Spring naar inhoud

- - - - -

dilemma's --> teleurstelling

• Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 17 augustus 2010 - 21:13

Daar ik al een tijdje werkloos ben, heb ik besloten dat ik terug wil gaan studeren.
Heb enkel maar een diploma van het secundair, en zou nu graag sociaal werk gaan doen.
Ik heb al wat informatie gezocht over hoe het juist zit als je al gewerkt hebt ed. maar kan er allemaal niet zo goed aan uit.
Als ik het juist heb, kan je bij de rva aanvragen dat je wel je uitkering behoudt, maar vrijstelling krijgt van te solliciteren. Weet iemand hier meer over?
Voor mij is dit eigenlijk wel noodzakelijk, want ik woon alleen, moet alles zelf financieren en krijg niet veel steun van mijn ouders (heb al 2x een opleiding gestart, maar telkens gestopt omv persoonlijke problemen)
Studeren als werkstudent zie ik niet echt zitten, en is in de richting dat ik wil doen ook bijna niet mogelijk denk ik (veel werkjes, verplichte lessen,...).
Heb wel wat spaarcenten, maar het is ook niet de bedoeling dat die na (hopelijk) 3 jaar studeren op zijn.

En dan nog een dilemma: woon nu in Gent, ben naar hier verhuisd omdat mijn vriend nog een jaar hier moest studeren, dat jaar is nu om. Hij gaat nog een manama doen aan de ULB. We hebben altijd gezegd dat we zeker terug naar de Kempen willen, dicht bij onze vrienden en familie. Daarom dat ik er aan dacht om in Antwerpen te gaan studeren, als we dan later verhuizen, zit ik niet vast in Gent. Nu kwam mijn mama er mee af dat we nu al niet beter naar Antwerpen zouden verhuizen (ze heeft me graag wat dichter he ;) ). Maar ze heeft natuurlijk wel een punt. Voor mijn vriend maakt het niet veel verschil of hij nu moet pendelen tussen Gent-Brussel of Antwerpen-Brussel (hij gaat sowieso met de trein). En voor mij zou het makkelijker zijn, dicht bij school, geen vervoerskosten.
Heb het al voorgesteld aan mijn vriend, maar hij twijfelt toch. Wel begrijpelijk natuurlijk, hij zit hier al 5 jaar op kot, heeft hier vrienden, kent hier alles. Voor mij zou het niet zo'n probleem zijn, ben hier nog maar een jaar, heb nog niet echt vrienden gemaakt hier. Maar ik zit hier eigenlijk wel goed op ons appartementje. Vind Gent een heel leuke en gezellige stad. Ken Antwerpen ook niet zo goed, weet niet hoe het is om te wonen.

Ik weet het allemaal niet goed meer nu. Heb al gekeken op internet voor appartementen, en nu heb ik langs de ene kant wel zin om te verhuizen, maar langs de andere kant ook weer niet. Voor dit appartement hebben we vorig jaar echt heeeel veel moeite moeten doen en vond dat echt niet leuk meer na een tijd. Heb altijd gezegd dat de volgende keer we iets zoeken iets ging zijn om te kopen en voor het eerst niet meer uit weg te gaan :oops: (dat is nu nog net geen optie, kopen... :onzeker: ). Maarja, we wisten natuurlijk op voorhand al dat we hier toch niet lang gingen blijven he.. Pff het is ook allemaal zo moeilijk he, keuzes maken. En maak dan maar eens ineens de goeie he!

Sorry voor mijn lang verhaal. Maar moest het eens ff kwijt en ben ook benieuwd naar jullie reacties.

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#2 Geplaatst 17 augustus 2010 - 21:19

:geluk:
Ik zou me eens goed informeren bij de RVA want ik weet niet of die 3 jaar vrijstelling geven..

Guest_San_*
Guest_San_*

#3 Geplaatst 17 augustus 2010 - 21:23

Ik ben vorig jaar ook terug beginnen studeren na een tijdje gewerkt te hebben. Ik woon ook niet meer thuis dus ik heb de centjes ook wel nodig. Ik heb ook heel veel moeten rondhoren bij de vakbond, vdab, rva e.d. was om gek van te worden, ik ben een keer drie keer in dezelfde week naar de vakbond geweest en ze zeiden drie keer iets anders... :trance: Omdat ik een bachelor in avondopleiding volg was het een beetje bang afwachten maar uiteindelijk heb ik toch een vrijstelling gekregen van de rva. Ik kan nu dus niet meer opgeroepen worden voor werk. Hopelijk word ze in september verlengd. Het is nu wel een paar jaar met heel wat minder rondkomen maar ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn beslissing. Stom natuurlijk dat ik na vier jaar pas terug gaan studeren ben... Maar langs de andere kant sta ik er nu wel anders tegenover, ik ben veel meer gemotiveerd.. Had ik vroeger geweten dat ik ooit zo hard zou studeren, ik zou het niet geloofd hebben! Het is een beetje doorzetten maar achteraf ben je wel veel beter af.. :) Veel succes met je beslissingen

Guest_San_*
Guest_San_*

#4 Geplaatst 17 augustus 2010 - 21:24

Amelie zei:

:geluk:
Ik zou me eens goed informeren bij de RVA want ik weet niet of die 3 jaar vrijstelling geven..

Vrijstellingen moeten elk jaar terug aangevraagd worden. Ik denk wel dat ze alleen verlengd wordt als je geslaagd bent.

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 17 augustus 2010 - 21:54

San zei:

Ik heb ook heel veel moeten rondhoren bij de vakbond, vdab, rva e.d. was om gek van te worden, ik ben een keer drie keer in dezelfde week naar de vakbond geweest en ze zeiden drie keer iets anders... :trance:

Oei, ik kan dus al maar beter beginnen met aanvragen. Maar het is toch de rva die daar uiteindelijk over beslist, niet? Moet je echt ook langsgaan bij de vakbond (hulpkas in mijn geval) en vdab?
Ik heb in de tijd dat ik werkloos ben nog niet eens een ding van de vdab gehoord, heb ook geen persoonlijke assistent. (weet niet of dit normaal is, toen ik nog in Turnhout woonde, had ik wel een persoonlijke assistent die elke keer mijn interim afgelopen was mij terug contacteerde)

Heb daarstraks een mailtje gestuurd naar rva Gent, maar zal morgen dan maar beter eens direct langsgaan of bellen precies.

Dat van dat je elk jaar opnieuw moet aanvragen wist ik ook al. Lijkt me ook logisch dat je geslaagd moet zijn. Maar daar gaan we uiteraard voor he! :d

Guest_San_*
Guest_San_*

#6 Geplaatst 17 augustus 2010 - 22:06

Natuurlijk! Voor minder doen we het ni hé! :d Bij mij heeft de vakbond dat allemaal geregeld en opgestuurd naar de rva maar ik veronderstel dat je dat rechtstreeks via rva ook wel kan doen. Dat is een formulier dat je voor een deel zelf moet invullen en dan nog op school moet laten invullen. Ik dacht dat als je 20u per week naar de lst moet of stages doen dat je zowiezo die vrijstelling krijgt. Heeft wel lang geduurd, ik heb ze in februari vorig jaar aangevraagd en heb pas antwoord gehad eind juni toen het schooljaar al voorbij was! :) Ik ben nu wel niet zeker dat je werkloosheidsuitkering hetzelfde blijft elk jaar of dat ze naar beneden gaat, dat wisten ze op de vakbond ook niet. (Ik heb de indruk dat ze daar niet zoveel weten, dus misschien is het inderdaad verstandiger rechtstreeks naar de rva te stappen :d )

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 19 augustus 2010 - 12:47

:geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 19 augustus 2010 - 21:00

Volgens mij heb je ook recht op een studiebeurs (en wss wel een grote ook). moet je zeker ook voor informeren hoor!

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 19 augustus 2010 - 21:07

Heb nog geen mail teruggehad, dus ga morgen eens bellen. Hopelijk kan ik dan rap langskomen voor dat formulier dat ik moet laten invullen op school. Dan kan ik mij inschrijven en kan ik ook een studiebeurs aanvragen. Weet wel nog niet goed wat ik daarvoor moet doen, maar veronderstel dat ze dat op school wel weten?
Maar ik weet wel van vroeger dat je nogal lang kan wachten op die studiebeurs. (ik kreeg die altijd in april ofzo gestort en moest die dan doorstorten naar mijn ouders)

@ San: als je pas eind juni antwoord hebt gehad, dan heb je eigenlijk dus gewoon verder uitkering gekregen zonder werk te zoeken en zonder opgeroepen te worden?

Guest_Animal_lover_*
Guest_Animal_lover_*

#10 Geplaatst 19 augustus 2010 - 21:43

Veel succes, ga eens langs bij de hogeschool, daar gaan ze je al goed kunnen helpen.

Guest_San_*
Guest_San_*

#11 Geplaatst 20 augustus 2010 - 10:34

Ik ben gewoon uitkering blijven krijgen en ze hebben mij goed gerust gelaten. :) Ik heb zo een begeleidster van de werkwinkel en daar had ik tegen gezegd dat ik op de goedkeuring van mijn vrijstelling wachtte, zij heeft dat dan zo in mijn dossier gezet. Ik moest dan gewoon laten weten dat ik ze gekregen had.

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 20 augustus 2010 - 15:44

Volgens mij heb je recht op een studiebeurs.  Je mag per kwartaal ook 240 uur werken als werkstudent. Volgens mij vraag je best ook eens bij het OCMW of zij advies kunnen geven.
De unief zelf heeft meestal ook een infobalie waar je alle info kan krijgen.  Ga ervoor! :LOL:

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 20 augustus 2010 - 16:12

Ga misschien eens langs bij een werkwinkel van de VDAB, daar kunnen ze je zeker verder helpen.
Hangt ervan af welke opleiding je wil volgen, als je eventueel een opleiding bij de VDAB zelf kunt volgen, krijg je vrijstelling, een toelage per lesuur en de reiskosten vergoed.

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

Guest_VeganCatgirl_*
Guest_VeganCatgirl_*

#14 Geplaatst 20 augustus 2010 - 16:29

kun je niet sociaal werk volgen voor volwassenen? ik heb dat gedaan en daarbij moest ik één dag naar school en de rest kon ik werken. Voor stages is dat moeilijker maar als je werk vindt in de sector kan dat wel een voordeel zijn.

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 20 augustus 2010 - 20:07

veerlevs zei:

Volgens mij heb je recht op een studiebeurs.  Je mag per kwartaal ook 240 uur werken als werkstudent. Volgens mij vraag je best ook eens bij het OCMW of zij advies kunnen geven.
De unief zelf heeft meestal ook een infobalie waar je alle info kan krijgen.  Ga ervoor! :LOL:

VeganCatgirl zei:

kun je niet sociaal werk volgen voor volwassenen? ik heb dat gedaan en daarbij moest ik één dag naar school en de rest kon ik werken. Voor stages is dat moeilijker maar als je werk vindt in de sector kan dat wel een voordeel zijn.

Volgende week ga ik me inschrijven en dan kan ik op school ook eens alles vragen.

Ik weet uit ervaring dat ik zeker de tijd ga moeten nemen om te studeren, dus ik denk dat gewoon voltijds naar school gaan de beste oplossing is. Ik zie het niet echt zitten om na een hele dag werken nog voor school te werken + mijn huishouden te doen. Ev. in het weekend zou ik wel kunnen werken, maar dat zal wel niet te combineren zijn met een uitkering krijgen zeker?

Het OCMW, dat is de volgende stap, moest ik nu toch geen vrijstelling krijgen van de rva. Ben vandaag heel de dag weggeweest dus heb nog geen afspraak met de rva gemaakt.