Spring naar inhoud


- - - - -

HCM-vraagje


  • Log in om te reageren
40 reacties op dit onderwerp
arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
    • Locatie: Gent
  • 2 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 13 augustus 2010 - 16:39

Mijn kat is zoals sommigen weten een kruising met een BK. De mensen van die cattery hebben me toen verteld dat de vader (BK dus) getest was op HCM. Ik heb hier nooit papieren van gezien.
Een kennis van me vertelde toevallig vorige week dat hun kruising BK (ik wist niet eens dat het een kruising was) hieraan overleden was.

Lijkt het jullie verstandig om Peluche alsnog te laten testen hierop? Hij is ondertussen 4,5 jaar en heeft behalve blaasgruis geen klachten, maar ik ben er toch niet gerust op...

Heeft het eigenlijk wel nut?

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#2 Geplaatst 13 augustus 2010 - 16:44

Als jouw lieverd HCM heeft dan kun je er voor zover ik weet helemaal niets aan doen. De hartwand verdikt tot het hart niet meer kan functioneren en problemen geeft of helemaal stopt. Ik zou de kat de stress van het onderzoek niet aandoen tenzij je nageslacht wilt vrijwaren, maar kan me niet voorstellen dat jij ooit met jouw poezel wilt fokken.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
    • Locatie: Gent
  • 2 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 13 augustus 2010 - 16:46

Sihirci zei:

Als jouw lieverd HCM heeft dan kun je er voor zover ik weet helemaal niets aan doen. De hartwand verdikt tot het hart niet meer kan functioneren en problemen geeft of helemaal stopt. Ik zou de kat de stress van het onderzoek niet aandoen tenzij je nageslacht wilt vrijwaren, maar kan me niet voorstellen dat jij ooit met jouw poezel wilt fokken.

Nee natuurlijk niet, Peluche is al 4 jaar gecastreerd :LOL: .

Maar het zou misschien wel helpen om eventueel toekomstige symptomen beter te plaatsen, nee?

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#4 Geplaatst 13 augustus 2010 - 16:57

arifiene zei:

Nee natuurlijk niet, Peluche is al 4 jaar gecastreerd :LOL: .

Maar het zou misschien wel helpen om eventueel toekomstige symptomen beter te plaatsen, nee?

Als je uitval van de achterpootjes constateerd (is een veel voorkomend verschijnsel bij HCM) dan is het gewoonlijk al te laat.
Mijn Wacho kwam als kitje van circa vier/vijf weekjes met zijn zusje Xena, beiden hebben kattenziekte doorstaan en toen Wacho vierenhalf was viel hij om en was dood. Volgens de da hartfalen. Xena is voor zover bekend zijn volle nestzusje maar behalve goed observeren is er volgens de da niets dat kan voorkomen dat zij ook zomaar omvalt en weg is. Omdat er niet met deze diertjes gefokt is of wordt vind ik het het voor Xena te belastend speciaal onderzoek (specialist echo) te laten doen en er is geen sectie op Wacho gedaan omdat het niets toevoegd en andere katten er niet mee beschermd zullen worden. Het geld dat sectie en een echo bij Xena kostte heb ik overgemaakt naar de kittenopvang.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
    • Locatie: Gent
  • 2 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 13 augustus 2010 - 17:10

Sihirci zei:

Als je uitval van de achterpootjes constateerd (is een veel voorkomend verschijnsel bij HCM) dan is het gewoonlijk al te laat.
Mijn Wacho kwam als kitje van circa vier/vijf weekjes met zijn zusje Xena, beiden hebben kattenziekte doorstaan en toen Wacho vierenhalf was viel hij om en was dood. Volgens de da hartfalen. Xena is voor zover bekend zijn volle nestzusje maar behalve goed observeren is er volgens de da niets dat kan voorkomen dat zij ook zomaar omvalt en weg is. Omdat er niet met deze diertjes gefokt is of wordt vind ik het het voor Xena te belastend speciaal onderzoek (specialist echo) te laten doen en er is geen sectie op Wacho gedaan omdat het niets toevoegd en andere katten er niet mee beschermd zullen worden. Het geld dat sectie en een echo bij Xena kostte heb ik overgemaakt naar de kittenopvang.
Dat was dus ook gebeurd bij de kat van mijn kennis.
De da vond echter niets... Een van de achterpootjes is toen geamputeerd omdat het helemaal verlamd was.
Pas een jaar later heeft de kat toen een fatale hartaanval gekregen.
Hierna zijn ze naar een andere da geweest die hen zei dat de kat hoogstwaarschijnlijk HCM had gehad (er is geen autopsie geweest maar de da herkende de symptomen).

Ik zal het dan maar zo laten en gewoon erop letten. Ik weet dat een gewone HTK het ook kan hebben, maar er is hier volgens mij wel een verhoogd risico... Dan zwijgen we nog over het feit dat Peluche altijd alles heeft :p .

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#6 Geplaatst 13 augustus 2010 - 17:20

arifiene zei:

Dat was dus ook gebeurd bij de kat van mijn kennis.
De da vond echter niets... Een van de achterpootjes is toen geamputeerd omdat het helemaal verlamd was.
Pas een jaar later heeft de kat toen een fatale hartaanval gekregen.
Hierna zijn ze naar een andere da geweest die hen zei dat de kat hoogstwaarschijnlijk HCM had gehad (er is geen autopsie geweest maar de da herkende de symptomen).

Ik zal het dan maar zo laten en gewoon erop letten. Ik weet dat een gewone HTK het ook kan hebben, maar er is hier volgens mij wel een verhoogd risico... Dan zwijgen we nog over het feit dat Peluche altijd alles heeft :p .

Ik vraag me af of er werkelijk een verhoogd risico is, htk eigenaren laten zelden of nooit onderzoek doen en fokkers van raskatten (BKH, BLH, Pers enz) doen dit wel al dan niet omdat er door de fokvereniging een gebod bestaat. Niemand weet dus hoeveel HTKtjes lijden en/of sterven aan HCM. HEt is gewoon bij raskatten een meer bekende aandoening door de onderzoeken die vaak verplicht zijn.

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.835 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#7 Geplaatst 13 augustus 2010 - 17:25

ik denk dat je voor jezelf een afweging moet maken of je wel of niet wilt laten testen.

Een enkele test zegt alleen iets als er nu (op moment van de test) een afwijking is. Als je een verloop of trend wil zien, dan zul je de test moeten gaan herhalen.

als je voor jezelf wilt weten of nu, op dit moment, alles goed zit in dat lijfje, dan kun je een scan doen. En als je dan toch gaat kun je meteen de nieren ook even laten bekijken ;) ben je meteen compleet met je plaatje :)

Als je wilt weten of er een verloop is, dan kun je de test herhalen na een jaar (of twee). Omdat hij al vier is heb je dan meteen een mooi beeld.
Geen garanties, maar wel een idee van hoe het er nu voorstaat.

De vraag is dus eigenlijk, stel nou dat er wel iets mis is (wat je natuurlijk nooit hoopt!) wil je het dan weten? Of toch liever niet?

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#8 Geplaatst 13 augustus 2010 - 17:34

ginnie zei:

ik denk dat je voor jezelf een afweging moet maken of je wel of niet wilt laten testen.

Een enkele test zegt alleen iets als er nu (op moment van de test) een afwijking is. Als je een verloop of trend wil zien, dan zul je de test moeten gaan herhalen.

als je voor jezelf wilt weten of nu, op dit moment, alles goed zit in dat lijfje, dan kun je een scan doen. En als je dan toch gaat kun je meteen de nieren ook even laten bekijken ;) ben je meteen compleet met je plaatje :)

Als je wilt weten of er een verloop is, dan kun je de test herhalen na een jaar (of twee). Omdat hij al vier is heb je dan meteen een mooi beeld.
Geen garanties, maar wel een idee van hoe het er nu voorstaat.

De vraag is dus eigenlijk, stel nou dat er wel iets mis is (wat je natuurlijk nooit hoopt!) wil je het dan weten? Of toch liever niet?

Waarop ik vraag, wat kun je met die wetenschap? IS er inmiddels een manier om de aandoening te genezen dan wel te vertragen?

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.835 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 13 augustus 2010 - 18:14

Ja, er is een manier om de ontwikkeling te vertragen. Daar zijn medicijnen voor.



Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
    • Locatie: Dormaal - Zoutleeuw
  • 5 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 13 augustus 2010 - 18:18

ginnie zei:

Ja, er is een manier om de ontwikkeling te vertragen. Daar zijn medicijnen voor.



Inderdaad, genezen kan tot op vandaag niet, maar het proces van HCM kan door medicatie wel vertraagd worden.

Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#11 Geplaatst 13 augustus 2010 - 18:18

ginnie zei:

Ja, er is een manier om de ontwikkeling te vertragen. Daar zijn medicijnen voor.



Welke dan?

Een cliënte (mens dus) lijdt ook aan HCM, volgens de berichten kan zij alleen maar afwachten en bloedverdunners gebruiken.

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.835 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 13 augustus 2010 - 18:25

Sihirci zei:

Welke dan?

Een cliënte (mens dus) lijdt ook aan HCM, volgens de berichten kan zij alleen maar afwachten en bloedverdunners gebruiken.

ja hallo zeg, ik ben geen da en al helemaal geen specialist. Ik heb dit niet aan de hand gehad (godzijdank) en ik ken niet alle medicaties en de benamingen hoor.


Ik weet alleen dat er medicijnen gegeven kunnen worden die de ontwikkeling kunnen vertragen. Genezen niet.


Wat er bij mensen allemaal kan weet ik ook niet. Het zal (in beide gevallen, bij mens EN dier), afhangen van de gradaties


Bovendien ben ik persoonlijk van mening dat je, als je weet wat er speelt, rekening kan houden met wat er is. Dan WEET je tenminste wat je te wachten staat.


Veel mensen kiezen ervoor om niets te weten. Dat is natuurlijk prima, en ik respecteer dat.


Vandaar ook dat ik zei dat de vraag eigenlijk is of ze het wil weten ja of nee. Wat je er dan mee opschiet mag ieder voor zich bepalen. De reden van testen ja dan nee is een persoonlijke.


Trouwens, de scans zijn voor de meeste verenigingen niet verplicht he, fokkers doen het wel, sommige om te kunnen zeggen dat ze scannen, anderen om echt er iets mee te kunnen doen. Van mij mag het verplicht worden bij fokkatjes.


Voor huisdiertjes moeten de eigenaren dat zelf beslissen. Het kan soms een bevrijding te zijn om het te weten, voor anderen is het dan weer een grote last. En dat is m.i. de grootste keuze hier.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#13 Geplaatst 13 augustus 2010 - 18:40

ginnie zei:

ja hallo zeg, ik ben geen da en al helemaal geen specialist. Ik heb dit niet aan de hand gehad (godzijdank) en ik ken niet alle medicaties en de benamingen hoor.


Ik weet alleen dat er medicijnen gegeven kunnen worden die de ontwikkeling kunnen vertragen. Genezen niet.


Wat er bij mensen allemaal kan weet ik ook niet. Het zal (in beide gevallen, bij mens EN dier), afhangen van de gradaties


Bovendien ben ik persoonlijk van mening dat je, als je weet wat er speelt, rekening kan houden met wat er is. Dan WEET je tenminste wat je te wachten staat.


Veel mensen kiezen ervoor om niets te weten. Dat is natuurlijk prima, en ik respecteer dat.


Vandaar ook dat ik zei dat de vraag eigenlijk is of ze het wil weten ja of nee. Wat je er dan mee opschiet mag ieder voor zich bepalen. De reden van testen ja dan nee is een persoonlijke.


Trouwens, de scans zijn voor de meeste verenigingen niet verplicht he, fokkers doen het wel, sommige om te kunnen zeggen dat ze scannen, anderen om echt er iets mee te kunnen doen. Van mij mag het verplicht worden bij fokkatjes.


Voor huisdiertjes moeten de eigenaren dat zelf beslissen. Het kan soms een bevrijding te zijn om het te weten, voor anderen is het dan weer een grote last. En dat is m.i. de grootste keuze hier.

Bij een aantal raskatten verenigingen zijn onderzoeken op erfelijke aandoeningen hier in NL verplicht, over België kan ik niet spreken.

HCM of hartwandverdikking is met een scan pas te diagnostiseren als de hartwand al verdikt is, voor een aantal kattenrassen is al wel een dan test beschikbaar die kan voorspellen of de kat risico loopt HCM te ontwikkelen en aan de hand van dit DNA onderzoek kan de fokker verantwoording nemen en de betreffende kat uitsluiten voor de fok.

Als de hartwand verdikt is dan loop je achter de feiten aan, waar mensen bloedverdunners voorgeschreven krijgen en enige malen per week bloed moeten laten nazien om de juiste dosering sintromitis voorgeschreven te krijgen zie ik niet dat iemand een tot drie maal per week de stollingsfactor zal laten nakijken bij de kat omdat dit enerzijds te belastend voor het diertje zal zijn en anderzijds vreselijk duur gaat uitpakken. Zomaar op de gok bloedverdunning toedienen geeft het risico op bloedingen die dodelijk kunnen uitpakken en is dus zeker niet aan te raden.

Voor zover mij bekend is de enige manier het hart te ontlasten en dus verdere verdikking van de hartwand uit te stellen het bloed te verdunnen. Daarom ook mijn vraag welke medicatie nog meer geschikt zou zijn.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
    • Locatie: Gent
  • 2 katten
OFFLINE

#14 Geplaatst 13 augustus 2010 - 18:41

ginnie zei:

ik denk dat je voor jezelf een afweging moet maken of je wel of niet wilt laten testen.

Een enkele test zegt alleen iets als er nu (op moment van de test) een afwijking is. Als je een verloop of trend wil zien, dan zul je de test moeten gaan herhalen.

als je voor jezelf wilt weten of nu, op dit moment, alles goed zit in dat lijfje, dan kun je een scan doen. En als je dan toch gaat kun je meteen de nieren ook even laten bekijken ;) ben je meteen compleet met je plaatje :)

Als je wilt weten of er een verloop is, dan kun je de test herhalen na een jaar (of twee). Omdat hij al vier is heb je dan meteen een mooi beeld.
Geen garanties, maar wel een idee van hoe het er nu voorstaat.

De vraag is dus eigenlijk, stel nou dat er wel iets mis is (wat je natuurlijk nooit hoopt!) wil je het dan weten? Of toch liever niet?

Dan zou ik dat inderdaad liefst direct weten.
Dan kan ik ook direct ingrijpen moest er iets verkeerd lopen...

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#15 Geplaatst 13 augustus 2010 - 18:44

arifiene zei:

Dan zou ik dat inderdaad liefst direct weten.
Dan kan ik ook direct ingrijpen moest er iets verkeerd lopen...

Hoe zou je dan ingrijpen als de kat gedeeltelijk verlamd raakt door een bloedpropje door de slechte werking van het hart?

Bedoel dit niet vervelend of hard, zou zelf ook graag mogelijkheden leren kennen die de gevolgen kunnen voorkomen of ten minste verminderen.