Spring naar inhoud

- - - - -

poes wil niet meer eten - geen medische oorzaak

• Log in om te reageren
44 reacties op dit onderwerp
britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#16 Geplaatst 11 augustus 2010 - 15:09

sorry maar met bloed onderzoek zie en vind je niet alles. ik zou naar een andere da gaan met deze kat en desnoods een echo van binnenkant of foto laten maken. maar een kat dat 3 weken niet eet en zo weinig drinkt? naar mijn mening kan dat al niet want dan zou het diertje er niet meer zijn.
Geplaatste afbeelding

Guest_Yarwen_*
Guest_Yarwen_*

#17 Geplaatst 11 augustus 2010 - 15:32

De kat is ongeveer 4 jaar.  Ze is eigenlijk wat te dik en heeft dus wel wat reserves.  Het is niet zo dat ze 3 weken niks heeft gegeten, maar wel heel weinig (onder dwang).  Gelukkig braakt ze het dan niet uit.
Ik geloof eigenlijk wel dat ze niks lichamelijk mankeert. Ik ken de DA al lang en weet dat ze geen risico's zal nemen.  Ik heb ook al artikels gelezen over depressie bij katten (Weetjes over katten voor alle informatie, Depressie).
Ik heb zopas nog eens DA gebeld met de vraag of er nog iets is wat we kunnen doen.  Verder onder dwang voederen is het antwoord. Probleem is dat ik niet elke dag langs kan gaan en dit eigenlijk meerdere keren per dag zou moeten (met kleine beetjes).
Ik ga mijn tante voorstellen de kat een tijdje bij mij thuis te nemen. Alleen vrees ik dat ze dan nog meer stress zal hebben.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#18 Geplaatst 11 augustus 2010 - 15:50

ik zou nooit zo blind op een da vertrouwen of je de da nou jaren kent of niet. deze kat heeft iets en NIET alles is uitgesloten jammer dat je niet verder wilt dokteren. ik wens je in ieder geval wel succes met de kat
Geplaatste afbeelding

Guest_Yarwen_*
Guest_Yarwen_*

#19 Geplaatst 11 augustus 2010 - 16:03

Haar toestand is momenteel niet kritiek maar toch zorgwekkend.  Ik beslis niet alleen over haar lot. Ik ga vanavond nog eens lang en bespreek het met mijn tante.

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 11 augustus 2010 - 16:33

Als ik je toch nog een raad kan geven.
Ons Summertje kreeg krachtvoeding buiten de sonde dan (is een tube "krachtvoeding" noemt het en in zo'n klein beetje zitten veel meer caloriën dan gewone voeding)
De ene dierenarts is blijkbaar anders dan de andere want mijne rade dwangvoeden (forceren met gewoon eten) volledig af. Ze hebben meteen de sonde geplaatst (kostprijs 300euro maar dit hadden we er graag voor over ookal waren de kansen nog steeds weinig, maar een kans is een kans!) tot ze terug wat meer kracht had (want een poes die een aantal dagen niet eet is er niet meer bij). Toen ze die volwaardige dagelijkse voeding een aantal dagen terug in haar maagje kreeg werd ze terug alerter en is haar zin voor het leven terug gekeerd.
Zin voor het leven = zin om te eten ;)

Hopelijk komt het goed!!
Ik duim alvast!!
Nog iets: wanneer de dierenarts zegt dat ze verhoging van vet op de lever heeft is dit WEL zorgwekkend, het is op basis daarvan dat ze bij Summer de diagnose vastgesteld hebben.
Wat raar is is dat je spreekt over een aantal weken...
Bij Summer was er al na 3 dagen zonder voeding paniek!!
En dikke of dunne poes heeft daar volgens mij niks mee te maken.
En inderdaad zoals de rest zegt ook eens verder zoeken of er niets anders mankeert...

Even de tekenen die Summer gaf:
Uiteraard neus ophalen voor voeding
Lusteloos liggen (anders heel opgewekt)
Gevoeliger
Braken na geforceerd te eten
Uitdroging

Miss moeilijk te zien voor je omdat je hem niet dagelijks ziet/zag

Hopelijk komt de diagnose gauw!
Ik :thumb: voor hem!!

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 11 augustus 2010 - 16:41

En naar je toe verhuizen is GEEN goede optie, zoals je zegt stress.

Maar zowizo is hij aant lijden hieronder en moet er beter vandaag iets gedaan worden dan morgen!
Ga miss toch best eens naar een andere da!!
Vind het een beetje nonchalant van je da dat deze zegt te blijven forceren vind je niet?

Guest_Yarwen_*
Guest_Yarwen_*

#22 Geplaatst 11 augustus 2010 - 17:13

Ik vind dat blijven forceren ook allesbehalve.  Anderzijds moet ik zeggen dat ik het toch betwijfel dat ze (behalve de dwangvoeding door mij gegeven ) helemaal niks zou eten.  Ik kan enkel maar afgaan op wat mijn tante zegt...  Volgens mij zou ze dan toch al behoorlijk ziek moeten zijn.  Ik ga straks eens langs bij mijn tante om het te bespreken.  Alvast dank voor de suggesties.

enza
enza
  • 158 berichten
  • 1 katten

#23 Geplaatst 11 augustus 2010 - 17:16

toch ook geen rotte tanden?

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#24 Geplaatst 11 augustus 2010 - 17:19

enza zei:

toch ook geen rotte tanden?
Daar zou je ind eerst aan denken hé!
Dat zal de da toch wel nagekeken hebben zeker...

Guest_Yarwen_*
Guest_Yarwen_*

#25 Geplaatst 11 augustus 2010 - 17:20

De tanden zijn nagekeken.  Dat is het dus ook niet.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#26 Geplaatst 11 augustus 2010 - 17:30

Yarwen zei:

De kat is ongeveer 4 jaar.  Ze is eigenlijk wat te dik en heeft dus wel wat reserves.  Het is niet zo dat ze 3 weken niks heeft gegeten, maar wel heel weinig (onder dwang).  Gelukkig braakt ze het dan niet uit.
Ik geloof eigenlijk wel dat ze niks lichamelijk mankeert. Ik ken de DA al lang en weet dat ze geen risico's zal nemen.  Ik heb ook al artikels gelezen over depressie bij katten (Weetjes over katten voor alle informatie, Depressie).
Ik heb zopas nog eens DA gebeld met de vraag of er nog iets is wat we kunnen doen.  Verder onder dwang voederen is het antwoord. Probleem is dat ik niet elke dag langs kan gaan en dit eigenlijk meerdere keren per dag zou moeten (met kleine beetjes).
Ik ga mijn tante voorstellen de kat een tijdje bij mij thuis te nemen. Alleen vrees ik dat ze dan nog meer stress zal hebben.

En die reserves zijn precies het grote gevaar. Dor niet eten wordt vet uit het bloed aangesproken en dit slaat neer op de lever. Nu heb je leververvetting, de lever kan daar wat het vet is neegeslagen niet meer functioneren en de patiënt is kotsmisselijk en weigert dus eten waardoor meer vet aan het lichaam wordt onttrokken, in het bloed terecht komt en op de lever neerslaat.

Als deze cirkel niet wordt doorbroken zal de kat sterven aan leverfalen.

Noodzaak is te zorgen dat het diertje voeding in de maag krijgt en van de misselijkheid afkomt! Dan zal ze zelf ook weer gaan eten, als de lever nog niet geheel stil gevallen is.

Anorexia en leververvetting zijn heel gevaarlijke sluipmoordenaars.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#27 Geplaatst 11 augustus 2010 - 17:31

Ziekte en gezondheid bij katten: de lever.

Meer info over leververvetting

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#28 Geplaatst 11 augustus 2010 - 17:35

De sluipmoordenaar

Hier het verhaal van een ervaringsdeskundige, heel leerzaam en aangrijpend.

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#29 Geplaatst 11 augustus 2010 - 17:49

Sihirci zei:

De sluipmoordenaar

Hier het verhaal van een ervaringsdeskundige, heel leerzaam en aangrijpend.

Dat is hetzelfde dat ik te lezen kreeg toen ik op google zocht (ik had er nog nooit van gehoord) nadat ik de diagnose van de dierenarts kreeg!!
Geloof me de tranen rolde!!
Ik dacht dat het gedaan was met haar!! En bij mij had ze amper 4dagen niets gegeten!!
Ik heb toen direct gezegd dat ze alles moesten doen wat mogelijk was, wat het ook ging kosten!! Sonde was de enige optie zeiden ze mij toen, die is zelfs via een darmpje rechtstreeks in de keel gegaan (niet via haar mondje). Was een darmpje dat er dan een stukje uitstak met een dopseltje op en ze kreeg een kapje rond haar hoofdje zodat ze er niet kon aan krabben en zo werd ze om de zoveel tijd gevoederd. Als we dat niet hadden gedaan dan was ons mieke hier nu ni meer!

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#30 Geplaatst 11 augustus 2010 - 17:58

Fairness zei:

Dat is hetzelfde dat ik te lezen kreeg toen ik op google zocht (ik had er nog nooit van gehoord) nadat ik de diagnose van de dierenarts kreeg!!
Geloof me de tranen rolde!!
Ik dacht dat het gedaan was met haar!! En bij mij had ze amper 4dagen niets gegeten!!
Ik heb toen direct gezegd dat ze alles moesten doen wat mogelijk was, wat het ook ging kosten!! Sonde was de enige optie zeiden ze mij toen, die is zelfs via een darmpje rechtstreeks in de keel gegaan (niet via haar mondje). Was een darmpje dat er dan een stukje uitstak met een dopseltje op en ze kreeg een kapje rond haar hoofdje zodat ze er niet kon aan krabben en zo werd ze om de zoveel tijd gevoederd. Als we dat niet hadden gedaan dan was ons mieke hier nu ni meer!

Ik heb ook gehuild bij het verhaal en had zelfs al ervaring met leververvetting. Omdat dit zo duidelijk geschreven is en zo goed uitlegt hoe gevaarlijk de aandoening is heb ik de link geplaatst en zo kunnen we er allen van leren :)