Spring naar inhoud

- - - - -

Controle DA na bevalling

• Log in om te reageren
25 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#16 Geplaatst 15 augustus 2010 - 10:58

Veerle zei:

Neen, de wetgeving in België zit er nu voor eenmaal voor niets tussen.

ze krijgen hun spuitjes - oxycotine (samentrekken baarmoeder en stimuleren van melkproductie) en AB - weet niet of een van beide die pytonspuit is waar in Nederland zoveel wordt naar verwezen, maar ik voel mij daardoor gerustgesteld (nog nooit een mamapoes gehad die ziek geworden na de bevalling - in tegenstelling van de vele verhalen en drama's die je hier op het forum leest waarvan ik soms denk als de dierenarts had langsgeweest na de bevalling dan waren die problemen wellicht niet ontstaan) en het is niet dat het bezoek van de dierenarts de mamapoezen zoveel stress bezorgt.

zo heeft iedere fokker zijn eigen methodes en ik vindt dat je moet doen waarbij je je goed voelt en voor mij geeft een bezoek van de dierenarts na de bevalling mij een gerust gevoel (en da's niet omdat ik mij onzeker of zo voel).

gr.

veerle

Inderdaad hier in België wordt het standaard gedaan.

Eén keer heb ik het niet gedaan omwille van een nachtelijke bevalling en een feestdag de dag daarna.
En mamapoes had een joekel van een melkklierontsteking een dagje later.
Er wordt inderdaad ook licht anti biotica gespoten en dat voorkomt dit.

Met de spuitjes heb ik nooit ellende gehad na een bevalling. En het biedt mij een grote geruststelling dat zowel mama en kittens eens grondig onderzocht zijn.
Stress ? Onze katten kennen de dierenarts goed, en dus dat valt goed mee. Even voelen of de baarmoeder leeg is, een spuitje, melkbar controleren en nazicht kittens duurt ook maar heel kort.

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#17 Geplaatst 15 augustus 2010 - 12:04

Standaard :o
Sorry hoor,maar ik zie het als het vullen van de DA zijn zakken :twisted:
Ook AB geven zonder dat daar aanleiding voor is,te gek voor woorden :catscratchhead

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#18 Geplaatst 15 augustus 2010 - 12:17

Karwendel zei:

Standaard :o
Sorry hoor,maar ik zie het als het vullen van de DA zijn zakken :twisted:
Ook AB geven zonder dat daar aanleiding voor is,te gek voor woorden :catscratchhead

Ja dat vind ik dus ook... Tegenwoordig geeft men ab voor alles terwijl men daar echt niet zo mee zou mogen strooien ivm resistentie :trance:

Wil ik toch ook even het verhaal vertellen dat ik deze week tegen kwam: poes na keizersnede, alles leek even goed te gaan... Toen stierven twee kittens heel plots en snel. Ondanks da-zorgen en antibiotica.
Toen werd poes ziek. Onderzoek wees uit dat het om een ontsteking van de melkklieren ging. Ab gegeven, zalfjes, pilletjes maar het werd enkel erger. Zo erg dat het gehele borstweefsel zwart begon te zien. Necrotiserend borstweefsel maw. Dit werd behandeld (medicamenteus en operatief volledig weggesneden) en toch bleef het probleem bestaan. Uiteindelijk na bacterieel onderzoek kwam eruit dat het om een inmiddels resistente bacterie ging. Eerst zag het er mooi uit, maar de wonde ging weer open en was heel onrustig. Terug operatief  dichtmaken was geen optie. Meerdere keren per dag moesten ze de wonde spoelen.

... En toen kwam het resultaat van het bacteriologisch onderzoek binnen en bleek het te gaan om een kwaadaardige bacterie die reeds resistent is aan reguliere ab...
Dus laat dit een waarschuwing zijn voor eenieder die voor het minste -of zelfs zonder een reden- de ab boven haalt. Je doet er vaak meer slecht mee dan goed! Je verstoort bovendien de bacteriologische samenstelling van darmen etc waardoor slechte bacteriën ook daar de overhand kunnen halen met vele problemen (oa weerstandsproblemen) ten gevolge.

Ab kan zeer waardevol zijn, maar in de gek zijn handen een gevaarlijk iets.

Bewerkt door Smitten Kitten, 15 augustus 2010 - 12:27.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 15 augustus 2010 - 12:23

Ik heb de DA laten langskomen de dag na de bevalling omdat mamapoes er zo vredig bijlag met haar kindjes, wou haar deze stress ook niet aandoen, maar ik wou wel echt zekerheid voor een 1e nestje. Er was 1 kittentje bij dat niet echt bijkwam de eerste dag en datzelfde kittentje zijn navel was afgeknakt toen mamapoes in het rondliep en niet wist wat doen bij haar 1e, het kitten zijn navel bloedde ook een beetje en ik dacht aan een navelbreuk, maar na de check up bleken alle kittens perfect gezond te zijn. Mamapoes heeft toen niets gehad van spuitjes ofzo en omdat ik er bij bleef, was ze nog vrij rustig. Een 2e keer ga ik dit wel niet meer doen, lijkt me inderdaad onnodig.
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#20 Geplaatst 15 augustus 2010 - 13:41

Ik heb de DA ook laten komen na mijn eerste nestje, maar eigenlijk heb ik daar nog het meeste ellende mee gehad.  Hij keek haar na, maar had niet gevoeld dat ze een mastitis had.  De volgende dag wou ze niet eten, terug kwam de DA en hij gaf haar 2 spuiten 1 voor de eetlust en 1 voor de baarmoeder schoon te maken, maar weeral werd er niet ontdekt dat ze mastitis had en ze had dat al vanaf dag 1, want het voelde hard aan (en nu weet ik sindsdien ook goed hoe ik dat moet herkennen, was toen nog echt een leek), maar de DA dacht dus dat het niets was, begon meteen met de spuiten.  Na een paar dagen stierven er 2 kittens, eentje was op de één na de andere dag dood, en een ander heb ik bijgevoed, en kwam bij, maar de dag erna was het ook gestorven :cry:
We zijn toen dag in dag uit met moederpoes naar de DA geweest omdat het maar niet beter ging met haar, ze kreeg toen telkens een AB spuit, de DA dacht trouwens aan een griepje, uiteindelijk werd er dan toch ontdekt dat het om mastitis ging, maar het was intussen al zo erg geworden dat de klier was opengesprongen en er etter uit kwam, ze kreeg toen een andere AB waar ze wel mee beter is geworden.  Intussen hebben wij de overige kittens natuurlijk wel met de hand opgevoed en dat ben ik blijven doen tot ze zelfstandig konden eten.  Het is uiteindelijk allemaal goed gekomen, en we hebben intussen wel een andere veel betere dierenarts, maar ja, je ziet wel, je moet niet altijd blindelings op een DA vertrouwen.

Heb waarschijnlijk wel veel pech gehad toen, maar ik ga nu echt niet meer standaard na de DA na een nestje.  Als er iets is met moederpoes of de kittens, zoals ik nu ook heb voorgehad, dan trek ik direct aan de alarmbel.

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 15 augustus 2010 - 14:17

Amai Marina, pff wat een nachtmerrie moet dat dan niet geweest zijn. Goed dat je dan toch nog de hoop hebt gevonden om verder te doen :thumb: , bij ons is alles van een leien dakje verlopen (buiten Nelleke haar geboorte en de melkproductie die niet op gang kwam), maar ik besef maar al te goed dat we heel erg veel geluk hebben gehad
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#22 Geplaatst 16 augustus 2010 - 01:26

Gelukkig gaat het meestal wel goed, maar ja, ik hou mijn hart steeds vast omdat ik uit eigen ervaring weet dat het goed kan misgaan.  

Het was in één klap een harde leerschool ;)

Geplaatste afbeelding

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#23 Geplaatst 16 augustus 2010 - 03:03

Ik laat de DA toch ook komen hier voor checkup + nodige zorgen/spuitjes...Totaal geen stress hier bij de katten.

Ieder zijn eigen werkwijze, maar hier heb ik de beste ervaringen mee, te veel meegemaakt.

En zo heeft ieder zijn eigen mening. Ik denk altijd, doen wat je het beste lijkt,je hartje volgen... zo voel je jezelf later het minst schuldig moest er zich een bepaalde situatie voordoen.

Je zou ook kunnen zeggen bij mensen die bevallen loopt ook alles natuurlijk, hellaas is het niet altijd zo, en ik ben 1 van de gelukkigen die blij was dat er de nodige hulp was. Want bepaalde dingen zie je niet altijd optijd.

Overal hangt wel weer een risico aan.

Uiteraard kan je veel zelf voelen en erkennen, maar jezelf als een GOEDE DA wanen is ook niet goed, wij zijn immer fokkers. Geen dierenartsen, en ik ben niet te fier om een 2e opinie te vragen over dingen. Dit geeft me extra rust.

En zo doet iedere goede fokker wat haar/hem het beste lijkt.

Bewerkt door Serenity, 16 augustus 2010 - 03:05.

Geplaatste afbeelding

Guest_Cattery-Kenai_*
Guest_Cattery-Kenai_*

#24 Geplaatst 16 augustus 2010 - 20:11

Bedankt voor alle reacties.
Het is dus heel verschillend.
Ik denk dat ik na de bevalling kijk hoe het dan gaat en wat voor gevoel ik erbij heb.

amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
  • 18 katten

#25 Geplaatst 17 augustus 2010 - 00:59

Stress ? Onze katten kennen de dierenarts goed, en dus dat valt goed mee. Even voelen of de baarmoeder leeg is, een spuitje, melkbar controleren en nazicht kittens duurt ook maar heel kort.[/quote]

Mijn katten kennen onze Da ook goed en hebben ook geen stress als ze binnenkomt.
Ze gaan allemaal naa rhaar en zijn nieuwsgierig wat ze in haar tas bijheeft, sommige kruipen er bijna in :)
Ze zien haar als iemand die ze kunnen vertrouwen.
Daarom dat ook ik na de bevalling haar altijd laat komen.

Geplaatste afbeelding

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#26 Geplaatst 17 augustus 2010 - 07:24

Zal verschillen van situatie tot situatie