Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

Gelezen op een ander forum

• Log in om te reageren
155 reacties op dit onderwerp
Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#46 Geplaatst 18 augustus 2010 - 14:25

Was dus ook mijn eerste bedenking, Vosse.
Euh, maar waarom in godsnaam ALLE katten steriliseren? Ben ik nu zo dom dat ik dat niet snap?? Allee er is een verschil tussen overpopulatie HTK (--> Asielen overvol) en catteries ...

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#47 Geplaatst 18 augustus 2010 - 14:35

Idd... ik zou heel graag de HTK als een soort "goedkoop ras" zien. Jullie volgen wel he (op zich klinkt dat zo negatief). Als je bv. 250 euro moet betalen voor een htk, gaan er toch een pak minder "in omloop" zijn. En dan zit je nou nog niet bepaald aan de prijs van een mooie brit ofzo hé...

Maar waarom je nu niet meer kan fokken met raskatten waar over't algemeen geen overaanbod van is  :catscratchhead We hebben het over levende wezentjes, die zijn altijd beter groot te brengen bij liefdevolle particulieren dan bij ondernemingen hoor... :gek:

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#48 Geplaatst 18 augustus 2010 - 14:41

Allez ben eens benieuwd om te zien hoeveel fokkers nu snel tot 1/1/2011 katten gaan zitten hamsteren zodat ze zo lang mogelijk toch nog kunnen blijven fokken. Want ja, voor sommigen moet het natuurlijk opbrengen he 8)

Anderzijds vind ik het wel echt onzin, want wij steken zoveel liefde en geld in onze katten, krijgen er nooit een cent uit terug, maar hebben tevreden katten, lieve kittens en blije kittenkopers. Onze kittens komen goed en verantwoord terecht. Worden gecastreerd, werden al van de aanvang van onze cattery gechipt. Kortom ik neem mijn verantwoordelijkheid en dan moet ik (natuurlijk niet ik alleen, maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel) opdraaien voor al die mensen die te lui en onverschillig zijn om hun htks te laten helpen en zo een inmens kattenoverschot hebben gecreëerd! Sorry maar daar heb ik dus echt geen begrip voor.
En vergeef me, maar ikzelf wil gewoon geen kat uit het asiel. We hebben zelf ook ons deel van asielkatjes en dumpertjes en die zie ik heel graag, en ik heb me jarenlang ingezet voor asielkittens, mét veel liefde, maar ik wil gewoon zelf een kat van het ras waaraan ik mijn hart heb verloren. En ik wil mensen een kat van dat ras kunnen geven. Is dat nu echt zo'n misdaad???

Bewerkt door Smitten Kitten, 18 augustus 2010 - 14:42.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#49 Geplaatst 18 augustus 2010 - 14:49

Frances zei:

Was dus ook mijn eerste bedenking, Vosse.
Euh, maar waarom in godsnaam ALLE katten steriliseren? Ben ik nu zo dom dat ik dat niet snap?? Allee er is een verschil tussen overpopulatie HTK (--> Asielen overvol) en catteries ...
Omdat er zoveel broodfokkers zijn.
En omdat ze ook wel weten dat nooit àlle katten zullen gesteriliseerd worden.

Vosse zei:

Idd... ik zou heel graag de HTK als een soort "goedkoop ras" zien. Jullie volgen wel he (op zich klinkt dat zo negatief). Als je bv. 250 euro moet betalen voor een htk, gaan er toch een pak minder "in omloop" zijn. En dan zit je nou nog niet bepaald aan de prijs van een mooie brit ofzo hé...

Maar waarom je nu niet meer kan fokken met raskatten waar over't algemeen geen overaanbod van is :catscratchhead We hebben het over levende wezentjes, die zijn altijd beter groot te brengen bij liefdevolle particulieren dan bij ondernemingen hoor... :gek:
Geen overaanbod?
Kapaza al eens goed bekeken?
Britten lijken me toch goed aanwezig.
Alle soorten prijzen, sommige waarvan je ronduit denkt dat ze écht niet goed gefokt kunnen zijn, etc...

Soit, dat plan zal er nooit volledig doorkomen hoor.

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#50 Geplaatst 18 augustus 2010 - 14:55

arifiene zei:

Geen overaanbod?
Alle soorten prijzen, sommige waarvan je ronduit denkt dat ze écht niet goed gefokt kunnen zijn, etc...

Een wet opmaken vanuit het standpunt dat "toch nooit iedereen er zich aan gaat houden" is gewoon oerdom. Dan schiet je het doel van een wet wel serieus voorbij. Dat ze de wet streng maken, vind ik wel correct.

Wat dat overaanbod betreft, het zit toch een tikje anders met raskatten dan met htk's he... En het overaanbod ivm raskatten is doorgaans bij populaire rassen die nu ook door broodfokkers gefokt worden. Dan krijg je goedkope kittens die geen cent waard zijn. De juiste oplossing daarvoor is een degelijke dierenbescherming, uitgebreide wetgeving aangaande levensomstandigheden en controle. Niet sterilisatie bij allemaal.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#51 Geplaatst 18 augustus 2010 - 14:56

arifiene zei:

Geen overaanbod?

Jama, dat ze de broodfokkers dan aanpakken. Maar het is zoals SmittenKitten en Vosse zeggen, waarom die goede catteries?? Stel u is even voor, dat is zelfs al moeilijk vind ik. Nu kan je op internet zoeken naar een goede cattery en info vergaren. Het is zelfs leuk om zoveel te leren! De stambomen en ditte en datte. Wat gaat dat geven als ook raskatten gesteriliseerd moeten worden?! Ik vind het precies moeilijk om mijn gevoel uit te drukken :oops: Maar ik kan er gewoon niet bij dat ze alle "soorten" katten over dezelfde kam scheren.

Kapaza staat vol met (tien) dubbele zoekertjes, tuurlijk is er dan overaanbod. En dat zijn vooral broodfokkers.

Bewerkt door Frances, 18 augustus 2010 - 14:57.

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#52 Geplaatst 18 augustus 2010 - 15:55

Ik ben het hier mee eens wat hierboven gezegd wordt.

Let wel: Ik weet dat het er een overaanbod is in asielen want help zelf mee aan de opvang, dus ja ;)

Maar toch vind ik het niet eerlijk. Mensen die het goed menen en hun katten op en top verzorgen en een nestje willen: waarom niet? Waarom dit weigeren?

Ik ben wel absoluut tegen mensen die gewoon hun katten maar laten doen en DAN hun verantwoordelijkheid niet opnemen. Hoevelen zijn er niet die niks inzitten met hun kattenjongen?
Dit is ongehoord.

En gaat dat er iets aan veranderen dat er nog velen thuisloos gaan worden? Ok, ze hebben een chip, maar dan nog kunnen ze naar het asiel gebracht worden.

Ik denk hier nu al heel lang over, maar ik vind niet de juiste woorden om mijn gedacht hierover neer te schrijven.

Ook onze "opvang" gaat het dan niet langer uithouden. Als we elke kitten meteen moeten castr./steri. dan houden we dat financieel niet vol...

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#53 Geplaatst 18 augustus 2010 - 16:24

Frances zei:

Jama, dat ze de broodfokkers dan aanpakken. Maar het is zoals SmittenKitten en Vosse zeggen, waarom die goede catteries?? Stel u is even voor, dat is zelfs al moeilijk vind ik. Nu kan je op internet zoeken naar een goede cattery en info vergaren. Het is zelfs leuk om zoveel te leren! De stambomen en ditte en datte. Wat gaat dat geven als ook raskatten gesteriliseerd moeten worden?! Ik vind het precies moeilijk om mijn gevoel uit te drukken :oops: Maar ik kan er gewoon niet bij dat ze alle "soorten" katten over dezelfde kam scheren.

Kapaza staat vol met (tien) dubbele zoekertjes, tuurlijk is er dan overaanbod. En dat zijn vooral broodfokkers.
Ik begrijp dat, maar mensen die daar niet dagelijks mee bezig zijn, begrijpen dat niet.
Fokkers moeten dus reageren.

En het zijn heus niet enkel dubbele zoekertjes, integendeel, ik zie tientallen fokkers die 3 nestjes tegelijk aanbieden aan prijzen van 300-400 euro. Dààr stel ik me vragen bij.

Elfonia zei:

Ik ben het hier mee eens wat hierboven gezegd wordt.

Let wel: Ik weet dat het er een overaanbod is in asielen want help zelf mee aan de opvang, dus ja ;)

Maar toch vind ik het niet eerlijk. Mensen die het goed menen en hun katten op en top verzorgen en een nestje willen: waarom niet? Waarom dit weigeren?

Ik ben wel absoluut tegen mensen die gewoon hun katten maar laten doen en DAN hun verantwoordelijkheid niet opnemen. Hoevelen zijn er niet die niks inzitten met hun kattenjongen?
Dit is ongehoord.

En gaat dat er iets aan veranderen dat er nog velen thuisloos gaan worden? Ok, ze hebben een chip, maar dan nog kunnen ze naar het asiel gebracht worden.

Ik denk hier nu al heel lang over, maar ik vind niet de juiste woorden om mijn gedacht hierover neer te schrijven.

Ook onze "opvang" gaat het dan niet langer uithouden. Als we elke kitten meteen moeten castr./steri. dan houden we dat financieel niet vol...
Waarom weigeren?
Omdat er teveel zijn.
Moest 9/10 huiskatten gesteriliseerd zijn kan je inderdaad een nestje toelaten. Maar dat is niet zo. En als je dat voor 1 iemand zal toelaten, zullen anderen zich dat recht ook toe-eigenen.

Naar een asiel brengen kost geld, dus de meesten zullen wel 2 keer nadenken eer ze er eentje aanschaffen en dan gewoon weer wegdoen.

Geen enkel asiel/opvang kan dat volhouden, dus subsidies zullen nodig zijn.

wea
wea
  • 6.109 berichten
  • 5 katten

#54 Geplaatst 18 augustus 2010 - 16:55

Vosse zei:

Een goed punt om te maken naar hen toe lijkt mij:
1) Verzekering dat na 2011 nog wel poezen open mogen blijven in erkende catteries (dit zou volgens verschillende bronnen NIET het geval zijn!!!)
;)

als ik lees in het ontwerp:

Stap 4: de katten verkocht door fokkers en handelaar-fokkers moeten vóór verkoop
gesteriliseerd worden, tenzij ze verkocht worden aan een andere erkende fokker. Deze dieren
moeten geïdentificeerd en geregistreerd zijn.

dan lijkt me dat er toch nog altijd gefokt mag worden in erkende catteries. Er is duidelijk al een verschil tussen fokkers en handelaar-fokkers gemaakt. Ik weet niet welke bronnen je hebt, maar ik lees hier toch in dat steriliseren niet verplicht wordt in ee ncattery aangezien ze ongesterilisserde dieren mogen aankopen.

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#55 Geplaatst 18 augustus 2010 - 17:16

Nog even vermelden dat ik graag eens zou weten hoeveel een castratie en sterilisatie elk kosten voor de da.
Maw. hoeveel verdient een dierenarts er aan?

Ja, die moeten ook hun brood verdienen, maar het is belachelijk dat deze prijzen zo hoog zijn. :censored:

Als ik zie wat er binnenkomt, dan gaan ze vast geen honger lijden door helpen goedkoper te maken.

Hoe je het ook draait of keert: maak helpen goedkoper en de mensen gaan hun katten echt wel laten helpen!!!!

Maak er de helft van, van wat de prijzen nu zijn. Zelfs al is het maar een proefperiode om het effect te zien.
Ik weet zeker dat er een stormloop gaat zijn :wi

wea
wea
  • 6.109 berichten
  • 5 katten

#56 Geplaatst 18 augustus 2010 - 17:20

arifiene zei:

Geen enkel asiel/opvang kan dat volhouden, dus subsidies zullen nodig zijn.

ik vind dat een asiel gerust de kosten mag doorrekenen. Want eigenlijk zal het laten chippen/steriliseren in een asiel altijd goedkoper zijn dan dat de eigenaar dit op zijn kosten zou laten doen. Dat katten soms maar 20 euro kosten in een asiel, dat gaat voorbij zijn.

Een deel van het probleem met HTK nestjes is net omdat iedereen dat leuk en snoezig vindt en dat eens wil meemaken. Hoe goed sommige nestjes ook verzorgd worden, voor 1 op 2 kittens is er gewoon geen plaats. Je kan eisen dat iedereen ze goed verzorgd, maar als je ze niet kwijt kunt wat dan? ze levenslang in een asiel houden?  

het is niet alleen de verzorging van de HTK kittens dat een probleem is, ook het overaanbod is een probleem. en dat los je niet op met een goede verzorging.

Bij catteries ligt dat anders omdat mensen ook moeten investeren in testen en daardoor eigenlijk ook wat aan zelf regulatie doen. Geraken ze een nestje niet kwijt, dan zijn ze ook hun geld kwijt en zullen ze niet zomaar direkt een ander nestje laten komen.  

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#57 Geplaatst 18 augustus 2010 - 17:21

Neen, ze mogen enkel ongesteriliseerd verkocht worden aan andere erkende fokkers.
Dat is wat er staat ! Dus wie geen erkening heeft krijgt geen open kitten.
Alle kittens moeten dus steriel verkocht worden of naar een erkende cattery vertrekken.

Dit is het mailtje dat ik verzond naar het ministerie. Ik ben benieuwd of ik reactie zal krijgen ?

Geachte,

Wij zijn een geregistreerde cattery met een passie voor onze kittens. Ik heb grote vragen bij dit meerjarenplan !!

Ik begrijp zeer goed dat zwerfkatten en gedumpte katten een probleem zijn en dat daar zeker iets aan gedaan moet worden. Het dierenleed is enorm !

Maar ik heb grote bedenkingen bij dit plan voor de hobbyfokkers !!
Onze kittens vertrekken aan 13 weken, gechipt en volledig ingeënt naar zorgvuldig uitgekozen baasjes. Ze krijgen een stamboom met fokverbod door de ganse lijn. Ik besef heel goed dat dit sommige mensen niet tegenhoud om te fokken (dit dan stamboomloos)
Maar vroegcastratie staat in kinderschoenen. Onze contractdierenarts wil dit ook niet uitvoeren, want nog heel veel kittens overleven de narcose niet.
Als wij onze kittens dus zoals nu, op 8 weken chippen, vaccineren , ontwormen, nog eens op 12 weken vaccineren, kunnen de kittens op 13 weken naar hun nieuwe baasjes vertrekken.
Als de castratie erbij komt wordt dit zeker verlengt zodat het kitten goed bij kan komen ( en al zeker indien de teelballetjes bij katertjes niet zijn ingedaald moet de castratie uitgesteld worden) Dan kan je over een vertrekdatum spreken tussen minstens 16 en 20 weken en die castratie zal ook worden doorgerekent.
Dus wordt een kater goedkoper dan een poes...

Op die manier vrees ik dat een raskitten wel zeer duur en exclusief zal worden. Het is dus met deze maatregel de bedoeling om de kittens enkel naar de beter behoede klasse te laten verhuizen en een kitten als luxe object te gaan beschouwen.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn ?

Het fokken van raskatjes is een hobby, een zeer leuke en boeiende hobby. Met de vorige aanpassing met de hk nummers was ik het ook al niet eens. Waarom fokker-handelaars ??? Dat is net broodfok stimuleren. Dit moet gewoon een hobby blijven en geen ! handel ! meer in katten !!!
Een hobbyfokker verdient 0 aan de verkoop van de kittens. Integendeel, bloedlijnen uitpluizen, fokdieren selecteren, kenmerken vastleggen, dna onderzoek,...kost ons enorm.
Maar we hebben het er graag voor over !!!

Met de komst van de chip had ik helemaal geen probleem. Het is haast pijnloos en die extra 40 euro kon eenvoudig bijgerekend worden.
Maar ik heb wel een probleem met het feit dat dit gewoon niet gecontroleerd wordt.Geen enkel dierenarts zal melding maken als hij een ongechipt kitten binnen krijgt in de praktijk. Dat kan toch niet !!!
Er zijn massa's kittens die ongechipt vertrekken. Het is dan ook niet moeilijk dat deze gemakkelijk gedumpt worden bij het minste probleem...

Bovendien is er ook geen controle in de erkende fokkerijen.
In de 4 jaar dat wij erkent zijn als cattery hebben we nooit enige controle gehad. Anderen dus ook niet, dus heb ik mijn twijfels of iedereen zich aan alle vooropgestelde zaken houd. We zagen enkel aanpassingen , maar controles op die aanpassingen ?
Welk nut hebben die die zaken dan nog ?

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#58 Geplaatst 18 augustus 2010 - 17:44

wea zei:

Stap 4: de katten verkocht door fokkers en handelaar-fokkers moeten vóór verkoop
gesteriliseerd worden, tenzij ze verkocht worden aan een andere erkende fokker. Deze dieren

dan lijkt me dat er toch nog altijd gefokt mag worden in erkende catteries. Er is duidelijk al een verschil tussen fokkers en handelaar-fokkers gemaakt. Ik weet niet welke bronnen je hebt, maar ik lees hier toch in dat steriliseren niet verplicht wordt in ee ncattery aangezien ze ongesterilisserde dieren mogen aankopen.

Verder lezen van stap 4 naar stap 6 (het is een meerstappenplan he 8) )

Stap 6: elke kat geboren na 1/1/2011 moet gesteriliseerd en geïdentificeerd en geregistreerd
worden.

ELKE kat moet steriel gemaakt worden maw. Men streeft naar een volledig steriele kattenpopulatie. Althans dat is wat in dit meerstappenplan staat en ook in de krant.

(dat van die volledig steriele populatie is natuurlijk een utopie, want er zullen altijd wel zwervertjes zijn en mensen die het onzin vinden)

Bewerkt door Smitten Kitten, 18 augustus 2010 - 17:48.

Guest_xantos_*
Guest_xantos_*

#59 Geplaatst 18 augustus 2010 - 17:47

Wat met de fokkers van zeldzame katten?
Ik heb nog drie open burmilla's die dus voor nestjes kunnen zorgen.
Als we ze niet meer aan gewone particulieren mogen verkopen gaan die mettertijd toch gewoon uitsterven.
Want welke erkende fokker gaat de kittens kopen?
Die kweken toch gewoon hun eigen ras he !!!

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#60 Geplaatst 18 augustus 2010 - 17:53

wea zei:

Vosse had het ondertussen al nagevraagd trouwens ;)

Vosse zei:

Ik heb het ondertussen eens nagevraagd.

Het laatste deel van het plan zou gaan om het steriliseren van alle poezen, ook die in privé catteries! Er zou geen onderscheid gemaakt worden tussen htk en raskatten.

Dan heb je dus de keuze tussen je kat in het buitenland gaan halen of ze kopen bij een onderneming die aan broodfok doet. Ik zit gelukkig dicht tegen de Nederlandse grens aan :louche: