Spring naar inhoud

- - - - -

Versvoeding???

• Log in om te reageren
26 reacties op dit onderwerp
Guest_NeleG_*
Guest_NeleG_*

#16 Geplaatst 19 augustus 2010 - 14:19

Waauw geweldig advies allemaal!
We wonen in Leuven dus alle versvoer-verkooppunten deze regio zijn welkom! (bedankt Tash voor jou adresje!!) Onze dierenarts zit dus logischerwijs ook in Leuven: Dr Laes Ann op de Tervuursesteenweg in Heverlee.

Ondertussen kreeg ik van haar een lijst met mogelijke maaltijden:
magere yoghurt gemengd met muesli, havervlokken of betterfood babykoeken
(ik dacht dat in yoghurt ook lactose zat zoals in melk waar ze diarree van krijgen maar dus blijkbaar niet!) afgewisseld met
1/3e rauw vlees of rauwe vis in repen (niet gemalen)
- paardenvlees
- rundvlees
- rundhart
- kippenhartjes
- kippenmaagjes
1/3 gekookte groenten van het seizoen
(want die zitten ook in de prooien die ze normaal eten, maw de muis eet wortel en de kat eet muis met wortel erin, ... Heb echter het voorgevoel dat ze de groenten niet gaat willen haha! Al is ze wel gek op spaghettisaus...)
1/3e gekookte rijst, gekookte pasta of oud brood (vers brood is te zwaar).

Van zodra ze volwassen is worden die verhoudingen 1/5e vlees, 2/5e groenten en 2/5e rijst/pasta/brood. En krijgt ze nog maar 1 maaltijd ipv 2-3 per dag.

Ohja aanvullende vitaminen staan er ook nog bij: biergist, tarwekiemolie, zeewier, soyakiemen, olijven, honing, geraspte wortelen en fruit.

Ligt het nu aan mij of zijn dat echt rare spullen voor een kat om te eten??? :o

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#17 Geplaatst 19 augustus 2010 - 14:29

Nee, in haar voedingsadvies kan ik me totaal niet vinden. Er mist ook calcium in jouw menu en als je geen rauwe botten voert dan gaat je kat calcium uit zijn eigen botten ontrekken met alle gevolgen van dien. Brood en havervlokken zijn niet gezond voor een kat en aan groenten heeft een kat niets.
Als je wilt wil ik best een menu voor je maken en ik kan je ook wel een mailadres geven van een dierenarts die voor rauw is en wel weet heeft van wat een goed menu is.

Één maal per dag voeren vind ik overigens erg onnatuurlijk voor een kat, daar is een kat ook helemaal niet op gebouwd.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Guest_NeleG_*
Guest_NeleG_*

#18 Geplaatst 19 augustus 2010 - 14:40

Ik had er ook al mijn twijfels bij hoor...
Vond graanproducten en groenten echt zó raar, dat eet ze toch helemaal niet!
(ok behalve soms wat rijst die in vleessaus heeft gelegen en spaghetti bolognese..)
Ze is wel verzot op rauw vlees dus daar zie ik geen problemen mee...

Ben echt heel blij met jullie adviezen want alle katten die ik tot nu toe ken aten allemaal flink en zonder problemen! Ben dus echt een nieuweling op gebied van versvoer.. Moest je tijd hebben om eens een menu op te stellen: graag! :)

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#19 Geplaatst 19 augustus 2010 - 15:31

Hoe oud is je kat en hoe zwaar? Hoeveel dagen wil je bijv. KVV geven en hoeveel maaltijden wat anders? (bijv. een kippenvleugeltje?) Dan maak ik een menu voor je. ;)
Geplaatste afbeelding

Guest_NeleG_*
Guest_NeleG_*

#20 Geplaatst 19 augustus 2010 - 15:42

Amai super! :)
Onze Figaro is bijna 4 maanden oud en weeg ongeveer 2kg100 (ze wil niet goed stilzitten op de weegschaal dus helemaal exact is het niet haha!).

En qua maaltijdverhoudingen: geen idee! Wat doen de meeste mensen die versvoer geven?

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#21 Geplaatst 19 augustus 2010 - 16:10

Ik stel volledig zelf samen, omdat ik precies wil weten wat ik geef. En omdat een kat zo nog meer voldaan is door het kluiven op het vlees en de botten. Grotere stukken vlees verteren langzamer dan KVV en zo blijft het dus ook langer in de maag waardoor een kat meer voldaan is. Maar je kunt het natuurlijk ook combineren, net wat jij wilt. ;) Hieronder wat voorbeeldjes.

Voorbeeldmenu volledig zelf samengesteld:

2,1 kilo x 6% = 126 gram per dag
(een kitten eet dus gemiddeld tussen de 5-10% van zijn gezonde lichaamgewicht en ik heb 6% als gemiddelde genomen)

126 gram x 7 dagen = 882 gram per week

Daarvan voer je:

30% vleesbot = 265 gram
52% spiervlees = 458 gram
10% hart = 89 gram
5% lever = 44 gram
3% nier = 27 gram

MA: 126 gram spiervlees
DI: 100 gram vleesbot + 44 gram lever
WO: 126 gram spiervlees
DO : halve kwartel
VRIJ : 100 gram vleesbot + 27 gram nier
ZA : 90 gram hart + 65 gram vleesbot
ZO: 126 gram spiervlees (1x in de twee weken vette rauwe vis)

En een voorbeeldmenu voor KVV + zelf samengesteld (NRV)

MA: KVV
DI: kippennek
WO: KVV
DO : bevleesd bot
VRIJ : KVV
ZA : spiervlees
ZO: 80 gram KVV + 50 gram hartjes

Je kunt bijvoorbeeld ook elke dag voor de helft KVV voeren en de andere helft samengesteld, bijvoorbeeld zo:

MA: 60 gram KVV + 60 gram hart
DI: 60 gram KVV + 60 gram kippennek
WO: 60 gram KVV + 60 gram spiervlees
DO : 60 gram KVV + 60 gram rauwe vette vis
VRIJ : 60 gram KVV + 60 gram kwartel/bevleesd bot
ZA : 60 gram KVV + 60 gram spiervlees
ZO: 60 gram KVV + 40 gram lever + 20 gram niertjes

Je kunt de hoeveelheden (bijv. 44 gram) natuurlijk gewoon afronden, het komt niet heel precies.

Als ik precies weet hoe je het wilt, en waar je aan kunt komen, wil ik nog wel een specifieker menu maken als je wilt.

Geplaatste afbeelding

Guest_NeleG_*
Guest_NeleG_*

#22 Geplaatst 19 augustus 2010 - 16:14

Goh ik ben echt zo blij met jullie hulp!
Ik ga deze lijst afdrukken en zo eens 'winkelen' om te zien waar ik aan kan geraken en vooral om eens te kijken wat onze Figaro wil eten.

Moest ik dan nog verdere informatie enzovoort willen weet ik je te vinden ;)

echt S U P E R B E D A N K T !!! :heart:

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#23 Geplaatst 19 augustus 2010 - 16:25

Die dierenarts heeft duidelijk geen idee van een goed kattenmenu.
Katten eten meermalen per dag kleine portie's en een maal daags eten is niet goed voor een kat. Kittens heb ik altijd vijf of zes maaltijden aangeboden.
Volle yoghurt krijgen ze hier wel maar zeker nooit de magere. In verzuurde melkproducten is de lactose omgezet en veroorzaakt deze geen diarree meer.

@ Ester,
Goed menu :d wel een vraagje.
Kittens heb ik altijd laten eten wat ze lusten en op kunnen, geef jij afgepaste portie's?

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#24 Geplaatst 20 augustus 2010 - 11:17

@ NeleG Heel graag gedaan hoor, ik help je graag!

@ Marianna: Nee, zodra ik ze in huis kreeg (op 13, 17 en 15 weken) heb ik gezocht naar de hoeveelheid waar ze het het beste op deden: mooi op gewicht, geen overmatige ontlasting, kwamen in de juiste proporties aan.
Ik heb ze ook nooit grootgebracht op KVV maar op een zelf samen gesteld menu/prooidieren en had dus alles min of meer berekend want in mijn ervaring komt het bij katten preciezer dan bij honden.
Ik voerde mijn kittens 3-4 keer per dag (vaker 3, rauw verteert natuurlijk langzamer dan brok dus ze eten minder vaak) op wisselende tijden. Meer voeren resulteert op een gegeven moment niet in meer opname maar in meer ontlasting heb ik bij alle drie de katten ondervonden.

Bewerkt door Ester, 20 augustus 2010 - 11:18.
Reden van bewerken: typfout

Geplaatste afbeelding

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 06 september 2010 - 12:41

Voer Natuurlijk - Voeren volgens de Wetten van de Natuur! hier vind je ook best wel wat info. ze zijn daar wel helemaal niet enthousiast over kvv... ik ben zelf ook aan het uitzoeken hoe ik vers vlees/organen hier thuis kan introduceren

Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#26 Geplaatst 06 september 2010 - 15:07

Haha, dat is mijn site. :)
Geplaatste afbeelding

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 06 september 2010 - 15:08

ooh :) wel, leuke site! :goofy:

Geplaatste afbeelding