Spring naar inhoud

- - - - -

Fip onderzoek. Wie helpt mee?

• Log in om te reageren
38 reacties op dit onderwerp
Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#1 Geplaatst 15 augustus 2010 - 11:02

Op een ander forum kwam ik een topic tegen over de stichting SOCK FIP (Save Our Cats and Kittens from FIP).

Ik quote even in de hoop dat er ook hier mensen zijn die willen meewerken aan het onderzoek, het is maar een kleine moeite.

Dat is een non-profit organisatie die fondsen werft voor onderzoek naar FIP. Ze ondersteunen onderzoek van UC Davis naar de genetische marker voor FIP. Materiaal insturen is z├│ eenvoudig en laagdrempelig, dat ik daar wel even op wilde attenderen, want ik denk dat er heel wat mensen willen meewerken.

Het gaat gewoon via slijmvlies swabs! (gewoon met alledaagse wattenstaafjes).

Ze zoeken DNA van 3 groepen katten:
1) Katten die overleden zijn aan FIP (leeftijd is niet van belang). FIP hoeft niet perse na sectie te zijn vastgesteld, als er duidelijke aanwijzing is voor FIP, dan voldoet dit. Ook als de doodsoorzaak niet helemaal duidelijk FIP was, mag DNA materiaal van deze katten worden ingestuurd, met daarbij redenen waarom er toch gedacht wordt aan FIP. Als er testen zijn gedaan die wijzen op de aanwezigheid van FIP, dan ontvangen zij die ook graag (maar is niet verplicht), evenals een verslag van de progressie van de ziekte, als de eigenaar dat wilt.
2) Katten die nauw verwante familie zijn (binnen 3 generaties) van katten, die zijn overleden aan FIP ( leeftijd is niet van belang)
3) Gezonde katten, die, voor zover bekend, geen familie (zeker 3 generaties lang) hebben die overleden zijn aan FIP. Deze katten moeten 5 jaar of ouder zijn.

Daarnaast zijn ze geïnteresseerd in het genetisch materiaal van families (minimaal 3 generaties), van zowel katten met, als zonder, FIP.

Voor verdere info en de formulieren om op te sturen, check Davis - General

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 15 augustus 2010 - 11:04

Goed initiatief!
Geplaatste afbeelding

Guest_chriske_*
Guest_chriske_*

#3 Geplaatst 15 augustus 2010 - 12:54

lijkt me heel interresant !

Chriske :catwalk2

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#4 Geplaatst 15 augustus 2010 - 13:35

Super !!!
Eindelijk wat meer onderzoek.
Hopelijk brengt dit snel duidelijkheid !!!
Ik ga zeker eens piepen of ik mee kan doen !

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 15 augustus 2010 - 13:37

Heel goed initiatief, onze katten vallen wel buiten die 3 groepen die ze zoeken
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#6 Geplaatst 15 augustus 2010 - 13:43

feroesti zei:

Super !!!
Eindelijk wat meer onderzoek.
Hopelijk brengt dit snel duidelijkheid !!!
Ik ga zeker eens piepen of ik mee kan doen !

Feroesti, jij had toch een poes die een nestje had gekregen waar alle kittens zijn gestorven aan fip he? Is die poes nog in leven? Dat zou denk ik wel heel interessant zijn als je daar swabs van kan opsturen met daarbij je verhaal!
Of als je nog verwanten kent van die poes die in leven zijn?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#7 Geplaatst 15 augustus 2010 - 13:48

3 generaties vrij van fip dat wel, maar ouder dan 5 jaar lijkt me vrij onwaarschijnlijk...
Hier hebben we Naomi 8 jaar, Myrthe 4 jaar en haar kittens bij de nieuwe baasjes zouden ook wel bereid zijn mee te werken. Maar voor de test moet het jongste dus al 5 jaar zijn.
Dus dat lijkt me niet gemakkelijk om 3 generaties op te volgen. Of ik zal nog 4 jaar moeten wachten.

Wat ik wel heb is de testresulaten van mijn katten, dus de titerbepalingen. En dus ook van 1 kitten (bij de nieuwe eigenaars) die verdacht was en zou ingeslapen worden, maar later gewoon herstelde en nog steeds in blakende gezondheid is.

Dat wil ik zeker opsturen. Al die gegevens worden bewaard bij onze dierenarts, dus die vraag ik zeker op. Hij zal daar zeker willen aan meewerken. Alle beetjes helpen...

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#8 Geplaatst 15 augustus 2010 - 13:51

Smitten Kitten zei:

Feroesti, jij had toch een poes die een nestje had gekregen waar alle kittens zijn gestorven aan fip he? Is die poes nog in leven? Dat zou denk ik wel heel interessant zijn als je daar swabs van kan opsturen met daarbij je verhaal!
Of als je nog verwanten kent van die poes die in leven zijn?

Ja, ook die testresultaten zijn nog bij onze dierenarts. Die vraag ik zeker op. De poes is bij vrienden van ons en dus daar een swab gaan maken is simpel. Kittens zijn er niet, die zijn allemaal gestorven en ze is meteen steriel gemaakt geweest. En verwanten van haar vind ik dus niet terug.
maar dat alleen al kan al zeer waardevol zijn.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#9 Geplaatst 15 augustus 2010 - 14:02

feroesti zei:

Ja, ook die testresultaten zijn nog bij onze dierenarts. Die vraag ik zeker op. De poes is bij vrienden van ons en dus daar een swab gaan maken is simpel. Kittens zijn er niet, die zijn allemaal gestorven en ze is meteen steriel gemaakt geweest. En verwanten van haar vind ik dus niet terug.
maar dat alleen al kan al zeer waardevol zijn.

Dat denk ik zeker wel, zeker met het verhaal erbij! Ik denk maar zoveel mogelijk opsturen met zoveel mogelijk info bij. Wat ze kunnen gebruiken kunnen ze gebruiken en wat ze niet kunnen gebruiken filteren ze er wel uit. En voor ons kost het toch bijna niks eigenlijk he... een wattenstaafje, een envelop, een postzegel en een klein beetje tijd.

Bewerkt door Smitten Kitten, 15 augustus 2010 - 14:04.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#10 Geplaatst 15 augustus 2010 - 14:03

Die poes was Nala en nu herinner ik mij dat wij toen ook een bloedverwant hadden van haar, dat was Noeki. Nouki is detijds ook getiterd geweest en stond toen ook redelijk hoog.
Vandaar ook bij hem de castratie en herplaatsing, bij een collega van mijn man. Dus die testverslagen hebben we ook en de stambomen.
Dat zou wel zeer waardevol kunnen zijn.
Inmiddels zijn die beide katten nog steeds gezond en wel en al 8 jaar oud.
Ze wonen beiden bij vrienden van ons hier niet zover vandaan.
Dus dat zou zeer gemakkelijk zijn voor moesten we hen toch beiden nog een keertje moeten swabben.
Hopelijk heeft onze dierenarts alle testen bewaard, maar ik vermoed van wel. Dat zou toch zeer waardevol kunnen zijn !

Mijn man is volledig akkoord om hieraan mee te werken, samen willen we meer duidelijkheid over wat de oorzaak kon zijn van het verlies van de kittens toen. We hebben dat nog steeds na al die jaren niet verteerd...

Bewerkt door feroesti, 15 augustus 2010 - 14:05.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#11 Geplaatst 15 augustus 2010 - 14:46

Smitten Kitten zei:

Dat denk ik zeker wel, zeker met het verhaal erbij! Ik denk maar zoveel mogelijk opsturen met zoveel mogelijk info bij. Wat ze kunnen gebruiken kunnen ze gebruiken en wat ze niet kunnen gebruiken filteren ze er wel uit. En voor ons kost het toch bijna niks eigenlijk he... een wattenstaafje, een envelop, een postzegel en een klein beetje tijd.

Lijkt mij dat het wattenstaafje steriel moet zijn en in een speciale verpakking die je bij de da koopt moet worden verzonden. Kan me niet voorstellen dat ze iets met vervuild materiaal kunnen.

Volgens mij zul je met de katten die je mee wilt laten doen naar de da moeten om het swabje te laten nemen.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#12 Geplaatst 15 augustus 2010 - 14:51

Sihirci zei:

Lijkt mij dat het wattenstaafje steriel moet zijn en in een speciale verpakking die je bij de da koopt moet worden verzonden. Kan me niet voorstellen dat ze iets met vervuild materiaal kunnen.

Volgens mij zul je met de katten die je mee wilt laten doen naar de da moeten om het swabje te laten nemen.

Swabs opsturen voor kleurbepaling etc doe je ook met gewone wattenstaafjes hoor ;)

Tuurlijk moet je een beetje netjes zijn, bewaar de staafjes in een doosje en raak de tip niet aan met je handen. Beetje opletten dat je ondertussen ook geen andere katten aanraakt etc. Maar ken eerlijk gezegd niemand die steriele staafjes gaat halen hoor ;)

De instructies staan onder het linkje dat ik er speciaal om die reden bij heb gezet. Even lezen wat er staat kan wonderen doen ;)

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#13 Geplaatst 15 augustus 2010 - 15:04

Smitten Kitten zei:

Swabs opsturen voor kleurbepaling etc doe je ook met gewone wattenstaafjes hoor ;)

Tuurlijk moet je een beetje netjes zijn, bewaar de staafjes in een doosje en raak de tip niet aan met je handen. Beetje opletten dat je ondertussen ook geen andere katten aanraakt etc. Maar ken eerlijk gezegd niemand die steriele staafjes gaat halen hoor ;)

De instructies staan onder het linkje dat ik er speciaal om die reden bij heb gezet. Even lezen wat er staat kan wonderen doen ;)

Nou lijkt kleurbepaling mij toch iets anders.

INSTRUCTIONS FOR SENDING FIP FLUID SAMPLES
Cat with wet FIP usually have very large amounts of a yellow-tinged, mucinous fluid in their abdomen and/or chest cavities. This fluid is high in protein and contains a variable number of white cells made up of macrophages, lymphocytes and neutrophils. It will often form a partial clot on setting. There is virtually no other disease than FIP with this type of fluid, especially in a younger cat (two thirds or more of cats with FIP are under one year of age) that comes from a shelter or cattery environment (70% of total cases). Combined with history, physical findings, and common laboratory abnormalities, these findings should be sufficient to make the diagnosis.

Fluid from cats with wet FIP is being submitted as part of a large study being conducted at UC Davis, School of Veterinary Medicine. Instructions on where to send samples, and associated forms, are found at WHAT IS SOCK FIP? under downloads. A detailed discussion of FIP can also be found on this website (about FIP/synopsis).  Recently obtained samples (fresh or refrigerated for no more than 96 hrs) can be sent intact on ice packs using overnight delivery. If samples cannot be sent in this time period, several mls of freshly collected fluid can be spread onto a small piece of filter paper (a coffee filter will do also) and allowed to air dry. The dried sample can be sent in an envelope by regular mail.
Alternatively, from 5-10 ml of fresh fluid can be centrifuged, the fluid phase removed, and the cell pellet suspended in an equal volume of rubbing alcohol (70% isopropyl alcohol). The tube can be sent in a crush proof container by regular mail. Fluid samples should be sent with a filled out questionnaire for submitting DNA sample.
It is also helpful to include basic information as to breed, gender (intact or neutered), and age of the cat. Personal client information is not required for participation. This submission is not for diagnostic purposes, but rather for long term research on the disease. Results obtained from these samples will be  studied collectively and shared through future publications.

Zelf dus ook even goed lezen, gedroogde monsters op een stukje filter papier, bijvoorbeeld een koffiefilter.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#14 Geplaatst 15 augustus 2010 - 15:20

Sihirci zei:

Zelf dus ook even goed lezen, gedroogde monsters op een stukje filter papier, bijvoorbeeld een koffiefilter.

Shirici, lezen is een kunst he ;)

Je moet kijken voor de procedure voor SWABS!!! Niet voor de puncties (FLUIDS zoals in bovenstaande tekstje zijn VLOEISTOFFEN. Maw de gele muceuze vloeistoffen die ze met punctie uit de peritoneale holte etc halen)... Tuurlijk mag je een punctievloeistof niet in een envelopje keilen en lekker onderhevig aan temp en bacteriegroei op het gemakje opsturen met de post :misselijk:

En engels lezen is geen probleem hoor. Ben van opleiding vertaler Engels. Ik studeer gewoon nog even verder voor dierenarts ;)

Bewerkt door Smitten Kitten, 15 augustus 2010 - 15:28.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#15 Geplaatst 15 augustus 2010 - 15:23

Sihirci zei:

Is geen verschil tussen een kleurbepaling en een dna bepaling voor erfelijkheid ivm fip hoor. Mondslijmvlies is mondslijmvlies. Enkel de info die ze willen extraheren is anders, maar de cellen die je meeswabt zijn doodgewoon dezelfde. Het is echt niet zo alsof je intentioneel enkel de "cellen met fipbepalend materiaal swabt" of enkel de "cellen met kleurbepalend materiaal".

Is overigens een reden waarom ze speciaal voor zelfgeswabte wattenstaafjes kiezen hoor. Laagdrempelig (iedereen kan het) en goedkoop (kosten zitten dus niet in de weg). Men wilt zoveel mogelijk materiaal vinden (bewonderenswaardig vind ik, want werk je maar eens door zo'n berg materiaal) in de hoop het onderzoek vooruit te helpen. Verwarring scheppen in deze is dus enkel nadelig voor het onderzoek en dat zou jammer zijn. Het is belangrijk dat mensen weten dat het quasi gratis is en weinig moeite kost. En hopelijk resulteert dat in heel veel swabs en mettertijd een beter verstaan en misschien wel behandeling voor fip.

Bewerkt door Smitten Kitten, 15 augustus 2010 - 15:27.