Spring naar inhoud


- - - - -

HCM-vraagje


  • Log in om te reageren
40 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#31 Geplaatst 13 augustus 2010 - 21:10

De HCM test is in de eerste plaats ontstaan om een diagnose te kunnen stellen bij dieren met klachten. Dat waren dus dieren waarvan vermoed werd dat ze HCM hadden. Dit om hun leven te kunnen verlengen en medicatie op te starten en ook het verloopt te kunnen controleren.

Nu wordt er van deze test heel veel gebruik gemaakt om HCM in de fok uit te sluiten. Vooral bij britten heel erg veel.
Maar dat wil niet zeggen dat zij de boosdoeners zijn van HCM. Het is niet omdat een htk en brit gekruisd worden dat het kitten meer kans heeft om hcm te ontwikkelen. Andere rassen hebben dit evenzeer en hebben net even veel kans op hcm, ook htk's. Het risico is er altijd...


Het is dus zeer zeker nuttig is om elke kat te laten testen als er een vermoeden is dat het bij familieleden voorkwam.
Of dat nu een fokdier is of niet, dat maakt toch niets uit... De test en diagnose van HCM kan het leven verlengen als er met een goede behandeling gestart kan worden.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#32 Geplaatst 13 augustus 2010 - 21:18

ginnie zei:

Marc heeft het voor me gevonden, fijn zo'n vent die weet waar hij dingen moet vinden :) hoef ik zelf niet te doen, ik vraag, hij draait :d


Maar inderdaad, ik vind het heel belangrijk om te weten dat er mogelijkheden zijn. Al ken ik de medicaties zo niet, ik weet dat er mogelijkheden zijn.


Bij HCM is het helaas zo dat niet alle katjes symptomen laten zien. Ze kunnen inderdaad ineens zomaar neervallen. :(
Daarom vind ik die echo ook zo belangrijk, dan kunnen ze in ieder geval meer zien en weet je meer dan wanneer er gevoeld en geluisterd wordt. Garanties krijg je nooit, maar dat wat je dan wel weet, is voor mij heel veel waard.


Gelukkig mogen mensen van mening verschillen ;)
Hoewel ik denk dat onze meningen redelijk dicht bij elkaar in de buurt liggen. Het onloopt elkaar niet zo heel veel denk ik zomaar. ;)

Ik denk ook iet dat onze meningen ver uiteen liggen en durf ervan uit te gaan dat wij beiden het welzijn van de katten op de eerste plaats stellen :) Discussies zijn volgens mij goed om tot nieuwe inzichten te komen en daarbij mogen we het best verschillende meningen aanhangen ;

Wacho was een htk katertje dat buiten geboren werd, ik wist dat HCM voorkomt maar had er zelf niet eerder mee te maken gehad.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#33 Geplaatst 13 augustus 2010 - 21:23

feroesti zei:

De HCM test is in de eerste plaats ontstaan om een diagnose te kunnen stellen bij dieren met klachten. Dat waren dus dieren waarvan vermoed werd dat ze HCM hadden. Dit om hun leven te kunnen verlengen en medicatie op te starten en ook het verloopt te kunnen controleren.

Nu wordt er van deze test heel veel gebruik gemaakt om HCM in de fok uit te sluiten. Vooral bij britten heel erg veel.
Maar dat wil niet zeggen dat zij de boosdoeners zijn van HCM. Het is niet omdat een htk en brit gekruisd worden dat het kitten meer kans heeft om hcm te ontwikkelen. Andere rassen hebben dit evenzeer en hebben net even veel kans op hcm, ook htk's. Het risico is er altijd...


Het is dus zeer zeker nuttig is om elke kat te laten testen als er een vermoeden is dat het bij familieleden voorkwam.
Of dat nu een fokdier is of niet, dat maakt toch niets uit... De test en diagnose van HCM kan het leven verlengen als er met een goede behandeling gestart kan worden.

Voor alle duidelijkheid...

Ik denk dat (ben overtuigd) dat HCM bij alle rassen voorkomt maar dat juist bij rassen waar veel getest wordt de aandoening meer bekend is. Dit betekent voor mij dat de testers hun verantwoording nemen en respect verdienen. Fokkers die roepen dat hun ras vrij zou zijn van erfelijke aandoeningen vind ik onverantwoordelijke dromers.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#34 Geplaatst 13 augustus 2010 - 21:29

Sihirci zei:

Voor alle duidelijkheid...

Ik denk dat (ben overtuigd) dat HCM bij alle rassen voorkomt maar dat juist bij rassen waar veel getest wordt de aandoening meer bekend is. Dit betekent voor mij dat de testers hun verantwoording nemen en respect verdienen. Fokkers die roepen dat hun ras vrij zou zijn van erfelijke aandoeningen vind ik onverantwoordelijke dromers.



Volledig mee eens !! Laten we niet vergeten dat britten nu het populairtse ras zijn en dat er ook natuurlijk veel meer getest wordt. Er zullen dan ook meer positieve katten aan het licht komen.
Maar die problemen zijn er net evengoed bij andere rassen, al vallen die resultaten minder op. Ik vind het ook vreemd dat men dat telkens bij de britten zo uitvergroot, net of de brit verantwoordelijk is voor HCM...
Zeer onterecht vind ik dat !!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#35 Geplaatst 13 augustus 2010 - 21:38

Toen ik met de kittens naar de dierenarts ging hadden we het er ook nog over. Ze hebben toen het zo'n warm weer was 2 britten binnengekregen met erge benauwheid en hartklachten.
Hcm verdacht...
Na test bij beiden bleek het geen hcm te zijn , maar echte benauwdheid door zwaarlijvigheid gecombineerd met de hitte.
Volgens onze dierenarts is het soms zeer erg gesteld met de britten qua gewicht. Castraten die zeer weinig bewegen en zich volproppen zitten zeer stevig in hun vel.
Volgens de dierenarts zijn zo ook wel sterftes. Ook dan kunnen katten plots doodvallen of in zware ademnood komen. Vaak wordt dan aan hcm gedacht, geheel onterecht...
Veel britten worden te hard verwend en mensen denken dat een brit echt zwaar hoort te zijn.


Als een brit met overgewicht dan ook nog eens hcm heeft is het helemaal snel fataal.
Bij slankere rassen en meer beweegelijke rassen wordt die plotse dood mogelijk zo wat uitgesteld en gaat het minder snel, vermoed ik ?
Ik stel me daarbij voor dat een kat waarbij het hart en vaten in het vet liggen het toch net iets zwaarder te verduren krijgen. Of niet ?

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#36 Geplaatst 13 augustus 2010 - 21:45

feroesti zei:

Volledig mee eens !! Laten we niet vergeten dat britten nu het populairtse ras zijn en dat er ook natuurlijk veel meer getest wordt. Er zullen dan ook meer positieve katten aan het licht komen.
Maar die problemen zijn er net evengoed bij andere rassen, al vallen die resultaten minder op. Ik vind het ook vreemd dat men dat telkens bij de britten zo uitvergroot, net of de brit verantwoordelijk is voor HCM...
Zeer onterecht vind ik dat !!

Dat is ook niet terecht. Juist doordat er meer getest wordt is de aandoening bij dat ras bekend, zelf heb ik Turkse Van katten en ook daarbij is HCM geconstateerd, in eerste instantie in Australiƫ, maar als het daar voorkomt dan is het hier ook! Alleen is de populatie zoveel kleiner en hoor je er dus minder vaak over.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#37 Geplaatst 13 augustus 2010 - 21:52

feroesti zei:

Toen ik met de kittens naar de dierenarts ging hadden we het er ook nog over. Ze hebben toen het zo'n warm weer was 2 britten binnengekregen met erge benauwheid en hartklachten.
Hcm verdacht...
Na test bij beiden bleek het geen hcm te zijn , maar echte benauwdheid door zwaarlijvigheid gecombineerd met de hitte.
Volgens onze dierenarts is het soms zeer erg gesteld met de britten qua gewicht. Castraten die zeer weinig bewegen en zich volproppen zitten zeer stevig in hun vel.
Volgens de dierenarts zijn zo ook wel sterftes. Ook dan kunnen katten plots doodvallen of in zware ademnood komen. Vaak wordt dan aan hcm gedacht, geheel onterecht...
Veel britten worden te hard verwend en mensen denken dat een brit echt zwaar hoort te zijn.


Als een brit met overgewicht dan ook nog eens hcm heeft is het helemaal snel fataal.
Bij slankere rassen en meer beweegelijke rassen wordt die plotse dood mogelijk zo wat uitgesteld en gaat het minder snel, vermoed ik ?
Ik stel me daarbij voor dat een kat waarbij het hart en vaten in het vet liggen het toch net iets zwaarder te verduren krijgen. Of niet ?

Door overgewicht krijgen hart, longen en bloedvaten het extra zwaar te verduren en een patiƫnt met HCM en (zwaar) overgewicht lijkt mij een erg slechte combinatie.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
    • Locatie: Stadskanaal
  • 17 katten
OFFLINE

#38 Geplaatst 13 augustus 2010 - 22:04

Ben lid van een duitse vereniging.
Show voornamelijk alleen maar in Duitsland. Het geeft mij veel meer voordelen.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#39 Geplaatst 13 augustus 2010 - 23:22

Toch merk ik dat niet alle clubs in Duitsland het ook zo nauw nemen.
En op hcm wordt niet overal getest, ook niet in Duitsland.
Ik denk dat het de fokkers hun verantwoordelijkheid is dat te doen en daarnaast ook te handelen als er iets fout loopt.
Er zijn zoveel clubs en slechts zeer weinig die van alles op de hoogte zijn. Elk ras , elke kleur,...krijgt een stamboom, en het is de fokkers hun verantwoordelijkheid om die correct aan te vragen. Helaas loopt zelfs dat al vaak fout, laat staan dat ze dan ook nog eens alle testresultaten moeten gaan controleren van elk ras.

Havvanur
Havvanur
  • 2.172 berichten
    • Locatie: Maarssen (nl)
  • 4 katten
OFFLINE

#40 Geplaatst 21 augustus 2010 - 15:20

Sihirci zei:

Voor alle duidelijkheid...

Ik denk dat (ben overtuigd) dat HCM bij alle rassen voorkomt maar dat juist bij rassen waar veel getest wordt de aandoening meer bekend is. Dit betekent voor mij dat de testers hun verantwoording nemen en respect verdienen. Fokkers die roepen dat hun ras vrij zou zijn van erfelijke aandoeningen vind ik onverantwoordelijke dromers.

Helemaal mee eens!



Havvanur
Havvanur
  • 2.172 berichten
    • Locatie: Maarssen (nl)
  • 4 katten
OFFLINE

#41 Geplaatst 21 augustus 2010 - 15:25

Ik zou het graag willen weten!
Nu fok ik en testen doe ik ook, maar ook als ik niet zou fokken (en zou weten wat ik nu weet) en de kat heeft verdachte voorouders of onbekend of i.d zou ik het willen weten.

Als je je katje laat testen zorg dan wel dat je naar een erkende radioloog of cardioloog gaat. Een "gewone" DA kan dat niet goed beoordelen.