Spring naar inhoud

- - - - -

Voordelen/nadelen 2 katten in huis

• Log in om te reageren
48 reacties op dit onderwerp
Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 08 augustus 2010 - 17:11

Aangezien ik niet van plan ben mij zomaar neer te leggen bij de 'njet' van mijn ouders (of toch voornamelijk van mijn vader) om er een 2e poezel bij te nemen, wil ik een lijstje opstellen met alle voor -en nadelen van 2 katten in huis. Hopelijk kan ik op deze manier uitleggen waarom het voor mij zo belangrijk is dat Snoopy een vriendje krijgt.

Of als iemand nog andere suggesties heeft hoe ik mijn ouders kan overtuigen :twisted:

Voordelen:

- Snoopy is niet meer alleen als we niet thuis zijn.
- Hij kan spelen met een soortgenoot.
- 2 poezels zijn leuker om bezig te zien, je kan hun gedrag beter observeren.

Nadelen:

- De kattenbak zal sneller bevuild zijn.
- Er moet nu met 2 katten naar de DA gegaan worden ipv met 1.
- Het eten zal misschien sneller op zijn?

tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 08 augustus 2010 - 17:23

2 poezen spelen met elkaar dus breken je huis niet af :LOL:

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 08 augustus 2010 - 17:26

Dat is (meestal) wel waar. Komt van het gezegde '1 kat breekt je huis af, en 2 katten breken elkaar af' zeker he :d

Niels + Evelyn
Niels + Evelyn
  • 3.389 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 08 augustus 2010 - 17:28

De beste beslissing van ons leven (zonder te overdrijven) is ons Dieuwke ook een thuis te geven...
Ik zie alleen maar voordelen...

De dingetjes die je opsomt zoals sneller een vuilere kattenbak en meer eten vind ik echt te verwaarlozen... Of ik nu elke dag 1 kakje uit de bak haal of 2, ik merk geen verschil 8)

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 08 augustus 2010 - 17:33

Echt nadelen zijn er eigenlijk niet, dat weet ik. Maar ik schrijf het liever al op want als ik het nog eens voorleg aan mijn ouders dan moet ik wel een goede uitleg hebben. En ze zullen nogal raar staan kijken als ik zeg dat er geen enkel nadeel is. Ik weet nu al dat mijn moeder zal vragen: en wat met het eten? En zal de kattenbak niet sneller vuil zijn? En wat zal dat kosten bij de DA? Etc. :)

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 08 augustus 2010 - 17:37

Als je de katten tegelijk naar de da kan brengen voor hun vaccinaties, kost het vaak ook iets minder (dan moet je maar 1 visite betalen). ;)
Je hebt minder speelgoed nodig want ze spelen vooral met elkaar (alhoewel dat me niet belet om speelgoed bij te kopen :x ).
De kattenbak zal inderdaad iets meer gebruikt worden en ook het eten zal iets vlugger op zijn.

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 08 augustus 2010 - 17:42

Ik denk dat het grootste bezwaar van mijn vader is dat hij denkt dat 2 katten te druk gaan zijn en te weinig plaats zouden hebben. Vind ik een beetje stom eigenlijk. Snoopy heeft plaats genoeg hier binnen, dus waarom zouden ze dan met zijn 2 minder plaats hebben? En tja wat is druk he. Ik weet dat Snoopy tegen schemering en 's nachts wel eens gek kan doen maar tot nu toe heb ik hem niet in mijn kamer moeten houden 's nachts. Mijn ouders en broer laten gewoon de deur van hun slaapkamer toe en dan hebben ze er geen last van als hij eens komt langs gesneld. Mijn zus vind het helemaal niet erg als hij overdag of 's nachts in haar kamer komt.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 08 augustus 2010 - 18:59

voordelen:
- spelen met elkaar ipv met jullie spullen
- leren veel van elkaar
- vervelen zich niet doordat ze elkaar hebben
- zalig om 2 poezeltjes bezig te zien
- 2 lekkere warme kussentjes in de winter (en de zomer :) ) ipv eentje
- Nog zovele die ik nu vergeet!!!

Ik zou zelf nooit nog 1 poes in huis nemen, telkens 2!

Wat als nadeel kan gezien worden:
- kattenbak: 1 of 2 maakt niet uit (2 of 4 wel :) ). Als je de kattenbak nu 2x/dag uitschept, is het dan ook voldoende
- DA: ik betaal voor mijn 2de visite (dus 2 poezen tgl bij de DA) maar 5 euro voor de 2de visite
- speeltjes/krabpalen is hetzelfde voor 1 of 2 katten
- ruimte voor 1 of 2 katten is hetzelfde zolang ze voldoende speelmateriaal hebben. Ruimte kan ook groter gemaakt worden door in de hoogte te werken.

nadelen (om het zo te noemen):
- 2x kosten castratie
- voeding wordt x2

Kan eigenlijk geen andere nadelen verzinnen :catscratchhead .

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#9 Geplaatst 08 augustus 2010 - 19:00

Twee katten is minder druk dan één !!! dat kan ik jou echt wel verzekeren !
Eén kat vraagt heel vaak je aandacht. Of haalt dingen uit om aandacht te trekken.
Eén kat gaat zich makkelijk vervelen en kan dan lastig doen. Ze vraagt je om te borstelen. Om te spelen. Om ...
Een soortgenootje in huis zorgt dat een kat rustiger wordt. Ze heeft iets om in het oog te houden. Om mee te spelen. Om mee te delen.
Eten sneller op ? Hoe vaak gooi je NU geen nat voer weg omdat het niet op is ?
Kostprijs van een kat al eens berekend per maand ? Quasi te verwaarlozen.
Kattebakje ? Ja, ok twee kakjes ipv één. So what ...

Onze DA rekent niet per kat aan. Als wij naar DA gaan betalen we 1 visite + behandelingen.

Vroeger had ik één kat . Als ik thuis kwam zat die steeds bij mij = eiste aandacht, eiste mij volledig op. Toen die gestorven is heb ik een tijdlang geen kat gehad.
Bij toeval (kids wilden elk een andere kat) kwamen er 2 katten in huis. Twee broertjes. Nooit enig probleem gehad.
En toen er eentje dreigde weg te vallen hebben wij er opnieuw 2 bij genomen. Twee zusjes deze keer. Tijdelijk 4, daarna 3

De stap van 2 naar drie ? Niet gevoeld.
Onze kattenfamilie telt er nu zeven !!! zo ver moet je echt niet gaan ... alhoewel, toch best leuk ... die amuseren elkaar.  :heart:

Als ik moet kiezen : NOOIT meer eentje ! Echt echt waar !

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 08 augustus 2010 - 19:01

Snoopy is al gecastreerd, dus die kosten vallen al weg :)
Verder een mooi lijstje! Hier kan ik al iets mee.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 08 augustus 2010 - 19:03

YvVanRoyen zei:

Eén kat vraagt heel vaak je aandacht. Of haalt dingen uit om aandacht te trekken.
Eén kat gaat zich makkelijk vervelen en kan dan lastig doen. Ze vraagt je om te borstelen. Om te spelen. Om ...
Een soortgenootje in huis zorgt dat een kat rustiger wordt. Ze heeft iets om in het oog te houden. Om mee te spelen. Om mee te delen.

Onze DA rekent niet per kat aan. Als wij naar DA gaan betalen we 1 visite + behandelingen.

Vroeger had ik één kat . Als ik thuis kwam zat die steeds bij mij = eiste aandacht, eiste mij volledig op. Toen die gestorven is heb ik een tijdlang geen kat gehad.
Bij toeval (kids wilden elk een andere kat) kwamen er 2 katten in huis. Twee broertjes. Nooit enig probleem gehad.
En toen er eentje dreigde weg te vallen hebben wij er opnieuw 2 bij genomen. Twee zusjes deze keer. Tijdelijk 4, daarna 3

Onze kattenfamilie telt er nu zeven !!! zo ver moet je echt niet gaan ... alhoewel, toch best leuk ... die amuseren elkaar. :heart:

Nu mijn ouders nog overtuigen. Zelf weet ik hoe leuk het is om meerdere katten in huis te hebben :d Zalig gewoon. Ze liggen samen te slapen, spelen,... :heart:

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#12 Geplaatst 08 augustus 2010 - 19:04

voordeel: een dochter die minder zaagt, een dochter die meer afleiding heeft en de ouders dus niet moet lastig vallen, een gelukkigere dochter... ;)

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 08 augustus 2010 - 19:05

YvVanRoyen zei:

Onze kattenfamilie telt er nu zeven !!! zo ver moet je echt niet gaan ... alhoewel, toch best leuk ... die amuseren elkaar. :heart:

2 katten zijn inderdaad minder druk dan eentje. Als ik zo rondhoor, zijn het vaak degene met 1 kat die er 'last' mee hebben. Die 'te drukke' katten hebben (ook door andere redenen hoor).
En ja, dat natvoer. Sinds Kiara en Xanti er zijn, moet ik geen natvoer meer weggooien :) . Zij eten hun deel op en daarna kuisen zij de bakjes nog eens van de grote, hahaha.

Maar ben het wel niet eens met één zin hierboven. Yves zegt dat de kostprijs van een kat/maand quasi te verwaarlozen is. Dit vind ik niet juist!! Wel is het zo dat 1 of 2 katten het verschil niet groot is (buiten wat meer eten en eventuele DA - kosten). Maar een kat kost hier per maand toch wel wat hoor.

Wel is het zo dat 2 of 4 katten een groot verschil is, maar 1 of 2 katten totaal niet! Hopelijk krijg je je papa overhaalt! :geluk:

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 08 augustus 2010 - 19:07

crazy_catlady zei:

voordeel: een dochter die minder zaagt, een dochter die meer afleiding heeft en de ouders dus niet moet lastig vallen, een gelukkigere dochter... ;)

:ha die is goed :)

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 08 augustus 2010 - 19:40

Mama en Papa een over gelukkige dochter ,en twee schatjes van katjes :) ;)
Twee poezels zijn samen ook gelukkiger dan maar 1 eentje :) ;)
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag