Spring naar inhoud

- - - - -

Ester's katten NRV-topic - update pagina 25 *schokkend*

• Log in om te reageren
374 reacties op dit onderwerp
Guest_OtjePotje_*
Guest_OtjePotje_*

#196 Geplaatst 14 september 2010 - 20:10

Wat leuk om al die katten zo lekker bezig te zien. Misschien helpt dat ook wel met overtuigen.
Waar wegen jullie de kat eigenlijk op? Een keukenweegschaal? :s
Ik wil Otje graag de juiste hoeveelheden geven, maar heb dus geen idee hoe zwaar ze is. Momenteel ben ik al lang blij dat ze eet, ze bleek nog borstvoeding te krijgen toen ze hier kwam. (beetje ontaarde kattenfamilie komt ze uit)
Maar het valt wel enorm op dat brokjes etc. er nauwelijks ingaan, maar vers spul als koek. Toch de natuur denk ik dan. :d

Groetjes Otje

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#197 Geplaatst 14 september 2010 - 20:14

Als ik de katten al eens wil wegen ga ik eerst alleen op de personenweegschaal staan en dan met de kat. Het eerste gewicht trek ik van het gewicht van mij met kat af en dan heb ik het gewicht.

Kittens tot 2 kilo weeg ik in de keukenweegschaal.

Guest_OtjePotje_*
Guest_OtjePotje_*

#198 Geplaatst 14 september 2010 - 20:22

Sihirci zei:

Als ik de katten al eens wil wegen ga ik eerst alleen op de personenweegschaal staan en dan met de kat. Het eerste gewicht trek ik van het gewicht van mij met kat af en dan heb ik het gewicht.

Kittens tot 2 kilo weeg ik in de keukenweegschaal.

:oops: Heb ik allebij niet... Toch maar eens even langs de stad dan. Keukenweegschaal lijkt me sowieso wel handig voor het afwegen van het vlees.

Bedankt!

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#199 Geplaatst 14 september 2010 - 20:23

Hoe oud is ie?

Guest_OtjePotje_*
Guest_OtjePotje_*

#200 Geplaatst 14 september 2010 - 20:23

8 week, dus veel kan het nooit zijn :)

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#201 Geplaatst 14 september 2010 - 20:25

Rond de 800 gram of meer.
Kittens laat ik altijd eten wat ze lusten maar wel in heel kleine porties.

Guest_OtjePotje_*
Guest_OtjePotje_*

#202 Geplaatst 14 september 2010 - 20:30

Ik ben zelf even voor weegschaal gaan spelen, ze woog iets minder dan een zak voer van 1 kg. Ik laat haar nu ook maar haar gang gaan. Ze moet nog wennen tenslotte.

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#203 Geplaatst 14 september 2010 - 20:41

:eat Interessante informatie! Ik ga ook stilletjes aan wat proberen.
Voor Roosje voor alle duidelijkheid :) .

delanootje
delanootje
  • 21 berichten
  • 4 katten

#204 Geplaatst 15 september 2010 - 10:25

Ester zei:

MA: 90 gram vleesbot + 90 gram hart
DI: 180 gram spiervlees
WO: 90 gram vleesbot + 90 gram spiervlees
DO: 50 gram vleesbot + 130 gram spiervlees
VRIJ: 90 gram vleesbot + 50 gram lever + 38 gram nier
ZA: 180 gram spiervlees
ZO: 90 gram vleesbot + 40 gram hart + een kuiken

hoi Ester,

Bedankt voor je bericht!
Ik heb het voorbeeld ' menu'  alvast opgeslagen.....
Ik heb nog even 1 vraag.... spiervlees; wat moet ik mee daarbij voorstellen?
Er staat bijvoorbeeld: 90 gram vleesbot en 90 gram spiervlees, is dat dan bijvoorbeeld een kippepoot ? (waar vlees en bot aanzit).

We gaan binnenkort het vriezertje maar eens aanschaffen en dan ga ik 'versvoer.nl '  eens benaderen....
Als het zover is, zal ik jullie hier op de hoogte houden :d

Groetjes Jolanda

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#205 Geplaatst 15 september 2010 - 11:35

Ester zei:

Enne, mooi dat de kuikens bijna volledig zijn opgegeten. Laat ze steeds hetzelfde onderdeel liggen?
Het eerste kuiken liet ze de kop liggen, maar het tweede heeft ze helemaal opgevreten in nog geen 5 minuutjes. Ze leert snel...! Andere botten vindt ze niet zo fijn, kippevleugel ligt hier al een eindje, maar ik moet maar even doorbijten, anders eet ze bijna niets van bot.

Ze eet nu ongeveer 70 gram per dag, in het begin at ze tot 180 gram maar dat was blijkbaar gewoon omdat ze het erg lekker vond. Nu valt ze gelukkig weer wat af (ze begon echt dik te worden). Het nieuwe is er vanaf en ze eet wat ze nodig heeft. Met die 70 gram lijkt ze prima op haar gewicht te blijven al zou ik liever hebben dat ze zo'n 100 gram eet, maar dat kan je niet afdwingen he ;)

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#206 Geplaatst 15 september 2010 - 11:49

Ik zou schrik hebben dat er een botje blijft steken van zo'n karkasje. Ik heb altijd geleerd dat je heel voorzichtig moet zijn met botten en karkasjes van gevogelte en dat je gevogelte niet rauw mag geven
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#207 Geplaatst 15 september 2010 - 11:59

Kathleen zei:

Ik zou schrik hebben dat er een botje blijft steken van zo'n karkasje. Ik heb altijd geleerd dat je heel voorzichtig moet zijn met botten en karkasjes van gevogelte en dat je gevogelte niet rauw mag geven

waarom gevogelte niet rauw geven? Ik heb nog nooit een kat gezien die zijn gevangen musje even ging staan braden ;)

Ik vond het ook eerst een beetje eng hoor, tot ik door had hoe hard ze die botjes doorknagen. Ze hebben sterke tanden! Tot nu toe is er niets blijven steken, dus vertrouw ik erop dat het goed gaat :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#208 Geplaatst 15 september 2010 - 13:05

Rauwe botten verteren helemaal.

Botten die verhit zijn geweest hebben door het verhitten een andere meer glazige structuur gekregen en geven vlijmscherpe splinters.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#209 Geplaatst 15 september 2010 - 13:18

delanootje zei:

hoi Ester,

Bedankt voor je bericht!
Ik heb het voorbeeld ' menu' alvast opgeslagen.....
Ik heb nog even 1 vraag.... spiervlees; wat moet ik mee daarbij voorstellen?
Er staat bijvoorbeeld: 90 gram vleesbot en 90 gram spiervlees, is dat dan bijvoorbeeld een kippepoot ? (waar vlees en bot aanzit).

We gaan binnenkort het vriezertje maar eens aanschaffen en dan ga ik 'versvoer.nl ' eens benaderen....
Als het zover is, zal ik jullie hier op de hoogte houden :d

Groetjes Jolanda

Spiervlees is al het vlees wat geen orgaanvlees is, het vlees wat het skelet bij elkaar houdt. Denk bijvoorbeeld aan kipfilet, haasspiervlees, runderlappen, konijnenvlees, kalkoenfilet et cetera.

Een bevleesd bot is een bot waar ook nog vlees aan zit. Het vlees aan bijv. een kippenpoot is ook spiervlees en reken je dus ook mee met het spiervleesgehalte. ;) Ik zou bijv. niet alleen kippenpoten voeren: die bevatten in verhouding weinig bot t.o.v vlees. Als je wilt wil ik het menu wel verder uitwerken met wat versvoer.nl verkoopt?

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#210 Geplaatst 15 september 2010 - 13:22

Maya zei:

Het eerste kuiken liet ze de kop liggen, maar het tweede heeft ze helemaal opgevreten in nog geen 5 minuutjes. Ze leert snel...! Andere botten vindt ze niet zo fijn, kippevleugel ligt hier al een eindje, maar ik moet maar even doorbijten, anders eet ze bijna niets van bot.

Ze eet nu ongeveer 70 gram per dag, in het begin at ze tot 180 gram maar dat was blijkbaar gewoon omdat ze het erg lekker vond. Nu valt ze gelukkig weer wat af (ze begon echt dik te worden). Het nieuwe is er vanaf en ze eet wat ze nodig heeft. Met die 70 gram lijkt ze prima op haar gewicht te blijven al zou ik liever hebben dat ze zo'n 100 gram eet, maar dat kan je niet afdwingen he ;)

Wat fijn dat er zo'n vooruitgang in zit! Ik zou eens een konijnkarkasje proberen, dat lusten ze vaak helemaal. Als je de botten helemaal tot moes slaat dan heb je ook kans dat ze het gaat eten. Je kunt ze dan steeds minder plat slaan.

Hier hebben ze het liefst ook heel veel eten, maar dat resulteert alleen maar in meer ontlasting. Ik zou gewoon blijven aankijken of ze goed op gewicht blijft, sommige katten hebben nu eenmaal niet zoveel eten nodig. Jouw kat is echt de beste raadgever. ;)

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding