Spring naar inhoud

- - - - -

Alfie eet niet meer

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 15 augustus 2010 - 01:17

Misschien is het niets, maar ik maak me snel zorgen (zie ook de tijd waarop dit topic schrijf)... dus sorry als ik onnodig een post aanmaak..

Het probleem
Alfie (20 weken oud / bijna 5 maanden) heeft nu een dag niets gegeten.
Dit viel me op sinds gisteravond (vrijdag). Ik had hem toen natvoer gegeven en dit keer was het een andere smaak als normaal (Hills Kitten ocean fish ipv kip/kalkoen). De volgende dag lag het er nog, terwijl er maar een half zakje in zat en hij vroeger wel een heel zakje op kon. Ik dacht dus dat lag aan de nieuwe smaak.
Vandaag (zaterdag) heeft hij ook nog geen (of amper, maar ik heb niets gezien en ik zie ook het bakje nog even vol) brokjes gegeten. Zijn brokjes zijn Animonda kitten en heeft hij al sinds hij hier is. Ook zijn normale natvoer smaak heeft hij nog niet aangeraakt (het ligt er nu al een flink aantal uur).
Zelfs zijn favoriete snoepje (kippenmaagje) waar hij helemaal gek van wordt, daar had hij geen interesse in. Wel heeft hij een snoepje gegeten wat ik normaliter voor Eve heb, puur uit nieuwsgierigheid. Het is een dental snoepje dus dat geef ik altijd alleen aan haar, omdat hij er met zijn kittengebit nog niet echt iets aan heeft.
Edit 2:21 uur (dit houdt een mens bezig zeg!): hij heeft een snoepje gegeten met smaak en zin. Helaas mag hij hiervan maar 1 per dag, dus om nu te zeggen dat zijn maag gevuld is.. Ik hoop toch niet dat hij opeens meeeeeega kieskeurig in een dag geworden is. Want iets opeten kan hij blijkbaar fysiek gewoon.

Ontlasting
Hij had vanochtend nog wel een flinke drol achter gelaten in de bak. Wel een iets langere als normaal :oops:

Gewicht
Ik heb hem zojuist gewogen en hij was 150 gram lichter (2500 gr) dan bij de DA (2660 gr) begin deze week.
Ik moet wel zeggen dat dit natuurlijk een heel ander tijdstip is (ochtend -> 's avonds laat) en een andere weegschaal, maar ik had hem vorige week zelf ook op 2550, dus het betekent wel dat hij in een week ergens gewicht heeft laten zitten.

Tandvlees
Zijn tandvlees is gewoon heel licht roze, dus er lijken zoals ik als leek kan zien geen ontstekingen.

Drinkgedrag
Hij drinkt wel gewoon.

Gedrag
Min of meer hetzelfde, hij haalt nog steeds kattenkwaad uit. Ik merkte wel op dat hij sinds 1 a 2 dagen wat meer op mij gericht lijkt te worden en mij echt als zijn enige echte eigen personeel te herkennen. Eerst was hij vooral bezig met zichzelf en spelen en slopen (kitten gedrag dus ;) ), maar nu begint hij echt meer langs mijn benen te strijken en vaker nog dichterbij me te liggen. Maar ehmm hij sloopt nog steeds ;)

Mogelijke oorzaak?
Waarom ik denk dat ik me misschien aanstel.. Alfie is momenteel aan het wisselen en heeft ook de prachtige 4 hoektanden.
Ik had gelezen dat ze dan ook wat eetlust verliezen.

Wat heb ik vanavond (nou ja, eerder vannacht) gedaan
Een proefzakje van een ander (niet premium) merk dat ik hier heb liggen vond hij na een minimale lik ook niet meer interessant, maar ja.. dat heeft meer met goede smaak dan eetlust te maken misschien ;)
Zijn brokjes geweekt was slechts een korte snuffel waard.

Wat was ik nog van plan te doen
Ik ga morgen toch maar even verschillende smaakjes natvoer kopen om hem mee te verleiden. Gelukkig is de dierenwinkel op zondag open.
Als hij morgen dan nog niet wil eten, ga ik maandagochtend naar de DA.

Hebben jullie ook tips, opmerkingen of advies?

Bewerkt door eve, 15 augustus 2010 - 10:22.
Reden van bewerken: Mijn uitprobeersels toegevoegd

Geplaatste afbeelding

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 15 augustus 2010 - 11:02

Hij heeft nog niets gegeten :|  Iemand een tip wat ik straks bij de dierenwinkel het best mee kan nemen? Thanks!
Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#3 Geplaatst 15 augustus 2010 - 11:09

Toch maar eerst even naar de dierenarts.

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 15 augustus 2010 - 11:21

Ik zou toch precies ook even naar de DA gaan :s

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 15 augustus 2010 - 12:17

Thanks! Ik ga nu even wat lekkertjes kopen, maar als dat hem niet weer direct aan het eten brengt, bel ik toch inderdaad vandaag al de DA ipv morgen.

Hoe snel begint leververvetting bij een kitten eigenlijk? Bij een volwassen kat las ik 4 dagen, maar kan me voorstellen dat dat bij een kitten sneller is?
Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#6 Geplaatst 15 augustus 2010 - 12:20

Het kitten valt af = foute boel
Kitten eet niet = foute boel

Kan iets in bekje of keel zitten of erger in het maagdarmkanaal... Weer ander spul halen en langer afwachten lijkt mij niet gewenst.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 15 augustus 2010 - 19:30

:geluk: :geluk: :geluk: , hier kan ik ze altijd verleiden met wat tonijn in eigen nat, als ze dit laten staan, is er iets mis. Maar ik zou toch zeker even naar de DA bellen.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#8 Geplaatst 15 augustus 2010 - 19:49

Kan iets heel onschuldig zijn,maar een paar dagen niet eten kan al veel schade opleveren,dus als het blijft duren en hij echt niets wil,dan zou ik even langsgaan.Veel beterschap!

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 15 augustus 2010 - 21:09

Bedankt voor de reacties.
Ik heb vanalles gekocht en hij heeft toch 1 echte hap gegeten en van zijn brokjes nog wel (ik heb deze dit keer gemixt met een beetje royal canin 36, omdat ik dat vroeger wel eens deed en hij dat erg lekker vond. Hij heeft zelf animonda kitten normaliter.) Hij heeft de hap echt gekauwd en doorgeslikt.
Maar verder at hij niets meer. Hij is ook zo vreselijk snel afgeleid! Een vlieg en hij rent weer verder.
Ik ga straks verder met nog wat ander natvoer.

Maarrr ik heb dus toch sowieso even de DA gebeld om het verhaal uit te leggen. Zij gaf op basis daarvan aan dat ik gerust wel tot maandagochtend kan wachten, maar als hij nou slecht zou worden vandaag (zoals overgeven, koorts, loom etc wat hij nu niet heeft) dan kan ik altijd bellen.

Kortom, een ienieminie verbetering, maar wel te klein, dus ik sta sowieso morgenochtend om 8 uur 's ochtends bij de DA op de stoep... tenzij de situatie straks anders wordt natuurlijk.

:(

Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#10 Geplaatst 15 augustus 2010 - 21:35

Kee, fijn dat hij ten minste een hapje heeft geprobeerd.

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#11 Geplaatst 15 augustus 2010 - 22:00

:geluk: :geluk:

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#12 Geplaatst 16 augustus 2010 - 00:23

Jee eve, hopen maar dat het morgen mee valt bij de da..
Geplaatste afbeelding

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 16 augustus 2010 - 00:40

ik duim alvast dat het iets onschuldigs is...
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 16 augustus 2010 - 12:31

Bedankt voor jullie lieve berichtjes :flower:

Nou het DA verslagje!

Alfie woog dit keer iets meer dan 2400 gram bij de DA. De laatste keer bij de DA (dinsdag, minder dan een week geleden) woog hij nog 2660.
De DA was daar, net als ik, niet zo blij mee dat hij meer dan 200 gram was afgevallen in minder dan een week tijd.

Hij heeft goed en lang gevoeld en daarop besloten toch een echo te doen. Daarop waren geen obstructies/blokkeringen te vinden, maar wel 'lymfeknopen die ergens tegen vechten' (wat hij letterlijk zei).
Hij vond Alfie er wel goed uitzien, hij was sterk/actief (sjonge, moeite met vasthouden en dat samen met de assistente) en hij kon zien dat hij goed dronk, want hij was zeker niet uitgedroogd, ook al at hij niet/nauwelijks.

Enfin, hij heeft Alfie een aantal injecties gegeven, namelijk pijnstiller (Tolfedine), AB (Marbocyl) en Cerenia (gegoogled: anti-braak/misselijkheid).
Ook heb ik medicijnen meegekregen, namelijk pijnstillers (Tolfedine) en AB (Clavubactin). Hier moet ik morgenochtend meebeginnen en is 2x daags (wel half tablet).

De DA heeft gezegd dat als Alfie voor woensdag niet weer zijn normale voer gaat eten (hij mag verleid worden, maar het is de bedoeling dat ook de brokjes weer gegeten gaan worden), dan moet ik direct woensdagochtend op de stoep staan.

De DA had problemen met stethoscoop acties, omdat Alfie te hard spinde waardoor hij niets kon horen O:)

Nu, ik kwam thuis van de DA, hij was een beetje slaperig geworden op de terugweg, maar zodra ik zijn reismandje opendeed was het eerste dat hij deed:

Brokjes eten! :dancer: Dát had hij al sinds vrijdag niet gedaan!

Dat is snel resultaat zeg! Nu, ik juich wel al, maar toch wacht ik nog even af voor de rest van de dag en morgen.

Maar ben stiekem wel een mini beetje blij.... al vond ik wat hij zei dat hij op de echo zag 'lymfeknopen die ergens tegen vechten' wel een beetje eng klinken...

Bewerkt door eve, 16 augustus 2010 - 12:32.

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 16 augustus 2010 - 18:19

:thumb: :thumb: :thumb:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag