Spring naar inhoud

- - - - -

Ester's katten NRV-topic - update pagina 25 *schokkend*

• Log in om te reageren
374 reacties op dit onderwerp
Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#331 Geplaatst 07 maart 2012 - 13:44

MaudOllie zei:

Hihi die Ester bedankt voor je antwoord. Had natuurlijk ook gewoon op voernatuurlijk kunnen kijken. Zijn er bij katten ook bepaalde vleessoorten die absoluut niet worden gegeten? Of verschilt dat ook per kat zoals het ook bij honden kan verschillen?

En nog een laatste vraag voor een andere kennis, haar katten staan altijd op brokken. Kan ze dan het best eens beginnen met bijv. Carnibest? Om te proberen? Of is dat overschakelen lastig? Wat bijv. als ze het niet willen eten?

Eigenlijk een beetje hetzelfde als bij honden:
Minder lekker vinden ze vaak vlees van wild (o.a wilde duif, wilde eend, wilde fazant) , orgaan (lever met name van rund/kip) en als ze het niet gewend zijn, zijn hele prooidieren vaak ook geen favoriet.

Ik denk dat konijn over het algemeen het allerlekkerste gevonden wordt en dat veel katten eend, kwartel, lamsvlees, rund- en paardenvlees ook wel lusten.
Qua orgaanvlees zijn veel katten dol op lamshart en alles van konijn. Veel katten die geen lever lusten, vinden dat van konijn wel lekker.

Je kunt inderdaad in één keer overschakelen op CB. Maar als er de hele dag brokjes ter beschikking staan hebben sommige katten geen zin om iets nieuws te proberen. Dan is het slimmer om de brokjes weg te halen. Ook kun je de 1e maaltijd pas aan het eind van de middag geven zodat ze net wat meer trek hebben.
Wat warm water over het vlees heen wil ook wel eens helpen. Net als mengen met een blikvoeding: eerst weinig rauw en veel blik, en als ze dit eten door de weken heen steeds minder blik en steeds meer rauw.

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#332 Geplaatst 07 maart 2012 - 13:46

kitten zei:

ik heb ook carnibest natuur gaan halen voor de poezen en weeral nee ze willen het niet eten
het lag daar vanmorgen opgedroogd in hun pot
dikkoppen dat het zijn
hoe wen ik ze nu best eraan , mila is al weer zo mager

Je maalde toch zelf, of doe je dat niet meer?
Soms raken katten ook uitgekeken op hun voer, als je ze telkens hetzelfde geeft. Wat krijgen ze nu normaal gesproken?
Geplaatste afbeelding

kitten
kitten
  • 1.036 berichten

#333 Geplaatst 07 maart 2012 - 15:17

ik gaf zelf gemalen
maar omdat de botmix weeral op was , mn maalmachine stuk heb ik het opgegeven en met brokken en rauw beginnen te werken , maar mila is een brokken liefhebber en al gauw :oops: waren het terug brokken
tot mn grote verbazing kreeg thor geen blaren of iets
ze zager er goed uit tot deze winter zn zo vlug of ik kon borstelen zo vlug knopen kregen wat ik nog nooit tegengekomen ben
maar nu de carnibest dicht in de buurt is , zo ik gek zijn dit niet te doen , alleen zijn het 2 koppige ezels die hun brokken eisen
thor steelt graag van lana de laatste stukjes
maar mila die verhongert liever
kzal morgen eens vlug achter wat sheba en dit eronder mengen

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#334 Geplaatst 07 maart 2012 - 17:50

Oooh wat zonde!! :oops:
Ja, het is niet altijd even makkelijk om ze daar dan weer af te krijgen. Je kunt de brokjes weghalen (zodat ze zich daar niet aan kunnen volsnoepen) en pas later op de dag de 1e portie CB geven met blik erdoor, dan zijn ze normaal sneller geneigd wat nieuws te proberen.
Je kunt ze ook eerst volledig op blik zetten en dan gaan mengen met rauw, dan zijn ze i.e.g wel van de brokken af.
Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#335 Geplaatst 07 maart 2012 - 19:28

Brokken kun je ook malen of verpulveren en dan mengen om de geur en smaak van de brokken op het rauw over te brengen. Zo heb ik wel eens een weigerkat toch op rauw gekregen.

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.251 berichten
  • 5 katten

#336 Geplaatst 07 maart 2012 - 19:29

Ik ben van brokjes overgegaan naar rauw vlees omdat mijn poezels altijd diaree kregen van brokjes.
Eerst heb ik ze rauw kippefilet gegeven in stukjes en toen ben ik met carnibest kalkoen begonnen en ze aten het .
Je moet wel hun brokjes wegnemen zodat ze geen ander keuze hebben
Nu geef ik ze al maanden rauw voer en momenteel  zijn ze zot van haaksbarf rund.
Af en toe geef ik ze als extra graanvrije brokjes dit is meer voor Tobyn want Xeon wilt alleen rauw voer !
Je moet wel volhouden en zoeken wat ze het liefst eten .
Sommige katten eten niet graag kip maar liever rund enz....
Kippenekskes of billekes eten ze hier ook niet.
Ze weten niet wat ze ermee moeten doen :LOL:
Ik heb het ook fijngestampt maar ze zien de nut er niet van in om moeite te doen als ze anders altijd fijn gemalen rauw voer krijgen :LOL:
Geplaatste afbeelding

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#337 Geplaatst 13 maart 2012 - 18:01

Hier is panharing de grootste favoriet. En konijn ook, kip is ook wel te pruimen... Overschakelen ging hier via Haaksbarf en da's nog steeds de grootste favoriet ;) .

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#338 Geplaatst 14 maart 2012 - 15:24

Ester zei:

Kippennekjes zijn ook ideale beginnersbotten hoor! Het is dan ook enkel dat katten het teveel werk kunnen vinden.
Als je ze al tot moes slaat en ze eten het dan nog niet, dan zou ik verder ook niets weten.

Makreel mogen ze zeker hebben: uiteraard wel rauw en niet gerookt of iets dergelijks. Makreel is wel vette vis, dus beter geef je er niet teveel van ineens: dan kan de ontlasting heel slap worden.
Hier vinden ze sardientjes het lekkerste qua hele vissen.

Sorry voor mijn late reactie! Ik had die makreel nog niet voor ze gekocht, want ik moest naar Nederland en ik zie mijn vriend niet zo gauw experimenteren met rauw vlees of rauwe vis.

Maar sinds gisteren weer terug en ik zag vandaag toevallig verse sardientjes in de supermarkt liggen. Nou, dat vonden ze alletwee wel interessant! Balou heeft er eentje helemaal zelf zitten opknauwen en Bengel had wat hulp nodig, maar kwam ook goed op gang. Dat schept weer hoop voor de toekomst. :thumb: (Luie troela's... :p )

kitten
kitten
  • 1.036 berichten

#339 Geplaatst 12 april 2012 - 11:31

carnibest , zou je dat ook eventjes mogen aanbakken dat het wat beter smaakt
met natvoer ertussen mengen lukt het ook niet , ze halen heel mooi alle stukjes sheba eruit
ik heb nu werkelijk alles geprobeert en niets lukt , ze weigeren de carnibest te eten
ik had vandaag hart over van de hond en heb dit eventjes aangebakken en dit lusten ze dan wel en graag
daarom dacht ik moest ik die carnibest eventjes bakken , maar mag dat wel ivm het bot die erin zit ?

Guest_fiekesof1979_*
Guest_fiekesof1979_*

#340 Geplaatst 12 april 2012 - 13:39

Waarschijnlijk een hele domme vraag,maar krijgen ze hier niet sneller wormen van,van rauw vlees te eten?
Mijn moeder heeft me altijd wijs gemaakt dat ik geen rauw gehakt mocht eten,ook rauwe biefstuk waar ik dol op ben (griste vroeger als kind rauwe biefstuk weg vooraleer het op de barbecue kon geraken haha)wegens kans op wormen.
Klopt dit,of is het larie en apekool?
Prooidieren zijn een brug te ver voor mij (m'n man wordt gek,is bang van muizen haha,zowel levend als dood),maar stel dat ik bij de slager een kipfilet/bout koop,kan dit ook perfect?En af en toe een lekker stuk biefstuk?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#341 Geplaatst 12 april 2012 - 13:46

ze krijgen niet sneller wormen. Als ze volledig op rauw/vers zitten, dan is de kans op wormen klein, omdat het maagzuur wat zuurder wordt om alles te kunnen verteren. De meeste wormen overleven dit niet.
Voor mensen is het anders. Je bent niet gewend, eet niet alleen maar rauw en je maagzuur is er niet op berekend.

als je kipfilet of vleugels (of karkas ;) ) koopt, dan kun je dat prima rauw aan je katten geven. Het kan even duren voor ze door hebben dat het eetbaar is en lekker is, maar als ze het eenmaal door hebben zul je merken dat ze steeds meer rauw lekker gaan vinden.
Biefstuk mag ook. Eigenlijk mag bijna alles. Alleen varkensvlees zou ik niet geven (doe ik dus ook niet ;) ) ivm de kans op de ziekte van Aujezki. Nederland en Belgie zouden daarvan vrij zijn, maar ik neem liever geen risico dus krijgen ze het hier niet.

Lees maar eens de diverse topics van Ester door, daar staat al een berg informatie in! :)
en natuurlijk al je vragen gewoon stellen :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#342 Geplaatst 12 april 2012 - 13:48

kitten zei:

carnibest , zou je dat ook eventjes mogen aanbakken dat het wat beter smaakt
met natvoer ertussen mengen lukt het ook niet , ze halen heel mooi alle stukjes sheba eruit
ik heb nu werkelijk alles geprobeert en niets lukt , ze weigeren de carnibest te eten
ik had vandaag hart over van de hond en heb dit eventjes aangebakken en dit lusten ze dan wel en graag
daarom dacht ik moest ik die carnibest eventjes bakken , maar mag dat wel ivm het bot die erin zit ?

heel lichtjes bakken mag wel. maar misschien kun je het eerst nog met een beetje warm water overgieten om te proberen?
Vaak helpt dat wel.

Misschien meng je iets teveel nog door het natvoer als je dat geeft? Echt met een theelepeltje beginnen en goed mengen. Als dat er goed in gaat doe je twee theelepeltjes. Iets minder natvoer en dan iets meer carnibest. En zo steeds een klein stapje vooruit :)
eten ze het niet, dan heb je wellicht teveel cb erdoorheen. Langzaam overstappen werkt vaak het beste. Al kun je kittens over het algemeen direct overzetten zonder al te veel problemen :)

Geplaatste afbeelding

giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#343 Geplaatst 13 april 2012 - 14:49

Ik heb Alano & Arwen laatst konijnenbout gegeven, het was prachtig om ze zo te zien smullen!
Ze zitten nu aan de DARF Eko, maar wil toch zeker twee keer in de week prooitjes gaan geven.
Die bout ging er met bot en al in bij beide, dus ik ben niet zo bang dat ze niet weten wat ze
ermee moeten :d

Mijn eerste bestelling bij Caroba beviel supergoed, dus ik ga daar prooitjes bestellen :)
Ik heb er gewoon al helemaal zin in! :heart:
With A Cat At Home, You're Never Alone! :heart:
*Hanna*

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#344 Geplaatst 13 april 2012 - 17:15

super!
Mooi om te zien he, als ze zich zo tegoed doen :)

Wij gaan vandaag voor het eerst Tinlo proberen. De carnibest gaat geweldig, maar eigenlijk willen we wel graag over naar tinlo. We hebben twee dozen om te proberen. Dus hopelijk lukt het :)

Geplaatste afbeelding

giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#345 Geplaatst 15 april 2012 - 11:52

Wij hadden hier ook Tinlo, maar de leverancier hield ermee op :evil:
Beviel wel super goed!
With A Cat At Home, You're Never Alone! :heart:
*Hanna*