Spring naar inhoud

- - - - -

Ester's katten NRV-topic - update pagina 25 *schokkend*

• Log in om te reageren
374 reacties op dit onderwerp
Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#151 Geplaatst 14 juli 2010 - 07:29

Raia is precies nogal een kieskeurige poezenkerel :LOL:

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#152 Geplaatst 14 juli 2010 - 07:39

Amelie zei:

Raia is precies nogal een kieskeurige poezenkerel :LOL:

ja das idd ne viesneus!!

Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#153 Geplaatst 14 juli 2010 - 14:08

Bedankt voor de reacties! Het ei eten ze nooit op, dat vindt onze hond niet zo erg, want die weet dat en ligt dan er de hele tijd bij te wachten. Er zit niet altijd een ei in, dus soms is de teleurstelling groot bij hem. :ha

tash zei:

hier stond vandaag kip, koolvis en zalm op het menu( rauw)
Utah en mayro hebben het mooi opgegeten :cheer: :cheer: :cheer:
Raya diene eet enkel als het kip-tonijn is :trance: :trance: :trance:
En dan doet mama nog alles in een blender hé :x :x anders blijft het bij allen staan
Fara : die past hé bij rauwvoeding (lees :b ij elke rauwvoedng :censored: :censored: , de truttebel!!!!!)

Fijn hoor dat i.e.g Utah en Mayro het hebben gegeten! Het is jammer dat je katten niet kunt laten vasten, was anders een stuk makkelijker. Maar gewoon hoop houden hoor, er zijn katten die ineens na járen wel rauw lusten. O:)

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#154 Geplaatst 14 juli 2010 - 14:53

Nog een update'tje van een paar dagen terug toen ze een hamster kregen. Sam had die middag geen trek dus daarom geen foto's van hem dit keer. ;)

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

*Filmpje verwijderd, mocht niet meer op YT*

Bewerkt door Ester, 06 maart 2012 - 17:51.

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#155 Geplaatst 14 juli 2010 - 14:55

:LOL: :LOL: :LOL:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#156 Geplaatst 14 juli 2010 - 16:07

giroldi zei:

Komt er nou zomaar een ei uit die kwartel?? :o
Die zat duidelijk nog met "een ei" :ha :ha :ha :ha

Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#157 Geplaatst 14 juli 2010 - 16:08

Ester zei:

Nog een update'tje van een paar dagen terug toen ze een hamster kregen. Sam had die middag geen trek dus daarom geen foto's van hem dit keer. ;)

Koop je dan in de dierenwinkel een levend hamster???????
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#158 Geplaatst 14 juli 2010 - 16:11

Nee, je kunt prooidieren zoals hamsters, ratjes, gerbils, konijnen, cavia's et cetera bevroren en wel kopen in bijv. reptielenwinkels.

Ik heb wel zelf een tijd een aantal eigen prooidieren gefokt maar daar zijn we mee gestopt maar hopelijk kan ik dat binnenkort weer oppakken. Dan weet je namelijk precies wat voor leven de prooidieren hebben gehad en wat ze gevoerd hebben gekregen.
Geplaatste afbeelding

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#159 Geplaatst 14 juli 2010 - 16:35

Ik heb 2 hamstertjes :( , maar ik kan me niet voorstellen dat ik ze aan de poezen of de hond geef O:)
Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#160 Geplaatst 16 juli 2010 - 16:54

Ik heb mijn vader daarstraks verteld over rauwvoeren bij katten. Nu vraagt hij zich af of je ook af en toe rauw vlees kan voeren aan hondjes (die dit nog niet gewend zijn) en wat je ze dan juist mag geven? De woefkes zijn 9 en 11 jaar. De 9-jarige is een boomer, de 11-jarige een kruising.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#161 Geplaatst 16 juli 2010 - 18:47

ja, dit kan zeker Tinne. Ale, Carnibest ofzo toch. Maar verder ken ik er niets van, hahahaha.

brr, ik heb vroeger ook veel hamstertjes gehad.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#162 Geplaatst 16 juli 2010 - 18:52

Tinne zei:

Ik heb mijn vader daarstraks verteld over rauwvoeren bij katten. Nu vraagt hij zich af of je ook af en toe rauw vlees kan voeren aan hondjes (die dit nog niet gewend zijn) en wat je ze dan juist mag geven? De woefkes zijn 9 en 11 jaar. De 9-jarige is een boomer, de 11-jarige een kruising.

Ja, je kunt prima vlees geven aan honden, ook aan honden die het nog niet gewend zijn. ;)
Met name vuile pens is heel gezond voor honden, dit kan je rustig 2 dagen per week geven.
Wat je bijvoorbeeld zou kunnen geven:
pens, kippennekken, konijnkarkasjes, alles wat spiervlees is (bijv. kipfilet, runderkopvlees), hartjes, kwartels, rauwe sardines.

Hieronder nog een lijstje:

- Voordat je botten aan je hond geeft, lees jezelf eerst goed in op de rauwvoer materie!

- Niet alle botten zijn meteen geschikt voor alle honden! Sommige botten zijn alleen geschikt voor ervaren rauwgevoerde honden!

- Geef nooit kale botten maar enkel botten die goed bevleesd zijn.

- Let er ook op, dat je altijd meerdere ribben aan elkaar voert, nooit één losse rib!

- Runderbotten en dragende botten, zijn veel te hard en gevaarlijk: niet geven dus!

- Geef van grotere diersoorten (geit, kalf, schaap et cetera) alleen botten van jonge dieren!

- Botten die je met een goede snoeischaar niet door midden krijgt zijn te hard!

Schaap en lam:
*Alle niet-dragende botten kun je geven als calciumbron, dus bijv. nek, ribben, schouderblad.
*Alle dingen die orgaanvlees zijn, ook lever.
*Pens
*Kop
*Spiervlees

Geit/hert/ree:
*Alle niet-dragende botten kun je geven als calciumbron, dus bijv. nek, ribben, schouderblad.
*Pens
*Kop
*Spiervlees

Rund en kalf:
*Strot
*Kopvlees
*Snijlingen/spiervlees
*Pens

Gevogelte:
In zijn geheel, eventueel inclusief veren die als ruwe vezel dienen.
Denk bij gevogelte aan: kip, eend, kwartel, parelhoen, fazant, eendagskuikens.

Konijn & haas:
*Alles kun je geven, ook compleet met haren en kop etc.

Overig:
Hamsters, ratten, cavia's etc. kan allemaal in zijn geheel gegeven worden. Van struisvogel is het spiervlees heel geschikt, de botten zijn eigenlijk te hard.

Vis:
Afhankelijk van de grootte van de vis, kun je deze in zijn geheel geven of de rauwe afvalproducten zoals koppen en filet. Ook de graten kun je probleemloos geven, deze "tellen" als bot. Een hele vis is een compleet prooidier, met orgaan, "spiervlees" en "bot".
*Zalm
*Wijting
*Tonijn
*Koolvis
*Sardines
*Makreel
*Ongepekelde haring
*Kabeljauw
*Tong

Dit stukje hieronder geldt ook voor honden die je af en toe rauw wilt geven.

De omschakeling van brok naar rauw
Een gezonde hond kun je gewoon "cold turkey" overzetten van brok naar rauwe zelfsamengestelde maaltijden. Dit houdt in dat er geen overstappen nodig zijn maar dat de overstap in één keer kan plaatsvinden. Het is niet nodig om je hond eerst op een gemalen vleesvoeding te zetten. Het zelf samenstellen is niet moeilijk, zeker niet nu er zoveel rauwvoer fora op internet te vinden zijn die je ook kunnen helpen met het maken van goede menu’s. Doch zijn er enkele belangrijkste aspecten die goed in ogenschouw moeten worden genomen.

Zorg dat je in het begin geen botten geeft waar weinig vlees aanzit, of botten die wat moeilijker te verteren zijn op een ongetrainde maag. Een maag van een brokkenhond zal "moeten wennen" aan het feit dat hij grote stukken rauw voedsel moet gaan verteren. Zeer geschikte beginners botten voor honden zijn de botten van gevogelte (uitgezonderd van kalkoen) en botten van haas en konijn. Geef nooit te kleine botten maar altijd botten die in verhouding staan met de grootte van de bek van de hond. Dit houdt in dat het niet aan te raden is om kippennekjes aan een grote hond te geven. Indien je een hond hebt die zijn voedsel naar binnen schrokt, en geen tijd neemt om het voedsel rustig fijn te kauwen sla dan de botten even plat met een hamer. Indien dit een week lang goed gaat kun je ook andere botten gaan verstrekken. Denk hierbij aan lams en geitenribben en nekken. Geef nooit dragende delen aan honden die je overzet op rauwe voeding: dit zijn tamelijk harde botten die enige ervaring van de hond eisen.

Rauw vlees (spiervlees en orgaanvlees) kun je vanaf het begin al geven, evenals rauwe pens en rauwe vis. Begin eerst met kleinere hoeveelheden. Geef niet teveel vette vissoorten ineens, bij sommige honden wil dit zwaar op de maag vallen. Dit zal resulteren in overgeven en diarree.
Verder nog een heel belangrijk punt: geef niet teveel rauw vlees ineens, dus bijvoorbeeld geen kilo penslap aan een hond die niet gewend is aan rauw vlees, of die niet gewend is aan zo'n grote hoeveelheid voedsel. Je moet goed beseffen dat de maag getraind moet worden, om een grote hoeveelheid rauw vlees/botten te kunnen verteren. Langzaam kun je de hoeveelheid rauw vlees opbouwen. Als je plotseling zo'n grote hoeveelheid voedsel verstrekt, kan een hond een maagtorsie krijgen. Simpelweg, omdat de maag het niet gewend is. Je kunt om te beginnen het beste 2 keer per dag voeren op wisselende tijden. Langzaam aan kun je dan overstappen op één maal per dag eten. Neem hier echt de tijd voor, met een minimum van 3 á 4 weken.

Gevoelige en oude honden
Honden die erg gevoelig zijn voor veranderingen in het voer, of honden met een zwakker maag en darmstelsel kun je het beste wel geleidelijk aan overzetten op rauwe voeding. Begin met kleine stukjes vlees, het liefst van één diersoort. Indien dit een aantal dagen goed gaat voeg je daar de tweede diersoort aan toe. Begin nog niet meteen met het voeren van vis en wees zuinig met het geven van orgaanvlees en vet daar dit laxerend kan werken. Indien de overstap niet zo denderend gaat geef de hond dan twee weken enkel en alleen lappen vuile pens. Het liefst voer je dan lamspens omdat runderpens erg vet kan zijn.
Voor oudere honden gelden wat andere richtlijnen. Honden die hun hele leven brokken hebben gegeten kunnen vaak niet alle dingen goed meer eten. Deze honden kun je ook het beste overzetten door middel van lappen pens die je wellicht in het begin door midden moet knippen. Houdt het bij oudere honden bij gemakkelijker botwerk van bijvoorbeeld gevogelte en konijn. Geef geen dragende delen en geen harde botten zoals koppen. De maag van een jonge hond kan nog getraind worden op het verwerken van veel en moeilijker te verteren voedsel, een oudere hond heeft hier vaak problemen mee wat resulteert in braken en diarree.
Spier en orgaanvlees kan vanzelfsprekend zonder moeite verstrekt worden. Evenals als vis en rauwe eieren, kefir en yoghurt etc. Oudere honden die niet gewend zijn om te vasten kunnen het beste elke dag wat blijven eten: de maagspieren van deze honden zijn immers nooit goed getraind en dit zal nooit meer zo goed kunnen worden als bij een jonge hond.

Bron: www.voernatuurlijk.nl

Dit is mijn Argos met een runderstrot, ook prima om te geven, maar niet meer dan één keer in de week. (kan bij sommige honden wat zachtere ontlasting veroorzaken)
Geplaatste afbeelding

Kwartels zijn ook zeer geschikt voor beginners, zowel hele als "kale". ;)

Verder moet je een hond dus absoluut nooit rauwe runderbotten geven, dus ook geen mergpijpjes want runderbotten zijn veel te hard en verteren slecht. Sowieso moet je oppassen met het geven van dragende delen van grotere dieren.

Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#163 Geplaatst 16 juli 2010 - 18:53

Ohja, en KVV's zoals Carnibest kun je altijd geven zonder problemen. ;)
Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#164 Geplaatst 16 juli 2010 - 22:50

Bedankt voor de info :d Ik zal het eens aan mijn vader laten lezen morgen.

Guest_moira irina_*
Guest_moira irina_*

#165 Geplaatst 19 juli 2010 - 21:35

Onderste is een beetje zielig verhaal (maar na de hamsters dacht ik - moet kunnen)

Vandaag een mereltje wat veel te vroeg uit het nest was gevallen (of te klein is gebleven) gevonden aan de rand van de vijver. :onzeker:

Het beestje leefde nog maar kon zijn kopie niet omhoog doen ook viel het om...Het leek mij duidelijk dit beestje gaat het niet redden - maar wat te doen - ik wil dan ook altijd een beest een lange lijdensweg besparen..
Nu ben ik zelf niet zo'n held in dat soort dingen.
Maar dacht ik Ronja vast wel; dus mereltje en Ronja op de badkamer.

Het duurde toch nog even maar toen was het voorbij. Ze heeft er heerlijk mee gespeeld zo'n 20 minuten ze begon even aan de pootjes te knagen en heeft wat vacht geplukt maar daar bleef het bij.

Gelukkig maar: merel hoeft niet op het menu ;)