Spring naar inhoud

* * - - - 2 stemmen

Een poll over sterilisatie katten .......

• Log in om te reageren
186 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#16 Geplaatst 19 augustus 2010 - 09:43

Ik heb nee gestemd, want dit zal niet werken.
Ik ben zeer grote bedenkingen bij zo'n verplichtingen.
En bovendien is er nu al geen controle, zal dat dan plots veranderen ?
Men heeft de hknummers aangepakt, en chipverplichtingen uitgevonden voor hen. Maar is er enige vorm van controle ???
Wel in de 4 jaar dat wij ons hknummer hebben, hebben we alvast niemand gezien...Zal dat ineens veranderen ?
En wie zal dat betalen en zullen ze dan ook boetes geven voor wie zich er niet aan houd ?

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#17 Geplaatst 19 augustus 2010 - 10:53

Ik heb ja gestemd.
Voor een castratie van de gehele kattenpopulatie ben ik niet.
Maar ik vind wel dat ze mogen verplichten om bv. alle katten die niet bij erkende fokkers zitten, te laten castreren. Erkende fokkers (htk of raskat) hebben de juiste knowhow.

Particulieren hebben tot nog toe niet bewezen dat ze verantwoordelijk genoeg zijn om zelf de beslissing van castratie te nemen.

Brenda...
Brenda...
  • 8.663 berichten
  • 4 katten

#18 Geplaatst 19 augustus 2010 - 10:58

ik heb ook ja gestemd :)

Geplaatste afbeelding
Mijn kat is mijn Engel,mijn Liefste Troeteldier met een Hart vol Liefde en een Tong van Schuurpapier.

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#19 Geplaatst 19 augustus 2010 - 10:58

Ik heb op ja gestemd maar ben volledig akkoord met Vosse.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 19 augustus 2010 - 11:10

Ik heb ja gestemd, hoewel ik ergens ook mijn bedenkingen erover heb hoe ze het dan juist gaan aanpakken, maar ik weiger "nee" te stemmen omdat het merendeel van de lakse mensen juist daarop stemt. Als "ja" betekent dat de asielen minder vol gaan zitten dan stem ik ja
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 19 augustus 2010 - 12:16

Ik heb ja gestemd. Ik vind ook wel dat er een grijs gebied is, maar een groot deel van de onwetenden moet toch op de een of andere  manier tegen zichzelf beschermd worden.
Maar wat Feroesti zegt, hoe controleer je dat? Want nu heb je zo kans dat de mensen die wel vele nestjes krijgen er alsnog maling aan hebben en de mensen die wel goed nadenken, maar normaliter andere redenen hebben behalve voortplanting om niet te castreren, dit wel netjes doen, terwijl het voor hun in beginsel niet bedoeld was.
Dus dat gaat dan zijn doel voorbij..

Er mag dan wel een ontheffing komen voor HTK's die dit om medische redenen niet aan kunnen.

Ik ben dus VOOR, maar het moet wel goed uitgezocht worden.
Geplaatste afbeelding

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 19 augustus 2010 - 12:17

Vosse zei:

Particulieren hebben tot nog toe niet bewezen dat ze verantwoordelijk genoeg zijn om zelf de beslissing van castratie te nemen.

Juist, dat bedoel ik ook :)

Geplaatste afbeelding

nancytje
nancytje
  • 875 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 19 augustus 2010 - 12:35

Vindt u dat de overheid u kan verplichten om uw huiskat te laten steriliseren?            
                               aantal stemmen:                  4085            

•                          Ja
                                                      2024 (50%)
  •                          Neen
    2061 (50%)

ik heb nee gestemd omdat ik vermoed dat het niet ga werken.
wel vindt ik dat verplicht registreren zou moeten komen .
als iemand een raskat zou kopen kan er dan niet meer gedekt worden of zo.
zou wel de populatie verminderen , maar er zou ook veel protest komen.
zouden ze dan beter ook bij de honden doen.
als ik zie hoeveel honden er gedropt worden soms met nestjes....
als het bij katten verplicht wordt dan moet het bij andere gangbare huisdieren ook.

De FOD werkte daarom een meerjarenplan uit, dat in 2011 van start zou  moeten gaan. Vanaf volgend jaar zouden alle katten die in een asiel  zitten, gesteriliseerd moeten worden. In de jaren daarna zouden ook alle  katten bij kwekers en verkopers hetzelfde lot moeten ondergaan, om  uiteindelijk in 2016 ook alle katten bij particulieren thuis te  steriliseren. Vanaf 2016 zou elke kat die na 2010 geboren is,  gesteriliseerd moeten zijn/worden.

met asielkatten ben ik akkoord maar met fokkers niet zo

Bewerkt door nancytje, 19 augustus 2010 - 12:36.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#24 Geplaatst 19 augustus 2010 - 12:38

Ik heb ja gestemd, eerst en vooral omdat de asielen overvol zitten, maar ook gewoon omdat het voor de poes in kwestie veel gezonder is. Er zijn nog heel veel mensen die denken dat een éénmalig nestje gezond is voor hun poes.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 19 augustus 2010 - 13:13

feroesti zei:

Ik heb nee gestemd, want dit zal niet werken.
Ik ben zeer grote bedenkingen bij zo'n verplichtingen.
En bovendien is er nu al geen controle, zal dat dan plots veranderen ?
Men heeft de hknummers aangepakt, en chipverplichtingen uitgevonden voor hen. Maar is er enige vorm van controle ???
Wel in de 4 jaar dat wij ons hknummer hebben, hebben we alvast niemand gezien...Zal dat ineens veranderen ?
En wie zal dat betalen en zullen ze dan ook boetes geven voor wie zich er niet aan houd ?
Sorry, maar fokkers hebben hier in eerste instantie minder mee te maken. Heel dat gedoe ivm fokken stuit je gewoon tegen de borst, terwijl dit gewoon bijzaak is EN er nooit zal doorkomen. Het is nog niet eens deftig uitgewerkt en er is onduidelijkheid.

Eerste stap is het steriliseren van huiskatten, DAT is prioriteit.
En sorry, maar het fokken van raskatten zou ook moeten kunnen verboden worden, denk maar aan broodfokkers. (Let op het woord 'kunnen')

En last but not least: op die site kan je een persoon zijn movivatie niet zien én gaan de mensen er gewoon van uit dat het gaat om huiskatten. Je geeft hier een verkeerd signaal. Want jij wil ook dat htk's gesteriliseerd worden, maar je stemt neen door dat fokgedoe, en mensen zullen dit interpreteren als: ZIE, de meerderheid wil zijn huiskat niét steriliseren.

Foute invalshoek, sorry hoor.

Guest_VeganCatgirl_*
Guest_VeganCatgirl_*

#26 Geplaatst 19 augustus 2010 - 13:56

volledig akkoord!

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#27 Geplaatst 19 augustus 2010 - 14:08

Ik heb "nee" gestemd.
Sorry, maar ik vind niet dat men het recht heeft dit te verplichten...

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#28 Geplaatst 19 augustus 2010 - 14:31

Ik heb ja gestemd, alhoewel ik het betwijfel of dit een oplossing is! Hoe gaat men lakse mensen verplichten om hun kat te steriliseren??? Wie gaat dit allemaal nagaan???

Als ik zie hoeveel gevonden honden het asiel betreden die nog géén chip hebben, en dat is ook verplicht. Nog maar mijn buurhondje, 3 jaartjes oud, heeft nog géén chip, want dat kost geld!

Hoe gaan ze de boeren hun onsteriele kattenpopulatie's aanpakken????? Want volgens de boeren zijn het aanloopkatten.

Deze week zorg ik voor de katten van een nicht van mij... 4 meisjes, en 1 jongen, allen 1 jaar oud, wél niets is steriel, met als gevolg dat de 4 meisjes al 1 nestje gehad hebben dit jaar (waarvan er nog 4 kittens een thuis zoeken) en waarvan er terug 1 mama-poes is bevallen (7 kittens) en daarbij zijn de 2 andere terug zwanger... Ik kan het niet aan hun hoofd brengen om hun katten steriel te laten maken, want ze hebben het geld hiervoor niet... En dan nog weten dat de 2 boerderijen naast hun met een ongelooflijke populatie onsteriele katten zitten, waar niemand iets aan doet!!! Zelfs de gemeente niet! Wat gaat die wet dan uitmaken...

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#29 Geplaatst 19 augustus 2010 - 14:38

griffel1977 zei:

Ik heb ja gestemd, alhoewel ik het betwijfel of dit een oplossing is! Hoe gaat men lakse mensen verplichten om hun kat te steriliseren??? Wie gaat dit allemaal nagaan???

Als ik zie hoeveel gevonden honden het asiel betreden die nog géén chip hebben, en dat is ook verplicht. Nog maar mijn buurhondje, 3 jaartjes oud, heeft nog géén chip, want dat kost geld!

Hoe gaan ze de boeren hun onsteriele kattenpopulatie's aanpakken????? Want volgens de boeren zijn het aanloopkatten.

Deze week zorg ik voor de katten van een nicht van mij... 4 meisjes, en 1 jongen, allen 1 jaar oud, wél niets is steriel, met als gevolg dat de 4 meisjes al 1 nestje gehad hebben dit jaar (waarvan er nog 4 kittens een thuis zoeken) en waarvan er terug 1 mama-poes is bevallen (7 kittens) en daarbij zijn de 2 andere terug zwanger... Ik kan het niet aan hun hoofd brengen om hun katten steriel te laten maken, want ze hebben het geld hiervoor niet... En dan nog weten dat de 2 boerderijen naast hun met een ongelooflijke populatie onsteriele katten zitten, waar niemand iets aan doet!!! Zelfs de gemeente niet! Wat gaat die wet dan uitmaken...

Simpel: Geen geld, geen kat.
Wie haalt het nu in zen hoofd om 5 katten te nemen als hij er geen geld voor heeft?

Wat betreft die controle: Daar moeten ze mensen voor aanstellen, betalen via overheidsgeld, en de financiering kan van de boetes komen die staan op niet-sterilisatie, broodfok etc (boetes moeten ze dan wel invoeren).
Het is héél simpel, maar men moet het wel doén.

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#30 Geplaatst 19 augustus 2010 - 14:58

arifiene zei:

Simpel: Geen geld, geen kat.
Wie haalt het nu in zen hoofd om 5 katten te nemen als hij er geen geld voor heeft?

Wat betreft die controle: Daar moeten ze mensen voor aanstellen, betalen via overheidsgeld, en de financiering kan van de boetes komen die staan op niet-sterilisatie, broodfok etc (boetes moeten ze dan wel invoeren).
Het is héél simpel, maar men moet het wel doén.

Zo denk ik er ook over,maar langs de ene kant begrijp ik hen wél, en langs de andere kant dan ook wéér niet... Ze hadden vorig jaar 5 kittens gevonden op de boerderij naast hun, mama-poes was overleden, en ze hebben zich ontfermd over de kleintjes. De kinderen konden van de katten géén afscheid meer nemen toen ze wat groter werden en daardoor zijn ze gebleven, met alle gevolgen vandien... Moest ik het geld hebben dan liet ik de mama-katten steriel maken, maar helaas, dat geld heb ik niet teveel...