Spring naar inhoud

- - - - -

wat kan ik doen

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
Guest_yvette_*
Guest_yvette_*

#1 Geplaatst 07 augustus 2010 - 19:41

Hallo iedereen,

Ik heb een maine coon katertje van 5,5 maand oud.
Hij krijgt royal canin kitten 36. Ik geef hem enkel de hoeveelheid brokjes die hij mag hebben (soms iets meer),maar het lijkt wel of hij daar niet genoeg aan heeft.
Wat kan ik nu doen? De hoeveelheid die hij mag hebben kan ik toch slecht tot de helft meer gaan geven dan wat hij mag hebben?

groetjes yvette

catherine
catherine
  • 40.161 berichten

#2 Geplaatst 07 augustus 2010 - 19:58

Ik heb hier de korrels nooit afgewogen, de bakjes droogvoer staan vol en ze eten wanneer ze er zin in hebben.
Hier staat ook RC kitten 36 voor ons Mila en Kitty, en dikwijls eten de andere katten er ook van mee.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 07 augustus 2010 - 20:00

catherine zei:

Ik heb hier de korrels nooit afgewogen, de bakjes droogvoer staan vol en ze eten wanneer ze er zin in hebben.
Hier staat ook RC kitten 36 voor ons Mila en Kitty, en dikwijls eten de andere katten er ook van mee.

Mee eens. Zeker bij kittens heb ik nooit hun voeding afgewogen. Bij Maine Coons is het ook nog eens zo dat ze een groter ras zijn dan de meeste andere kattenrassen, en dat ze dus ook wel wat extra mogen hebben tijdens hun groeiproces (wat overigens 3 tot 4 jaar duurt). Ik heb altijd gezorgd dat ze brokken ter beschikking hadden als kitten (en nu nog), aangevuld met 1 portie rauwvoer per dag.

Bewerkt door Karolientje, 07 augustus 2010 - 20:01.

Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#4 Geplaatst 07 augustus 2010 - 20:08

Mee eens, een kitten moet altijd beschikking hebben over voer en drinken.

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#5 Geplaatst 07 augustus 2010 - 21:17

Onze kerels hebben ook altijd brokjes staan, we wegen niet af, is van begin af aan zo geweest en hun gewicht is perfect..

raglover
raglover
  • 62 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 07 augustus 2010 - 21:24

Hallo, ik heb twee ragdoll katers van nu ruim 13 maanden...ook niet het kleinste ras. altijd brokjes staan gehad :oops: door heel het huis zelfs zodat ze het altijd konden vinden (nu nog) en ook aangevuld met 1x per dag nat voer...en ze zijn niet te dik geworden hoor. ;) gewoon neer zetten en lekker laten groeien...de ene mens eet ook meer dan de ander he....

groetjes Elly.

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#7 Geplaatst 07 augustus 2010 - 21:27

hier staan continu brokken
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 07 augustus 2010 - 21:37

Hier staan ook continue brokken. :thumb:

Geplaatste afbeelding

Guest_yvette_*
Guest_yvette_*

#9 Geplaatst 07 augustus 2010 - 21:50

ben vorige week bij de da geweest en die zei me dat hij enkel maar mocht eten wat overeen kwam met zijn gewicht maar zeker niet het dubbele ervan.
maar hij heeft er niet genoeg mee dat merk je zo aan hem.
als acira(golden getriever) hier haar brokken krijgt gaat hij daar aan als ze stopt met eten maar das toch niet zo goed voor hem denk ik zo.

ik heb hem daarstraks eten bij gegeven en nu ligt hij bij zijn bakje te slapen.

catherine
catherine
  • 40.161 berichten

#10 Geplaatst 07 augustus 2010 - 22:27

Honden eten is niet zo gezond voor katten, kattenvoer aan honden mag dan weer wel.
Vul zijn bakje maar met eten hij zal toch maar eten tot hij genoeg heeft hoor.
Main coons zijn redelijke grote katten dus die moeten zeker genoeg eten hebben.
Hij is volop in zijn groei en die duurt nog wel een tijdje. Na een jaar gaat hij wat langzamer groeien, dacht dat ze uitgegroeid zijn rond 3 à 4 jaar.

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#11 Geplaatst 07 augustus 2010 - 23:06

Klopt, Maine Coon is volgroeid op drie jaar. Is een groot ras. Hele mooie katten. Er bestaan speciale voeren voor dit ras.   
Wij hebben de hele dag door droogvoer staan in een bakje. Als het op is vullen we gewoon bij. Er loopt er hier altijd wel eentje die zin heeft om iets te knabbelen.
Voor de kittens geven we, naast droogvoer vooral vers gekookte kip en vis. (Meerdere porties per dag) Hoewel zij ook al eens aan het bakje van de grote katten durven zitten ...  
We zouden het heel erg vinden als één van onze beestjes nog honger zou hebben.
Hondevoer is echt niet aan te raden. Als hij nog honger heeft zou ik toch wat bijvoeren.
Vaststellen wat precies de behoefte is, lijkt me erg moeilijk. Is toch ook zo bij mensen. De ene mag talloze porties eten en wordt niet dik, en de andere kijkt naar eten en verdikt al ...
Wat is trouwens een ideaal gewicht voor een poes ??? Is dat geen "gemiddelde" ?  :heart:

WhiteWitch
WhiteWitch
  • 1.340 berichten
  • 6 katten

#12 Geplaatst 07 augustus 2010 - 23:49

IK fok Maine Coons en heb net ook een nestje. Ik geef m'n kittens belange zo lang geen kittenvoer al is dit op zich niet verkeerd. Onze kittens eten vanaf 8 a 9 weken naast hun kittenbrokjes ook de grote Maine Coon brokken van de grote katten op en ze doen het daar zeer goed op. Anderzijds mag je gerust de hele dag gewoon voer laten staan.Een poes zal niet zoals een hond constant eten, eten maar eet gewoon tot hij genoeg heeft en laat dan de rest staan. Dus mijn goede raad is net zoals Karolientje oa zegt ( ze heeft overigens 2 kittens van onze cattery) de hele dag door brokken naar believen laten geven met water er naast en dat de hele dag laten staan.

Bewerkt door WhiteWitch, 07 augustus 2010 - 23:51.

Nicky en de Maine Coontjes doen jullie groetjes :hart: www.freewebs.com/catteryofthewhitewitch/

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 08 augustus 2010 - 00:29

Ik heb hier ook nooit korrels afgewogen. Hier krijgen ze onbeperkt korrels en 's morgens elk 20 gram natvoer van almo nature + 's avonds nogmaals. Ik geef sanabelle grand en animonda grandis, omdat dit extra grote brokken zijn voor grote rassen. Rond de 6 maand (na de castratie) ben ik overgeschakels naar volwassen voeding toen het kittenvoer op was.
Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#14 Geplaatst 08 augustus 2010 - 01:15

In de vrije natuur eet een kat 6 tot tien maal daags een klein beetje. Katten zijn geen dieren die zich een of twee maal daags volvreten zoals honden wel doen. Honden in de vrije natuur (wilde honden dus) eten vaak maar twee tot drie maal per week en vaak nog minder, katten zouden niet overleven als ze zo moesten eten, ze zouden al snel aan leververvetting overlijden.

Kittens hebben net als mensenbaby's vijf á zes maaltijden per dag nodig en zoals wij in onze moderne maatschappij katten brokjes voeren kan het zeker geen kwaad de hele dag brokjes voor onze kattenbeestjes te hebben staan. Veelvraten maak je door de dieren honger te laten hebben en ze zo te trainen alleen nog maar op voer gericht te zijn.

Main Coon staat bekend als grootste ras waarvan de kater 10 tot 12 kilo kan wegen als hij uitgegroeid is en zo'n groot ras voeden alsof het een katje van 3.5 kilo moet worden en blijven is behalve ongezond (het dier zal voedingstoffen tekort komen en gebreksziekten ontwikkelen) en voor het diertje vreselijk zielig ook een vorm van mishandeling in mijn ogen.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 08 augustus 2010 - 08:53

Hier staan ook steeds brokken ter beschikking. Ik heb dit nog nooit afgewogen. En de kittens krijgen hier extraatjes (zoals kippenwit, carnibest,...).
Twee maal daags krijgen ze 25 gr. natte voeding. Ze weten welk uur ongeveer en kijken er naar uit :) .
De groten worden nu 2 jaar en daar weeg ik ook geen brokken voor af.