Spring naar inhoud

- - - - -

Controle DA na bevalling

• Log in om te reageren
25 reacties op dit onderwerp
Guest_Cattery-Kenai_*
Guest_Cattery-Kenai_*

#1 Geplaatst 14 augustus 2010 - 09:37

Laten jullie na de bevalling de dierenarts altijd bij huis komen om de moederpoes en kittens te controleren?

Onze dierenarts zei dat het ook vaak gebeurd dat je met moederpoes en kittens naar de praktijk zelf komt.
Dit zie ik echter niet zo zitten, alleen al vanwege infectiegevaar.
Wat is jullie mening hierover?

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 14 augustus 2010 - 09:58

Ik vraag me altijd af waarom mensen met hun net bevallen moederpoes en jongen naar een DA rennen voor een check up?
Of thuis laten komen?

Zie daar totaal het nut niet van in.

- stress voor moederpoes
- besmettings gevaar, want een praktijk is potentieel gevaarlijk.
- Wat moet een Da zien aan net geboren kittens?
- gehemelte kan je zelf controleren
- naveltjes moeten mooi indrogen
- is het kitten levendig
- drinkt het goed
- voelt het stevig aan( dan is spierspanning goed)
- geen viezigheid uit oogjes als ze nog dicht zijn of als ze net open zijn
- kittens dagelijks 1-2 keer wegen op vaste tijdstippen voor de groei.
- Da thuis laten komen is ook risico vol, hier pakken alleen ik en mijn man de kittens als ze jonger als 2 wkn zijn op iets ouder mogen de mensen die ik goed ken ze ook opnemen. Maar een DA blijft er vanaf.

Ik ga dus alleen met jonge kittens naar de DA toe als ze ziek zijn, niet groeien.

Een fokker moet in staat zijn een kitten te kunnen beoordelen.

Daarnaast vindt ik dat veel DA echt de ballen verstand er van hebben van dat hele jonge grut.
Vaak vinden ze het alleem maar leuk.

Betreffende de moederpoes, zolang moeder geen smerige uitvloeiing heeft mag ze best een paardagen wat vloeien, dit moet minder worden en kan je ondersteunen met uterovetsem zn.
Als moeder koorts krijgt of de kittens niet aankomen dan is er reden genoeg om met moeder alleen naar de dierenarts te tuffen.
Maar let op wat de DA geeft vaak denken ze niet na dat ze zoogt en geven ze foutieve medicatie.
Dus kennis en alertheid is gewenst van jou als fokker.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 14 augustus 2010 - 10:10

Ik ben het eigelijk eens met Nathalie, ze heeft een punt!

Ik heb ook al iets meegemaakt met mijn tweede nestje wat eigelijk helemaal niet nodig was, het heeft alleen maar geld gekost en stress gegeven.

Mijn eerste nestje is ook heel vlot gegaan en mama had inderdaad nog een paar dagen last van vloeistof verlies maar is helemaal niet erg, zij heeft toen geen nazicht gehad, als er nu iets abnormaal had geweest dan was het natuurlijk een andere zaak.

Goed dat je het vraagt! :thumb:

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*

#4 Geplaatst 14 augustus 2010 - 11:39

Hier komt de DA na iedere bevalling aan huis.

Mama poes krijgt dan haar nodige spuitjes en de DA voelt dan ook - heel voorzichtig natuurlijk - of alle kittens geboren zijn.

Hierdoor nog nooit misere gehad met het feit dat mamapoes ziek is geworden na de bevalling omdat er "iets" is achtergebleven.

gr.

veerle

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#5 Geplaatst 14 augustus 2010 - 12:03

Hier komt ook de dierenarts aan huis na de bevalling.
Dan spuit hij de poes in om haar baarmoeder te laten krimpen en controleert hij of ze leeg is.
Ondertussen krijgen de kittens dan ook hun eerste check up.
Dit laat ik telkens gebeuren gewoon voor mijn eigen geruststelling.
Als we met z'n tweeën ze goed controleren kan ik minder snel iets over het hoofd zien. Ik voel me gewoon gerustgesteld als de dierenarts is langsgeweest.

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#6 Geplaatst 14 augustus 2010 - 12:07

Mijn kittens zien de DA meestal voor het eerst als ze voor de enting komen,met uitzondering als een kitten of moederpoes niet in orde is.
Als het een normale bevalling is,zie ik het nut niet in van een controle door de DA.Ook zomaar hormonen spuiten na de bevalling zie ik niet zitten.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#7 Geplaatst 14 augustus 2010 - 12:15

ben het ook wel eens met karwendel en nathalie. ik ga ook niet naar de dierenarts als de kittens niet ziek zijn of moeders is niet ziek.
Geplaatste afbeelding

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#8 Geplaatst 14 augustus 2010 - 12:41

@ feroesti en Veerle:

Waarom krijgen de dames spuitjes is daar een reden voor?

ik vindt het een beetje vreemd om zonder aanleiding een poes spuitjes te geven.

Zinloos piton spuiten om de baarmoeder te laten krimpen geeft de poes alleen maar discomfort.
De kittens die zogen geven moeder een natuurlijk oxitocine hormoon en de baarmoeder slinkt vanzelf.
Of een poes leeg is of niet daar ben ik kundig genoeg voor om dit zelf te bepalen daarnaast gaat een moeder in het wild ook niet even langs de dierenarts om te kijken of ze leeg is.

misere omdat er iets is achter gebleven tsja eenmaal een dame gehad die alle kittens en placenta's gegeven had.
Baarmoeder was leeg, 24 uur later toch niet geheel tevreden naar weekend arts.
ze was leeg.
maandag ochtend nog niet tevreden heb mijn DA gebeld en gezegd ik denk dat het foute boel is ze voelt leeg maar is het niet. Mijn DA bevestigde dat ze leeg moest zijn
achteraf bleek er nog in de baarmoeder een doodkitten te liggen dat geheel verweekt en in staat van ontbinding was. Dit was niet te voelen.

poes in kwestie is gesteriliseerd en gaf binnen 24 uur de kittens weer melk.
Nog nooit verder achteraf problemen gehad.

Tijdje terug kreeg ik een oproep van een collega fokker, een kitten wilde gewoonweg niet goed, bij de dierenarts geweest prikje gehad met wat?????????????
en verder wist hij het ook niet

Kleintje hebben we op synulox gezet, en inmiddels is het een super stevig britje geworden. Na 24 uur begon het uk beter te drinken en heeft het t over wonnen.

nuttig hoor sommige dierenartsen.

Maar laat ik vooropstellen als iemand het prettig vindt moet je het vooral doen.
Maar ik vraag me afwaarom er dus standaard prikjes gegeven worden.
Misschien omdat de Da graag wilt dat ze iets doet.
Ik kan me ook voorstellen dat de wetgeving in Belgie hier iets mee van doen heeft.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#9 Geplaatst 14 augustus 2010 - 12:54

Ook hier laat ik nooit een da komen na de bevalling. Geeft alleen onnodig veel stress voor moeders en kinders.
Alleen als mama niet goed helemaal gaat of te onrustig is/blijft en ze niet lekker voor haar kinders wil leggen, dan ga ik met moeders naar de d.a.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#10 Geplaatst 14 augustus 2010 - 13:14

Bij eerste nestje gedaan en al snel ondervonden dat het complete onzin is...

Standaard oxytocine spuiten? Nee dank u!
Ab? Enkel indien de poes een voorgeschiedenis heeft van baarmoederontsteking.

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*

#11 Geplaatst 14 augustus 2010 - 14:14

Nahs zei:

@ feroesti en Veerle:

Waarom krijgen de dames spuitjes is daar een reden voor?

ik vindt het een beetje vreemd om zonder aanleiding een poes spuitjes te geven.

Zinloos piton spuiten om de baarmoeder te laten krimpen geeft de poes alleen maar discomfort.
De kittens die zogen geven moeder een natuurlijk oxitocine hormoon en de baarmoeder slinkt vanzelf.
Of een poes leeg is of niet daar ben ik kundig genoeg voor om dit zelf te bepalen daarnaast gaat een moeder in het wild ook niet even langs de dierenarts om te kijken of ze leeg is.

misere omdat er iets is achter gebleven tsja eenmaal een dame gehad die alle kittens en placenta's gegeven had.
Baarmoeder was leeg, 24 uur later toch niet geheel tevreden naar weekend arts.
ze was leeg.
maandag ochtend nog niet tevreden heb mijn DA gebeld en gezegd ik denk dat het foute boel is ze voelt leeg maar is het niet. Mijn DA bevestigde dat ze leeg moest zijn
achteraf bleek er nog in de baarmoeder een doodkitten te liggen dat geheel verweekt en in staat van ontbinding was. Dit was niet te voelen.

poes in kwestie is gesteriliseerd en gaf binnen 24 uur de kittens weer melk.
Nog nooit verder achteraf problemen gehad.

Tijdje terug kreeg ik een oproep van een collega fokker, een kitten wilde gewoonweg niet goed, bij de dierenarts geweest prikje gehad met wat?????????????
en verder wist hij het ook niet

Kleintje hebben we op synulox gezet, en inmiddels is het een super stevig britje geworden. Na 24 uur begon het uk beter te drinken en heeft het t over wonnen.

nuttig hoor sommige dierenartsen.

Maar laat ik vooropstellen als iemand het prettig vindt moet je het vooral doen.
Maar ik vraag me afwaarom er dus standaard prikjes gegeven worden.
Misschien omdat de Da graag wilt dat ze iets doet.
Ik kan me ook voorstellen dat de wetgeving in Belgie hier iets mee van doen heeft.

Neen, de wetgeving in België zit er nu voor eenmaal voor niets tussen.

ze krijgen hun spuitjes - oxycotine (samentrekken baarmoeder en stimuleren van melkproductie) en AB - weet niet of een van beide die pytonspuit is waar in Nederland zoveel wordt naar verwezen, maar ik voel mij daardoor gerustgesteld (nog nooit een mamapoes gehad die ziek geworden na de bevalling - in tegenstelling van de vele verhalen en drama's die je hier op het forum leest waarvan ik soms denk als de dierenarts had langsgeweest na de bevalling dan waren die problemen wellicht niet ontstaan) en het is niet dat het bezoek van de dierenarts de mamapoezen zoveel stress bezorgt.

zo heeft iedere fokker zijn eigen methodes en ik vindt dat je moet doen waarbij je je goed voelt en voor mij geeft een bezoek van de dierenarts na de bevalling mij een gerust gevoel (en da's niet omdat ik mij onzeker of zo voel).

gr.

veerle

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#12 Geplaatst 14 augustus 2010 - 14:24

Pythonspuit is inderdaad oxytocine. En is helemaal niet zo onschuldig! Ik ken een poes waarbij na het zetten van de spuit de baarmoeder scheurde, waardoor ze direct in een comateuze toestand ging. Heel gevaarlijk aangezien de baarmoeder tijdens zwangerschap enorm doorbloed is. Dit had haar dood kunnen zijn.
Voor mij genoeg reden om niet standaard met spuitjes te jongleren na een bevalling.
Een bevalling is een natuurlijk proces, de baarmoeder gaat zich normaal vanzelf reinigen (daarom ook de uitvloeiing de dagen na de bevalling) door drinken van de kittens wordt dit gestimuleerd (aanmaak oxytocine, samentrekken baarmoeder)

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#13 Geplaatst 14 augustus 2010 - 15:44

Karwendel zei:

Mijn kittens zien de DA meestal voor het eerst als ze voor de enting komen,met uitzondering als een kitten of moederpoes niet in orde is.
Als het een normale bevalling is,zie ik het nut niet in van een controle door de DA.Ook zomaar hormonen spuiten na de bevalling zie ik niet zitten.

idem ;)

Geplaatste afbeelding

Vedette
Vedette
  • 785 berichten

#14 Geplaatst 14 augustus 2010 - 15:50

Hier is de DA ook niet geweest na de bevalling van Copa. Alleen maar extra stress, de poes heeft het al druk zat gehad met de bevalling. Mocht er iets mis zijn of mocht ik geen goed gevoel hebben, dan zal ik uiteraard de DA wel thuis laten komen of met moeders naar de DA gaan.
www.cattery-momak.comPerzen & Exotics

Randa
Randa
  • 6.205 berichten
  • 7 katten

#15 Geplaatst 14 augustus 2010 - 18:35

Ook hier zien de kittens slechts de DA bij hun eerste enting.  Ik zie het nut er niet van in om van alles in mijn poezen te laten spuiten.  De eerste dagen na een bevalling ben ik sowieso thuis en als er iets verkeerd gaat kan ik onmiddellijk ingrijpen en met de poes naar de DA.
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie