Spring naar inhoud

- - - - -

vraagje voor de juristen

• Log in om te reageren
28 reacties op dit onderwerp
Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#1 Geplaatst 18 augustus 2010 - 20:16

Als ik me niet vergis mag een huisbaas je niet verbieden een huisdier te nemen, toch?
Maar als het in het huurcontract staat en je hebt het ondertekent, verandert dat de zaak of mogen ze je dan nog niet buiten gooien omdat je een dier houdt?

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#2 Geplaatst 18 augustus 2010 - 20:26

Hoe het in België is weet ik niet maar als je hier een contract tekent waarin huisdieren niet toegestaan zijn heb je ingestemd met de voorwaarden en kan de verhuurder gelijk krijgen van de kantonrechter.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 18 augustus 2010 - 20:39

Als het er letterlijk in staat en je hebt het getekend, heb je vrees ik niet veel in de pap te brokken.
Waarom anders een contract lijkt me??

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#4 Geplaatst 18 augustus 2010 - 20:58

dan maakt het toch niet echt uit of ze het mogen verbieden of niet? als het in het contract staat en je bent niet akkoord sturen ze je toch maar op een ander...

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#5 Geplaatst 18 augustus 2010 - 20:59

Ik denk ook van zodra je tekent dat je je akkoord stelt en dus geen voet hebt om op te staan

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 18 augustus 2010 - 20:59

Mmm, daar heb je een punt :) . Ik ken er niets van... Maar wat is dan het nut van een handtekening he?
Hopelijk zijn er andere die je wel kunnen helpen :) .

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#7 Geplaatst 18 augustus 2010 - 21:10

dolfjeweerwolfje zei:

Mmm, daar heb je een punt :) . Ik ken er niets van... Maar wat is dan het nut van een handtekening he?
Hopelijk zijn er andere die je wel kunnen helpen :) .

ja, want niet alles in elk contract is rechtsgeldig... kijk maar naar de fokkerscontracten... of in de verkoop bij verborgen gebreken dacht ik ook dat het niet uitmaakte of je iets tekende of niet omdat de wettelijke termijn wanneer je ze mag terugbrengen wettelijk is vastgesteld...

Guest_VeganCatgirl_*
Guest_VeganCatgirl_*

#8 Geplaatst 18 augustus 2010 - 21:12

een handtekening wil niet altijd zeggen dat je akkoord bent, stel je tekent een contract om te werken voor 1 euro per uur. Dan is je contract niet geldig, want een hogere wet (CAO) bepaalt dat je bv minimum 8 euro per uur moet verdienen.

Nu, hoe het in dit geval is, weet ik niet. Ik zou het ook wel graag weten.

Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 18 augustus 2010 - 21:14

Mss kan je toch nog de eigenaar contacteren het zo even vragen. wie weet stemmen ze toch toe.

Guest_yvette_*
Guest_yvette_*

#10 Geplaatst 18 augustus 2010 - 21:20

er zijn standaard contracten waar dat er dus instaat dat je geen huisdieren met houden. ik had hier aan de verhuurder gevraagd of huisdieren waren toegestaan omdat ik toen 2 honden bezat en dat was geen probleem.
dus kreeg erna van vriendin stel cavia's en heb dan onlangs onze maine coon gekocht.
kreeg ik achteraf problemen met de verwarming en ja dat koste natuurlijk wel wat. was de verhuurder redelijk op haar tenen getrapt en wou ze hier in huis komen rondkijken want daar heeft ze eens per jaar recht op.
komt ze kijken en ziet ze hier de golden retriever zitten en zegt ze er staat in contract geen huisdieren, maar hondje laat ik nog toe maar zo een hond hoort niet binnen.
komt ze 2 weken erna terug met papier en daar dus op dat ze hondje wel toelaat.
vraag haar natuurlijk moet ik dan mijn dieren wegdoen? zegt ze nee maar wil wel dat je het allemaal wat bij houdt. terwijl zij lastig is als het haar geld kost zoals de verwarming en de afvoer van de keuken.

maar je er zomaar uitzetten omdat je een huisdier hebt dat kan zomaar niet. zolang de dieren niks vernielen kunnen ze niks zeggen en je betaald op tijd wat kunnen ze dan doen

Adsagsona
Adsagsona
  • 3.373 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 19 augustus 2010 - 08:22

Bij ons appartement stond ook in het contract dat er geen huisdieren mochten worden gehouden. Sommige huurders 'wisten dit niet' en hadden toch een hond, maar ja, daar komt iemand natuurlijk altijd achter. Dan mogen die honden blijven tot hun dood, maar er mogen er geen andere meer komen.

Ik vind het allemaal een beetje... met de haren getrokken. Als de dieren geen overlast veroorzaken, hoeft men ze niet te verbieden. Maar ja, redelijk wat oudere mensen in de blok en dan krijg je zoiets he.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 19 augustus 2010 - 08:27

De wet die zegt dat je je poezen mee mag nemen naar een nieuwe huurwoonst. Alsjeblieft.

Ook al heb je dat contract ondertekend waarin er zo'n clausule staat dat je geen huisdieren mag houden, dan nog 'mag zo'n clausule eigenlijk niet'. Je slaat je eigen ruiten er niet mee in maw.

Citaat van mij uit dat topic:

Frances zei:

Er is nergens een wet die zegt dat het niet verboden mag worden op huisdieren te nemen. Uit de rechtspraak (secundaire bron van recht en dus niet altijd even consequent) is evenwel gebleken dat het een inbreuk vormt op het privé-leven (art 8 EVRM)... Voor de rest is er geen "wettelijke" basis. Er is echter ook andere rechtspraak, onlangs nog een zaak met een hangbuikzwijn, die persoon moest het dier wel wegdoen. Maar, stel er komen problemen en je hebt twee katten op je huurapp. En de verhuurder maakt er een probleem van. Ten eerste gaat die persoon dat moeten laten vaststellen door een persoon die dat wettelijk kan (gerechtsdeurwaarder bv). Dan zal die verhuurder naar het vredegerecht moeten gaan als die wilt dat jij uit het app gaat, of de huisdieren weg. Die kan dat niet zomaar eisen hoor! En dan zal de vrederechter beslissen wat en hoe. Als je 20 katten hebt, verandert het hele verhaal wel. Er wordt rekening gehouden met de ruimte, de omgeving, ev. overlast, aantal...

Guest_VeganCatgirl_*
Guest_VeganCatgirl_*

#13 Geplaatst 19 augustus 2010 - 08:36

telt dat ook voor hondjes?

Guest_Nico van sarahtje_*
Guest_Nico van sarahtje_*

#14 Geplaatst 19 augustus 2010 - 08:37

crazy_catlady zei:

ja, want niet alles in elk contract is rechtsgeldig... kijk maar naar de fokkerscontracten... of in de verkoop bij verborgen gebreken dacht ik ook dat het niet uitmaakte of je iets tekende of niet omdat de wettelijke termijn wanneer je ze mag terugbrengen wettelijk is vastgesteld...

Toen wij op een appartement woonden hebben we ook serieus liggen zoeken achter de rechtsgeldigheid van zo'n clausule in het contract.

Nu blijkt dat dit een grijze zone is. Laten we het zo zeggen als je met zo'n geschil bij de vrederechter komt heb je 1 kans op 2 dat je gelijk krijgt. Hangt af van de vrederechter. Huisdieren kan vallen onder 'genot van het gehuurde goed' maar dit is vatbaar voor discussie...

Nu moet je ook niet geloven dat omdat je een huurcontract tekent opeens alles wat in dit contract staat ook rechtsgeldig is. Als een clausule in tegenstrijd is met de huurwet kan de verhuurder niks afdwingen.

Guest_alaantje_*
Guest_alaantje_*

#15 Geplaatst 19 augustus 2010 - 08:37

Toch gemakkelijk hè, een juriste in ons midden! ;)