Spring naar inhoud

- - - - -

Ester's katten NRV-topic - update pagina 25 *schokkend*

• Log in om te reageren
374 reacties op dit onderwerp
Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#181 Geplaatst 11 september 2010 - 14:47

dolfjeweerwolfje zei:

Idem!

Vind dit geweldig he, maar ken er te weinig van om het zelf te doen.
Wel spijtig eigenlijk.
Ik hou het voorlopig toch bij brok en natvoer en af en toe geef ik hen wel iets van de slager ofzo.

Je kunt ook beginnen met een KVV en daarnaast wat vlees(botten). En mocht je het echt willen (het samenstellen) dan wil ik voor het begin best een menu voor je maken hoor. ;)
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

delanootje
delanootje
  • 21 berichten
  • 4 katten

#182 Geplaatst 12 september 2010 - 16:11

Hallo,

Esther: mijn complimenten voor dit super topic :d
Ik heb het hele topic doorgelezen en ik ben ook al wat langere tijd erg gecharmeerd van het voeren van rauw vlees, maar inderdaad... het valt niet mee om ze daar volledig op te krijgen....
Het lijkt me geweldig om het zo voor mekaar te krijgen, wat Esther haar poezen geeft.
Mooie poezen trouwens ! :LOL:

Onze katten (te weten: 2 ragdolls en 2 oudere htk poezen) krijgen (helaas)... nog steeds brokjes... en blikvoer.
Daarnaast krijgen ze af en toe Carnibest en gekookt kippevlees en garnaaltjes voor de snack.
Gekookte kip : gaat goed !
carnibest en garnaaltjes : eten ze wel, maar minder......

Inderdaad wordt carnibest goed gegeten door de kittens.

Ook hebben ze 1x eendagskuikens gegeten, niet veel.. maar toch....
Ook jonge muizen geprobeerd, maar daar werd meer mee gespeeld, dan gegeten.....

Mijn vraag aan Esther is eigenlijk of ze misschien nog tips heeft, hoe ik het verder kan uitbreiden.....?
Nu in 1x de brok en het blikvoer weghalen vindt ik ook zo wat....

Ik lees hier veel goeie verhalen over parelhoen en kwartels, die schijnen goed gegeten te worden?
* Wat zou dus een goede 'volgende stap' kunnen zijn?
* En hoe kom ik erachter wat dan de dagelijkse exacte hoeveelheden moet
zijn? (qua percentages spiervlees, orgaanvlees etc etc)

Verder hebben wij een oudere htk poes (13 jaar) die bijna geen voortanden meer heeft, wel nog wat kiezen.....
Het kuiken heeft zij toen ook laten liggen en ik ben bang dat ze het niet aankan met haar gebit....
Ze stond me wel constant aan te kijken, want ze wilde het zo graag...
(ze is een boerderijkat en heeft heeeel wat muizen en vogels verslonden).
In een blender doen zie ik eerlijk gezegd niet zitten..... :misselijk:

Ik hoop dat Esther (of iemand anders) misschien nog goede tips heeft...
Wat is bijvoorbeeld een goed dagmenu ? (waar ze dan genoeg aan hebben en ook voldoende van alles binnenkrijgen)?

inmiddels heb ik ook een verkooppunt gevonden en ik wil binnenkort toch maar eens een klein vriezertje aanschaffen om wat in te kunnen slaan.
Om vervolgens (na dit topic te hebben gelezen) misschien toch maar eens te gaan doorzetten in de hoop dat ik ze van het blikvoer en van de brok afkrijg !

Het is een lang verhaal geworden, maar ik ben heel benieuwd naar jullie reakties !

Ga zo door met dit topic, super interessant !!!

groetjes
Jolanda

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#183 Geplaatst 12 september 2010 - 17:40

Hoi Jolanda,

Ik ben blij om te lezen dat je het een interessant topic vindt! :)

Je zou om te beginnen ook eens een ander merk KVV kunnen proberen? Ik ken wel meer katten die Carnibest niet zo lekker vinden maar Bibi bijvoorbeeld heerlijk vinden.
Ik zie dat je in Nederland woont en daar is de keuze echt reuze wat betreft rauwvoer. In jouw omgeving, Wageningen, kun je bijvoorbeeld bestellen bij www.versvoer.nl Ik ken de eigenaresse en ze verkoopt hele goede producten en heeft een goede service.

Geschikte KVV's voor katten zijn bijv:

www.allanimal.nl (hele vermalen prooidieren maar omdat de darmen/maag zijn meevermalen lust niet elke kat dit)
BARFmenu - een uniek kwaliteits product van TinLo BV - (Tinlo Barfmenu)
www.bibidiervoeding.nl
www.carnibest.nl
www.carnivoer.nl
www.haaksbarf.nl

(als het mogelijk is zou ik altijd meerdere smaakjes afwisselen)

Zelf heb ik het idee dat konijn door de meeste katten zéér gewaardeerd wordt, natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen maar globaal gezien wordt dat in mijn ervaring het beste gegeten. Misschien het proberen waard?

Als je katten dol zijn op rauw vlees kun je ze in één keer overzetten, als dat lastig gaat kun je ze eerst overzetten op een KVV. Je zou de brokken kunnen weglaten en ze eerst volledig op een kwalitatief beter blikvoer kunnen zetten die je dan mengt met KVV. Als ze dan de KVV goed eten kun je er grotere stukken bijvoeren. Als je je er beter bij voelt kun je ook de brokjes nog laten staan maar enkel nog maar blikvoer geven waar je rauw door hebt gemengd. Je begint dan met een beetje rauw met veel blikvoer en als ze het eten dan bouw je dit verder uit door steeds meer rauw en steeds minder blikvoer te geven) Bij sommige katten gaat het heel snel, anderen hebben er weken of nog langer voor nodig om om te schakelen.

Wat betreft muizen/kuikens voeren: als je er geen moeite mee hebt kun je ze het beste even in wat warm water leggen zodat ze door een kat geassocieerd worden met een vers gevangen prooi. Katten zijn geen aaseters en houden niet van koud voedsel. Je kunt ook een sneetje erin maken zodat de geur van de organen vrijkomt.

Jouw kat zonder tanden kan sowieso wel KVV's eten en kleine stukjes spiervlees.

Hoe zwaar zijn je katten? Want wat ze nodig hebben hangt af van hun gewicht. ;)

Geplaatste afbeelding

delanootje
delanootje
  • 21 berichten
  • 4 katten

#184 Geplaatst 12 september 2010 - 17:58

Hallo Ester,

Bedankt voor je snelle reaktie !
Onze poezen wegen gemiddeld rond de 4 a 5 kilo. De htk poezen wegen iets meer en zijn eigenlijk te zwaar. :onzeker:
Ik las in het topic ook ergens dat een dagmenu bijvoorbeeld kan bestaan uit:
1x kip, 1x ander vlees en elke dag een muis of kuiken?

www.haaksbarf.nl had ik inmiddels ook gevonden, de ' versvoer.nl ' ga ik nog even doorlezen !

Aangezien onze Nala op dit moment drachtig is, vindt ik het nog wat riskant om de brok gelijk weg te laten, aangezien ze m.i. te weinig eet van bijv. carnibest....
Maar ik kan zeker wat met je tips, om het te gaan afwisselen met diverse merken, die ik dan misschien kan mengen met het blikvoer.
Ik koop in ieder geval al wel de betere blikvoeding (applaws, porta etc), maar ik wil er eigenlijk gewoon helemaal vanaf, net zoals de brok.
Dus ik moet gauw die vriezer hebben, zodat ik het e.e.a. kan inslaan :d

Verder las ik dat ik gebruik kan maken van een soort dekentje, waarop ze dan hun eten krijgen... super tip !
Aangezien je er wel een rommeltje van krijgt... en een badkuip hebben we niet :goofy:

Ester zei:

Wat betreft muizen/kuikens voeren: als je er geen moeite mee hebt kun je ze het beste even in wat warm water leggen zodat ze door een kat geassocieerd worden met een vers gevangen prooi. Katten zijn geen aaseters en houden niet van koud voedsel. Je kunt ook een sneetje erin maken zodat de geur van de organen vrijkomt.

Goeie tip ! In warm water leggen, ga ik zeker proberen! alleen erin snijden, dat wordt m nog niet..... (wie weet later, als ik er zelf ook meer aan gewend ben).

Ik hoop dat je misschien nog een soort van 'dagmenu' weet, zodat ik weet dat ze dan ook genoeg binnenkrijgen.
Zo ver ben ik natuurlijk nog niet, aangezien ik het eerst helemaal moet doorvoeren....
Ik ben al een tijdje bezig .. en uit ' gemakzucht' val ik steeds terug naar het blikvoer.... en de brok staat er ook maar.... dus ik wil toch gaan proberen om voldoende afwisselende dingen in te slaan en het dan maar eens door te zetten.

bedankt voor je hulp!

groetjes Jolanda

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#185 Geplaatst 12 september 2010 - 19:20

Onze Snoopy heeft vandaag een stuk rauwe konijnenlever gekregen en hij vond het héérlijk :d De hondjes hebben elk een niertje gekregen en de rest van de lever. Vonden ze ook erg lekker.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#186 Geplaatst 12 september 2010 - 19:43

Een menu moet altijd bestaan uit spiervlees, orgaanvlees (hart, lever, nier) en botten. Kuikens zijn niet compleet en leuk als tussendoortje om een paar keer per week te geven.

Ik geef ze inderdaad of in de badkuip eten, of op een kleedje of vuilniszak.

Als voorbeeld zal ik uitgaan van een gemiddelde dus een kat van 4,5 kilo.

Een volwassen kat eet zo'n 4% van zijn/haar gezonde lichaamsgewicht per dag. Uiteraard blijft het belangrijk om op het oog te voeren, het blijft maar een richtlijn.

4,5 : 100 x 4% = 180 gram per dag

7 x 180 gram = 1260 gram per week

De juiste percentages zijn ongeveer:

10% hart = 126 gram hart per week
3% nier = 38 gram nier per week
4% lever = 50 gram lever per week
30% vleesbot = 378 vleesbot
53% spiervlees = 668 gram spiervlees per week

(ter controle 126+38+50+378+668=1260 gram per week, klopt dus)

Stel je voert één dag in de week een heel prooidier, bijvoorbeeld ratten/muizen, dan hoef je de berekening maar over 6 dagen te berekenen. Prooidieren zijn immers compleet.
Dan wordt dit ongeveer de invulling van bovenstaande percentages:

MA: 90 gram vleesbot + 90 gram hart
DI: 180 gram spiervlees
WO: 90 gram vleesbot + 90 gram spiervlees
DO: 50 gram vleesbot + 130 gram spiervlees
VRIJ: 90 gram vleesbot + 50 gram lever + 38 gram nier
ZA: 180 gram spiervlees
ZO: 90 gram vleesbot + 40 gram hart + een kuiken

Hoewel vis geen natuurlijke prooi is van de voorouders van onze huiskat, zou ik, als je weinig wild voert en veel bio-industrievlees, zeker vette vis geven. Je kan dit bijv. eens in de 1 á twee weken geven. Ik zou het dan van je spiervleesgehalte afhalen.

Geplaatste afbeelding

Guest_OtjePotje_*
Guest_OtjePotje_*

#187 Geplaatst 14 september 2010 - 14:19

Wat een leuk topic dit! Ik leer er veel van, maar heb nog een vraagje waar ik het antwoord niet op kan vinden. (wieweet lees ik er gewoon overheen)

Ik heb net een kitten, 8 week. Brokjes wil ze niet eten, alleen als ik ze een beetje week in kattemelk.
Nadat ik dit topic had gelezen ben ik geinspireerd geraakt en bij de poelier kippenekjes gehaald. Die gaan er in als koek. Niet in z'n geheel, het bot gedeelte blijft over.

Nu wil ik dit gaan aanvullen met ander rauw vlees, dus even langs de islamiet.

Maar mag zo'n jong katje alles wel hebben? Ik ben soms een beetje bang dat ze ziek wordt of zich verslikt in grote stukken. Vis kwam er namelijk weer uit, vond het zo sneu.

Maar goed, de vraag is of ik nog ergens extra op moet letten bij zo'n jong katje. Of kan ik de richtlijnen (percentages) aanhouden die hier al gegeven zijn?

Bewerkt door OtjePotje, 14 september 2010 - 14:23.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#188 Geplaatst 14 september 2010 - 14:24

normaal mag het kitten volledig rauw eten hoor. Voor een aangepast menu'tje kan je misschien even een PB sturen naar Ester, zij zal je met veel plezier verder helpen.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_OtjePotje_*
Guest_OtjePotje_*

#189 Geplaatst 14 september 2010 - 14:32

Dank je wel Peggy. Van de kippenekjes wordt ze niet ziek geloof ik, maar ben er toch wat huiferig over. Ik heb Ester een PB gestuurd, hoop dat ik niet onbedoeld aan het spammen ben :d
Maar wat een leuk topic zeg!

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#190 Geplaatst 14 september 2010 - 14:34

Ester gaat het zeker niet erg vinden hoor, ze vind het juist heel fijn dat meer en meer mensen rauw willen voeren, maar je kan er natuurlijk niet onbezonnen aan beginnen hé :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_OtjePotje_*
Guest_OtjePotje_*

#191 Geplaatst 14 september 2010 - 14:41

Nee, daarom. Beetje goede achtergrond informatie is nooit verkeerd tenslotte.

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#192 Geplaatst 14 september 2010 - 16:00

Wat leuk om de reacties hier te lezen, je posts zijn blijkbaar erg overtuigend, Ester ;)
Eendagskuiken is hier uiteindelijk bijna volledig opgevreten. Over 'n dikke week andere prooitjes :)

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#193 Geplaatst 14 september 2010 - 16:09

OtjePotje zei:

Dank je wel Peggy. Van de kippenekjes wordt ze niet ziek geloof ik, maar ben er toch wat huiferig over. Ik heb Ester een PB gestuurd, hoop dat ik niet onbedoeld aan het spammen ben :d
Maar wat een leuk topic zeg!

Nee hoor, dat vind ik nooit erg. Het kan wel zijn dat mensen soms even moeten wachten op een antwoord, want ik kan het soms even niet bijhouden naast alle andere dingen die ik moet doen. ;)

Kittens kun je inderdaad prima rauwvoeren hoor.

Vier weken jong:
Geplaatste afbeelding

Zucchero, of 1 van zijn zusjes met een kwartel, plm. 7,5 week jong.
Geplaatste afbeelding

Je hebt een pb'tje terug. ;)

Bewerkt door Ester, 14 september 2010 - 16:14.

Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#194 Geplaatst 14 september 2010 - 16:13

PeggyJ zei:

Ester gaat het zeker niet erg vinden hoor, ze vind het juist heel fijn dat meer en meer mensen rauw willen voeren, maar je kan er natuurlijk niet onbezonnen aan beginnen hé :geluk: :geluk: :geluk:
Precies! :thumb: En domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. In het begin kan er veel op je af komen, dus ik ben alleen maar blij als mensen wat vragen. Voor rauw voeren hoef je zéker geen raketgeleerde te zijn maar het is meer dan een "doe maar wat dieet".

Maya zei:

Wat leuk om de reacties hier te lezen, je posts zijn blijkbaar erg overtuigend, Ester ;)
Eendagskuiken is hier uiteindelijk bijna volledig opgevreten. Over 'n dikke week andere prooitjes :)

Ik doe mijn best! ;)
Enne, mooi dat de kuikens bijna volledig zijn opgegeten. Laat ze steeds hetzelfde onderdeel liggen?

Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#195 Geplaatst 14 september 2010 - 17:10

Ester zei:

Nee hoor, dat vind ik nooit erg. Het kan wel zijn dat mensen soms even moeten wachten op een antwoord, want ik kan het soms even niet bijhouden naast alle andere dingen die ik moet doen. ;)

Kittens kun je inderdaad prima rauwvoeren hoor.

Vier weken jong:
Geplaatste afbeelding

Zucchero, of 1 van zijn zusjes met een kwartel, plm. 7,5 week jong.
Geplaatste afbeelding

Je hebt een pb'tje terug. ;)

Geweldig die natuurlijk etende kittens :heart: :heart: :heart: