gastvrouwen/heren bestaan die wel gasten uitnodigen maar dan niet de goede manieren hebben iets op tafel te toveren dat voor alle gasten een lekkere maaltijd is. Als ik iemand te eten vraag dan stel ik ook altijd de vraag of er dingen zijn die men niet lekker vindt zodat ik daar rekening mee kan houden. Wanneer iemand aangeeft geen dierlijke producten te eten dan maak je iets waar geen dierlijke producten in verwerkt zijn.

Vosse
Vosse
  • 6.597 berichten
  • 1 katten

#65 Geplaatst 12 augustus 2010 - 17:03

Ik eet alles. Maar ik eet vlees zoals een mens het zou moeten eten (dwz kleine porties en niet elke dag) ipv zoals mensen het tegenwoordig vaak eten. Ik geef ook extra uit aan zaken zoals kippen en eieren van vrije uitloop. De mens is gemaakt om - naast andere producten! - vlees te eten. Maar dat wil niet zeggen dat we dierenleed niet tot een minimum kunnen beperken. Wetten aangaande de behandeling en slachting van vee vind ik dan ook heel belangrijk.

Alhoewel ik zelf vlees eet (en zonder schuldgevoel), heb ik wel respect voor anderen hun houding. Of ik zou koken voor hen is weer iets helemaal anders. Ik zou niet koken voor iemand met zware voedselintolleranties die bv. glutenvrij moet eten, ook niet voor een zeer regilieuze Jood (ik heb maar één keuken) en ook niet voor een vegan. Ik ken de regeltjes niet voor die levensstijlen en ik wil anderen niet dwingen om ze bij mij aan tafel te verbreken. Ik wil gerust aanpassingen maken zoals enkele voedingsmiddelen schrappen, geen vlees of vis, enz. Dat zijn aanpassingen die ik snap en waarvoor ik voeldoende kennis heb om toch een fijn menu te geven.

VeganCatgirl
VeganCatgirl
  • 614 berichten
  • 4 katten

#66 Geplaatst 12 augustus 2010 - 19:19

een vegan is nochtans gemakkelijk hoor, gewoon groentjes wokken met olie en serveren met rijst ;)

crazy_catlady
crazy_catlady
  • 8.755 berichten
  • 1 katten

#67 Geplaatst 12 augustus 2010 - 19:22

VeganCatgirl zei:

een vegan is nochtans gemakkelijk hoor, gewoon groentjes wokken met olie en serveren met rijst ;)

en de vele vegetarische vleesvervangers zijn toch ook vegan, niet?
Geplaatste afbeelding
every meauw massages the heart :)

VeganCatgirl
VeganCatgirl
  • 614 berichten
  • 4 katten

#68 Geplaatst 12 augustus 2010 - 19:38

ja, idd maar dat moet je al wat weten :) als leek zijn gewoon groenten met rijst het simpelste

crazy_catlady
crazy_catlady
  • 8.755 berichten
  • 1 katten

#69 Geplaatst 12 augustus 2010 - 19:44

VeganCatgirl zei:

ja, idd maar dat moet je al wat weten :) als leek zijn gewoon groenten met rijst het simpelste

dat is waar, en eventueel wat gekapte quorn ertussen ;) Men vriend maakt eigenlijk ook heel simpele vegetarische gerechten en nu ik er over nadenk zijn die vaak ook veganistisch.
Geplaatste afbeelding

VeganCatgirl
VeganCatgirl
  • 614 berichten
  • 4 katten

#70 Geplaatst 12 augustus 2010 - 19:58

quorn is niet veganistisch :) er zit scharrelei-eiwit in :d

maar ik ben niet zo strikt, enkel thuis, op restaurant en feestjes en zo... let ik daar niet zo op! het moet wel veggie zijn uiteraard.
ik heb geprobeerd om vegan te eten, maar je eet niet meer op je gemak, want mensen kennen de vegan keuken echt niet voldoende

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#71 Geplaatst 12 augustus 2010 - 20:02

Nu heb ik is een vraagje, als je dan zo geen melk eet en geen eieren enz. Eten die personen dan ook geen mars of snickers bv? Want ja, daar zit eigenlijk ook melk in hé... :catscratchhead

crazy_catlady
crazy_catlady
  • 8.755 berichten
  • 1 katten

#72 Geplaatst 12 augustus 2010 - 20:03

VeganCatgirl zei:

quorn is niet veganistisch :) er zit scharrelei-eiwit in :d

maar ik ben niet zo strikt, enkel thuis, op restaurant en feestjes en zo... let ik daar niet zo op! het moet wel veggie zijn uiteraard.
ik heb geprobeerd om vegan te eten, maar je eet niet meer op je gemak, want mensen kennen de vegan keuken echt niet voldoende

en je kan van mensen ook niet gaan verwachten dat ze van honderden dingen de ingrediënten moeten nalezen, om na een uur dan eindelijk iets veganistisch te vinden... Als ik merk dat ze niet goed weten wat aan vangen voor een vegetarisch maal stel ik vaak zelf wel voor om bijvoorbeeld een vleesvervanger of iets vegetarisch mee te nemen, zodat ze daar niet te veel last van hebben.

Je hebt er ook die het gewoon eens een leuke uitdaging vinden :)

Bewerkt door crazy_catlady, 12 augustus 2010 - 20:03.

Geplaatste afbeelding

VeganCatgirl
VeganCatgirl
  • 614 berichten
  • 4 katten

#73 Geplaatst 12 augustus 2010 - 20:32

ja, idd en ik zei toen van groentjes zijn goed en als ze persé een vleesvervanger wilden, zei ik tofu (dat is het eenvoudigste en dat is plantaardig)

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#74 Geplaatst 12 augustus 2010 - 20:39

het hoefd idd allemaal niet zo ingewikkeld te zijn

Geplaatste afbeelding

Jesske
Jesske
  • 89 berichten
  • 2 katten

#75 Geplaatst 13 augustus 2010 - 10:29

Sihirci zei:

Zoals al aangegeven eet ik wel vlees, maar ook niet alle dagen.

Wat mij opvalt en stoort is dat er blijkbaar zulke slechte gastvrouwen/heren bestaan die wel gasten uitnodigen maar dan niet de goede manieren hebben iets op tafel te toveren dat voor alle gasten een lekkere maaltijd is. Als ik iemand te eten vraag dan stel ik ook altijd de vraag of er dingen zijn die men niet lekker vindt zodat ik daar rekening mee kan houden. Wanneer iemand aangeeft geen dierlijke producten te eten dan maak je iets waar geen dierlijke producten in verwerkt zijn.

ik denk dat er niet veel mensen zijn die echt zouden weigeren om veggie te koken voor hun gasten, ikzelf heb dat toch nog niet gemerkt? denk dat het meer te maken heeft met onwetendheid, niet goed snappen wat wel en niet... zelfs in een chique restaurant onlangs was de "vegetarische pasta van de week" eentje met zeevruchten... :trance:

ik bak zonder problemen het vlees/vis van mijn vriend; dus ook voor gasten. Ik ben nog niet zo lang geleden (terug) overgeschakeld op veggie en voor gasten vind ik het zelfs veiliger en makkelijker om één van mijn succesrecepten mét vlees/vis te koken; waar ik zeker van ben dat het lekker is. Met veggie dingen (wanneer er vleesvervangers gebruikt worden toch) ben ik nog volop aan het experimenteren. ik heb leren koken toen ik vlees at, dus ben het nog niet echt gewend om veggie te koken; en tempeh e.d. durft al eens tegen te slaan. als het voor mezelf is, zit ik er niet zo mee in; maar dan maak ik dat liever niet voor gasten ;-)

anderzijds vind ik het soms wel leuk om een hele menu te koken voor iemand en niet echt te vermelden dat het veggie is; en dat de mensen achteraf dan verbaasd zijn dat ze het vlees eigenlijk niet gemist hebben :goofy: