Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

Gelezen op een ander forum

• Log in om te reageren
155 reacties op dit onderwerp
Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#1 Geplaatst 11 augustus 2010 - 15:07

Edit: Bemerkingen? Laat van je horen!

Vosse zei:

De FOD volksgezondheid vraagt feedback op dit plan. Feedback kan je versturen naar het volgende adres:

"U kan uw mening over dit plan kwijt via apf.welfare@health.fgov.be met als onderwerp ‘Meerjarenplan katten’.
"

Een goed punt om te maken naar hen toe lijkt mij:
1) Verzekering dat na 2011 nog wel poezen open mogen blijven in erkende catteries (dit zou volgens verschillende bronnen NIET het geval zijn!!!)
2) Verzekering dat een htk ook gefokt mag worden (zie boven)
3) Vragen ivm kosten van castratie en chip die nu verplicht door catteries betaald moeten worden
4) Vragen ivm zin en onzin van vroegcastratie

Hanne: kan jij een oproep in je topic zetten? De vele fokkers met hun uitgebreide kennis hier zijn volgens mij een waardevolle bron voor de FOD. En we kunnen niet klagen en zagen zonder mee te werken he ;)

Gelezen op een ander forum. Ik hoor graag jullie reacties.

FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
Directoraat-generaal Dier, Plant en Voeding
Dienst Dierenwelzijn en CITES

Meerjarenplan katten 2011-2016

Doorgedreven sterilisatie van katten is nodig om de stijging van het aantal zwerf- en asielkatten
te stoppen en hopelijk om te keren.

Het doel is deze sterilisatie gefaseerd in te voeren totdat de toestand effectief verbetert,
achtereenvolgend eerst in de asielen, dan bij de fokkers en tenslotte bij de particulieren.

Stap 1: alle katten geplaatst door een dierenasiel moeten gesteriliseerd zijn of worden. Dit wil
zeggen dat de sterilisatie gebeurt in het asiel, ofwel na adoptie door een dierenarts gekozen door
de adoptant. De gesteriliseerde katten moeten ook geïdentificeerd worden en geregistreerd in een
databank (gemeenschappelijk voor alle asielen).

Stap 2: alle katten ouder dan 6 maanden geplaatst door een dierenasiel moeten voorafgaand aan
adoptie gesteriliseerd, geïdentificeerd en geregistreerd worden. Voor de jongere katten blijft stap
1 geldig.

Stap 3: ook de katten jonger dan 6 maanden geplaatst door een dierenasiel moeten gesteriliseerd,
geïdentificeerd en geregistreerd zijn vóór adoptie.

Stap 4: de katten verkocht door fokkers en handelaar-fokkers moeten vóór verkoop
gesteriliseerd worden, tenzij ze verkocht worden aan een andere erkende fokker. Deze dieren
moeten geïdentificeerd en geregistreerd zijn.

Stap 5: elke publiciteit voor katten wordt verboden.

Stap 6: elke kat geboren na 1/1/2011 moet gesteriliseerd en geïdentificeerd en geregistreerd
worden.

De start van het meerjarenplan is voorzien in 2011. Vooraf is telkens een periode van 6 maanden
voorzien voor het uitwerken en afhandelen van de wetgevende teksten, van de instructies en van
de informatie voor het publiek. De tweede en derde fases zijn voorzien ten vroegste in 2012-
2013. De impact van de genomen maatregelen zal telkens gemeten worden aan de hand van de
jaarlijkse statistieken die de Dienst Dierenwelzijn bij de asielen inwint. Deze cijfers zijn telkens
pas voorhanden in de maand juni van het volgende jaar.
Het schema ziet er uit als volgt:
2011 : start van fase 1
2012 : start van fase 2
2013 : start van fase 3 en evaluatie van maatregel van fase 1(statistieken 2012)
2014 : start van fase 4 en evaluatie van maatregel van fase 2(statistieken 2013)
2015 : start van fase 5 en evaluatie van maatregel van fase 3(statistieken 2014)
2016 : start van fase 6 en evaluatie van maatregel van fase 4(statistieken 2015)

Bewerkt door Smitten Kitten, 18 augustus 2010 - 10:54.

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 11 augustus 2010 - 15:19

Is dat niet een beetje té rooskleurig.  Ik denk dat ze met die eerste 2 fases al jaren gaan nodig hebben.  Als ze daar nu eerst eens degelijk werk van maken en dan de rest.  Ik denk dat het bij de eerste twee fases het belangrijkste is en de meeste resultaten zal geven.
Ik ben voorstander :LOL: om zeker iets te doen!

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#3 Geplaatst 11 augustus 2010 - 15:35

Houdt stap 4 dan in dat elke fokker vroegcastratie zal gaan moeten doen?

Auryn
Auryn
  • 1.217 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 11 augustus 2010 - 15:40

Ik weet niet of het echt haalbaar is maar ik sta er zeker wel achter.

Maar eventjes advocaat van de duivel spelen: Wat dan met de htk kat? Want enkel erkende Fokkers gaan dan nog nestjes hebben en voor zover ik weet zal een fokker toch voor raskatten gaan.

Geplaatste afbeelding

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

catherine
catherine
  • 40.161 berichten

#5 Geplaatst 11 augustus 2010 - 15:40

En wat dan met stap 5, geen enkele kat mag nog gepubliceerd worden??? Hoe moeten de raskatten dan nog verkocht worden?

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#6 Geplaatst 11 augustus 2010 - 15:41

Op zich ben ik wel voor.
In Nederland is het al zo ( en je tekent er ook het contract voor) dat elke kat die je uit het asiel haalt, dat je deze op respectabele leeftijd moet laten helpen. Alleen het is helaas zo dat contracten niet altijd worden nageleefd.
Stap 1 blijft ten alle tijden geldig, en dus worden ze open verkocht.
Een mens blijft nog altijd zo van een nestje is leuk, kijk ook maar op de diverse fora.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#7 Geplaatst 11 augustus 2010 - 15:41

MissKitty zei:

Houdt stap 4 dan in dat elke fokker vroegcastratie zal gaan moeten doen?

Volgens mij wel; zo versta ik het toch.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 11 augustus 2010 - 15:45

veerlevs zei:

Is dat niet een beetje té rooskleurig. Ik denk dat ze met die eerste 2 fases al jaren gaan nodig hebben. Als ze daar nu eerst eens degelijk werk van maken en dan de rest. Ik denk dat het bij de eerste twee fases het belangrijkste is en de meeste resultaten zal geven.
Ik ben voorstander :LOL: om zeker iets te doen!

Mee eens. Ik denk dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen. Bovendien worden sommige punten ook wel een beetje tè zwart-wit vermeld in dit bericht. Eerst zien en dan geloven wat er in de praktijk van verwezenlijkt zal kunnen worden.
Geplaatste afbeelding

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#9 Geplaatst 11 augustus 2010 - 15:48

@catherine: Dat vraag ik me ook af :catscratchhead
En als er dan mensen zijn met htk-katjes, mogen die ze dan niet op een zoekertjes site zetten? Dan worden er toch meer gedumpt? (normaal gezien zouden er dan geen ongesteriliseerde poezen meer zijn, maar er zullen wel mensen zijn die dat niet zullen doen ofzo)

Verder vind ik het een goed idee, alleen spijtig dat ze daar 5 jaar moeten over doen :(
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Cilia en pootje van Zazou*=^x^=

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 11 augustus 2010 - 15:52

catherine zei:

En wat dan met stap 5, geen enkele kat mag nog gepubliceerd worden??? Hoe moeten de raskatten dan nog verkocht worden?

Dat vraag ik mij ook af :catnoknow :)
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 11 augustus 2010 - 15:52

Ik denk dat het zelfs moeilijk zal zijn om dit allemaal binnen 5 jaar te organiseren.  Hoe ga je dit allemaal controleren.  
Vroegcastratie wordt trouwens nog maar onderzocht in Belgie, dus die resultaten zullen ze dan toch nog even moeten afwachten, denk ik.
Ben wel volledig akkoord dat ze het asiel sowieso niet meer mogen verlaten zonder castratie.  Hopelijk doen ze het dan wel goed :oops:

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 11 augustus 2010 - 16:05

Cilia zei:

@catherine: Dat vraag ik me ook af :catscratchhead
En als er dan mensen zijn met htk-katjes, mogen die ze dan niet op een zoekertjes site zetten? Dan worden er toch meer gedumpt? (normaal gezien zouden er dan geen ongesteriliseerde poezen meer zijn, maar er zullen wel mensen zijn die dat niet zullen doen ofzo)

Verder vind ik het een goed idee, alleen spijtig dat ze daar 5 jaar moeten over doen :(

Dat mag nu ook al niet meer.

Ik vind het ene goed plan.
Er zouden dan idd fokkers moeten komen voor htk-katten.
Vind ik een goed idee.

Rooskleurig, maar een goed idee.

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#13 Geplaatst 11 augustus 2010 - 16:05

volgens mij werkt dit juist dumpen in de hand...edit: niet meer publiceren dus hee

Bewerkt door Elfonia, 11 augustus 2010 - 16:06.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 11 augustus 2010 - 16:13

Elfonia zei:

volgens mij werkt dit juist dumpen in de hand...edit: niet meer publiceren dus hee

Tja.
Binnenkort wordt zowel chippen als steriliseren verplicht, dus dan zal men de daders wel snel pakken.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 11 augustus 2010 - 18:18

Ik hoop dan in ieder geval wel dat chippen veel goedkoper wordt.

Weet niet meer precies hoeveel het was, maar toch rond de 50 euro. Dat x3 katten hier is al heel wat hè... niet iedereen doet dat. Ik ben nu geruster, met hun chip. Maar er gaan echt mensen zijn die zoveel geld niet willen geven eraan.
Wat wel een voordeel is, is dat het chippen van mijn katten dan ook eindelijk meer zin gaat krijgen. Als iedereen het doet gaat het tenminste gecontroleerd worden als iemand een kat vindt. Want mijn dierenarts zei ook dat het nooit wordt gecontroleerd, zelfs dat ze dat zelf ook niet doen.