Spring naar inhoud

- - - - -

Versvoeding???

• Log in om te reageren
26 reacties op dit onderwerp
Guest_NeleG_*
Guest_NeleG_*

#1 Geplaatst 18 augustus 2010 - 14:06

Hallo,

Ik ben gisteren naar de dierenarts geweest met onze Figaro omdat het arme hummeltje maar overgaf en diarree had, niet normaal! Helemaal onderzocht daar en de conclusie was dat ze geen infectie had of wormen (waar ik me zorgen over maakte) maar dat ze "gewoon" heel slecht reageert op kattenvoeding (maw er strontziek van wordt). De dierenarts zei: veel katten verteren de antioxidanten niet die in brokken enzo zitten waardoor ze dat opstapelen wat resulteert in ziektes op latere leeftijd of zoals bij onze Figaro in diarree en braken. Langs de ene kant dus goed dat ik nu ze nog zo jong is al weet dat ze er moeite mee heeft, maar wat nu te doen?

De dierenarts raadde versvoeding aan, maar daar heb ik helemaal geen ervaring mee! Ok ze kan altijd wat rijst en rauw vlees enzo van ons meekrijgen, maar is dat voldoende? En wat op de dagen dat we niet koken wegens uit eten of ....?

Wat zijn jullie ervaringen omtrent versvoeding uit winkels en vooral waar kan ik deze vinden regio Leuven?

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 18 augustus 2010 - 14:14

Ik haal mijn versvoeding bij de slager, niet in de dierenzaak. Ook kun je vaak diepgevroren vlees aankopen; dat doen wij vaak: verschillende soorten vlees aankopen en dan malen (want ze willen bij ons geen grote stukken rauwvoer) en soorten mengen. Niet elke kat is even verlekkerd op rauwvoer; bij ons zijn er die het heel graag eten en er zijn er die slechts bepaalde vleessoorten lekker vinden; de rest eten die dan met lange tanden of helemaal niet... Maar door te mengen valt het wel mee. Ik probeer zo'n mengeling samen te stellen zodat er altijd wel voor iedereen iets in zit dat ze lusten.

Meer info over rauwe voeding vind je terug in dit topic en dit topic.
Geplaatste afbeelding

Guest_Sarah en Erik_*
Guest_Sarah en Erik_*

#3 Geplaatst 18 augustus 2010 - 14:14

ik raad je aan om te starten met carnibest.
Dit is diepvries voeding die je meestal moet aankopen per 10kg, het is niet duur (ong 4,5 euro per kilo) en de katjes zijn er gek op :)
je kan dit aankopen bij sommige dierenartsen, maar je vind de verkooppunten op de site van carnibest :)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#4 Geplaatst 18 augustus 2010 - 14:18

Wij geven sedert een tijdje Carnibest.
We geven de vleesvariant en ook de lamsvariant.
Onze katten doen het er zeer goed op.
Maar in het begin wilden ze er niets van weten, het heeft toch een tijdje geduurd vooraleer ze het wilden proeven. In het begin haalde ik dan ook het droogvoer weg, zodat ze niets anders konden dan proeven.

Het zijn rollen van 1 kg.
Die verdeel ik in porties en dan haal ik de avond ervoor uit wat ik nodig heb.
Ze eten nu wel de combinatie brokken en Carnibest. Maar stilaan zie ik ze meer en meer versvlees eten en blijven de brokken vaker staan.

Om te portioneren laat ik de rollen eventjes een kwartiertje liggen, zodat ze zeker niet ontdooit zijn. Dan snijd ik ze in stukken met een heel scherp mes. Er is wat werk aan, maar eens ze geportioneerd zijn is het wel handig.
Sedert ik Carnibest geef zijn mijn katten toch iets zwaarder geworden. Hun vacht glanst en ze hebben normale ontlasting die niet echt ruikt.
Het is compleet, dus daarover hoef ik me ook geen zorgen te maken.
Onze dekkaters eten nu ook de combinatie brok en Carnibest. Maar soms zijn ze te gulzig en komt de Carnibest er wel eens op zijn geheel weer uit.
Vandaar dat ik bij de volgende bestelling voor hen de kittenvariant zal nemen, die is wat fijner.

Ik doe er altijd wat warm water bij en maak er een papje van. De geur komt dan wat meer vrij en het extra vocht hebben ze zo ook weer binnen.

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#5 Geplaatst 18 augustus 2010 - 14:35

Hier eten ze heel graag Bibi.

Vanwaar ben je ergens? We kunnen je wel goede verkoopadressen geven.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 18 augustus 2010 - 16:06

Wat een verstandige dierenarts heb jij! Mag ik vragen welke dierenarts het was?

Ik voer ook rauw (zelf samengesteld/prooi) aan al mijn katten, ze zijn daar ook groot op geworden.
Wat ik zou doen is beginnen met een KVV (kant-en-klaar versvlees) en dan ook af en toe wat botwerk en spiervlees erbij geven. Het beste geef je dan diersoorten die niet in de KVV zitten.
Mocht het mogelijk zijn dan zou ik altijd meerdere merken KVV en smaakjes afwisselen, zo wed je nooit op één paard. Elke fabrikant gebruikt weer andere ingrediënten.
Een kitten eet gemiddeld zo'n 5-10% van zijn gezonde lichaamsgewicht per dag aan rauw voer. Veel fabrikanten hebben ook richtlijnen en voor kittens zit je vaak op 70 gram per kilo lichaamsgewicht. Op het oog voeren blijft natuurlijk het belangrijkste: sommige kittens hebben meer nodig dan anderen.

Het kan best zijn dat de ontlasting de 1e dagen niet helemaal goed is, de kat moet dan even wennen aan zijn nieuwe voer. Ik zou overigens meteen overschakelen op rauw, dus niets mengen of iets dergelijks.

Hieronder nog een lijstje (staat ook wel elders op het forum, maar extra kan nooit kwaad)

Wat kun je voeren aan een kat?
Het natuurlijkste is om een kat hele prooidieren te voeren. Wil je dit niet dan zul je een zogenaamde “Frankenstein” prooi moeten maken. Dit houd in dat je bijvoorbeeld de vleugels van een eend voert, het hart van een kip, een poot van een konijn, dit alles in de juiste verhoudingen, zodat je dus zelf een "prooidier" samenstelt. Je voert dan zo’n: 15% bot, 3-5% lever, 10% hart, 70-77% spiervlees en eventueel 3% nier.
Ook voer je minimaal zo'n 4 diersoorten, hoe meer variatie hoe beter. Het natuurlijkste is uiteraard om diersoorten te voeren waarvan de kat in staat zou zijn om deze te vangen. Je kunt echter alleen roeien met de riemen die je hebt, dus als je alleen aan andere diersoorten kunt komen is dat ook prima.
Vooral bij kittens is het belangrijk ze aan zoveel mogelijk smaken en structuren van vlees te laten wennen. Bij kittens kun je dus zoveel mogelijk afwisselen zodat het gemakkelijke eters worden. Volwassen katten eten zo'n 4% van hun lichaamsgewicht per dag, kittens zitten rond de 8-10% per dag. Op het oog voeren is natuurlijk het belangrijkste.

In tegenstelling tot honden eten katachtigen vrijwel altijd gehele diertjes. Een muisje is als het ware een compleet pakketje van orgaanvlees, spiervlees en bot. Een kat kan dus het beste elke dag compleet eten. Een maaltijd van bot, orgaan en spiervlees. Door kleine hoeveelheden, en zeker als je maar 1 kat hebt, is dit soms niet te doen. Zorg er dan voor dat je in ongeveer 1 week je kat “compleet voert”.

De lijst hieronder is slechts een voorbeeld:

Hele prooidieren:
Het natuurlijkste is om een kat hele prooidieren te voeren. Hele prooidieren zijn een compleet maaltje, completer kan niet!
Let er bij het geven van prooidieren op dat je zoveel mogelijk volwassen dieren voert. Jonge muizen, ratten en gerbils bijvoorbeeld zijn nog niet volgroeid en hebben daardoor niet de optimale verhouding.
Nogmaals een waarschuwing: eendagskuikens zijn NIET compleet! Het mag daarom ook nimmer de hoofdmoot van de voeding uitmaken. Een eendagskuiken komt vrijwel overeen met een ei met schaal.

* Hele duiven
* Kwartels (zowel met veren als "blote" dus zonder veertjes)
* Eendagskuikens
* Gerbils
* Degoes
* Hamsters
* Muizen
* Ratten
* Cavia
* Chinchilla
* Baby-konijn

Spiervlees:
Spiervlees is al het vlees wat geen orgaanvlees is. Zorg ervoor dat je spiervlees van goede kwaliteit aan een kat voert. (dus geen kopvlees of spiervlees met veel vet of kimmels)
Als je al bevleesde botten voert dan zit hier natuurlijk ook al een percentage spiervlees aan!

* Kipfilet
* Kalkoenfilet
* Patrijsspiervlees
* Paardensnijlingen
* Runderlappen
* Hertenvlees
* Struisvogelvlees
* Lam/geitensnippers (zorg dat er geen/weinig vet aanzit, het kan een zware geur hebben voor een kat, en daarom kan deze het weigeren te eten)

Orgaanvlees:
Als je geen hele prooidieren voert, dan boots je een prooidier na. Katten moeten zo'n 3 tot maximaal 5% lever, 3% nier, 10% hart hebben.
Dit mag van alle diersoorten zijn, behalve van een varken/zwijn in verband met Aujeszky, al is het voeren van orgaan van kleinere diersoorten uiteraard wat natuurlijker.

Bot:
Gemiddeld voer je zo'n 15% bot. Hiermee wordt "kaal bot" bedoeld. Dit komt overeen met 30% rauwe vleesbotten. Die botten moet dan uit zo'n 50% spiervlees en 50% bot bestaan.
De botten van kleinere diersoorten zijn het meeste geschikt, denk hier dus aan konijn, haas, en gevogelte. Indien je een kitten hebt of je kat moet nog wennen aan rauwe voeding dan kun je sommige botten even platslaan met een hamer. Sommige botten zal een kat niet snel weg krijgen maar kunnen je kat wel voorzien in zijn/haar kauwbehoefte.

* Kippenpoot/bout
* Kippennekken
* Kipkarkas
* Parelhoenkarkas/botten
* Patrijskarkas/botten
* Eendennekken
* Eendenvleugels
* Eendkarkas
* Kalkoennekken (kan te hard zijn! Maar ideaal voor het kluiven!)
* Konijnenpoot/bout
* Konijnenkoppen
* Konijnkarkas
* Haaskarkas
* Hele kwartel

Vis:
Over vis zijn de meningen verdeeld. Het is geen natuurlijke prooi van de voorouder van onze huiskat, maar indien je veel bio-industrie vlees voert (rijk aan omega6) dan kun je soms in verhouding te weinig omega3 voeren. In dat geval kun je max. 1 keer per week een vette-visdag voeren. Geschikte vis voor katten oa. Sardientjes, zalm, makreel, tonijn.

© www.voernatuurlijk.nl

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

tash
tash
  • 7 katten

#7 Geplaatst 18 augustus 2010 - 19:43

you got mail :oops:
Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 18 augustus 2010 - 19:53

Je hebt inderdaad een verstandige DA zeg!!
Veel DA's willen niks weten van versvoer
Hier in belgie kun je het makkelijkst aan carnibest raken, in nederland heb je meer keuze ;)

Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#9 Geplaatst 18 augustus 2010 - 19:57

Er is al veel goed advies gegeven :)

Ik haal bij de poelier ook gemalen karkas en hier wordt dat pit of hondengehakt genoemd, kipvleugeltjes staan ook van tijd tot tijd op het menu en vis geef ik gewoonlijk 2 maal per week maar de Turkse Van vindt zijn oorsprong dan ook rond het Van meer in Turkije en Armenië waar ze gewoon zijn zelf hun portie vis uit het meer te vangen.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#10 Geplaatst 18 augustus 2010 - 19:59

Aldhissla zei:

Je hebt inderdaad een verstandige DA zeg!!
Veel DA's willen niks weten van versvoer
Hier in belgie kun je het makkelijkst aan carnibest raken, in nederland heb je meer keuze ;)

Julie zullen in België toch ook wel poeliers en islamitische slachters hebben?

Vergeten in het vorig bericht :oops:

Hier lusten ze ook graag lams en/of geitenpens.

Guest_jorinde_*
Guest_jorinde_*

#11 Geplaatst 18 augustus 2010 - 20:28

Ik meng de Carnibest met een half blikje tonijn.
Van pure Carnibest wordt maar met heel lange tanden gegeten, maar eens het een beetje naar tonijn ruikt kan het niet snel genoeg op zijn...

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#12 Geplaatst 18 augustus 2010 - 20:30

jorinde zei:

Ik meng de Carnibest met een half blikje tonijn.
Van pure Carnibest wordt maar met heel lange tanden gegeten, maar eens het een beetje naar tonijn ruikt kan het niet snel genoeg op zijn...

Tonijn uit blik is verslavend voor katten en veel te zout!!! Probeer de tonijn af te bouwen en later helemaal achterwege te laten.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 18 augustus 2010 - 20:42

Sihirci zei:

Tonijn uit blik is verslavend voor katten en veel te zout!!! Probeer de tonijn af te bouwen en later helemaal achterwege te laten.

Plus dat tonijn dioxines bevat!
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Guest_jorinde_*
Guest_jorinde_*

#14 Geplaatst 18 augustus 2010 - 23:39

Ik vroeg me inderdaad wel al af of die tonijn wel goed voor ze was.
Ik ga dus op zoek naar iets anders om de Carnibest aantrekkelijker te maken.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#15 Geplaatst 19 augustus 2010 - 03:39

Ester zei:

Plus dat tonijn dioxines bevat!

Klopt. Dank voor de aanvulling :)