Spring naar inhoud

- - - - -

Kattenaids of FIV

• Log in om te reageren
45 reacties op dit onderwerp
Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#16 Geplaatst 10 augustus 2010 - 15:35

Weet je zeker dat er FIV gezegd is? Bij mijn overleden FIV kater kwam de diagnose omdat zijn bekje niet genas na reinigen van het gebit waarbij een kies moest worden verwijderd. Ollie was op het oog een kerngezonde kat met veel energie.
Doordat je spreekt over de slechte bloedwaarde (bloedlichaampjes) vraag ik me af of er misschien over FeLV is gesproken.

Guest_ellebasi_*
Guest_ellebasi_*

#17 Geplaatst 10 augustus 2010 - 15:47

Er zijn nog mensen die me dat gezegd hebben! Heb daarnet gebeld naar enkele dierenartsen voor een second opinion, maar die hadden zoiets van 'als het in labo getest is, is dat betrouwbaar hoor' en 'tsja, veel kun je niet doen'. Ik weiger om zomaar af te wachten en alles bij het oude te laten! Ik verschiet er van hoeveel dierenartsen een kat al zo snel opgeven! Je moet blijkbaar toch de échte dierenvrienden en de doktoren onderscheiden...

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#18 Geplaatst 10 augustus 2010 - 16:00

Enkele jaren geleden stond kattenland op de kop omdat er wel heel veel foute positief testen waren en daar heeft Sabine van BuddyKat Aidskattenopvang Belgie toen heel veel aan gedaan om dit bekend te maken bij katteneigenaren en andere opvangen. Toen zijn er een aantal katten ingeslapen die achteraf helemaal geen FIV hadden. Lijkt mij dat Sabine je veel nuttige tips en info kan geven.

Je zou ook eens bij Parcival: cursussen, workshops en verkoop van gezonde diervoeders. kunnen navragen, Monique had/heeft een kat met FeLV .

Ik duim voor jullie!

O ja je hoeft een da niet te zeggen dat er al een test is gedaan ;)

Guest_ellebasi_*
Guest_ellebasi_*

#19 Geplaatst 10 augustus 2010 - 16:13

Bedankt voor de info. Sabine is nog even met verlof...
Mijn vriend heeft net met Brecht Loyson gebeld, we gaan proberen er voor het weekend nog te geraken.

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 10 augustus 2010 - 16:18

Veel katten hebben kattenaids in combinatie met FeLV en dan is er weinig hoop.

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#21 Geplaatst 10 augustus 2010 - 16:23

Je kan mss ook eens contact opnemen met Buddy kat, zij vangen katten met aids op, en zij kunnen jullie véél info geven over een besmette kat, wat de verzorging en voeding inhoudt ;)
www.buddykat.be

Ook al komen je katten niet buiten, dan nog kunnen zij besmet zijn, waarschijnlijk is mama-poes gedekt geweest door een kater die dit met zich meedroeg... Het komt nu éénmaal niet uit de lucht gevallen...

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#22 Geplaatst 10 augustus 2010 - 16:26

ellebasi zei:

Bedankt voor de info. Sabine is nog even met verlof...
Mijn vriend heeft net met Brecht Loyson gebeld, we gaan proberen er voor het weekend nog te geraken.

Er zal vast bij buddykat nog wel iemand zijn die ervaring heeft en indo kan verstrekken.

Hier brand een kaarsje en wordt voor een goede afloop geduimd.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#23 Geplaatst 10 augustus 2010 - 16:31

dorien_951 zei:

Veel katten hebben kattenaids in combinatie met FeLV en dan is er weinig hoop.

Dit is voor katten die buiten leven/leefden inderdaad waar, maar mijn overleden Ollie had alleen FIV en de poes van Monique (praktijk Parcival) alleen FeLV. Zowel de kat van Monique als mijn Ollebol hebben een tijd op straat geleefd voor ze hun nieuwe thuis vonden. Ollie heeft de aids waarschijnlijk in 1992 opgelopen en pas in januari 2002 is de diagnose gesteld. Hoe het precies met de poes van Monique zat weet ik niet meer (begin van dementie? :goofy: )

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#24 Geplaatst 10 augustus 2010 - 16:33

griffel1977 zei:

Je kan mss ook eens contact opnemen met Buddy kat, zij vangen katten met aids op, en zij kunnen jullie véél info geven over een besmette kat, wat de verzorging en voeding inhoudt ;)
www.buddykat.be

Ook al komen je katten niet buiten, dan nog kunnen zij besmet zijn, waarschijnlijk is mama-poes gedekt geweest door een kater die dit met zich meedroeg... Het komt nu éénmaal niet uit de lucht gevallen...

Dan zou mamma ook symptomen moeten hebben, ander kitten kan gezond zijn.

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#25 Geplaatst 10 augustus 2010 - 16:34

Sihirci zei:

Dit is voor katten die buiten leven/leefden inderdaad waar, maar mijn overleden Ollie had alleen FIV en de poes van Monique (praktijk Parcival) alleen FeLV. Zowel de kat van Monique als mijn Ollebol hebben een tijd op straat geleefd voor ze hun nieuwe thuis vonden. Ollie heeft de aids waarschijnlijk in 1992 opgelopen en pas in januari 2002 is de diagnose gesteld. Hoe het precies met de poes van Monique zat weet ik niet meer (begin van dementie? :goofy: )

Babette heeft ook alleen FIV en die gaat ook 100 jaar worden :x

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#26 Geplaatst 10 augustus 2010 - 16:38

dorien_951 zei:

Babette heeft ook alleen FIV en die gaat ook 100 jaar worden :x

Dat had ik voor mijn Ollie ook gewenst :heart: Hij is ondanks die ellendige FIV toch circa 14 jaar geworden.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#27 Geplaatst 10 augustus 2010 - 18:01

Aids positief? Altijd tweede test doen
Ik weet dat dierenartsen dit niet graag horen, maar er bestaat enorm veel medische en wetenschappelijke informatie over vals positieve testen. Wat zijn dat? Vals positieve testen?
Welnu.

Vermoeden kattenaids
Indien een dierenarts een vermoeden heeft van kattenaids bij uw huisdier  dan zal hij een sneltest doen.
Dit is een combitest aids-leucose. Een druppel bloed op deze test is al voldoende om een uitslag binnen 5 minuten af te lezen. Deze test verricht hij in eigen dierenartsenpraktijk.
Verschijnt er een streepje bij aids? Dan is het dier aids positief.
Verschijnt er een streepje bij leucose?  Dan is het dier leucose positief.
Vaak wordt er aan de hand van deze uitslag een beslissing genomen, triest genoeg. Levens hangen af van deze test en al snel volgt het advies: Uw kat heeft aids het is beter het te laten inslapen.
MIS!  30 % van de geteste dieren zijn vals positief!

Wat doe je na 1 uitslag
GEEN beslissing nemen over leven/dood. De beslissing is zo enorm confronterend en alles beslissend, wacht nog even... er hangt een leventje aan zijden draad en de dood is absoluut geen noodzakelijke optie! Zowiezo zijn wij van mening dat een positieve aidskat geen spuitje MAG krijgen. Zij kunnen nog genieten van het leven, weet u.
In alle wetenschappelijke artikelen zult u terugvinden: Nooit afgaan op 1 enkele test, laat altijd een tweede test doen via het laboratorium.

Ervaringen van eigenaren

Laat altijd dus een tweede test doen via het laboratorium, maar dan een geheel andere test. Lees dit artikel

De tweede test
De Western blot test wordt over het algemeen gezien als de best sluitende test voor aids/leucose bij katten.
Kittens onder de 6 maanden moeten altijd een hertest krijgen, dit vanwege de antistoffen die ze nog in hun lichaam hebben van hun moeder. Herhaal de test altijd 6 a 12 weken later.
Deze western blot test is een prima tweede test.  

Citaat van FAB:
De meeste testen zijn gebaseerd op enzyme-linked immunosorbent assays (ELISA) of immunochromatography (IC). Vaak worden er testen gebruikt die zowel voor FIV als FeLV testen. Testen welke in een laboratorium gedaan worden zijn de immunofluorescentie en de western blotting welke antistoffen tegen FIV detecteren, en virus isolatie en  de polymerase chain reactie (PCR) welke het virus zelf detecteren. De immunofluorescentie is een zeer gevoelige test op antistoffen tegen alle virale eiwitten en wordt ook vaak als een eerste test gedaan. De andere testen worden vaak als een bevestiging gezien van de ELISA. Western blotting is ook een gevoelige test welke antistoffen tegen specifieke virale eiwitten detecteert. Virus isolatie is ook een gevoelige test maar is duur, tijdrovend en vereist bepaalde voorzieningen waardoor deze niet geschikt is voor routine onderzoek.

PCR testen detecteren de FIV nucleïnezuren (het genetisch materiaal). Deze testen zijn erg gevoelig en komen steeds meer beschikbaar. PCR is zeer geschikt om de infectie bij jonge kittens met maternale antistoffen tegen FIV aan te tonen (zie verder).  Voor in de praktijk gebruikte testkits voor zowel FIV als FeLV gelden dezelfde regels voor wat betreft nauwkeurigheid en de mogelijkheid tot fouten. De ELISA testen in de praktijk hebben een hoge specificiteit. Dit betekent dat als de testen correct uitgevoerd worden met voldoende materiaal een positieve test over het algemeen betrouwbaar is. Echter het wordt sterk aangeraden om bij een positieve test in de praktijk de diagnose te bevestigen door een tweede test zoals de IC of de Western blotting, zeker als het een gezonde kat betreft. De testen in de praktijk worden het beste uitgevoerd met serum of plasma in plaats van volbloed. Bij elke test is er een kans op een vals positieve uitslag.

Doen!
Neem altijd een tweede test bij een positieve uitslag, ik kan het niet genoeg benadrukken. Laat u niet van de wijs brengen door welke dierenarts dan ook. Vele artsen zijn nog onbekend met het fenomeen kattenaids. Soms komen er adviezen die echt niet oke zijn, laat uw dier bv NOOIT zomaar inslapen!
En onthou....30 % van de uitslagen zijn vals positief

Algemeen
Buddy Kat
Actueel
Baasje gezocht
Adoptie op afstand
Help ons
Meter Anke Buckinx
Contact / gastenboek
Links
Zwerfkat in Nood

Recente wijzigingen
Welkom
Update
Opendeurdag 20 jun..
Gestorven bij eige..
Vrijwilligersdag 1..

Website gesponsord door

Ff gekopieerd van ...
BuddyKat Aidskattenopvang Belgie

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#28 Geplaatst 10 augustus 2010 - 18:12

De mijne is er tweemaal op getest en gelukkig negatief,maar voor we het resultaat kregen(gedaan omdat hij koorts maakte en suf was),zei de Da wel dat met kattenaids en/of leucose hij wel lang zou kunnen overleven,indien de infecties die vaker optreden goed verzorgd worden msw DA.Hoop voor jullie dat het dat niet is,maar indien wel,niet wanhopen,hij kan er nog lang zijn.Veel moed en succes toegewenst! :)

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#29 Geplaatst 10 augustus 2010 - 18:14

sandra25 zei:

De mijne is er tweemaal op getest en gelukkig negatief,maar voor we het resultaat kregen(gedaan omdat hij koorts maakte en suf was),zei de Da wel dat met kattenaids en/of leucose hij wel lang zou kunnen overleven,indien de infecties die vaker optreden goed verzorgd worden msw DA.Hoop voor jullie dat het dat niet is,maar indien wel,niet wanhopen,hij kan er nog lang zijn.Veel moed en succes toegewenst! :)

Helemaal waar ;)

Guest_Kanter_*
Guest_Kanter_*

#30 Geplaatst 10 augustus 2010 - 22:50

Een 2de opinie lijkt me inderdaad het beste :) .

Bedankt voor de info iedereen!

Laat ze zeker maar komen, we leren er veel uit!