Spring naar inhoud

- - - - -

Cat-whisperer gevraagd!

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten
70 reacties op dit onderwerp
Guest_Daphne_blue_*
Guest_Daphne_blue_*

#31 Geplaatst 22 augustus 2010 - 19:32

Verwarring alom... :(

Guest_DAmbiorix_*
Guest_DAmbiorix_*

#32 Geplaatst 22 augustus 2010 - 19:38

gefeliciteerd daphne, en vergeet geen fotokes te posten als ze er is e hihihi :dance:

Guest_Daphne_blue_*
Guest_Daphne_blue_*

#33 Geplaatst 22 augustus 2010 - 19:43

Door de verschillende reacties, begin ik twijfels te krijgen of ik er wel goed aan heb gedaan...tis wel de bedoeling dat ze uiteindelijk beter af zijn met elkaar he... :(
Ik heb een profiel aangemaakt voor Taysha, daar kan je alvast een foto zien voordat ze hier was (want een foto waar ze weggestoken zit onder de kast ga ik nu niet nemen...)

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#34 Geplaatst 22 augustus 2010 - 19:43

jopperke zei:

@ sihirci: het klopt dat katten van mensen die regelmatig andere katten of kittens opvangen, daar op de duur gewoon aan worden. Vaak is er zowieso al een grotere groep katten in huis bij dergelijke opvanggezinnen, zodat spanningen soms beter verdeeld worden. Maar die situatie gaat hier natuurlijk niet op...

Mijn moeder ving niet op hoor,daar had ze met hotel café restaurant en cafetaria helemaal geen tijd voor. Van tijd tot tijd kwam er wel een zwerver bij en het motto was dan waar er drie eten kunnen ook vier eten. Ik ben gaan opvangen toen ik op mezelf woonde eerst wat er op mijn pad kwam er later onder stichting Kattenzorg Nijmegen. Toen mijn moeder in 1996 een beroerte kreeg en bij mij in huis kwam wonen is het opvangen op een heel laag pitje gekomen en na mijn burn out heb ik raskatten als vriendje gekregen en de opvang (behalve als er een echt noodgeval is) in de wilgen gehangen.

Voor deze poezen geldt net als voor de dieren die ik nu heb insmeren met je eigen natuurlijke feromoon (je okselzweet) en als je deo hebt gebruikt haal dan je hand maar langs je kruis en aai de katten daarmee. De vreemde geur is weg en de dieren ruiken allen vertrouwd naar jou waardoor ze minder bedreigend zijn en elkaar makkelijker accepteren.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#35 Geplaatst 22 augustus 2010 - 19:44

Daphne_blue zei:

Door de verschillende reacties, begin ik twijfels te krijgen of ik er wel goed aan heb gedaan...tis wel de bedoeling dat ze uiteindelijk beter af zijn met elkaar he... :(
Ik heb een profiel aangemaakt voor Taysha, daar kan je alvast een foto zien voordat ze hier was (want een foto waar ze weggestoken zit onder de kast ga ik nu niet nemen...)

Heb je beiden dezelfde geur gegeven?

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#36 Geplaatst 22 augustus 2010 - 19:47

@ sihirsi en @ jopperke : en daar lees je al een eerste confrontatie tussen wat ik zou noemen ervaring door de jaren heen in praktijk en de nieuwe gedachtenwereld. Ik volg sihirsi in haar redenering, omdat ik net hetzelfde doe. Maar ik lees in recente publicaties dat wat wij doen als "fout" wordt omschreven. Moeten we onze aanpak dan maar ineens omgooien ? De nieuwe aanpakken zijn vooral tijdrovend. Introductie wordt uitgesmeerd op een tijdlijn. Wat het op zich al niet veel makkelijker maakt. Sommige katten zijn makkelijker in het leggen van nieuw banden dan andere. Dat is bij mensen net zo. Hier en daar zit er een echte solitair tussen. Dan mag je de aanpak kiezen die je wil, dan lukt het nooit. Mijn ervaring : nog maar heel heel zelden een echte solitair meegemaakt.
Een tijdelijke oplossing voor Daphne blue : geef je katten Royal Canin Feline Calm verkrijgbaar via dierenarts, een droogvoer dat beide katten kalmeert ... veel succes ... :heart:

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#37 Geplaatst 22 augustus 2010 - 19:53

Zelfs katten die heel dikke maatjes zijn doen vaak lelijk als er 1 bij de dierenarts is geweest, dit is te wijten aan de vreemde geur die het behandelde diertje aan zich heeft hangen. Wanneer je beiden mee zou nemen naar de da en eventueel met ontsmettend middel zou behandelen dan zullen ze niet door hun dakplaat gaan maar gewoon net als altijd met elkaar optrekken. Door de diertjes hetzelfde te laten ruiken hef je de uitlokkende factor op en zal er rust tussen de katten en dus ook in huis komen.

Waarschuwing de meeste geurtjes die de mens gebruikt bevatten voor katten giftige stoffen. Heb je kattenkruid in de tuin of een zakje gedroogde catnip dan kun je dat gebruiken. Doordat katten zoo dol zijn op gedragen kleding en zich helemaal overgeven aan de geuren die onder de arm van de kleding blijven hangen heb ik ooit in een noodsituatie een verwilderde kat die niet benaderbaar was mijn zweetgeurtje aangeboden (ben allergisch voor deo) en tot mijn grote vreugde kwam die kat snuffelen en liet zich plots aaien. Sinds die dag gebruik ik mijn lichaamsgeur om katten te kalmeren.

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#38 Geplaatst 22 augustus 2010 - 19:57

@ daphne blue (dit is echt een grapje hoor !!!) een vriend gaf als verklaring : je probeert een brit en schot samen te plaatsen ! doorheen de  geschiedenis nog nooit een succesvlle combinatie ! Mijn vriend is een rasechte schot met kilt en bijbehoren en verfoeit alles wat brits iers en welch en ... is. Laten we hopen dat katten niet aan politiek doen ... LOL :heart:

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#39 Geplaatst 22 augustus 2010 - 19:58

YvVanRoyen zei:

@ sihirsi en @ jopperke : en daar lees je al een eerste confrontatie tussen wat ik zou noemen ervaring door de jaren heen in praktijk en de nieuwe gedachtenwereld. Ik volg sihirsi in haar redenering, omdat ik net hetzelfde doe. Maar ik lees in recente publicaties dat wat wij doen als "fout" wordt omschreven. Moeten we onze aanpak dan maar ineens omgooien ? De nieuwe aanpakken zijn vooral tijdrovend. Introductie wordt uitgesmeerd op een tijdlijn. Wat het op zich al niet veel makkelijker maakt. Sommige katten zijn makkelijker in het leggen van nieuw banden dan andere. Dat is bij mensen net zo. Hier en daar zit er een echte solitair tussen. Dan mag je de aanpak kiezen die je wil, dan lukt het nooit. Mijn ervaring : nog maar heel heel zelden een echte solitair meegemaakt.
Een tijdelijke oplossing voor Daphne blue : geef je katten Royal Canin Feline Calm verkrijgbaar via dierenarts, een droogvoer dat beide katten kalmeert ... veel succes ... :heart:

Wat breng jij dat mooi onder woorden :)

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#40 Geplaatst 22 augustus 2010 - 20:00

ps, Ik peins er niet over mijn beproefde methode in te ruilen voor de nieuwe denkwijze ;)

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#41 Geplaatst 22 augustus 2010 - 20:06

Het effect van "feliway" is helaas niet meetbaar. Ik ruik het zelf ook niet. Wij hebben het toch al een paar keer succesvol toegepast. Het zal zeker niet alleen aan "feliway" hebben gelegen. Maar het is een extra factor. De belangrijkste faktor : tijd en geduld.
Niet gaan twijfelen. Dit komt heus wel goed hoor ! :heart:

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#42 Geplaatst 22 augustus 2010 - 20:09

Katten kunnen ook hyper worden van feliway en dan schiet je het doel voorbij.

Pak gedragen sokken aai ze daarmee en laat ze als het ff kan de sokken om mee te spelen. Beter feromoon als eigen bestaat niet.

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#43 Geplaatst 22 augustus 2010 - 21:06

jopperke zei:

@ sihirci: het klopt dat katten van mensen die regelmatig andere katten of kittens opvangen, daar op de duur gewoon aan worden. Vaak is er zowieso al een grotere groep katten in huis bij dergelijke opvanggezinnen, zodat spanningen soms beter verdeeld worden. Maar die situatie gaat hier natuurlijk niet op...

Inderdaad, bij een grotere groep katten waar het soms een komen en gaan is van opvangkittens/logékatten, ziet de groep op den duur niet méér om naar een nieuwe indringer ;) Hier is dat toch het geval :LOL:

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#44 Geplaatst 22 augustus 2010 - 21:08

griffel1977 zei:

Inderdaad, bij een grotere groep katten waar het soms een komen en gaan is van opvangkittens/logékatten, ziet de groep op den duur niet méér om naar een nieuwe indringer ;) Hier is dat toch het geval :LOL:

Toen ik veel opving was mijn eigen groep een stuk kleiner ;) Toen ik begon met opvangen had ik drie katten :)

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#45 Geplaatst 22 augustus 2010 - 21:10

Sihirci zei:

Toen ik veel opving was mijn eigen groep een stuk kleiner ;) Toen ik begon met opvangen had ik drie katten :)

;) :d :)