Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

Gelezen op een ander forum

• Log in om te reageren
155 reacties op dit onderwerp
lilo
lilo
  • 192 berichten
  • 4 katten

#106 Geplaatst 18 augustus 2010 - 20:42

'beter' is mss verkeerd uitgedrukt maar ik bedoel als hobbyfokker sta dan je volledig geblokkeerd, want als je nog een nieuw poesje zou willen, gaat dat dan gewoon niet meer?
Geplaatste afbeelding
lilo tjitske maya puck

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#107 Geplaatst 18 augustus 2010 - 20:46

lilo zei:

'beter' is mss verkeerd uitgedrukt maar ik bedoel als hobbyfokker sta dan je volledig geblokkeerd, want als je nog een nieuw poesje zou willen, gaat dat dan gewoon niet meer?

En waarom  ?
Deze wetgeving geld wel voor iedereen als ze goedgekeurd wordt.
Dan mag je ook gewoon niet meer gaan fokken zonder registratie...

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#108 Geplaatst 18 augustus 2010 - 20:47

Bovendien vraag ik me af wie dat gaat controleren ????
Dat lukt nu al niet, zelfs niet in de geregistreerde catteryen...

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#109 Geplaatst 18 augustus 2010 - 20:51

feroesti zei:

Hoe gaan ze dat doen ?
Websites gaan verbieden ?

Tja, als er geen kittens meer mogen verkocht worden, zijn die advertenties ook niet meer nodig hé.
Ik zie me al zitten binnen 10 jaar met mijn oudjes op schoot...
Denkend aan de tijd van toen, hoe heerlijk het was om een nestje kittens in huis te hebben :ha :ha :ha

Ik zal van nu af aan ze nog meer gaan verwennen !!!
En foto's nemen, als een herinnering van het goede verre verleden ;) :lachen:

Die websites zijn ook zo'n klucht he... Je mag geen reclame maken. Maar je mag wel alles vertellen wat je wilt over je katten. Ik heb daar ooit eens voor gebeld naar fgov en ik mocht dus wel zeggen dat we kittens hadden en dat kittens een thuis hadden gevonden, maar ik mocht ze alleen niet letterlijk te koop aan bieden. Enfin, met andere woorden...  het hangt er gewoon van af hoe je het formuleert...

Guest_Hobayni_*
Guest_Hobayni_*

#110 Geplaatst 18 augustus 2010 - 21:12

Ik bemoei mij nooit met discussies die met fokken enzo te maken hier op het forum, maar nu wil ik toch echt wel eens mijn bedenkingen hierover meedelen. :oops:
Ik snap het bests moest er een verplichte sterilisatie komen binnen zo veel jaar. Maar als ik al die talloze advertenties zie van weer de zoveelste Brits Korthaar of kittens die overblijven in een nestje, dan vraag ik me af of ze ook niet een maximus op nestjes kunnen zetten. Hoe vaak dat ik al gelezen heb "we gunnen onze poes graag dit laatste nestje of de vreugde van een nestje in huis is geweldig", sorry maar je gunt je poes er niets mee, alleen jezelf denk ik dan. Ik denk dat het voor de kat niet echt uitmaakt of ze nu een nestje heeft of niet.
En wat als al die asielkatten uiteindelijk gesteriliseerd zijn, ze moeten nog een thuis vinden ook natuurlijk. Desnoods mogen ze voor mij een sabbatjaar inlassen waarin geen enkele cattery een nestje mag hebben, zodat mensen misschien sneller overwegen om een asielkatje in huis te nemen,zo maken zij ook nog kans. Want ik vind dat er ook echt wel teveel aanbod is van raskatten (bij sommige rassen dan toch) Wanneer verplichte castratie er dan toch komt, vind ik dat fokkers ook iets meer moeten gaan nadenken over hoeveel nestjes ze willen hebben want sommige gaan daar wel zeer laks mee om
Maar het helemaal gedaan maken van HTK-nestjes gaat ook voor sommige mensen gevolgen hebben want ik ken ontzettend veel mensen die zweren bij een HTK-katje en die gaan dan eigenlijk al verplicht worden om serieus wat geld uit te geven indien ze een nieuwe kat willen aanschaffen.
Ik heb hier echt een dubbel gevoel bij, vooral omdat sommige het maar normaal vinden dat er geen htk-nestjes meer zouden zijn maar fokken met een raskat wordt als vanzelfsprekend beschouwd. :onzeker: Ik vind dat verantwoord fokken met HTK-katten ook mogelijk is als die net dezelfde maatregelen volgen als raskatfokkers, eventueel ook een hk-nummer voor aanmaken en zaken zoals testen en zien dat de combinatie van de katten matcht.
Fokkers, voel je absoluut niet aangevallen door mijn mening, maar dit is hoe ik het een beetje zie. Ikzelf heb ook drie katten uit een cattery, omdat ik absoluut een noorse boskat wou en die vind je nu eenmaal niet in een asiel. Want als er ooit nog een katje bijkomt is het er absoluut eentje uit een asiel. Het gaat me hier nu niet over het feit of ik nu raskatten heb of niet, het ging om het feit dat er gewoon ook fokkers zijn die teveel fokken (en nee, dat zijn niet altijd broodfokkers) en daar zou men beter ook een beperking opzetten.
Bij deze heb ik mijn gedacht gezet en voor de rest hou ik mezelf buiten deze discussie 8)

Bewerkt door Hobayni, 18 augustus 2010 - 21:33.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#111 Geplaatst 18 augustus 2010 - 21:18

Hobayni, je zegt in jouw tekstje al zelf waarom jouw idee niet werkt 8)
Jij wou absoluut een Noorse Boskat.

Als ik er een kat bij wil wil ik absoluut een BKH of een BLH.
Met mij zijn er veel mensen die zo denken.

Een htk is geen raskat en een raskat is geen htk. Mensen die een raskat kiezen, kiezen doorgaans bewust voor dat ras (en natuurlijk zijn er uitzonderingen daarop en zijn er ook raskat-impulsaankopen). En er zijn ook mensen die bewust voor een htk kiezen. Die "markt' om er maar even een vies woord tegenaan te smijten, overlapt elkaar niet helemaal.

Maw als die bepaalde raskat die ik wil niet meer gefokt of verkocht mag worden dan zal ik niet voor een asielkat kiezen. Ik heb bewust gekozen voor de blh/bkh omdat dit ras bij mij past.

Bewerkt door Smitten Kitten, 18 augustus 2010 - 21:19.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#112 Geplaatst 18 augustus 2010 - 21:25

jorinde zei:

Wat een typisch Belgisch voorstel: we hebben een zwerfkattenprobleem dus weet je wat, we verplichten gewoon dat alles gesteriliseerd wordt...
Ik neem aan dat slechts een heel kleine fractie van de zwerfkatten een raskat is dus waarom ook bij hen sterilisatie verplichten vraag ik me dan af? Straft men dan niet juist die mensen die heel bewust bezig zijn met hun katten (broodfokkers even buiten beschouwing gelaten)?

Als ze nu eens zouden beginnen om bij gewone htk's chippen te verplichten, eigenaren aansprakelijk te stellen voor de nestjes die hun katten voortbrengen en sterilisatie te subsidiëren.

Weet je ik ga gedeeltelijk akkoord, een serieuze tegemoetkoming zal nodig zijn voor de asielen wat betreft sterilisatie en chipkosten enz en dat vind ik volkomen verantwoordbaar. Maar voor gewone particulieren? Mensen moeten eindelijk eens gaan beseffen dat een dier geld kost en dat je niet meer dieren moet nemen dan je financiëel (en emotioneel) aan kan. Ik denk dat er een grote gewaarwording moet komen bij het grote publiek ivm sterilisatie en identificatie. Want vergeet niet dat KS een select groepje kattenliefhebbers is waar castratie en chippen vrij standaard zaken zijn.
Van mij mogen ze echt veel geld aan asielen en opvangen geven voor castratie/chippen en dierenzorg, maar de gewone particulier moet echt zijn verantwoordelijkheid gaan nemen en beseffen dat het houden van een kat verbonden is aan castratie en chippen en de kosten die erbij te kijken komen.

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#113 Geplaatst 18 augustus 2010 - 21:31

Hobayni zei:

Ik bemoei mij nooit met discussies die met fokken enzo te maken hier op het forum, maar nu wil ik toch echt wel eens mijn bedenkingen hierover meedelen. :oops:
Ik snap het bests moest er een verplichte sterilisatie komen binnen zo veel jaar. Maar als ik al die talloze advertenties zie van weer de zoveelste Brits Korthaar of kittens die overblijven in een nestje, dan vraag ik me af of ze ook niet een maximus op nestjes kunnen zetten. Hoe vaak dat ik al gelezen heb "we gunnen onze poes graag dit laatste nestje of de vreugde van een nestje in huis is geweldig", sorry maar je gunt je poes er niets mee, alleen jezelf denk ik dan. Ik denk dat het voor de kat niet echt uitmaakt of ze nu een nestje heeft of niet.
En wat als al die asielkatten uiteindelijk gesteriliseerd zijn, ze moeten nog een thuis vinden ook natuurlijk. Desnoods mogen ze voor mij een sabbatjaar inlassen waarin geen enkele cattery een nestje mag hebben, zodat mensen misschien sneller overwegen om een asielkatje in huis te nemen,zo maken zij ook nog kans.
Maar het helemaal gedaan maken van HTK-nestjes gaat ook voor sommige mensen gevolgen hebben want ik ken ontzettend veel mensen die zweren bij een HTK-katje en die gaan dan eigenlijk al verplicht worden om serieus wat geld uit te geven indien ze een nieuwe kat willen aanschaffen.
Ik heb hier echt een dubbel gevoel bij, vooral omdat sommige het maar normaal vinden dat er geen htk-nestjes meer zouden zijn maar fokken met een raskat wordt als vanzelfsprekend beschouwd. :onzeker: Ik vind dat verantwoord fokken met HTK-katten ook mogelijk is als die net dezelfde maatregelen volgen als raskatfokkers, eventueel ook een hk-nummer voor aanmaken en zaken zoals testen en zien dat de combinatie van de katten matcht.
Fokkers, voel je absoluut niet aangevallen door mijn mening, maar dit is hoe ik het een beetje zie.  Ikzelf heb ook drie katten uit een cattery, alleen maar omdat ik absoluut een noorse boskat wou en die vind je nu eenmaal niet in een asiel. Want als er ooit nog een katje bijkomt is het er absoluut eentje uit een asiel.
Bij deze heb ik mijn gedacht gezet en voor de rest hou ik mezelf buiten deze discussie 8)

Ik treed je voor een groot deel bij daarin. Er zijn ind veel mensen (meer dan we denken) die zweren bij een htk.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#114 Geplaatst 18 augustus 2010 - 22:13

Het ging daarstraks op de radio hierover. Er werd iemand gebeld die daar meer vanaf wist en er werd gevraagd of je dan met je "mooie langharige kat" geen nestje meer mocht doen als je dat graag wou, en er werd geantwoord dat dat geen probleem zou zijn. Dat gewoon alle kittens in asiels gesteriliseerd gingen worden. Als jouw kat per ongeluk in het asiel terecht komt dan zou die daar ook echt niet zomaar direct gesteriliseerd worden. Dat is zo een beetje wat ik ervan onthouden heb, als iemand het ook gehoord heeft en er meer van herinnerd.. ?

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#115 Geplaatst 18 augustus 2010 - 22:21

MissKitty zei:

Het ging daarstraks op de radio hierover. Er werd iemand gebeld die daar meer vanaf wist en er werd gevraagd of je dan met je "mooie langharige kat" geen nestje meer mocht doen als je dat graag wou, en er werd geantwoord dat dat geen probleem zou zijn. Dat gewoon alle kittens in asiels gesteriliseerd gingen worden. Als jouw kat per ongeluk in het asiel terecht komt dan zou die daar ook echt niet zomaar direct gesteriliseerd worden. Dat is zo een beetje wat ik ervan onthouden heb, als iemand het ook gehoord heeft en er meer van herinnerd.. ?

Amaai, dat komt toch ook totaal niet overeen met wat er in dat stappenplan staat dan :trance:

Enfin, we wachten op verduidelijking met andere woorden.

Anderzijds rare boodschap die ze meegeven "met je mooie langharige htk?kat" mag je een nestje, maar "lelijke zwarte kortharige katten" niet ofzo? (niet dat ik zwarte kortharen lelijk vind, maar zo komt dat dan weer op mij over)

wea
wea
  • 6.090 berichten
  • 5 katten

#116 Geplaatst 18 augustus 2010 - 22:54

feroesti zei:

Ik denk dat dit gewoon te rooskleurig wordt voorgesteld en dat de praktijk een heel ander beeld zal geven.
Onze dierenarts heeft een enorme ervaring in binnen en buitenland en weigert kitten en pup castraties, dus nog te doen.
Zelfs bij ratten worden de mensen op voorhand verwittigd dat het wel eens fout kan lopen.
Ik mag er niet aan denken kittens te verliezen op
13 weken aan zoiets stoms als castratie !!!!
Bovendien heeft onze dierenarts de melding gekregen dat tijdens het proefproject ook kittens zijn overleden. Jammer voor de proefkittens dan maar ???

Ik wil even zeggen dat in het proefproject welgeteld 1 kitten is overleden en dat dit niet ten gevolge van de verdoving was, maar doordat het kitten het calici virus heeft gekregen. waar die verhalen vandaan komen dat kittens overlijden doot de narcose is dus een raadsel. dat is dus een pertinente onwaarheid dat er op dit moment een kitten overleden is door de narcose.
Sorry, maar het verhaal dat je DA je gedaan heeft klopt dus niet. mss heeft hij ook een foute bron of zo, maar binnen de UGent is er dus geen weet van kittens die door de narcose zijn overleden. Bizar dat buiten de unief andere verhalen de ronde doen. Ik snap echt niet waar al die verhalen vandaan komen.

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#117 Geplaatst 19 augustus 2010 - 00:07

Volgens de FOD helpdesk en zoals gezegd in Het Journaal gaat het in Stap 6 om alle katten zowel in asielen, bij particulieren als bij catteries.

Ik ben akkoord met:
- alles dat in een asiel komt castreren
- alle katten registreren
- alle katten chippen
- alle htk's die niet in eigendom zijn van een cattery verplicht castreren tot wanneer de populatie is terug gezakt naar een aanvaardbaar niveau

Verder sta ik ook achter een wetgeving die:
- Max 1 nestje per kat per jaar toelaat
- Kittens verplicht tot 12 weken bij de moeder laat
- een minimum en maximum leeftijd voor poezenmoeders instelt

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#118 Geplaatst 19 augustus 2010 - 00:27

Vosse zei:

Volgens de FOD helpdesk en zoals gezegd in Het Journaal gaat het in Stap 6 om alle katten zowel in asielen, bij particulieren als bij catteries.

Ik ben akkoord met:
- alles dat in een asiel komt castreren
- alle katten registreren
- alle katten chippen
- alle htk's die niet in eigendom zijn van een cattery verplicht castreren tot wanneer de populatie is terug gezakt naar een aanvaardbaar niveau

Verder sta ik ook achter een wetgeving die:
- Max 1 nestje per kat per jaar toelaat
- Kittens verplicht tot 12 weken bij de moeder laat
- een minimum en maximum leeftijd voor poezenmoeders instelt

Daar kan ik me bij aansluiten :)

Guest_mightycats_*
Guest_mightycats_*

#119 Geplaatst 19 augustus 2010 - 01:15

daarnet was het op het journaal, de wet moet nog eerst door het parlement...belgie kan al gesplit zijn tegen dat die wet er komt , aan dit tempo ahum... :louche:
Tja asiel katten verplicht registreren allemaal geen probleem, asielkatten steriliseren, ook akkoord, maar voor dan aub een deftig catterybeleid, met respect en oog op behoud van het ras en niet uit commericieel oogpunt , dat zowel voor fokkers, als kittenkopers!

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#120 Geplaatst 19 augustus 2010 - 09:39

wea zei:

Ik wil even zeggen dat in het proefproject welgeteld 1 kitten is overleden en dat dit niet ten gevolge van de verdoving was, maar doordat het kitten het calici virus heeft gekregen. waar die verhalen vandaan komen dat kittens overlijden doot de narcose is dus een raadsel. dat is dus een pertinente onwaarheid dat er op dit moment een kitten overleden is door de narcose.
Sorry, maar het verhaal dat je DA je gedaan heeft klopt dus niet. mss heeft hij ook een foute bron of zo, maar binnen de UGent is er dus geen weet van kittens die door de narcose zijn overleden. Bizar dat buiten de unief andere verhalen de ronde doen. Ik snap echt niet waar al die verhalen vandaan komen.
Ik weet alvast welke 'zusterorganisatie' iets anders beweert.
En er zijn weldegelijk ernstige problemen geweest met die verdoving.
Als ze daarover iets anders beweren liegen ze gewoon.