Spring naar inhoud

- - - - -

zotgelezen over wennen van hond aan kat!

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 18 augustus 2010 - 18:03

Heb mij al zotgelezen over het laten wennen van honden aan kittens en toch verloopt het niet zoals ik wil :(
Of wil ik te snel gaan?
Eerst ving ik ongeveer 2 weken mama poes en haar 5 kittens op.
Toen liet ik een hek tussen de poezen en honden (1 van 11 jaar en 1 van 10 jaar).
Sinds zondagavond zijn hier nog 2 kittens (zie vorige discussies o.a. help ik weet niet wat te doen)
Ze zijn nog maar 7 weken sinds vandaag.
Het hek is er nog steeds en 1 hond is geen probleem de andere ligt of staat de hele tijd aan het hek.
Soms gaat zijn staart maar hij blijft gespannen ('k weet nie goe hoe hij zal reageren) heb hem ook al aan de leiband gehad bij de poezen maar ben bang dat hij zal bijten.
'k durf dus geen stap verder te gaan.
Ik ben natuurlijk ook gespannen en waarschijnlijk voelt hij dat
Hij wil wel bij de poezen maar is dit om de juiste redenen?
Of laat ik het voorlopig zo en wacht tot de kittens groter zijn.
Ik lees steeds dat hond en kat soms al na een week samen zitten maar ik durf ze niet los samen te zetten en aan de leiband is zo gespannen.
'k wil zo graag dat ze allemaal door het hele huis kunnen lopen als ik thuis ben.

Guest_sylvani_*
Guest_sylvani_*

#2 Geplaatst 19 augustus 2010 - 02:01

heb je geen bench of kittenren? waar je de kitten's kan insteken en die je dan in het midden van een ruimte zet zodat de honden ze kunnen zien en besnuffelen maar zonder dat ze er aan kunnen. wat wij ,in het begin, ook deden was . winnie bij ons op schoot nemen en dan de honden tot bij haar laten komen.maar dan ben je best met 2 zodat er 1 persoon de honden onder controle kan houden.of dit allemaal gaat lukken hangt natuurlijk af van jouw houding(gespannen of niet) en van het karakter van de dieren.hier worden de nieuwelingen bijna altijd voor de leeuwen gegooid en dan hebben ik en mijn vriend zo'n houding van"die is hier en die blijft hier,leer er mee leven".natuurlijk zullen er altijd wel eens strubbelingen zijn.dat is normaal en zeker in het begin want de dieren moeten elkaar leren kennen en ze zullen onderling de rangorde bepalen wat meestal gepaard gaat met vechten. maar dan is het aan jouw om op tijd te laten zien wie de baas is en de baas duld geen ruzie en/of zware gevechten in zijn groep.en zolang er geen bloed vergoten word en/of de haren niet in het rond vliegen is er meestal ook geen gevaar.

winnie hebben we hier in het begin in een bench ,met kittenren aan vastgemaakt, gestoken omdat ze:
1: nog heel klein was , ongeveer 5 weken

2 : ziek was en dus ook veel rust nodig had.

Bewerkt door sylvani, 19 augustus 2010 - 02:05.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#3 Geplaatst 19 augustus 2010 - 04:12

IK zou een bench nooit in het midden van de ruimte zetten omdat je daarmee riskeert de kittens te traumatiseren, ze kunnen immers nergens terugtrekken en verstoppen. De bench op zich vind ik wel een goede optie maar dan wel zo geplaatst dat de kitjes zich in een hoekje waar rust en veiligheid is kunnen terugtrekken op een voor de kat natuurlijke manier.

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#4 Geplaatst 19 augustus 2010 - 07:26

:geluk:

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 19 augustus 2010 - 09:55

Dat heb ik al allemaal gedaan:
1. de woonkamer in 2 gedeeld door een hek (soort draad zoals bench) zodat ze elkaar zien en ruiken
2. aaien van hond en dan kittens (geur) ook met handdoek (en mijn geur)
3. hond aan leiband bij de kittens
4. als kittens op krabpaal hoog liggen honden los in de hele living

Ene hond geen probleem maar de andere...
De kittens zelf zijn niet bang van de hond
Als ik het kitten op mijn schoot neem dan wordt hij helemaal gek en ik woon alleen dus kan niet zo gemakkelijk hulp krijgen
Die hond is wel heel gehecht aan mij
Hij houdt de kittens heel de tijd in het oog
Ben gewoon bang als ik een stap verder ga dat hij ze mss zal bijten (wat hij wel nog nooit deed maar nu gromt hij soms) en ze zijn nog zo klein

Bewerkt door sisi, 19 augustus 2010 - 09:57.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#6 Geplaatst 19 augustus 2010 - 10:45

zo te horen jaloers. de hond dan he. je start zal niet goed zijn gegaan. je had de hond over bij moeten betrekken vanaf dag 1 tot het laatste en veel goed gedrag belonen. hoe reageert de hond als je ene kitten op schoot zet en je hem roept snuffelt hij aan het kitten? als hij snuffelt zeg je braaf koekje er in. altijd bij de hond goed gedrag belonen.
Geplaatste afbeelding

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 19 augustus 2010 - 10:49

Er staat hier een doos met kleine koekjes klaar was dit dus vergeten vermelden.
Maar als de poesjes op mijn schoot zitten of te dicht in de buurt dan wil hij helemaal geen koekjes.
Ik streel hem ook voortdurend als hij goed gedrag vertoond maar hij ontspant niet als de kittens in de buurt zijn.
Maar ik wil niet opgeven!

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#8 Geplaatst 19 augustus 2010 - 11:53

sisi zei:

Er staat hier een doos met kleine koekjes klaar was dit dus vergeten vermelden.
Maar als de poesjes op mijn schoot zitten of te dicht in de buurt dan wil hij helemaal geen koekjes.
Ik streel hem ook voortdurend als hij goed gedrag vertoond maar hij ontspant niet als de kittens in de buurt zijn.
Maar ik wil niet opgeven!

hiermee kan ik je wel helpen maar ik gok dat je te ver weg woont. heb je al eens van te voren de hond goed moe te laten worden voordat je ze aan elkaar laat ruiken? hoe is de houding van de rest van de hond? zijn staart? zijn oren zijn haren enz enz (heb zelf 4 honden)
Geplaatste afbeelding

enza
enza
  • 158 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 19 augustus 2010 - 13:40

best niet met de leiband aan! op die manier steun je de hond in zijn gedrag. ik zou het kitten eens meenemen naar de hond,de hond gewoon loslaten en hem zo eens voorzichtig laten ruiken...

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 19 augustus 2010 - 19:54

ok bedankt voor de tips
Vandaag heb ik hem dus echt moe gekregen (lange wandeling,....)
Als ik thuis kwam lagen de poesjes in de zetel  wakker geworden maar wel rustig
Dus chablis (los) en merlot(aan leiband) met koekjes en constant bevestigen en wrijven van honden en kittens
Verliep heel goed! :)

Na avondwandeling waren kittens aan t spelen
chablis geen probleem reageert niet op de kittens
Merlot aan leiband en hij snuffelde en staart ging over en weer.
Joepie!!! :love2:
Maar toch vertrouw ik het nog nie helemaal alhoewel hij nu de hele tijd piept om bij de poezen te gaan.
Hek is nu dus weg
Wat doe ik nu het best?
Mss ben ik gewoon te gespannen maar het gaat blijkbaar toch de goede weg op :jump:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 20 augustus 2010 - 21:35

:geluk: :geluk: :geluk: , ik zou ze nu ook nog niet alleen samen laten hoor, de kittens zijn nog vrij kwetsbaar. Maar als je er bij bent zou ik ze wel bij elkaar laten. Ook altijd zorgen dat de poezen kunnen weg kruipen op een hoogte waar de hond niet bij kan zodat ze een veilig plaatsje hebben.  
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag